że Somnus jest Frater mortis, zwali go Morpheum, skąd Seneka mówi: Frater durae, languide mortis
Tibullus Poeta ma SNY za rzecz głupią i niegodną bojaźni mówiący;
Somnia fallaci ludunt temeraria Nocte, Et pavidas mentes falsa timere iubent.
Inne do ASTROLOGI UDyCIARNFY n[...] e[...] ące species, mniej potrzebne opuszczam, spiesząc się do CHRONOLOGII. o CHRONOLOGII CHRONOLOGIA
JEst Nauka i Forma dla dystynkcyj czasów ustanowiona, niejako do ASTRONOMICZNEJ regulująca się Ściencyj, gdyż Luminarze Niebieskie i Gwiazdy, koło których bawi się ASTRONOMIA, są postanowione od BOGA na oddzielenie dni od nocy, alias na oświecenie Świata, i na pomiarkowanie czasów, według Tekstów Świętych: Ut dividant diem,
że Somnus iest Frater mortis, zwali go Morpheum, zkąd Seneca mowi: Frater durae, languide mortis
Tibullus Poeta ma SNY za rzecz głupią y niegodną boiaźni mowiący;
Somnia fallaci ludunt temeraria Nocte, Et pavidas mentes falsa timere iubent.
Inne do ASTROLOGI UDICIARNFY n[...] e[...] ące species, mniey potrzebne opuszczam, spiesząc się do CHRONOLOGII. o CHRONOLOGII CHRONOLOGIA
IEst Nauka y Forma dla dystynkcyi czasow ustanowiona, nieiako do ASTRONOMICZNEY reguluiącá się Sciencyi, gdyż Luminarze Niebieskie y Gwiazdy, koło ktorych bawi się ASTRONOMIA, są postanowione od BOGA na oddzielenie dni od nocy, alias na oswiecenie Swiata, y na pomiarkowanie czasow, według Textow Swiętych: Ut dividant diem,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 185
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Frater mortis, zwali go Morpheum, skąd Seneka mówi: Frater durae, languide mortis
Tibullus Poeta ma SNY za rzecz głupią i niegodną bojaźni mówiący;
Somnia fallaci ludunt temeraria Nocte, Et pavidas mentes falsa timere iubent.
Inne do ASTROLOGI UDyCIARNFY n[...] e[...] ące species, mniej potrzebne opuszczam, spiesząc się do CHRONOLOGII. o CHRONOLOGII CHRONOLOGIA
JEst Nauka i Forma dla dystynkcyj czasów ustanowiona, niejako do ASTRONOMICZNEJ regulująca się Ściencyj, gdyż Luminarze Niebieskie i Gwiazdy, koło których bawi się ASTRONOMIA, są postanowione od BOGA na oddzielenie dni od nocy, alias na oświecenie Świata, i na pomiarkowanie czasów, według Tekstów Świętych: Ut dividant diem, ac noctem,
Frater mortis, zwali go Morpheum, zkąd Seneca mowi: Frater durae, languide mortis
Tibullus Poeta ma SNY za rzecz głupią y niegodną boiaźni mowiący;
Somnia fallaci ludunt temeraria Nocte, Et pavidas mentes falsa timere iubent.
Inne do ASTROLOGI UDICIARNFY n[...] e[...] ące species, mniey potrzebne opuszczam, spiesząc się do CHRONOLOGII. o CHRONOLOGII CHRONOLOGIA
IEst Nauka y Forma dla dystynkcyi czasow ustanowiona, nieiako do ASTRONOMICZNEY reguluiącá się Sciencyi, gdyż Luminarze Niebieskie y Gwiazdy, koło ktorych bawi się ASTRONOMIA, są postanowione od BOGA na oddzielenie dni od nocy, alias na oswiecenie Swiata, y na pomiarkowanie czasow, według Textow Swiętych: Ut dividant diem, ac noctem,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 185
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
mortis, zwali go Morpheum, skąd Seneka mówi: Frater durae, languide mortis
Tibullus Poeta ma SNY za rzecz głupią i niegodną bojaźni mówiący;
Somnia fallaci ludunt temeraria Nocte, Et pavidas mentes falsa timere iubent.
Inne do ASTROLOGI UDyCIARNFY n[...] e[...] ące species, mniej potrzebne opuszczam, spiesząc się do CHRONOLOGII. o CHRONOLOGII CHRONOLOGIA
JEst Nauka i Forma dla dystynkcyj czasów ustanowiona, niejako do ASTRONOMICZNEJ regulująca się Ściencyj, gdyż Luminarze Niebieskie i Gwiazdy, koło których bawi się ASTRONOMIA, są postanowione od BOGA na oddzielenie dni od nocy, alias na oświecenie Świata, i na pomiarkowanie czasów, według Tekstów Świętych: Ut dividant diem, ac noctem, et
mortis, zwali go Morpheum, zkąd Seneca mowi: Frater durae, languide mortis
Tibullus Poeta ma SNY za rzecz głupią y niegodną boiaźni mowiący;
Somnia fallaci ludunt temeraria Nocte, Et pavidas mentes falsa timere iubent.
Inne do ASTROLOGI UDICIARNFY n[...] e[...] ące species, mniey potrzebne opuszczam, spiesząc się do CHRONOLOGII. o CHRONOLOGII CHRONOLOGIA
IEst Nauka y Forma dla dystynkcyi czasow ustanowiona, nieiako do ASTRONOMICZNEY reguluiącá się Sciencyi, gdyż Luminarze Niebieskie y Gwiazdy, koło ktorych bawi się ASTRONOMIA, są postanowione od BOGA na oddzielenie dni od nocy, alias na oswiecenie Swiata, y na pomiarkowanie czasow, według Textow Swiętych: Ut dividant diem, ac noctem, et
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 186
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
sint in signa, et tempora, et Dies, et Annos. Fecit Lunam in tempora: Alias gdyby nie było Słońca nie byłoby dni, a zatym jakby się mógł Świat miarkować, co się stało dnia drugiego, co trzeciego, gdyby się nie Nowiem, Pełnią, Ostatnią Kwadrą i 12. Miesiącami miarkowali. CHRONOLOGIA jest Dwojaka: Jedna ASTRONOMICZNA, ex Astris supputationes i Rozmierzenie Koordynacje czasów czyniąca. Druga jest CHRONOLOGIA HISTORYCZNA, od Kronikarzów zażywana, także czasem Astronomicznym dyrygująca się, alias pisząca którego Roku, Mięsiąca, Dnia co się stało na Świecie. albo od Stworzenia Świata albo od Narodzenia Pańskiego, albo od innego terminu, Periodu,
sint in signa, et tempora, et Dies, et Annos. Fecit Lunam in tempora: Alias gdyby nie było Słońcá nie byłoby dni, a zatym iakby się mogł Swiat miarkować, co się stało dnia drugiego, co trzeciego, gdyby się nie Nowiem, Pełnią, Ostatnią Kwadrą y 12. Miesiącami miarkowali. CHRONOLOGIA iest Dwoiaka: Iedna ASTRONOMICZNA, ex Astris supputationes y Rozmierzenie Koordynacye czasow czyniąca. Druga iest CHRONOLOGIA HISTORYCZNA, od Kronikarzow zażywana, także czasem Astronomicznym diryguiąca się, alias pisząca ktorego Roku, Mięsiąca, Dnia co się stało na Swiecie. albo od Stworzenia Swiata albo od Narodzenia Pańskiego, albo od innego terminu, Periodu,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 186
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Alias gdyby nie było Słońca nie byłoby dni, a zatym jakby się mógł Świat miarkować, co się stało dnia drugiego, co trzeciego, gdyby się nie Nowiem, Pełnią, Ostatnią Kwadrą i 12. Miesiącami miarkowali. CHRONOLOGIA jest Dwojaka: Jedna ASTRONOMICZNA, ex Astris supputationes i Rozmierzenie Koordynacje czasów czyniąca. Druga jest CHRONOLOGIA HISTORYCZNA, od Kronikarzów zażywana, także czasem Astronomicznym dyrygująca się, alias pisząca którego Roku, Mięsiąca, Dnia co się stało na Świecie. albo od Stworzenia Świata albo od Narodzenia Pańskiego, albo od innego terminu, Periodu, Epochy, Ery. Części czasu ASTRONOMICZNEGO POLITYGZNEGO, są DZIEŃ, GODZINY, MINUTY, TYDNIE,
Alias gdyby nie było Słońcá nie byłoby dni, a zatym iakby się mogł Swiat miarkować, co się stało dnia drugiego, co trzeciego, gdyby się nie Nowiem, Pełnią, Ostatnią Kwadrą y 12. Miesiącami miarkowali. CHRONOLOGIA iest Dwoiaka: Iedna ASTRONOMICZNA, ex Astris supputationes y Rozmierzenie Koordynacye czasow czyniąca. Druga iest CHRONOLOGIA HISTORYCZNA, od Kronikarzow zażywana, także czasem Astronomicznym diryguiąca się, alias pisząca ktorego Roku, Mięsiąca, Dnia co się stało na Swiecie. albo od Stworzenia Swiata albo od Narodzenia Pańskiego, albo od innego terminu, Periodu, Epochy, AEry. Części czasu ASTRONOMICZNEGO POLITYGZNEGO, są DZIEN, GODZINY, MINUTY, TYDNIE,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 186
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Starożytni Umbrowie, Włoski Naród, od Południa DZIEŃ NATURALNY zaczynali, a Rzymianie Starzy od Pułnocy jako też Kościelni Suputatores. DZIEŃ na ostatek ARTYFICJALNY zowie się od Wschodu do Zachodu Słońca, alias spatium czasu, przez które na Horyzoncie Słońce bawi się.
GODZINA Hora, niby Ora, że co godzina wszędzie trzebaby chwalić o CHRONOLOGII
Stwórcę. Jest to 24 część dnia politycznego: alias z dnia i nocy złożonego. Pierwszą GODZINĘ różni różnie zaczynali. Teraźniejsi Włosi, Pierwszą GODZINĘ kładą od Zachodu Słońca, i nazajutrz przy Zachodzie Słońca ostatnią; to jest 24 Godzin rachują. Niemcy zaś, Francuży, Hiszpani, Polacy, inne Europejskie Narody Godzin 14.
Starożytni Umbrowie, Włoski Narod, od Południa DZIEN NATURALNY zaczynali, a Rzymianie Starzy od Pułnocy iako też Kościelni Supputatores. DZIEN na ostatek ARTYFICIALNY zowie się od Wschodu do Záchodu Słońca, alias spátium czasu, przez ktore na Horyzoncie Słońce bawi się.
GODZINA Hora, niby Ora, że co godzina wszędzie trzebaby chwalić o CHRONOLOGII
Stworcę. Iest to 24 część dnia politycznego: alias z dńia y nocy złożonego. Pierwszą GODZINĘ rożni rożnie zacżynali. Teraznieysi Włosi, Pierwszą GODZINĘ kładą od Zachodu Słońca, y nazaiutrz przy Zachodzie Słońca ostatnią; to iest 24 Godzin rachuią. Niemcy zaś, Francużi, Hiszpani, Polácy, inne Europeyskie Narody Godzin 14.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 186
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
aż do Zachodu Słońca. Tak Tirinus wywodzi in Chronico suo, z Cenzoryna, Baroniusza, Janseniusza. I według to takiej Koordynacyj czasu jedni Ewangelistowie mówią że CHRYSTUS Ukrzyżowany Horâ Sexta, a Z Ma rek, że Horá tertia, co się rozumie idest in ipso termino trzeciej Godziny kończącej się, a zaczynającej SEKsTY. o CHRONOLOGII
MINUTA jest Sześćdziesiąta Część Godziny równej, regulatnej. Stąd w Godzine równej, regularnej, jest minut 60.
TYGODNIE z Dni składają się, HEBDOMADAE, albo HEBDOMADES po Grecku zwane, a po Łacinie SEPTIMANAE, to jest Siedmiu dniowy czas alias SYSTEMA i Koordynacja czasu, wszystko się wyrażająca i obracająca. od Niedzieli na Sobocie
aż do Zachodu Słońca. Tak Tirinus wywodzi in Chronico suo, z Censorina, Baroniusza, Ianseniusza. Y według to takiey Koordynacyi czásu iedni Ewangelistowie mowią że CHRYSTUS Ukrzyżowany Horâ Sexta, a S Ma rek, że Horá tertia, co się rozumie idest in ipso termino trzeciey Godziny kończącey się, a zaczynaiącey SEXTY. o CHRONOLOGII
MINUTA iest Sześćdziesiąta Część Godziny rowney, regulatney. Ztąd w Godzine rowney, regularney, iest minut 60.
TYGODNIE z Dni składaią się, HEBDOMADAE, albo HEBDOMADES po Grecku zwane, a po Łacinie SEPTIMANAE, to iest Siedmiu dniowy czas álias SYSTEMA y Koordynacya czasu, wszystko się wyrażaiąca y obracaiąca. od Niedzieli na Sobocie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 187
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Mięsiąć po dni 30 a ostarek dni, od Miesięcy pozostałych, to jest 5. obchodzili po 12. Miesiącach skończonych zowiąc je EPAGOMENAS, alias Przybyszowe: A Godzin 6 wkażdym Roku superfluas zaniechywali. Stej racyj Egipcjanów Rok bywał krótszy i prędszy od Astronomicznego Roku, i tych godzin 6 nieopuszczającego. O tych E- o CHRONOLOGII
gypcjanach konstat z Plutarcha i Pliniusza, że Starożytnych czasów jeden tylko Miesiąc liczyli w całym Roku; potym liczyli trzy miesiące, co i Arcades obserwowali, tandem knmputowali 12 Miesięcy. Ravizjusz zaś świadczy, że były takie Narody, które Zimę miały za Rok jeden, a Lato za Rok drugi. Rzymianie zaś starodawni mieli Rok
Mięsiąć po dni 30 a ostarek dni, od Miesięcy pozostałych, to iest 5. obchodzili po 12. Miesiącach skończonych zowiąc ie EPAGOMENAS, alias Przybyszowe: A Godzin 6 wkażdym Roku superfluas zaniechywali. Ztey racyi Egypcyanow Rok bywał krotszy y prędszy od Astronomicznego Roku, y tych godzin 6 nieopuszcżaiącego. O tych E- o CHRONOLOGII
gypcyanach constat z Plutarcha y Pliniusza, że Starożytnych czasow ieden tylko Miesiąc liczyli w całym Roku; potym liczyli trzy miesiące, co y Arcades obserwowali, tandem knmputowali 12 Miesięcy. Ravizyusz zaś swiadczy, że były takie Narody, ktore Zimę miały za Rok ieden, a Lato za Rok drugi. Rzymianie zaś starodawni mieli Rok
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 188
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
formosa est Messihus AEstas, VER praebet Flores, Igne levatur HYEMS.
Te same Cztery Części Roku wyraził na swojej Osobie niejaki Apius Stary, stare dobrze pijący Wino, jak o nim napisał Poeta.
In Niveis Appi iam regnat BRUMA Capillis, Inque Oculis semper Vino flámmantibus AESTAS. Baccifer AUTUMNUS, pingit nasumque genasque. o CHRONOLOGII
Cumque bibit florum dulce, illi ad tempora VER est, Sic potus totum in vultu gerit Appius Annum.
Ojczysta Moja genuine toż wyraża Poezja:
W siwej Apiusa patrz ZIMA czuprynie, Z Oczu z Wina gorących LATO zyzne płynie, Jesień mu Winoródna nos, usta farbuje, Gdy pije, Kwietnią WIOSNĘ przy gębie skazuje.
formosa est Messihus AEstas, VER praebet Flores, Igne levatur HYEMS.
Te same Cztery Części Roku wyraził na swoiey Osobie nieiaki Appius Stary, stare dobrze piiący Wino, iak o nim napisał Poetá.
In Niveis Appi iam regnat BRUMA Capillis, Inque Oculis semper Vino flámmantibus AESTAS. Baccifer AUTUMNUS, pingit nasumque genasque. o CHRONOLOGII
Cumque bibit florum dulce, illi ad tempora VER est, Sic potus totum in vultu gerit Appius Annum.
Oyczysta Moia genuine toż wyraża Poezya:
W siwey Appiusa patrz ZIMA czuprynie, Z Oczu z Wina gorących LATO zyzne płynie, IESIEN mu Winorodna nos, usta farbuie, Gdy piie, Kwietnią WIOSNĘ przy gębie skazuie.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Świętych Torniellus 20 Ascamius, Martinongus 25. Za tą idą sentencją Genebrardus, Clavius, główny Matematyk, Delrio, à Lapide, Saliánus, i Rabin Josue. Synod Palestyński konwekowany przez Teofila Biskupa Cezarieńskiego, ex Mandato Wiktora Papieża decydował swoim Dekretem, że Świat na Wiosnę od BOGA stworzony, jako świadczy Wielebny Beda. o CHRONOLOGII
Tuż AEQUINOCTIA; które są Summa aequalitas Diei et Noctis, albo Porównanie Dnia z Nocą, jedne jest Vernum, to jest Wiosnowe, przypadające dnia 21 Marca, kiedy Słońce wchodzi z Znak BARANA Drugie AEQUINOCTIUM AUTUMNALE, Porównanie Dnia z Nocą; Jesienne, przypada około dnia 21. Września. Te oboje Ekwinoctia przypadają koło Świąt
Swiętych Torniellus 20 Ascamius, Martinongus 25. Za tą idą sentencyą Genebrardus, Clavius, głowny Mátematyk, Delrio, à Lapide, Saliánus, y Rabin Iosùé. Synod Palestyński konwekowany przez Teofila Biskupa Cezaryeńskiego, ex Mandato Wiktora Pápieża decydował swoim Dekretem, że Swiat na Wiosnę od BOGA stworzony, iako swiadczy Wielebny Beda. o CHRONOLOGII
Tuż AEQUINOCTIA; ktore są Summa aequalitas Diei et Noctis, álbo Porownanie Dnia z Nocą, iedne iest Vernum, to iest Wiosnowe, przypadaiące dnia 21 Marca, kiedy Słońce wchodzi z Znak BARANA Drugie AEQUINOCTIUM AUTUMNALE, Porownanie Dnia z Nocą; Iesienne, przypada około dniá 21. Wrzesnia. Te oboie AEquinoctia przypadaią koło Swiąt
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 190
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755