zasiadają cum omni activitate; a poniewaź na wszystkich zjazdach mają preeminencją, toć powinni nam praeesse we wszystkich cnotach potrzebnych Dobru pospolitemu. Ale funduję się osobliwie i szczególnie na tym, mówić o Duchowieństwie z okazji Dóbr duchownych, gdyż lubo się zowią kościelne, są jednak temporalia; a zatym będąc częścią królestwa, sum hoc titulo doczesności; nie mogę utaić zdania w tym mego co jure ad saecularem materiam należy.
Niech nikt nie rozumie przeto, żebym chciał wchodzić in minimam cognitionem tego, ćo należy do samego Duchowieństwa, w czym ani Rzeczpospolita prawa żadnego nie ma; jako to mieszać się do tego, co się dzieje w synodach, w konsystorzach
zasiadaią cum omni activitate; a poniewaź na wszystkich ziazdach maią preeminencyą, toć powinni nam praeesse we wszystkich cnotach potrzebnych Dobru pospolitemu. Ale funduię się osobliwie y szczegulnie na tym, mowić o Duchowieństwie z okazyi Dobr duchownych, gdyź lubo się zowią kośćielne, są iednak temporalia; a zatym będąc częscią krolestwa, sum hoc titulo doczesnośći; nie mogę utaić zdania w tym mego co jure ad saecularem materiam naleźy.
Niech nikt nie rozumie przeto, źebym chciał wchodźić in minimam cognitionem tego, ćo naleźy do samego Duchowienstwa, w czym ani Rzeczpospolita prawa źadnego nie ma; iako to mieszać się do tego, co się dźieie w synodach, w konsystorzach
Skrót tekstu: LeszczStGłos
Strona: 16
Tytuł:
Głos wolny wolność ubezpieczający
Autor:
Stanisław Leszczyński
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
bestyje, ryby, ptaszęta i nieżywe głazy, i kamienie moc nauki mężów pobożnych i świętobliwych kapłanów w sobie czuły i uznawały. Komu się dostała owa głęboka pokora, anielska czystość, w uczynkach świętobliwych skrytość, życia przykład, ciała wstrze- mięźliwość, serca prostota i nagość, zmysłów umartwienie, w zgromadzeniu zgoda i miłość, doczesności wzgarda, przełożeństwa praca, w powinności czynienie, zgoła we wszytkim prawdziwie i nieobłudne duchowieństwo? Gdzie duchowni, świętobliwi mężowie, charakter w sobie życiem nader przyzwoitym wysoko ważyli i szanowali, siebie jako najcichsze uniżali i pogardzali stworzenia. Gdzie się w czystości sumnienia z kandorem liliji szacować mogli, z cnotami i uczynkami swoimi, aby
bestyje, ryby, ptaszęta i nieżywe głazy, i kamienie moc nauki mężów pobożnych i świętobliwych kapłanów w sobie czuły i uznawały. Komu się dostała owa głęboka pokora, anielska czystość, w uczynkach świętobliwych skrytość, życia przykład, ciała wstrze- mięźliwość, serca prostota i nagość, zmysłów umartwienie, w zgromadzeniu zgoda i miłość, doczesności wzgarda, przełożeństwa praca, w powinności czynienie, zgoła we wszytkim prawdziwie i nieobłudne duchowieństwo? Gdzie duchowni, świętobliwi mężowie, charakter w sobie życiem nader przyzwoitym wysoko ważyli i szanowali, siebie jako najcichsze uniżali i pogardzali stworzenia. Gdzie się w czystości sumnienia z kandorem liliji szacować mogli, z cnotami i uczynkami swoimi, aby
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 224
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
przeciwności.
Szóste Symbolum strzała od ziemi do Nieba, wypuszczona, z napisem meta superna placet. Polski Rytm to samo wykłada następujący.
Tam biegi me kieruję, Kędy wieczne szczęście czuję
Siódme Symbolum Jeż na kolce swe jabłek natykawszy, niesie do jamki w skale bliskiej z napisem futurum. Cosię samo tu wykłada:
Człecze w doczesności, Przątaj do wieczności.
Ośme Symbolum, Organy ręką na klawaterze dotknięte cum lemmate. Non clamor sed amor. To samo wierszem wyłożone.
Serce, nie głosy, Lubią Niebiosy,
W podniebieniu albo na suficje tejże Izby była sztuka na płótnie malowana duża, na której w samym srzodku malowany stolik z potrawami;
przeciwności.
Szoste Symbolum strzała od ziemi do Nieba, wypuszczoná, z napisem meta superna placet. Polski Rytm to samo wykłada następuiący.
Tam biegi me kieruię, Kędy wieczne szcżęście czuię
Siodme Symbolum Ież na kolce swe iabłek natykáwszy, niesie do iamki w skale bliskiey z napisem futurum. Cosię samo tu wykłada:
Człećze w doczesności, Przątay do wieczności.
Osme Symbolum, Organy ręką na klawaterze dotknięte cum lemmate. Non clamor sed amor. To samo wierszem wyłożone.
Serce, nie głosy, Lubią Niebiosy,
W podniebieniu albo na sufficie teyże Izby byłá sztuka na płotnie malowana duża, ná ktorey w samym srzodku malowany stolik z potrawami;
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 533
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Mądra Pani Tak lichym prezentem,
Którym Ci służę w dani Z Hymena koncentem,
Niech to! proszę coć wnoszę Będzie dokumentem,
Ze prawdziwie zyczliwie Twym żyję klientem.
Jaśnie Oświeconej W. KsCEJ. MOŚCI Pani i Dobrodziki
Najniższy Sługa i Kapelan niegodny X. Mikołaj Karol Juniewicz.
Refleksje DUCHOWNE Na mądry Króla Salomona o doczesności światowej SENTYMENT, oraz Na krótkość życia ludzkiego, Śmierć, Sąd straszny, Wieczność szczęśliwą i nieszczęśliwą.
DUszo stworzona, Sens Salomona Głoszę, daj ucho!
Próżność się toczy, W co się świat tłoczy Głośno i głucho. Refleksje
W Góry czy w doły, Czy wboczne poły, Rzuć gdzie chcesz okiem,
To tylko
Mądra Páni Tak lichym prezentem,
Ktorym Ci służę w dáni Z Hymená koncentem,
Niech to! proszę coć wnoszę Będźie dokumentem,
Ze prawdźiwie zyczliwie Twym żyię klientem.
Jáśnie Oświeconey W. XCEY. MOSCI Páni y Dobrodźiki
Nayniższy Sługá y Kápelan niegodny X. Mikołay Károl Juniewicz.
REFLEXYE DUCHOWNE Ná mądry Krolá Sálomoná o doczesnośći świátowey SENTYMENT, oraz Ná krotkość żyćia ludzkiego, Smierć, Sąd strásżny, Wieczność szczęśliwą y nieszczęśliwą.
DUszo stworzona, Sens Sálomoná Głoszę, day ucho!
Prożność się toczy, W co się świát tłoczy Głośno y głucho. REFLEXYE
W Gory czy w doły, Czy wboczne poły, Rzuć gdźie chcesz okiem,
To tylko
Skrót tekstu: JunRef
Strona: 1
Tytuł:
Refleksje duchowne na mądry króla Salomona sentyment
Autor:
Mikołaj Karol Juniewicz
Drukarnia:
Drukarnia Jasnej Góry Częstochowskiej
Miejsce wydania:
Częstochowa
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1731
Data wydania (nie wcześniej niż):
1731
Data wydania (nie później niż):
1731
w sobie statku, i trwałości niema, Owszem jest utrapieniem ducha, jako mniema Salomon, i próżnością zawsze do odmiany, Sposobną, a tym, co ją czczą, nie bez nagany, Bo ten świat słabszy nad sen, nad przebiegający Cień prędszy jest, i nad wiatr powietrze pędzący. Tedy ludzi światowych ta doczesność krótka Jest na mały czas barzo jakaś rozkosz słodka, Owszem nie rozkosz, ale zdrada świata tego, W której się nam niekaże tekst Pisma świętego Kochać, owszem każe nam mieć świat w nienawiści. A prawie godzien gańby: bo swą zdradą iści. Gdyż co swym przyjaciółom chętnie dziś daruje, To potym znowu gniewem
w sobie státku, y trwáłośći niema, Owszem iest vtrapieniem duchá, iáko mniema Salomon, y proznośćią záwsze do odmiány, Sposobną, á tym, co ią czczą, nie bez nagány, Bo ten świát słábszy nád sen, nád przebiegáiący Cień prędszy iest, y nád wiátr powietrze pędzący. Tedy ludźi świátowych tá doczesność krotká Iest ná máły czás bárzo iákaś roskosz słodka, Owszem nie roskosz, ále zdrádá świátá tego, W ktorey się nam niekaże text Pismá świętego Kocháć, owszem káże nam mieć świát w nienawiśći. A práwie godźien gańby: bo swą zdrádą iści. Gdyż co swym przyiaćiołom chętnie dźiś dáruie, To potym znowu gniewem
Skrót tekstu: DamKuligKról
Strona: 92
Tytuł:
Królewic indyjski
Autor:
Jan Damasceński
Tłumacz:
Mateusz Ignacy Kuligowski
Drukarnia:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
trupów, bo zwyczajnie trunnien i srebrnych i złotych zażywają, i w nie najszacowniejsze Klejnoty kładą. O Cesarzach zaś jeden Missyonarz namienił, że był na jednym pogrzebie Cesarza Chińskiego, gdzie według zwyczaju Tatarskiego spalili na proch ciało, gdzie zaś palą Ciało, tam najpierwej stos wielki robią z samego papieru gdzie i ciało i wszystkie doczesności, bogactwa nabyte, obicia, garderoby, kamienie lub wszelkie klejnoty, wraz z ciałem palą, i twierdzi że sam papier kosztował 70000. Talerów na stosu ułożenie, na palenie tego ostatniego Cesarza, a bogactwa były taksowane na stosie 40000. Milionów. Tatarowie zawojowawszy Chinę nic nie odmienieli Praw tamecznych które zastali, Edykt tylko
trupow, bo zwyczáynie trunnien y srebrnych y złotych záżywáią, y w nie náyszácownieysze Kleynoty kłádą. O Cesárzách záś ieden Missyonárz námienił, że był ná iednym pogrzebie Cesárzá Chińskiego, gdzie według zwyczáiu Tatárskiego spálili ná proch ciáło, gdzie záś palą Ciáło, tam naypierwey stos wielki robią z samego papieru gdzie y ciało y wszystkie doczesnosci, bogactwa nabyte, obicia, garderoby, kamienie lub wszelkie kleynoty, wraz z ciáłem palą, y twierdzi że sam papier kosztował 70000. Talerow na stosu ułożenie, na palenie tego ostatniego Cesarza, á bogáctwá były taxowane ná stosie 40000. Milionow. Tátárowie záwoiowáwszy Chinę nic nie odmienieli Práw támecznych ktore zástali, Edykt tylko
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 601
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
hoc nomine, jako najkosztowniejszy Zbawienny Depozyt swój in publico depraedykujesz. A Chamelaeontowie Rusej, na Splendor takowej Magnanimitatis Wmści mego Mściwego Pana, z sowiałym pozorem, i zewnętrznym wstydem swoim patrzać muszą: Pana upamiętanie, boć alius, gdy za pozornemi flotami Fortuny żeglować zechcą, pewnie że infestos scapulas i przy odmienności Farb doczesności nie ujdą, a odmiana wszelks bez wiatrów być nie może, które geminatis viribus, łacno takowych Zeglarzów o wieczne przyprawują Naufragium: gdzie in tali passu. nie tylko wszelkie Sterilescunt Subsidia. ále de Posteritate et. Prosapia takowych. chyba na drugim Świecie Debitur cognito. iuxta psalmem. Psalm: 1. Non sic impij
hoc nomine, iáko naykosztownieyszy Zbáwienny Depozyt swoy in publico depraedikuiesz. A Chamelaeontowie Rusey, ná Splendor tákowey Magnanimitatis Wmśći mego Mśćiwego Páná, z sowiałym pozorem, y zewnętrznym wstydem swoim pátrzać muszą: Páná vpámiętánie, boć alius, gdy zá pozornemi flotámi Fortuny żeglowáć zechcą, pewnie że infestos scapulas y przy odmiennośći Farb doczesnośći nie vydą, á odmiána wszelks bez wiátrow być nie może, ktore geminatis viribus, łácno tákowych Zeglarzow o wieczne przypráwuią Naufragium: gdźie in tali passu. nie tylko wszelkie Sterilescunt Subsidia. ále de Posteritate et. Prosapia tákowych. chybá ná drugim Swiećie Debitur cognito. iuxta psalmem. Psalm: 1. Non sic impij
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 4
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644