. Pozbawiliby się tym sposobem waporów i obstrukcyj śledziony.
Tym kończę uwagi moje, iż ponieważ złożeni jesteśmy z duszy i ciała, jesteśmy obowiązani, dawać umysłowi pokarm nauką, ciału pracą. MONITOR Na R. P. 1772. Nro: XVIII. Dnia 29. Lutego.
ZAbawy które pospolicie zowiemy rozrywkami, nie definiować, ale raczej opisać można, iż są zastępcami próżnowania. Z tej miary wziąwszy je w należytą konsyderacją, przyznać należy, iz przeto że sprzeciwiają się próżnowaniu, gdy zaś oprócz tego mają w sobie istotną dobroć, szacować je na ten czas dwojako należy.
Próżnowanie jest zdrętwieniem umysłu, uspieniem duszy, cokolwiek człowieka z
. Pozbawiliby się tym sposobem waporow y obstrukcyi śledziony.
Tym kończę uwagi moie, iż ponieważ złożeni iesteśmy z duszy y ciała, iesteśmy obowiązani, dawać umysłowi pokarm nauką, ciału pracą. MONITOR Na R. P. 1772. Nro: XVIII. Dnia 29. Lutego.
ZAbawy ktore pospolicie zowiemy rozrywkami, nie definiować, ale raczey opisać można, iż są zastępcami prożnowania. Z tey miary wziąwszy ie w należytą konsyderacyą, przyznać należy, iz przeto że sprzeciwiaią się prożnowaniu, gdy zaś oprocz tego maią w sobie istotną dobroć, szacować ie na ten czas dwoiako należy.
Prożnowanie iest zdrętwieniem umysłu, uspieniem duszy, cokolwiek człowieka z
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 131
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
, cui Jupiter aurea magnus Sceptra dedit, jussitque suis dare Jura luendis.
Asesor 2. Wybaczysz mi W. M. M. Pan że w tej materyj toż z nim sentire nie mogę, bo jednego Arystotelesa nad innych w tym słucham. Non pejus est si mulit, quam si unus vel pauci dominantur. Dobrze definiował Monarychią Brutus, który pierwszy w Rzymskim Państwie fundował Demokracją. Est dominatus unius ad proprium commodum. A zatym niczym się nie różni od tyranii.
Asesor 3. W tej Materyj toż moje co i Roterodama zdanie. Plures apparere in Coelo soles prodigium est, plures esse Reges, in regendo est portentum. A zatym jest
, cui Jupiter aurea magnus Sceptra dedit, jussitque suis dare Jura luendis.
Assessor 2. Wybaczysz mi W. M. M. Pan że w tey máteryi toż z nim sentire nie mogę, bo jednego Arystotelesa nád innych w tym słuchám. Non pejus est si mulit, quam si unus vel pauci dominantur. Dobrze definiował Monarichią Brutus, ktory pierwszy w Rzymskim Páństwie fundował Demokrácyą. Est dominatus unius ad proprium commodum. A zátym niczym śię nie rożni od tyranii.
Assessor 3. W tey Máteryi toż moje co y Roterodama zdánie. Plures apparere in Coelo soles prodigium est, plures esse Reges, in regendo est portentum. A zátym jest
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: K5
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
jak Istność najwyższa sama: bo cóż wzdy było, niźli Aniołowie i świat był stworzony? Nic. Co było od wieków z Bogiem? Nic. Wszystko swój zawzieło początek z Niczego, Nic zaś nie miało początku nigdy. Jeźli kto zważy zacność Niczego, znajdzie ją przedziwną; Nic równie jak Bóstwo, nie może się definiować, tylko przez samo siebie. Cóż jest Nic? Nic jest jak Bóstwo niezmierzone, nieograniczone, bez końca, bez miary, bez początku. Nic jest nieporuszone i nierozdzielne, nie można go ani powiększyć, ani umniejszyć. Przydajcie Nic do Niczego, to będzie zawsze Nic. Odciągnijcie Nic od Niczego, zostanie się zawsze
iak Istność naywyższa sama: bo cóż wzdy było, niźli Aniołowie y świat był stworzony? Nic. Co było od wiekow z Bogiem? Nic. Wszystko swoy zawzieło początek z Niczego, Nic zaś nie miało początku nigdy. Ieźli kto zważy zacność Niczego, znaydzie ią przedziwną; Nic rownie iak Bostwo, nie może się definiować, tylko przez samo siebie. Coż iest Nic? Nic iest iak Bostwo niezmierzone, nieograniczone, bez końca, bez miary, bez początku. Nic iest nieporuszone y nierozdzielne, nie można go ani powiększyć, ani umnieyszyć. Przydaycie Nic do Niczego, to będzie zawsze Nic. Odciągniycie Nic od Niczego, zostanie się zawsze
Skrót tekstu: CoqMinNic
Strona: A4v
Tytuł:
Nic francuskie na nic polskie przenicowane
Autor:
Louis Coquelet
Tłumacz:
Józef Epifani Minasowicz
Drukarnia:
Drukarnia Mitzlerowska
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
traktaty
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769
, jest liczba i dusz. Nie tak jak niektórzy Sektarze metempsichosim to jest tranśmigracją jednejże duszy z jednego ciała w drugie imaginują. Jest jedna w każdym człowieku. Nie tak jak zmyślają Herezjarszy być dwie dusze, jednę dobrą, drugą złą. Nie tak jak Orygenes sądził być stworzone wszystkie dusze od początku świata. Co wszystko definiowało Concilium Lateraneńskie. Dusza przez się jest formą ludzkiego ciała, jest nieśmiertelna, i według wielości ciał wieloraka, jedna w każdym człowieku. Ze zaś w czasie poczęcia ludzkiego Bóg tworzy duszę? te prawdę deniniowało Concilium Konstantynopolskie 3. Racja zaś pierwszego jest. Bo jako organista odszedszy od organów, według upodobania swego może się znowu
, iest liczba y dusz. Nie ták iák niektorzy Sektarze metempsichosim to iest transmigracyą iedneyże duszy z iednego ciáłá w drugie imaginuią. Jest iedna w każdym człowieku. Nie tak iák zmyśláią Herezyarszy być dwie dusze, iednę dobrą, drugą złą. Nie ták iák Origenes sądził być stworzone wszystkie dusze od poczatku światá. Co wszystko definiowało Concilium Lateraneńskie. Dusza przez się iest formą ludzkiego ciáła, iest niesmiertelna, y według wielości ciał wieloraka, iedna w każdym człowieku. Ze zaś w czasie poczęcia ludzkiego Bog tworzy duszę? te prawdę deniniowało Concilium Konstantynopolskie 3. Racya zaś pierwszego iest. Bo iáko orgánista odszedszy od orgánow, według upodobánia swego może się znowu
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: D2
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743