to i z niesławą wiekuistą) któraby z uszczerbnieniem zdrowia być mogła/ i ból jaki przynieść/ chroni. Mamy tego przykład pewny. Antygonus Król w wojsku swoim/ dzielnego/ mężnego/ serdecznego/ ale barzo bladego żołnierza obaczywszy/ o przyczynę zepsowanej cery jego spytał: chorym się być/ i dawno jakąś skrytą chorobę cierpiącym/ wyznał. Wnet Król Medyków wezwawszy/ o zdrowiu jego radzić kazał. Ozdrowiał/ i z Królem na wojnę jachał. Ale jako rzecz miła zdrowie/ sprobowawszy/ posadził bojaźń u serca swego: tak/ że wszystkim w podziwieniu było/ męstwo i dzielne sprawy jego wspominając: jako przed wszytkimi na nieprzyjaciela wypadał/ i
to y z niesławą wiekuistą) ktoraby z vsczerbnieniem zdrowia być mogłá/ y bol iáki przynieść/ chroni. Mamy tego przykład pewny. Antigonus Krol w woysku swoim/ dźielnego/ mężnego/ serdecznego/ ále bárzo bládego żołnierzá obaczywszy/ o przyczynę zepsowáney cery iego spytał: chorym się bydz/ y dawno iákąś skrytą chorobę ćierpiącym/ wyznał. Wnet Krol Medikow wezwawszy/ o zdrowiu iego radzić kazał. Ozdrowiał/ y z Krolem ná woynę iáchał. Ale iáko rzecz miła zdrowie/ sprobowawszy/ posádził boiazń v sercá swego: ták/ że wszystkim w podziwieniu było/ męstwo y dzielne spráwy iego wspomináiąc: iáko przed wszytkimi ná nieprzyiaćielá wypadał/ y
Skrót tekstu: KunWOb
Strona: H3v
Tytuł:
Obraz szlachcica polskiego
Autor:
Wacław Kunicki
Drukarnia:
Drukarnia dziedziców Jakuba Sibeneychera
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1615
Data wydania (nie wcześniej niż):
1615
Data wydania (nie później niż):
1615
Bogu zadanych płakali, że jest obrażon, z serca żałowali, w gorzkości dosyć za grzechy czynili, siebie winili. Ci, którzy cnoty jak źrzódła pragnyli, sprawiedliwości każdemu życzyli, świętobliwości ślad pokazowali, przykład dawali. Co nigdy suchym okiem nie patrzali na nędzę ludzką, lecz się litowali nad utrapionym i potrzebującym, biedę cierpiącym. Ci, co się w czystym sumnieniu kochali, serc swych grzechowym błotem nie mazali, ale gospody z nich Bogu czynili, one zdobili. Ci, którzy pokój na ziemi czynili, w gniewliwych ludziach niezgody gasili, Mat. 7, Mat. 11, Mat. 5, Mat. 5,
przyjaźń i miłość
Bogu zadanych płakali, że jest obrażon, z serca żałowali, w gorzkości dosyć za grzechy czynili, siebie winili. Ci, którzy cnoty jak źrzódła pragnyli, sprawiedliwości każdemu życzyli, świętobliwości ślad pokazowali, przykład dawali. Co nigdy suchym okiem nie patrzali na nędzę ludzką, lecz się litowali nad utrapionym i potrzebującym, biedę cierpiącym. Ci, co się w czystym sumnieniu kochali, serc swych grzechowym błotem nie mazali, ale gospody z nich Bogu czynili, one zdobili. Ci, którzy pokój na ziemi czynili, w gniewliwych ludziach niezgody gasili, Matth. 7, Matth. 11, Matth. 5, Matth. 5,
przyjaźń i miłość
Skrót tekstu: BolesEcho
Strona: 122
Tytuł:
Przeraźliwe echo trąby ostatecznej
Autor:
Klemens Bolesławiusz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1670
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1670
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacek Sokolski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
ja, nędzny, opłakany człowiek, żyjąc tu, na świecie, miałem wiele powinności na sobie, bom się był powinien strzec złego, a czynić dobrze, naśladując cnót Zbawiciela mego i Najświętszy Matki Jego. Miałem Cię miłować i Twoją świętą wolą pełnić, mękę Twoję uważać i nad Tobą się za mnie cierpiącym litować. Jam zaś opak czynił, bom tak wiele złego popełnił, Ciebie, Boga, obrażając, uczynki dobre opuszczałem,
o cnoty święte nie dbałem. Ciebie, Boga, nie miłowałem i wolej się Twojej świętej sprzeciwiałem, na mękę Twoję drogą nie pamiętałem i nad Tobą się cierpiącym
ja, nędzny, opłakany człowiek, żyjąc tu, na świecie, miałem wiele powinności na sobie, bom się był powinien strzec złego, a czynić dobrze, naśladując cnót Zbawiciela mego i Najświętszy Matki Jego. Miałem Cię miłować i Twoją świętą wolą pełnić, mękę Twoję uważać i nad Tobą się za mnie cierpiącym litować. Jam zaś opak czynił, bom tak wiele złego popełnił, Ciebie, Boga, obrażając, uczynki dobre opuszczałem,
o cnoty święte nie dbałem. Ciebie, Boga, nie miłowałem i wolej się Twojej świętej sprzeciwiałem, na mękę Twoję drogą nie pamiętałem i nad Tobą się cierpiącym
Skrót tekstu: BolesEcho
Strona: 141
Tytuł:
Przeraźliwe echo trąby ostatecznej
Autor:
Klemens Bolesławiusz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1670
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1670
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacek Sokolski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
. Nudności i tęskliwości. Serca drzenie, także w lewym bokupulsatie. Suchość w ustach, oddychanie ciężkie, mózgu poalterowanie, z kąd przychodzi niby szaleństwo, Melancholia, aprehensie, i różne fantazje, głowy zawrót, te są pryncypalne znaki tej choroby, które nie wszystkie wraz i nie jednakowo wydają się w każdym cierpiącym tę chorobę, ale te albo owe, rzadko wszystkie. Sposoby leczenia
Leczenie tej choroby, ile będzie zastarzała, jest bardzo trudne, skąd nazywa się flagellum Medicorum. Jednak sposobami podanemi może jej poradzić, byle chory był we wszystkim kurującemu posłuszny. Napród chorego przepur[...] wać raz drugi i więcej takim lekarstfem.
Weźmi korzenia
. Nudnośći y tęskliwośći. Sercá drzenie, tákże w lewym bokupulsatie. Suchość w ustách, oddychánie ćięszkie, mozgu poálterowánie, z kąd przychodźi niby száleństwo, Meláncholia, ápprehensie, y rożne fantázye, głowy zawrot, te są pryncypálne znáki tey choroby, ktore nie wszystkie wraz y nie iednákowo wydáią się w káżdym ćierpiącym tę chorobę, ále te álbo owe, rzadko wszystkie. Sposoby leczenia
Leczenie tey choroby, ile będźie zástárzáła, iest bárdzo trudne, zkąd názywa się flagellum Medicorum. Jednák sposobámi podanemi może iey porádźić, byle chory był we wszystkim kuruiącemu posłuszny. Náprod chorego przepur[...] wáć raz drugi y więcey tákim lekárstfem.
Weźmi korzenia
Skrót tekstu: PromMed
Strona: 72
Tytuł:
Promptuarium medicum
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1716
Data wydania (nie wcześniej niż):
1716
Data wydania (nie później niż):
1716
, nad to co się przydawa ze złego początek swój ma) i w-samym modleniu się mało mówić rozkazuje tenże Zbawiciel. A co nauczał toż sam czynił/ pod czas męki swojej/ kędy największy plac i potrzeba była mówić/ tam najbarziej milczał/ aż do zdumienia samych Sędziów: i niewiem co w-Panu cierpiącym cudowniejszego było/ czy wszytka męka jego/ czyli milczenie w-mękach wszytkich. Dla tego milczenia przedziwengo/ nazywa Pana JEzusa jeden Prorok/ Owieczką i Jagnięciem/ a drugi niemym i odpowiadać niemogącym. Drogi doskonałości Chrześć: Część wtóra/ Ćwicze: 8.
2. O Słowo/ o wymowo Ojca niebieskiego. o
, nád to co się przydawa ze złego początek swoy ma) i w-sámym modleniu się máło mowić roskázuie tenże Zbáwićiel. A co náuczał toż sam czynił/ pod czás męki swoiey/ kędy naywiększy plác i potrzebá byłá mowić/ tám naybárziey milczał/ áż do zdumienia sámych Sędźiow: i niewiem co w-Pánu ćierpiącym cudownieyszego było/ czy wszytká męká iego/ czyli milczenie w-mękách wszytkich. Dla tego milczenia przedźiwengo/ náżywa Páná IEzusa ieden Prorok/ Owieczką i Iágnięćiem/ á drugi niemym i odpowiádáć niemogącym. Drogi doskonáłośći Chrześć: Część wtora/ Cwicze: 8.
2. O Słowo/ o wymowo Oycá niebieskiego. o
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 139
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
. 218. Ćwiczenie 26. W-cierpieniu wespół z-P. Jezusem cierpiącym. 223. Ćwiczenie 27. Dziwowanie się P. Jezusowi cierpiącemu. 229. Ćwiczenie 28. Weselenie się z-męki Pana Jezusowej. 233. Ćwiczenie 29. Przyłączenie się i przypojenie do Jezusa cierpiącego. 238. Ćwiczenie 30. Roztopienie w-Iezusie cierpiącym. 241. Ćwiczenie 31. Wydawanie się za Jezusa cierpiącego. 246. Ćwiczenie 32. Ofiarowanie się Panu Jezusowi. 250. Ćwiczenie 33. Darowanie się Panu Jezusowi. 254. Ćwiczenie 34. Poświęcenie się na kościół Panu Jezusowi. 258. Ćwiczenie 35. Uczynienie ofiary z siebie Panu Jezusowi. 263. Ćwiczenie 36
. 218. Cwiczenie 26. W-ćierpieniu wespoł z-P. Iezusem ćierpiącym. 223. Cwiczenie 27. Dźiwowánie się P. Iezusowi ćierpiącemu. 229. Cwiczenie 28. Weselenie się z-męki Páná Iezusowey. 233. Cwiczenie 29. Przyłączenie się i przypoienie do Iezusá ćierpiącego. 238. Cwiczenie 30. Rostopienie w-Iezuśie ćierpiącym. 241. Cwiczenie 31. Wydawánie się zá Iezusá ćierpiącego. 246. Cwiczenie 32. Ofiárowánie się Pánu Iezusowi. 250. Cwiczenie 33. Dárowánie się Pánu Iezusowi. 254. Cwiczenie 34. Poświęcenie się ná kośćioł Pánu Iezusowi. 258. Cwiczenie 35. Vczynienie ofiáry z śiebie Pánu Iezusowi. 263. Cwiczenie 36
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 507
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665