2do. Unikając zgorszenia; widząc bowiem nie jeden zawarte z Heretykami przyjaźni, nie dobre w sobie czują sentymenta. 3tio. Dla zdrady ich, gdyż samego zdradzili BOGA, (po ludzku mówiąc) w swoich Herezjarchach, jako to Luter. który Vota Zakonne połamał czystości dla Katarzyny Borry, przysiągłszy publicè podczas promocyj swojej na Doktorstwo Teologii w Akademii Witemberskiej, że miał Wiary Z. Katolickiej strenue bronić aż do śmierci, a sam ją oppugnavit, i od niej odstąpił. Toć z odstępcami od BOGA nieprzystoi przystępować ad Societatem Armorum Ale Monarchowie wtym nie skrupulizują, choć by powinni. Na nieprzyjaciół Niewiernych, Sukursu także u Niewiernej szukać Nacyj, nie
2do. Unikaiąc zgorszenia; widząc bowiem nie ieden zawarte z Heretykami przyiaźni, nie dobre w sobie czuią sentymenta. 3tio. Dla zdrady ich, gdyż samego zdradzili BOGA, (po ludzku mowiąc) w swoich Herezyarchach, iako to Luter. ktory Vota Zakonne połamał czystości dla Katarzyny Borry, przysiągłszy publicè podczás promocyi swoiey na Doktorstwo Teologii w Akademii Witemberskiey, że miał Wiary S. Katolickiey strenuè bronić aż do śmierci, a sam ią oppugnavit, y od niey odstąpił. Toć z odstępcami od BOGA nieprzystoi przystępować ad Societatem Armorum Ale Monarchowie wtym nie skrupulizuią, choć by powinni. Na nieprzyiacioł Niewiernych, Sukursu także u Niewierney szukać Nacyi, nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 403
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
na znak; że przez tyrocinium, i gradusy do tej uczeni przychodzą prerogatywy. Na pierwszy oni gradus wstępują Baccalaureatûs, który się zowie à baccis lauri, to jest od laurowego, vulgo bobkowego liścia, in sertum ich idącego; czyli a bacillis to jest od lasek, których podaniem Bakalarżów kreowano. Drugi gradus do Doktorstwa, jest być Jakich strojów na głowie zażywano?
Licentiatum, albo Pro∙Doctorem. Trzeci tandem najwyższy jest stopień Doctoratus. Doktorskiego biretu czasów dawniejszych forma była okrągła według Petrarchy de remed: Dial. 12. gdyż okrągłość jest znakiem doskonałości, bez wegłów i kątów, w których się tają sordes; a co większa,
na znak; że przez tyrocinium, y gradusy do tey ucżeni przychodzą prerogatywy. Na pierwszy oni gradus wstępuią Baccalaureatûs, ktory się zowie à baccis lauri, to iest od laurowego, vulgo bobkowego liścia, in sertum ich idącego; cżyli a bacillis to iest od lasek, ktorych podaniem Bakalarżow kreowano. Drugi gradus do Doktorstwa, iest bydź Iakich stroiòw nà głowie zażywáno?
Licentiatum, albo Pro∙Doctorem. Trzeci tandem naywyższy iest stopień Doctoratus. Doktorskiego biretu czasow dawnieysżych forma była okrągła według Petrarchy de remed: Dial. 12. gdyż okrągłość iest znakiem doskonałości, bez wegłow y kątow, w ktorych się taią sordes; á co więksża,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 82
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
1452. i statuta tejże Akademii przed tym od dwu Legatów Papieskich Jana i Egidiusza Kardynałów dane potwierdzieł. Tejże Innocentius Papież zakazał dla słusznych przyczyn/ ius ciuile publicé uczyć c. superspecula, Extrau de priuil. Czego jej także zabronił Honorius. 3. teste Tolosano. Tejże gdy za Licentyatury i promocje na Doktorstwa/ i Mistrzostwa/ siła wyciągała na Kandydatach/ surowo aby tego przestała rozkazał/ Aleksander 3. Tejże znaczne Profesory i Mistrze którzy Dominikanom i Franciszkanom szkół zabraniali wParyżu (jako to teraz wKrakowie Jezuitom dzieje się) i nie tylko na nich rozmaite paszkwile pisali/ i księgi potwarzy i uszczypków pełne pod pretekstem bronienia
1452. y státutá teyże Akádemiey przed tym od dwu Legatow Papieskich Ianá y Egidiuszá Kárdynałow dáne potwierdźieł. Teyże Innocentius Papież zákazał dla słusznych przycżyn/ ius ciuile publicé vczyć c. superspecula, Extrau de priuil. Czego iey tákże zábronił Honorius. 3. teste Tolosano. Teyże gdy zá Licentyatury y promocye ná Doktorstwá/ y Mistrzostwá/ śiłá wyćiągáłá ná Cándidatách/ surowo áby tego przestáłá roskazał/ Alexánder 3. Teyże znáczne Professory y Mistrze ktorzy Dominikanom y Fráńciszkanom szkoł zábraniáli wPáryżu (iáko to teraz wKrákowie Iezuitom dzieie się) y nie tylko ná nich rozmáite paszkwile pisáli/ y kśięgi potwarzy y vszczypkow pełne pod pretekstem bronienia
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 92
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
swego panowania/ dla jednego despektu/ który mu/ i owszem samemu P. Jezusowi uczynili heretycy na procesiej Bożocielskiej/ wywołać kazał z Wiednia wszytkie praedykanti: Zaczym to miasto wychędożyło się z tamtego smrodu: i tenże w roku 1581. uczynił dekret barzo potrzebny/ aby w Akademii Wiedeńskiej żaden niemógł być promowowany na Doktorstwo/ jeśliby wprzód nie przysiągł na zachowanie wiary. Katolickiej/ wedle Konstytucji Piusa IIII. Miedzy inszymi przyczynami/ które pomogły do nawrócenia temu miastu/ nie trzeba opuszczać/ wybawienia jednej opętanej sławnego/ w roku 1583. Była w jednej wsi/ ośm mil od miasta/ jedna dzieweczka/ na imię Anna/ heretyczka/ ale
swego pánowánia/ dla iednego despektu/ ktory mu/ y owszem sámemu P. Iezusowi vczynili haereticy ná processiey Bożoćielskiey/ wywołáć kazał z Wiedniá wszytkie praedikánti: Záczym to miásto wychędożyło się z támtego smrodu: y tenże w roku 1581. vczynił dekret bárzo potrzebny/ áby w Akademiey Wiedeńskiey żaden niemogł być promowowány ná Doktorstwo/ iesliby wprzod nie przyśiągł ná záchowánie wiáry. Kátholickiey/ wedle Constitutiey Piusá IIII. Miedzy inszymi przyczynámi/ ktore pomogły do náwrocenia temu miástu/ nie trzebá opusczáć/ wybáwienia iedney opętáney sławnego/ w roku 1583. Byłá w iedney wśi/ ośm mil od miástá/ iedná dźieweczká/ ná imię Anná/ haeretyczká/ ále
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 28
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
mi przyszło i dla słabości niesłychanej, która mi się teraz po fatygach z młodu czynionych odzywa coraz częściej. 15. Stanąłem na popas w Rawie, mil dwie, lecz jak na słabego niesłychanie wielkich. Na noc stanąłem w Lubyczu, mil tyloż. Do którego jadąc przejazdem przez Hrebennę wieś, napełnioną ludźmi doktorstwo znającymi od chorób Wenery, z ciekawości, nie z potrzeby wstąpiłem do karczmy, gdzie zastawszy kilku pijących doktorów, informowałem się o ziołach, któremi leczą wewnątrz i zewnątrz. Są tedy te: pirwszy bahun, drugie suchowirzch, trzecie bukwica, czwarte horyćwit i piąte starodub, po których zdrowieją ludzie cudem bożym.
mi przyszło i dla słabości niesłychanej, która mi się teraz po fatygach z młodu czynionych odzywa coraz częściej. 15. Stanąłem na popas w Rawie, mil dwie, lecz jak na słabego niesłychanie wielkich. Na noc stanąłem w Lubyczu, mil tyloż. Do którego jadąc przejazdem przez Hrebennę wieś, napełnioną ludźmi doktorstwo znającymi od chorób Wenery, z ciekawości, nie z potrzeby wstąpiłem do karczmy, gdzie zastawszy kilku pijących doktorów, informowałem się o ziołach, któremi leczą wewnątrz i zewnątrz. Są tedy te: pirwszy bahun, drugie suchowirzch, trzecie bukwica, czwarte horyćwit i piąte starodub, po których zdrowieją ludzie cudem bożym.
Skrót tekstu: RadziwHDiar
Strona: 102
Tytuł:
Diariusze
Autor:
Hieronim Radziwiłł
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1747 a 1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1747
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak
by świętem uroczystym w-Kościele Bożym miał być czczony/ gdyby żywot nasz tuteczny był do tego sposobny. Drogi doskonałości Chrześć:
6. Uczyniłeś ją koron i przywilejów/ któreś Świętym twoim w-Kościele Chrystusowym podzielił/ wsytkich wespół uczestniczką/ i dziedziczką. Ma bowiem koronę Panieństwa/ ma Męczeństwa/ ma nauczania i Doktorstwa. Ma miejsce miedzy Oblubienicami/ ma przodek między Wdowami. Ma przełożeństwo w Kościele i w-Krolestwie Bożym/ i nad samymi przełożonymi. Ma z-Panieństwem ożenione macierzyństwo/ a macierzyństwo Syna jednorodzonego Bożego. Ma ze krwie swojej urodzonego/ ukarmionego/ do lat i wzrostu słusznego wychowanego Boga Człowieka. Ma nad Patriarchy/ nad Apostoły
by świętem vroczystym w-Kośćiele Bożym miał bydź czczony/ gdyby żywot nász tuteczny był do tego sposobny. Drogi doskonáłośći Chrześć:
6. Vczyniłeś ią koron i przywileiow/ ktoreś Swiętym twoim w-Kośćiele Chrystusowym podźielił/ wsytkich wespoł vczestniczką/ i dźiedźiczką. Ma bowiem koronę Pánieństwá/ ma Męczeństwá/ ma náuczánia i Doktorstwá. Ma mieysce miedzy Oblubienicámi/ ma przodek między Wdowámi. Ma przełożeństwo w Kośćiele i w-Krolestwie Bożym/ i nád sámymi przełożonymi. Ma z-Pánienstwem ożenione máćierzyństwo/ á máćierzyństwo Syná iednorodzonego Bożego. Ma ze krwie swoiey vrodzonego/ vkarmionego/ do lat i wzrostu słusznego wychowánego Bogá Człowieká. Ma nád Pátryárchy/ nád Apostoły
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 438
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665