tu tęsknicą palisz. Ja-ć się twym czarom nie chcę odejmować, Ale cię przecię muszę przebierzmować I widząc częstą ogniów mych ponowę, Już cię Ogniskiem, nie Jagnieszką zowę. DO JAGNIESZKI
Chociaż nieładne do wiersza przezwisko Nosisz na sobie, kochana Jagnieszko, Chociaż to imię nie dosyć wydworne Na twej grzeczności dzieło cudotworne, Bo cię chrzcić było trzeba z mojej rady Imieniem której bogini , Atoli i to niż która bogini, Niż nimfa milszy dźwięk uszom mym czyni. Toż i w mych pieśniach, których wiek nie skruszy, Jeśli nas wieszczków prawdziwy duch puszy, Wolne od zębów będzie niepamięci — Ani go zgryzie czas, ani wiek skręci. Przewyższysz sławą
tu tęsknicą palisz. Ja-ć się twym czarom nie chcę odejmować, Ale cię przecię muszę przebierzmować I widząc częstą ogniów mych ponowę, Już cię Ogniskiem, nie Jagnieszką zowę. DO JAGNIESZKI
Chociaż nieładne do wiersza przezwisko Nosisz na sobie, kochana Jagnieszko, Chociaż to imię nie dosyć wydworne Na twej grzeczności dzieło cudotworne, Bo cię chrzcić było trzeba z mojej rady Imieniem której bogini , Atoli i to niż która bogini, Niż nimfa milszy dźwięk uszom mym czyni. Toż i w mych pieśniach, których wiek nie skruszy, Jeśli nas wieszczków prawdziwy duch puszy, Wolne od zębów będzie niepamięci — Ani go zgryzie czas, ani wiek skręci. Przewyższysz sławą
Skrót tekstu: MorszAUtwKuk
Strona: 241
Tytuł:
Utwory zebrane
Autor:
Jan Andrzej Morsztyn
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1654
Data wydania (nie wcześniej niż):
1654
Data wydania (nie później niż):
1654
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Utwory zebrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1971
/ a zaraz cuda wielkie czynił: ale by też i nie było żadnych z rąk jego/ same Kazania jego/ i Braciej jego[...] / które tak wielu grzesznych do świątobliwości nawróciły/ stoją za cuda. Tomasza ś. słowa są zacne o tym: Kazanie jest napierwsze dzieło/ i własne Biskupie/ i zacniejsze niż chrzcić. Dziwuje się im Prorok Izajasz z daleka: O jako piękne nogi każących pokoj, każących dobra? Augustyn ś. Kaznodzieję zowie Aniołem. Z. Grzegorz w Homiliej 3. na Ezechiela/ to o nich pisze: Żywot Kaznodziejski/ i brzmi i góreje. Góreje pragnieniem/ brzmi słowem; miedź tedy rozpalona/
/ á záraz cudá wielkie czynił: ále by też y nie było żadnych z rąk iego/ sáme Kazánia iego/ y Bráćiey iego[...] / ktore ták wielu grzesznych do świątobliwośći náwroćiły/ stoią zá cudá. Thomaszá ś. słowa są zacne o tym: Kazánie iest napierwsze dźieło/ y własne Biskupie/ y zacnieysze niż chrzćić. Dźiwuie się im Prorok Izáiasz z dáleká: O iáko piękne nogi każących pokoy, każących dobrá? Augustyn ś. Káznodźieię zowie Anyołem. S. Grzegorz w Homiliey 3. ná Ezechielá/ to o nich pisze: Zywot Káznodźieyski/ y brzmi y goreie. Goreie prágnieniem/ brzmi słowem; miedź tedy rospalona/
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 64
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
około Roku. - 450. ZENO Cesarz piany od Zony swojej, Ariadny: żywo pogrzebiony, Roku - 491. OLIMPIUS w łażni bluźniąć SSS. TORYCĘ, oczywiście ognistym z Nieba postrzałem zabity Roku - 503. Baroniusz zaś ten cud kładzie sub Anno - 494. ADRIANUS Biskup Carogrodzki inną całe formą od Katolików gdy chrzcić zamyśla ludzi, woda z Krzcielnicy znikneła Roku. - 506. W Dardanii Azjatyckiej Prowincyj, alias w Troi Królestwie 24 Miast trzęsieniem Ziemi upadło, a dwieście się zapadło, Roku. - 583. W Francyj jednego szalwierza czart opętał, gdy w lesie drwa CHRONOLOGIA
rąbał. Ten czynił się CHrystusem, furora powiadał, chorych
około Roku. - 450. ZENO Cesarz piany od Zony swoiey, Aryadny: żywo pogrzebiony, Roku - 491. OLIMPIUS w łażni bluźniąć SSS. TORYCĘ, oczywiscie ognistym z Nieba postrzałem zabity Roku - 503. Baroniusz zaś ten cud kładzie sub Anno - 494. ADRYANUS Biskup Carogrodzki inną całe formą od Katolikow gdy chrzcić zamyśla ludzi, woda z Krzcielnicy znikneła Roku. - 506. W Dárdanii Azyatyckiey Prowincyi, alias w Troi Krolestwie 24 Miast trzęsieniem Ziemi upadło, a dwieście się zapadło, Roku. - 583. W Francyi iednego szalwierza czart opętáł, gdy w lesie drwa CHRONOLOGIA
rąbał. Ten czynił się CHrystusem, furora powiadáł, chorych
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 209
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
aliás, jak Wóz wszelkie śmiecie, tak oni wszeJakich Sekt i nauki chwytają się. Obie Sekty lubo esencjalne jedne mają Wiary swojej Artykuły, jednak z sobą emulują, schadzek żadnych z sobą nie miewają, ani z sobą zawierają ligi Małżeńskiej. Jeżeliby od Klarystów do Kontrybulatów chciał się kto przenieść, mutando Religionem musi się chrzcić de novo, i to to jest Anabaptystów Sekta. Tym, aby z Katolickiej Religii, i Luterskiej, nikogo do siebie nie namawiali, ani przyjmowali, pod gardłem, i dóbr konfiskacją, wygnaniem z Królestwa, Dekret Władysława IV Króla Polskiego A D 1645 zabronił.
Z Mennonistów nauki i sekty, urodziła się Kwackierów,
aliás, iák Woz wszelkie śmiecie, tak oni wszeIakich Sekt y nauki chwytaią się. Obie Sekty lubo esencyalne iedne maią Wiary swoiey Artykuły, iednak z sobą emuluią, schádzek żádnych z sobą nie miewáią, ani z sobą zawieraią ligi Małżeńskiey. Ieżeliby od Klarystow do Kontrybulatow chciáł się kto przenieść, mutando Religionem musi się chrzcić de novo, y to to iest Anabáptystow Sekta. Tym, áby z Katolickiey Religii, y Luterskiey, nikogo do siebie nie namawiali, ani przyimowali, pod gardłem, y dobr konfiskacyą, wygnaniem z Krolestwá, Dekret Władysławá IV Krola Polskiego A D 1645 zabronił.
Z Mennonistow nauki y sekty, urodziła się Kwackierow,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1130
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
nie kwaśnego Chleba do Pańskiej Komunii, i do Ofiary, cenzurujący ultra mentem Fociusza, krytykujący Księży bezżeństwa Łacińskich. Post Sobotny, etc. Rozrzucony skrypt, wyklęty Papież, i Apelantes do Rzymu, pozamykane w Carogrodzie Łacinników Kościoły, kontradycentes Greków bito, więziono, a co gorsza, że chrzczonych przez Łacinnników, de novo chrzcić pretendowano. Co fideliter Kardynał Humbert, Albe Sylve, blisko tam będący, doniósł Leonowi IX. Papieżowi, a ten do Carogrodu ekspedyował tegoż Humberta wielkiej mądrości Człeka w Poselstwie, Cesarzowi i Patriarsze remonstrując takie często pullulantia w Grecyj monstra. Cesarz się na to chytrą stawił Liszką, List napisawszy z wielką Kościoła Rzymskiego eksaltacją
nie kwaśnego Chleba do Pańskiey Kommunii, y do Ofiary, censuruiący ultra mentem Fociusza, krytykuiący Xięży bezżeństwa Łacińskich. Post Sobotny, etc. Rozrzucony skrypt, wyklęty Papież, y Appellantes do Rzymu, pozamykane w Carogrodzie Łacinnikow Kościoły, contradicentes Grekow bito, więziono, a co gorsza, że chrzczonych przez Łacinnnikow, de novo chrzcić pretendowano. Co fideliter Kardynał Humbert, Albae Sylvae, blisko tam będący, doniosł Leonowi IX. Papieżowi, a ten do Carogrodu expedyował tegoż Humberta wielkiey mądrości Człeka w Poselstwie, Cesarzowi y Patryarsze remonstruiąc takie często pullulantia w Grecyi monstra. Cesarz się na to chytrą stawił Liszką, List napisawszy z wielką Kościoła Rzymskiego exaltacyą
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1140
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
podrzucone. Nauczał Heretykiem zostawszy erroneè, że Dusza jest ciało mająca, i że BÓG ma ciało: że Dusze sprawiedliwe przed dniem Sądnym do Nieba nie bywają przyjęte; że Królestwo Chrystusa przez lat tysiąc będzie na ziemi stało po Rezurekcyj generalnej, a tak hoc ipso wpadł w Herezję Millenariorum; uczył, że Heretyków trzeba znowu chrzcić, choćby rewokowali: że Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
powtarzać małżeństwa nie godzi się. Żył za panowania Sewera Cesarza około Roku 203.
Iacobus TIRINUS nie raz odemnie wtych Atenach wspomniony, w domu moim miany i czytany, był Jezuita Antwerpczyk Belga, który wydał trzy Tomy: (drukują teraz wdwoch
podrzucone. Nauczał Heretykiem zostawszy erroneè, że Dusza iest ciało maiąca, y że BOG ma ciało: że Dusze sprawiedliwe przed dniem Sądnym do Nieba nie bywaią przyięte; że Krolestwo Chrystusa przez lat tysiąc będzie na ziemi stało po Rezurrekcyi generalney, a tak hoc ipso wpadł w Herezyę Millenariorum; uczył, że Heretykow trzeba znowu chrzcić, choćby rewokowali: że Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
powtarzać małżeństwa nie godzi się. Zył za panowania Sewera Cesarza około Roku 203.
Iacobus TIRINUS nie raz odemnie wtych Atenach wspomniony, w domu moim miany y czytany, był Iezuita Antwerpczyk Belga, ktory wydał trzy Tomy: (drukuią teraz wdwoch
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 692
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
na cztery rzeki wielkie rozdzielił: że ją gorżką na puszczy wsłodką zamienił. Benedykuje ją i w Imię Chrystusowe, który ją w Kanie Galilejskiej w wino zamiemł, po niej w morzu suchą nogą chodził; w niej w Jordanie od Jana Z: ochrzczony: z boku swego wraz ze krwią sączył; i w niej kazał chrzcić Narody: puszcza w n a po trzykroć Paschał, albo świecę znaczącą Chrystusa; z którego zasług krwawych, ta woda wszytkę moc bierze. Kładzie Olej i Chrizma znaczące łaskę Ducha Z. Czyni wiele Krzyżów, aby ta woda straszna była całemu Piekłu. Oprócz tej solennej wody, święci inną Kościół Łaciński wodę zażywaną do kropienia
na cztery rzeki wielkie rozdzielił: że ią gorżką na puszczy wsłodką zamienił. Benedykuie ią y w Imie Chrystusowe, ktory ią w Kanie Galileyskiey w wino zamiemł, po niey w morzu suchą nogą chodził; w niey w Iordanie od Iana S: ochrzczony: z boku swego wraz ze krwią sączył; y w niey kazał chrzcić Narody: puszcza w n ą po trzykroć Paschał, albo swiecę znaczącą Chrystusa; z ktorego zasług krwawych, ta woda wszytkę moc bierze. Kładzie Oley y Chrizma znaczące łaskę Ducha S. Czyni wiele Krzyżow, aby ta woda straszna była całemu Piekłu. Oprocz tey solenney wody, święci inną Kościoł Łaciński wodę zażywaną do kropienia
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 64
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
w domach, do święcenia różnych rzeczy, a ta jest z mniejszą ceremonią świącona, i każdego czasu, gdy potrzeba. Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
Greckiego zaś Kościoła Rytuały, każą wodę święcić solennie w Wilią Epiphaniae, alias Bohojawłenyja, albo trzech Królów, w rzekach, źrzodłach, lub w naczyniu, tą wodą dzieci chrzcić, konserwować w domach, i znowu w same Święto Bohojawłeńskie drugi raz benedykować: a tę drugą już wszyscy piją. Siryciusz trzydziesty dziewiąty in serie Papież, żyjący około Roku 385 w listach swoich zakazał pewne święcenie wody Grekom, i wtedy dawanie Chrztu Świętego. Leo wielki cale pod klątwą zakazał w Liście 4, Sobory także
w domach, do święcenia rożnych rzeczy, á ta iest z mnieyszą ceremonią swiącona, y każdego czasu, gdy potrzeba. Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
Greckiego zaś Kościoła Rytuały, każą wodę święcić solennie w Wilią Epiphaniae, alias Bohoiawłenyia, albo trzech Krolow, w rzekach, źrzodłach, lub w naczyniu, tą wodą dzieci chrzcić, konserwować w domach, y znowu w same Swięto Bohoiawłeńskie drugi raz benedykować: á tę drugą iuż wszyscy piią. Siriciusz trzydziesty dziewiąty in serie Papież, żyiący około Roku 385 w listach swoich zakazał pewne swięcenie wody Grekom, y wtedy dawanie Chrztu Swiętego. Leo wielki cale pod klątwą zakazał w Liście 4, Sobory także
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 65
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
obierają miejsca. Ledwie bywają w nich w lat 10. Szlachty wiele bisurmani się, dla respektu Dworu Perskiego, albo dla promocyj Corek swoich na Dwór Całego świata, praecipue o AZYJ
Perskiej Królowy. Białogłowy się edukują, i uczą w Klasztorach, stąd są nad mężczyzn polerowniejsze. Na tej edukacyj czas pewny mają się chrzcić, i Olejem Świętym namazywać. Laicy noszą Korony na głowach w kwadrat golone. Wąsów są długich, i bród do pasa. U Saracenów mieli z męstwa respekt, iż do grobu Chrystusowego zbrojno chodzili, i bez płacy; teste Naimburgo . Idąc do batalii, z tykwy wiszącej u pasa z winem, serca sobie dodawali
obieraią mieysca. Ledwie bywaią w nich w lat 10. Szlachty wiele bisurmani się, dla respektu Dworu Perskiego, albo dla promocyi Corek swoich na Dwor Całego świata, praecipuè o AZYI
Perskiey Krolowy. Białogłowy się edukuią, y uczą w Klásztorach, ztąd są nad męszczyzn polerownieysze. Na tey edukacyi czas pewny maią się chrzcić, y Oleiem Swiętym namazywać. Laicy noszą Korony na głowach w kwadrat golone. Wąsow są długich, y bród do pasa. U Saracenów mieli z męstwá respekt, iż do grobu Chrystusowego zbroyno chodzili, y bez płacy; teste Naimburgo . Idąc do batalii, z tykwy wiszącey u pasa z winem, serca sobie dodawali
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 450
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
dzień i w noc się modli, czyli mruczy jak niedźwiedź, ledwie czytać umie, taki Teolog, i Sapient. Od konsekracyj Biskupa, bierze 800. talerów, za Mszę żałobną, 1000. ta- całego Świata, praecipue o AZYJ
łerów, za inną Mszę, 100. talerów: za Spowiedź wiele biorą; Księża chrzcić nie umieją, ubogim Matkóm dzieci grzebać pozwalają żywcem: drą bardzo Parafianów, a to na pijaństwo obracają, żony Parafianów swych przedają dla pieniędzy; Kościoły, Obrazy, bogacą, mniemając, że tym zmażą swe scelera. Stolicą Mingrelii jest według jednych, Fazzo, ale z tego teraz wioska i rudera leżące nad czarnym morzem
dzień y w noc się modli, czyli mruczy iak niedźwiedź, ledwie czytać umie, taki Teolog, y Sapient. Od konsekracyi Biskupa, bierze 800. talerów, za Mszę żałobną, 1000. ta- cáłego Swiata, praecipuè o AZYI
łerów, za inną Mszę, 100. talerów: za Spowiedź wiele biorą; Xięża chrzcić nie umieią, ubogim Matkóm dzieci grzebać pozwalaią żywcem: drą bárdzo Párafianów, a to na piiaństwo obracaią, żony Parafianów swych przedaią dla pieniędzy; Kościoły, Obrazy, bogacą, mniemaiąc, że tym zmażą swe scelera. Stolicą Mingrelii iest według iednych, Fazzo, ale z tego teraz wioska y rudera leżące nad czárnym morzem
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 452
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756