Martyrologium Kościelnego: lubo epakta na to wymyślona aby nowie w każdym miesiącu pokazowała. Litera Martirologii aby dni Księżyca. Przecięż z Astronomicznym Nowiem i dni Księżyca ledwie kiedy się zgodzą. Bo jako niemogą, tak niepowinny. A nie przeto cokolwiek znający się na rzeczach te reguły Kościelne akomodowane do pospolitszego wyrozumienia ludzi, cenzurować powinien, ani dobrym sumnieniem i rozsądkiem może. Raczejby z rozkazu Chrystusowego: balki całe wyrzucić z oka własnego: a w cudzym dźbła nieupatrować. INFORMACJA I. O sferze Geograficznej Astronomicznej i Armillarnej.
I. Sfera Geograficzna (jakom namienił) jest to figura, wyobrażenie całego okręgu ziemi, co do wydziału
Martyrologium Koscielnego: lubo epákta ná to wymyślona áby nowie w każdym miesiącu pokázowałá. Litera Martirologii áby dni Xiężyca. Przecięż z Astronomicznym Nowiem y dni Xiężyca ledwie kiedy się zgodzą. Bo iáko niemogą, ták niepowinny. A nie przeto cokolwiek znáiący się na rzeczach te reguły Kościelne akkommodowane do pospolitszego wyrozumienia ludzi, censurowáć powinien, áni dobrym sumnieniem y rozsądkiem może. Raczeyby z rozkazu Chrystusowego: balki całe wyrzucić z oka własnego: á w cudzym dźbła nieupátrowáć. JNFORMACYA I. O sferze Geograficzney Astronomiczney y Armillarney.
I. Sfera Geograficzna (iákom námienił) iest to figura, wyobrażenie cáłego okrągu ziemi, co do wydziału
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: Lv
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Manifestu A przez to Króla na Tron już wywrócony wsadza. Samego I. K. Mści o tym wszytkim są listy wyżej położone, są listy Księdza Primassa nieboszczyka. Jaśnie Wielmożny Mści Panie Marszałku Wielki Koronny. Kładzie się list i teraźniejszego Księdza Primassa.
Żałowałem zaraz takiej nieuwagi, któżkolwiek autorem jej, że ważył się cenzurować zdanie Wm. M. M. Pana, tak wielkiego w Ojczyźnie człowieka, któremu pod czas incursiej Szwedzkiej musiemy przyznać jednostajnie, jako nadzieja i sposób ratowania Ojczyzny w tak nagłym na ten czas razie, przy samym tylko W. M. M. Panu zostawał. Co nader życzliwa dostojeństwu Pańskiemu wiara, i całości Ojczyzny
Mánifestu A przez to Krolá ná Thron iuż wywrocony wsadza. Sámego I. K. Mśći o tym wszytkim są listy wyżey położone, są listy Kśiędzá Primássa nieboszczyká. Iáśnie Wielmożny Mśći Pánie Márszałku Wielki Koronny. Kłádźie się list y teráznieyszego Kśiędzá Primássa.
ZAłowałem záraz tákiey nieuwagi, ktożkolwiek authorem iey, że ważył się censurowáć zdánie Wm. M. M. Páná, ták wielkiego w Oyczyznie człowieká, ktoremu pod czás incursiey Szwedzkiey muśiemy przyznáć iednostáynie, iáko nádźieiá y sposob rátowánia Oyczyzny w ták nagłym ná ten czás ráźie, przy sámym tylko W. M. M. Pánu zostawał. Co náder życzliwa dostoieństwu Páńskiemu wiárá, y cáłośći Oyczyzny
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 54
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
Rhegini bowiem byli bojaźliwi.
19 Cornix alba, tojest Nowalia. Białego kruka nikt nie widżyał u nas.
20 Aristigiton claudicat, mówi się, gdy kto słabość zmyśla, albo defekt, by nic nie robił.
21 Rhadamantherô pollere iudicio, mówi się, rozsądny, sprawiedliwy człowiek.
22 Cavere Thoracem, to jest nie cenzurować drugich, Toraks góra była, na której Daphias Gramatyk obieszony za cenzurowanie, teste Strabone.
23 Indoctior Philonide tojest prostak, Idiota nieuk: Philonides ten nic nie chciał umieć.
24 Boliti paenam luêre, tojest za fraszkę być karanym: Boliton jest gnój z Greckiego, na którego z podwórza cudzego zabranie, Solon surowe napisał
Rhegini bowiem byli boiaźliwi.
19 Cornix alba, toiest Nowalia. Białego kruka nikt nie widżiał u nas.
20 Aristigiton claudicat, mowi się, gdy kto słabość zmyśla, albo defekt, by nic nie robił.
21 Rhadamantherô pollere iudicio, mowi się, rozsądny, sprawiedliwy człowiek.
22 Cavere Thoracem, to iest nie censurować drugich, Thorax gora była, na ktorey Daphias Grammatyk obieszony za censurowanie, teste Strabone.
23 Indoctior Philonide toiest prostak, Idiota nieuk: Philonides ten nic nie chciał umieć.
24 Boliti paenam luêre, toiest za fraszkę bydź karanym: Boliton iest gnoy z Greckiego, na ktorego z podworza cudzego zabranie, Solon surowe napisał
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 73
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tych którzy lata rachują od Narodzenia Pańskiego, pierwej bowiem się poczoł, niżeli Narodził. KROCIUSIENKA od STWORZENIA Świata aż do Narodzenia Pańskięgo CHRONOLOGIA. Rzeczy innych cale potrzebnych, drugich przedziwnych WYRAZAIĄCA SERIEM NB. Przestrzegam, że Autores w Chronologii, Anatomii, i Botanice niezgadzają się; zaczym proszę ich, i mnie nie cenzurować.
Roku od Stworzenia Świata ADAM i EWA od BOGA Kreowani ex limo terra Roku - 1. POLIGAMIA , albo Wielożeństwo, wzieło originem od Lamecha mającego ADĘ, a potym SELIĘ Zony Roku - 2. Pierwszy na Świecie ADAM, Zwierzętom i wszystkim rzeczom podawał imoina - 2. Pierwszy na Świecie urodził się KAIM - 6
tych ktorzy lata rachuią od Narodzenia Pańskiego, pierwey bowiem się pocżoł, niżeli Narodził. KROCIUSIENKA od STWORZENIA Swiata aż do Narodzenia Pańskięgo CHRONOLOGIA. Rzeczy innych cale potrzebnych, drugich przedziwnych WYRAZAIĄCA SERIEM NB. Przestrzegam, że Authores w Chronologii, Anatomii, y Botanice niezgadzaią się; zaczym proszę ich, y mnie nie censurować.
Roku od Stworzenia Swiata ADAM y EWA od BOGA Kreowani ex limo terra Roku - 1. POLIGAMIA , albo Wielożeńśtwo, wzieło originem od Lamecha maiącego ADĘ, a potym SELIĘ Zony Roku - 2. Pierwszy na Swiecie ADAM, Zwierzętom y wszystkim rzeczom podawáł imoina - 2. Pierwszy na Swiecie urodził się KAIM - 6
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 204
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Jeszcze jednej Krystyny dnia 26. Lipca, a ta była Córką Migrantina Króla Angielskiego od A nioła w postaci żebraka Wiary nauczona, ochrzczona. O niej Usuardus i Nadasi.
O Wielu Krystynach popisali Autorowie, i pomieszali ich Historie, że niemożna dociec pewności. Zaczym i ja jeźli w czym tu zmyślę, proszę mię nie cenzurować, bom nie jest Discipulus supra Magistros.
KOLETY B. Panny Zakonu trzeciej Reguły Z. Franciszka Profeski 6. Marca. Ona z Boskiego rozkazu reformowała Zakon Z. Franciszka, z czego gdy się wymawiała, oniemiała, i oślepła była, O SS. Relikwiach.
póki się tego niepodieła; Chrystusowi Panu Pierścieniem zaślubiona
Ieszcze iedney Krystyny dnia 26. Lipcá, a ta była Corką Migrantiná Krolá Angielskiego od A niołá w postáci żebraká Wiary náuczona, ochrzczona. O niey Usuardus y Nadasi.
O Wielu Krystynách popisáli Autorowie, y pomieszáli ich Historye, że niemożná doćiec pewności. Záczym y iá ieźli w czym tu zmyślę, proszę mię nie censurowáć, bom nie iest Discipulus supra Magistros.
KOLETY B. Pánny Zákonu trzeciey Reguły S. Fránciszká Profeski 6. Márca. Oná z Boskiego roskázu reformowáłá Zákon S. Franciszká, z czego gdy się wymawiáła, oniemiałá, y oślepłá była, O SS. Relikwiach.
poki sie tego niepodieła; Chrystusowi Pánu Pierścieniem zaślubioná
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 171
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
do trucizny był przyzwyczajony, nic mu jad żaden nie szkodził, więc oręża zażył na zabicie samego siebie. Origo się wzieła od niego Mithridatici antidoti, tojest Driakwie na oddalenie trucizny,
MOMUS jeden z Bożków Pogańskich syn snu, Ojca i nocy Matki, bardzo ciemnych rodziców, ale się wiele ważący, bo śmiał samych Bogów cenzurować libertatem; jakoż te same słówko Greckie Momos, znaczy raprehensionem. Sam nic nigdy nie robił, ale strzelał oczyma po Bogach, co opuścili, albo źle uczynili, a to pod jego podpadało cenzurę i korektę. Takich ziemskich wiele teraz Momusów, którzy ani be, ani me nie umieją, aśmieją innych krytykować.
Ludovicus
do trucizny był przyzwyczaiony, nic mu iad żaden nie szkodził, więc oręża zażył na zabicie samego siebie. Origo się wzieła od niego Mithridatici antidoti, toiest Dryakwie na oddalenie trucizny,
MOMUS ieden z Bożkow Pogańskich syn snu, Oyca y nocy Matki, bardzo ciemnych rodzicow, ale się wiele ważący, bo smiał samych Bogow censurować libertatem; iakoż te same słowko Greckie Momos, znáczy raprehensionem. Sam nic nigdy nie robił, ale strzelał oczyma po Bogach, co opuścili, albo źle uczynili, á to pod iego podpadało censurę y korrektę. Takich ziemskich wiele teraz Momusow, ktorzy ani be, ani me nie umieią, ásmieią innych krytykować.
Ludovicus
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 663
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Zeno ten ich Princeps miał umrzeć w młodym wieku, mając lat 29 z racyj złamania palca unogi, okamień, na drodze leżącego. Żył przed Chrystusem Panem wielu latami. Śmierci jego żałując Antygoński Król zawołał: Quale theatrum amisimus. Lucianius.
ZOILUS takiej natury, jakiej był Aristarchus, który rad był cudze cenzurować Opera, scripta, księgi. Był to alias Sophista, mądry wykrętarz, matacz, za Ptolemeusza Króla Egipskiego żyjący, tą jedną, ale złą światu wsławiony akcją, iż odważył się Homera Poety sławnego czyli scripto, czyli oretenus, wiersze cen- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
surować; stąd Homeromastix zwany, tojest
. Zeno ten ich Princeps miał umrzeć w młodym wieku, maiąc lat 29 z racyi złamania palca unogi, okamień, na drodze leżącego. Zył przed Chrystusem Panem wielu latami. Smierci iego żałuiąc Antigoński Krol zawołał: Quale theatrum amisimus. Lucianius.
ZOILUS takiey natury, iakiey był Aristarchus, ktory rad był cudze censurować Opera, scripta, księgi. Był to alias Sophista, mądry wykrętarz, matacz, za Ptolemeusza Krola Egypskiego żyiący, tą iedną, ale złą swiatu wsławiony akcyą, iż odważył się Homera Poety sławnego czyli scripto, czyli oretenus, wiersze cen- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
surować; ztąd Homeromastix zwany, toiest
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 702
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
prawdzi wiersz Horacjusza, jako w Polsce, ze: Virtutem incolumem odimus: Sublatam ex oulis quaerimus invidi. A po Polsku: Cnoty gdy żyje, to jej nie kochamy, Gdy z oczu zniknie, zazdrośni szukamy. Na Panów gadać Szlachcie, jest rzecz dla zabawy i niby uciechy i dyskursów materia i okrasa; ale cenzurować Urzędników i Ministrów, jest rzecz u nich Statyczna i potrzebna, i mają ją za Licitam et legalem iże tak rzekę: za godziwą i prawną. Ledwo niekaźdy unich Hetman Opressor, kanclerz wyjkrętarz, Pod skarbi złodziej. Prymas szczęśliwy; kiedy prostak, byle był rozumny et Generous, nasłucha się. Nasłuchałem się
prawdzi wiersz Horacyusza, iako w Polszcze, ze: Virtutem incolumem odimus: Sublatam ex oulis quaerimus invidi. A po Polsku: Cnoty gdy żyie, to iey nie kochamy, Gdy z oczu zniknie, zazdrośni szukamy. Na Panow gadać Szlachcie, iest rzecz dla zabawy y niby uciechy y dyskursow materya y okrasa; ale censurować Vrzędnikow y Ministrow, iest rzecz u nich Statyczna y potrzebna, y maią ią za Licitam et legalem iże tak rzekę: za godziwą y prawną. Ledwo niekaźdy unich Hetman Oppressor, kanclerz wyjkrętarz, Pod skarbi złodziey. Prymas szczęsliwy; kiedy prostak, byle był rozumny et Generous, nasłucha się. Nasłuchałem się
Skrót tekstu: JabłSkrup
Strona: 19
Tytuł:
Skrupuł bez skrupułu w Polszcze
Autor:
Jan Stanisław Jabłonowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1730
Data wydania (nie wcześniej niż):
1730
Data wydania (nie później niż):
1730
i Życia przyprowadzasz, a nagrodzić tego choćbyś chciał, niemożesz. Trzecia Classis złego gadania, cenzurowania, nie prawnego, i weksowani, niesprawiedliwego, jest w Polsce na Królów. Com powiedział: że Szlachta na Ministrów dadając cenzurowanie ich Urzędnictwa, masobie pro debito Status To śmiele ponawiam: że Królów nietylko cenzurować ale Ich weksować mają Bracia nasi, za tytuł Generositatis Polonae, za Przywilej Libertatis, za Stopień do Honorów i otrzymanie prędsze Wakansów. To jest pewna, że Królowie wszędzie jako ż Słońce w świetle, w wysokości. w oświceniu, w ogrzewaniu, i alimentacyj Sublunariŭ symbolizują: tak też oczy ludzkie na siebie obracają jako
y Zycia przyprowadzasz, a nagrodzić tego choćbyś chciał, niemożesz. Trzecia Classis złego gadania, censurowania, nie prawnego, y wexowani, niesprawiedliwego, iest w Polszcze na Krolow. Com powiedział: że Szlachta na Ministrow dadaiąc censurowanie ich Vrzędnictwa, masobie pro debito Status To śmiele ponawiam: że Krolow nietylko censurować ale Ich wexować maią Bracia nasi, zá tytuł Generositatis Polonae, za Przywiley Libertatis, za Stopień do Honorow y otrzymanie prętsze Wakansow. To iest pewna, że Krolowie wszędzie iako ż Słońce w świetle, w wysokości. w oświceniu, w ogrzewaniu, y alimentacyi Sublunariŭ symbolizuią: tak też oczy ludzkie na siebie obracaią iako
Skrót tekstu: JabłSkrup
Strona: 22
Tytuł:
Skrupuł bez skrupułu w Polszcze
Autor:
Jan Stanisław Jabłonowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1730
Data wydania (nie wcześniej niż):
1730
Data wydania (nie później niż):
1730