Familia, O Wierze Katolickiej, którą zdobią Zakony.
to jest Innocencjusz a III. Benedykta XI. Piusa V. Benedykta XIII, z Ursynów. Kardynałów 45. z teraźniejlzemi więcej : Arcy Biskupów 129. Biskupów 762. Magistros Sacri Palatii 15. Insigne Zakonu Piesek pochodnią świat zapalający.
CELESTYNÓW Zakon od Z. Piotra Celestyna fundowany R. 1212,
Zakon HIERONIMIANÓW, od Z. Hieronima zaczętych, od Piotra Ferdynanda Hiszpana Roku 1373. pod Regułą Z. Augustyna w znieconych, odGrzegorza XI. potwierdzonych, w Habicie białym a w kapach czarnych i kapturach takichże chodzących, nie we wszystkich Katolickich Państ wach znajduje się. Są tylko we Włoszech
Familia, O Wierze Katolickiey, ktorą zdobią Zakony.
to iest Innocencyusz á III. Benedykta XI. Piusa V. Benedykta XIII, z Ursynow. Kardynáłow 45. z teraźnieylzemi więcey : Arcy Biskupow 129. Biskupow 762. Magistros Sacri Palatii 15. Insigne Zakonu Piesek pochodnią swiat zapalaiący.
CELESTYNOW Zakon od S. Piotra Celestyna fundowany R. 1212,
Zakon HIERONIMIANOW, od S. Hieronima zaczętych, od Piotra Ferdynanda Hiszpána Roku 1373. pod Regułą S. Augustyna w znieconych, odGrzegorza XI. potwierdzonych, w Habicie biáłym á w kápách czarnych y kapturách takichże chodzących, nie we wszystkich Katolickich Páńst wàch znayduie się. Są tylko we Włoszech
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1034
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
de Rodys fundowany, przy nim zmurowany Kościołek i Szpital od Króla Baldwina pod Tytułem Najświętszej Panny, z owych ośmiu Mężów Teutonów alias Niemców, jednego kreowawszy Przełożonym Henryka Wapolda. Ten swoją Bracią wyzdrowiałą, i z Rycerzami Bożego Grobu odpor dawał nieprzyjaciołom. Do tego Zakonu wiele Książąt, Grafów Szlachty Niemieckiej wiązało się, którym Papież Celestyn II, a według drugich Klemens III, jeszcze przed nim na Stolicy Rzymskiej siedzący, dał Zakonowi konfirmację R. 1190 statuendo, aby się zwali Fratres Teutonici Ksenodocbii Hierosolimitani B M Virginis; Regulę Z Augustyna im nadając, Obserwy przytym różne. Przywileje i wosności, Insygne Ordynis naznaczając Krzyż Czarny, Co wszystko w Jeruzalem
de Rhodis fundowany, przy nim zmurowany Kościołek y Szpital od Krola Baldwina pod Tytułem Nayswiętszey Panny, z owych ośmiu Mężow Theutonow alias Niemcow, iednego kreowawszy Przełożonym Henryka Wapolda. Ten swoią Bracią wyzdrowiałą, y z Rycerzami Bożego Grobu odpor dawał nieprzyiaciołom. Do tego Zakonu wiele Xiążąt, Graffow Szlachty Niemieckiey wiązało się, ktorym Papież Celestyn II, a według drugich Klemens III, ieszcze przed nim na Stolicy Rzymskiey siedzący, dał Zakonowi konfirmacyę R. 1190 statuendo, aby się zwali Fratres Theutonici Xenodocbii Hierosolymitani B M Virginis; Regulę S Augustyna im nádaiąc, Obserwy przytym rożne. Przywileie y wosności, Insigne Ordinis naznaczaiąc Krzyż Czarny, Co wszystko w Ieruzalem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1049
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Panny zwać nie chciał BOGA-RÓDZICĄ Matką Boską; blużnił on, że MARIA non fuit Theotocos, sed fuit Christitocos; tojest nie była Bożą Matką ale Chrystusową Matką, tojest Osoby tylko ludzkiej Chrystusowej. Błąd ten tak gruby, i bardzo iniuriosus Przeczystej BOGARÓDZICY wyklęty przez Konsylium Efeskie I umyślnie na to złożone od Herezje Chrześcijańskie
Z. Celestyna Papieża za Teodozjusza Młodszego Annô Domini 431 in praesentia więcej niżeli 200 Ojców, i zaraz w Pozdrowieniu Anielskim MARYJ przydano; Sancta MARIA Mater DEI ora pro nobis, na wieczne wyznanie tej Prawdy. U jadł robak język temu bluźniercy, jako pokażę niżej między ukaraniem Herezjarchów.
Wieku Szóstego w Roku 540 miał świat Heretyków Monotelitów nauczających
Panny zwać nie chciał BOGA-RODZICĄ Matką Boską; blużnił on, że MARIA non fuit Theotocos, sed fuit Christitocos; toiest nie była Bożą Matką ale Chrystusową Matką, toiest Osoby tylko ludzkiey Chrystusowey. Błąd ten tak gruby, y bardzo iniuriosus Przeczystey BOGARODZICY wyklęty przez Koncilium Efeskie I umyślnie na to złożone od Herezye Chrześciańskie
S. Celestyna Papieża za Teodozyusza Młodszego Annô Domini 431 in praesentia więcey niżeli 200 Oycow, y zaraz w Pozdrowieniu Anielskim MARYI przydano; Sancta MARIA Mater DEI ora pro nobis, na wieczne wyznanie tey Prawdy. U iadł robak ięzyk temu bluźniercy, iako pokażę niżey między ukaraniem Herezyarchow.
Wieku Szostego w Roku 540 miał świat Heretykow Monotelitow nauczaiących
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1115
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
był i Biskupem. Jednego dnia pochowany, drugiego nie znaleziony, tylko szata jego: stąd wielu Ojców Świętych wnoszą, iż z grobu do Raju wzięty Jan, i przyjdzie z Enochem i Eliaszem przed dniem sądnym. Drudzy znowu trzymają, że całe ciało jego spoczywa w Efezie; ponieważ Konsylium tam w Efezie miane, i Celestyn Papież piszący do tego Konsylium; każe czcić Relikwie Z. Jana Ewangelisty tam się znajdujące. Na co pierwszej sentencyj Autorowie odpowiadają, że przez Relikwie znaczy się szata, trzewiki, pas, laska, pióro, kałamarz, nie kości jego. Za Grzegorza W. szata tego Apostoła z Kościoła zwanego Constantianae aedes, to jest
był y Biskupem. Iednego dnia pochowany, drugiego nie znaleziony, tylko szata iego: ztąd wielu Oycow Swiętych wnoszą, iż z grobu do Raiu wzięty Ian, y przyidzie z Enochem y Eliaszem przed dniem sądnym. Drudzy znowu trzymaią, że całe ciało iego spocżywa w Efezie; poniewasz Koncilium tam w Efezie miane, y Celestyn Papież piszący do tego Koncilium; każe czcić Relikwie S. Iana Ewangelisty tam się znayduiące. Na co pierwszey sentencyi Autorowie odpowiadaią, że przez Relikwie znacży sie szata, trzewiki, pas, laska, pioro, kałamarz, nie kości iego. Za Grzegorza W. szata tego Apostoła z Kościoła zwánego Constantianae aedes, to iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 155
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
był do niej Oenus żołnierz, widział męki i czuł, wypokutowawszy się powrócił, Grób Pański i różne nawiedził w świecie Świete miejsca, w Anglii został mnichem Benedyktynem, umarł w świętobliwości. A .S. Patrycjusz skończył życie około Roku 429. pochowany w Dunum, vulgo Down w Ultonii Prowincyj Hibernii.
PIOTRA Z. Celestyna Papieża 19. Maja; który fundował Kongregacją Caelestinorum pod regułą Z. Benedykta. Żył około Roku 1270. pochowane Ciało jego w Ferentynie mieście Tuscyj w Włoszech.
PRIMA i FELICJANA SS. Braci Męczenników 9. Czerwca Żyli Roku 250. pościnani oba, przy śmierci swej na 500. Pogan nawrócili. Ciała ich Jerzy Ossoliński
był do niey Oenus żołnierz, widział męki y czuł, wypokutowawszy sie powrocił, Grob Pański y rożne nawiedził w swiecie Swiete mieysca, w Anglii został mnichem Benedyktynem, umarł w swietobliwości. A .S. Patrycyusz skonczył życie około Roku 429. pochowany w Dunum, vulgo Down w Ultonii Prowincyi Hibernii.
PIOTRA S. Celestyna Papieża 19. Maia; ktory fundował Kongregácyą Caelestinorum pod regułą S. Benedykta. Zył około Roku 1270. pochowane Ciało iego w Ferentynie mieście Tuscyi w Włoszech.
PRIMA y FELICYANA SS. Braci Męczennikow 9. Czerwca Zyli Roku 250. pościnani oba, przy smierci swey na 500. Pogan nawrocili. Ciała ich Ierzy Ossolinski
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 189
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
formam, był Baptismus validus.
CYRILLUS Święty, Biskup, czyli Patriarcha Aleksandryjski, Katalog Osób wiadomości o sobie godnych
jak świątobliwością życia, tak nauką sławny światu, żyjący za Teodozjusza młodszego Cesarza około Roku 435. On jako Zelant wielki doniósł błędy Nestoriusza Hereziarchy Stolicy Apostołskiej: on na Efeskim Generalnym Konsylium Roku 431 zebranym, imieniem Celestyna Papieża prezydował i 12 wydał Anathematismos, albo dwanaście sentencyj do wiary Katolickiej regulujących się, którym że Arius Hereziarcha i inni nie wierzyli, popadli straszne Anathema. On wydal Komentarze na niektóre księgi Pisma Z: jakoto Sermones Paschales. Pisał i do Egipskich Mnichów, odwodząc ich od chwytania się nauki błędnej Nestoriusza, pisał i
formam, był Baptismus validus.
CYRILLUS Swięty, Biskup, czyli Patryarcha Alexandryiski, Katalog Osob wiadomości o sobie godnych
iak swiątobliwością życia, tak nauką sławny swiatu, żyiący za Teodozyusza młodszego Cesarza około Roku 435. On iako Zelant wielki doniosł błędy Nestoriusza Hereziarchy Stolicy Apostolskiey: on na Efeskim Generalnym Koncilium Roku 431 zebranym, imieniem Celestyna Papieża prezydował y 12 wydał Anathematismos, albo dwanaście sentencyi do wiary Katolickiey reguluiących się, ktorym że Arius Hereziarcha y inni nie wierzyli, popadli straszne Anathema. On wydal Kommentarze na niektore księgi Pisma S: iakoto Sermones Paschales. Pisał y do Egypskich Mnichow, odwodząc ich od chwytania się nauki błędney Nestoriusza, pisał y
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 613
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, aby CHRYSTUS był BOGIEM, więc decysa Consubstantialitas SYNA z OJCEM. Drugie Konsylium Konstantynopolitańskie w liczbie 150. Ojców od Damaza Papieża miane Roku 381. za Teodozjusza młodszego Cesarza, przeciw Macedoniuszowi uczącemu, że DUCH Święty nie jest Bogiem, gdzie ta jego nauka wyklęta. Trzecie Konsylium Efeskie w prezencyj 200. Ojców miane przez Celestyna 1. Roku 431. potępiając naukę Nestorysza, Biskupa Carogrodzkiego, który trzymał i uczył, że w CHYSTUSIE dwie Oso- by, Boska z Ojca i ludzka z Matki, której Matką Boską nie nazywał, tylko Matką Chrystusową, albo Człowieczą. EUROPA. Ścienda o Papieżu i Koncyliach.
Czwarte Chalcedoneńskie w prezencyj 630. Ojcowmiane
, aby CHRYSTUS był BOGIEM, więc decysa Consubstantialitas SYNA z OYCEM. Drugie Koncilium Konstantynopolitanskie w liczbie 150. Oycow od Damaza Papieża miane Roku 381. zá Teodozyusza młodszego Cesarza, przeciw Macedoniuszowi uczącemu, że DUCH Swięty nie iest Bogiem, gdźie ta iego náuka wyklęta. Trzecie Koncilium Efeskie w prezencyi 200. Oycow miane przez Celestyná 1. Roku 431. potępiaiąc naukę Nestorysza, Biskupa Carogrodzkiego, ktory trzymał y uczył, że w CHYSTUSIE dwie Oso- by, Boska z Oyca y ludzka z Matki, ktorey Matką Boską nie názywał, tylko Matką Chrystusową, albo Człowieczą. EUROPA. Scienda o Papieżu y Konciliach.
Czwarte Chalcedoneńskie w prezencyi 630. Oycowmiane
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 131
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
. Malachiasza Arcybiskupa Ordynaceńskiego, Prymasa Hibernii; które proroctwo o pierwszych Papieżach jaśniej, o świeższych bardzo obscurè, pod Enigmatami, zawichłanemi figurami, i podobieństwem napisane, w kilku terminach zamykając każde imię Papieża, albo Herb, albo Familie i kondycją, albo aliquèm eventum w przeszłym albo przyszłym życiu jego tangendo. To jest od Celestyna II. zacząwszy uformował ten Kompozytor jakiś Proroctw, na sto 112. Papieżów, etiam Antypapów mających sobie succedere; ostatniego wspomina Piotra II. temi słowy: In persecutione S, Romanae Ecclesiae, sedebit Petrus II. qui pascet Oves in multis tribulationibus, quibus transactis, Civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus, iudicabit Populũ
. Malachiaszá Arcybiskupa Ordynaceńskiego, Prymasa Hibernii; ktore proroctwo o pierwszych Papieżach iaśniey, o świeższych bardzo obscurè, pod AEnigmatami, záwichłanemi figurámi, y podobieństwem nápisane, w kilku terminach zámykaiąc każde imie Papieża, albo Herb, albo Familie y kondycyą, albo aliquèm eventum w przeszłym albo przyszłym życiu iego tangendo. To iest od Celestyná II. zacząwszy uformował ten Kompozytor iakiś Proroctw, ná sto 112. Papieżow, etiam Antipapow maiących sobie succedere; ostatniego wspomina Piotrá II. temi słowy: In persecutione S, Romanae Ecclesiae, sedebit Petrus II. qui pascet Oves in multis tribulationibus, quibus transactis, Civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus, iudicabit Populũ
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 161
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
jakiś Proroctw, na sto 112. Papieżów, etiam Antypapów mających sobie succedere; ostatniego wspomina Piotra II. temi słowy: In persecutione S, Romanae Ecclesiae, sedebit Petrus II. qui pascet Oves in multis tribulationibus, quibus transactis, Civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus, iudicabit Populũ suum. Pierwsze na pierwszych po Celestynie, Papieżach zdają się pełnić Proroctwa, bo Kompozytor, czyli nazad respiciendo, życia, Herby, kondycje Papieżów wiedział, albo też żyjąc kilkunastu zapamiętał Ojców Świętych, dla tego mógł prawdę napisać, bo był prawdziwie Videns. Naprzykład te Proroctwo: ex Magnitudine Montis, napisał na Eugeniusza III. Który był z Miasta Montis
iakiś Proroctw, ná sto 112. Papieżow, etiam Antipapow maiących sobie succedere; ostatniego wspomina Piotrá II. temi słowy: In persecutione S, Romanae Ecclesiae, sedebit Petrus II. qui pascet Oves in multis tribulationibus, quibus transactis, Civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus, iudicabit Populũ suum. Pierwsze ná pierwszych po Celestynie, Papieżach zdaią się pełnić Proroctwá, bo Kompozytor, czyli názad respiciendo, życia, Herby, kondycye Papieżow wiedźiał, albo też żyiąc kilkunástu zápamiętał Oycow Swiętych, dla tego mogł práwdę napisać, bo był práwdźiwie Videns. Náprzykład te Proroctwo: ex Magnitudine Montis, nápisał ná Eugeniuszá III. Ktory był z Miasta Montis
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 161
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
tego mógł prawdę napisać, bo był prawdziwie Videns. Naprzykład te Proroctwo: ex Magnitudine Montis, napisał na Eugeniusza III. Który był z Miasta Montis Magni Te Vaticiniũ lux in Ostio wydał na Lucjusza III, który był Lucius z Ojczyzny też Luki, był Kardynałem Ostyen- zkim. Te Proroctwo, Leo Sabinus na Celestyna IV. był bowiem Herbu Lwa, a Kardynałem Sabińskim: Proroctwo owe: De sutore Osseo, na Jana XXI. czyli XXII. który się przedtym zwał Iacobus di Osa Syn szewski. I tak o innych wszystkich pisał z weryfikacją na niektórych, bo ich znał, albo o nich czytał; ale którzy Papieże nastąpili po
tego mogł práwdę napisać, bo był práwdźiwie Videns. Náprzykład te Proroctwo: ex Magnitudine Montis, nápisał ná Eugeniuszá III. Ktory był z Miasta Montis Magni Te Vaticiniũ lux in Ostio wydał ná Lucyusza III, ktory był Lucius z Oyczyzny też Luki, był Kardynáłem Ostyen- skim. Te Proroctwo, Leo Sabinus ná Celestyná IV. był bowiem Herbu Lwa, á Kardynałem Sábinskim: Proroctwo owe: De sutore Osseo, ná Ianá XXI. czyli XXII. ktory się przedtym zwał Iacobus di Osa Syn szewski. Y tak o innych wszystkich pisał z weryfikacyą ná niektorych, bo ich znał, albo o nich czytał; ale ktorzy Papieże nastąpili po
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 162
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746