czasów żadnej o Chrystusie nie było zmianki między Pogaństwem, tylko u żydów w Biblii pod sigurami. Odpowiadam tedy, że albo ta Historia jest Apocryfa, albo jeżeli prawdziwa, tedy BÓG miłosierny ex Singulari privilegio, mając wzgląd na moralne cnoty tegoż Filozofa, i że o BOGU dobrze trzymał, i o Duszy nieśmiertelności nie dubitował, owszem pisał, rewelował mu przyszłe na Świat przyjście Mesjasza, to jest CHRYSTUSA, i wszystkie o nim credibilia, i sptawił w Duszy jego, że miał Baptismum, Flaminis albo desiderii, jako z słów wyżeji alegowanych wydaje się, a w tej suppozycyj może być zbawionym Caeterá zostawuję disputationi mądrych.
O ARYSTOTELESIE zaś ta
czasow żádney o Chrystusie nie było zmianki między Pogaństwem, tylko u żydow w Biblii pod sigurami. Odpowiadam tedy, że álbo ta Historya iest Apocrypha, albo ieżeli prawdziwa, tedy BOG miłosierny ex Singulari privilegio, maiąc wzgląd na moralne cnoty tegoż Filozofa, y że o BOGU dobrze trzymał, y o Duszy nieśmiertelności nie dubitował, owszem pisał, rewelował mu przyszłe na Swiat przyiście Mesyasza, to iest CHRYSTUSA, y wszystkie o nim credibilia, y sptawił w Duszy iego, że miał Baptismum, Flaminis álbo desiderii, iáko z słow wyżeyi allegowanych wydaie się, a w tey suppozycyi może bydź zbawionym Caeterá zostáwuię disputationi mądrych.
O ARISTOTELESIE zaś ta
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
dla świadectwa Chrystusowi, ale znowu pomarli, do grobów się powróciwszy. Z. Brygitcie Najświętsza Panna objawiła, w Księdze szóstej i siódmej Revelationum mówiąc: scias, quod nullum Corpus humanum in Caelo est, nisi gloriosum Filii mei, et Corpus meum. A zatym według tej sentencyj pozorniejszej o Relikwiach, wyliczonych Świętych możem nie dubitować, ale ich wenerować bez szkrupułu. W których miejscach najwięcej jest Świętości?
Oprócz Francyj, dokąd Paweł Papież, wiele dał SS. Męczenników ciał, Rzymskie miasto Urbs Orbis ma ich najwięcej, gdyż tam z całego świata sprowadzano Chrześcijan na Męczeństwo. Ale wojsko Luterskie z Burboniuszem wodzem Rzym rabując za Karola V. Cesarza,
dla swiadectwa Chrystusowi, ale znowu pomarli, do grobow się powrociwszy. S. Brygitcie Nayświętsza Panna obiawiła, w Księdze szostey y siodmey Revelationum mowiąc: scias, quod nullum Corpus humanum in Caelo est, nisi gloriosum Filii mei, et Corpus meum. A zatym według tey sentencyi pozornieyszey o Relikwiach, wylicżonych Swiętych możem nie dubitować, ale ich wenerować bez szkrupułu. W ktorych mieyscach naywięcey iest Swiętości?
OProcz Francyi, dokąd Paweł Papież, wiele dał SS. Męczennikow ciał, Rzymskie miasto Urbs Orbis ma ich naywięcey, gdyż tam z całego swiata sprowadzano Chrześcian na Męcżeństwo. Ale woysko Luterskie z Burboniuszem wodzem Rzym rabuiąc za Karola V. Cesarza,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 96
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w Szkołach Dobrodziej, który w książcze Eversio Atheismi; drugi Ksiądz Gabriel Rzączyński Z. I. nowy Pliniusz Naturalista w Historyj swojej naturalnej, o nich mówią: i zowią upierów cadevera incantata, to jest trupy sczarowane, dowodzą historiami, relacjami od godnych ludzi czynionemi, że dantur upiery, wolno ich oboch czytać kto dubituje o moim zdaniu. Rzecze kto; naco Panu BOGU Wszechmogącemu zażywać czarów, czarownic, upierów na ukaranie świata; mogąc jedną wolą swoją najświętszą w momencie cały świat zgubić, jak mógł, dixit et facta sunt? któż otym wątpi; ale Pan BÓG chce nas przez stworzenia, i z stworzeniem grzeszących, przez
w Szkołach Dobrodziey, ktory w ksiąsżcze Eversio Atheismi; drugi Xiądz Gabriel Rzączyński S. I. nowy Pliniusz Naturalista w Historyi swoiey naturalney, o nich mowią: y zowią upierow cadevera incantata, to iest trupy zczarowane, dowodzą historyami, relacyami od godnych ludzi czynionemi, że dantur upiery, wolno ich oboch czytać kto dubituie o moim zdaniu. Rzecze kto; naco Panu BOGU Wszechmogącemu zażywać czarow, czarownic, upierow na ukaranie swiata; mogąc iedną wolą swoią nayswiętszą w momencie cały swiat zgubić, iak mogł, dixit et facta sunt? ktoż otym wątpi; ále Pan BOG chce nas przez stworzenia, y z stworzeniem grzeszących, przez
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 256
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Baronius z innemi communiter przyznaje) pewnie by go zażyli byli Ojco wie na zbicie Focjusza Schizmatyka, gdby byli trzymali, iż to jest partus Z. Atanazego, tak wielkiego i poważnego w Greckim i Łacińskim Kościele Doktora. Benedykt także XIII. Papież nie dawno Kościołem Bożym rządzący w swoich Dysertacjach o Relikwiach Z: Bartłomieja, dubituje, aby te Symbolum było Z: Atanazego. Otym wielkim w Kościele Bożym Prałacie Nazianzenus mówi; że on jest vitâ sublimis, formâ Angelicus, animâ magis Angelicus etc oculus orbis, Fidei columen, Christi lucerna, secundus Praecursor, magna veritatis tuba. I to jeszcze onim tenże Święty mówi: Erat percutientibus
Baronius z innemi communiter przyznaie) pewnie by go zażyli byli Oyco wie na zbicie Focyusza Schizmatyka, gdby byli trzymali, iż to iest partus S. Atanazego, tak wielkiego y poważnego w Greckim y Łacińskim Kościele Doktora. Benedykt także XIII. Papież nie dawno Kościołem Bożym rządzący w swoich Disertacyach o Relikwiach S: Bartłomieia, dubituie, aby te Symbolum było S: Atanazego. Otym wielkim w Kościele Bożym Prałacie Nazianzenus mowi; że on iest vitâ sublimis, formâ Angelicus, animâ magis Angelicus etc oculus orbis, Fidei columen, Christi lucerna, secundus Praecursor, magna veritatis tuba. I to ieszcze onim tenże Swięty mowi: Erat percutientibus
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 579
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Papieża. Jednakże jeszcze przed tym Innocencjuszem i przed Z: Augustynem ci Ojcowie trzymali księgi powątpliwe, za kanoniczne 1mo Melito, 2 Origenes, 3. Eusebius, 4 Athanasius, 5. Hilarius, 6. Epiphanius, 7. Cyrillus Hierosolymitanus, 8. Nazianzenus, 9. Hieronymus, 10. Ruffinus. Dubitowano zaś albo wątpliwość miano czasów dawnych otych księgach: o Baruch księdze, o drugiej części Estery, o księgach Daniela, Tobiasza, Judyty, Sapientiae, Ecclesiastici; o księgach Machabaeorum, o Z: Marka Ewangelisty ostatnim Rozdziale, o Z: Jana Rozdziale 8. gdzie o Cudzołożnicy, o Z: Łukąsza Rozdziale 22
. Papieża. Iednakże ieszcze przed tym Innocencyuszem y przed S: Augustynem ci Oycowie trzymali księgi powątpliwe, za kanoniczne 1mo Melito, 2 Origenes, 3. Eusebius, 4 Athanasius, 5. Hilarius, 6. Epiphanius, 7. Cyrillus Hierosolymitanus, 8. Nazianzenus, 9. Hieronymus, 10. Ruffinus. Dubitowano zaś albo wątpliwość miano czasow dawnych otych księgach: o Baruch księdze, o drugiey części Estery, o księgach Daniela, Tobiasza, Iudyty, Sapientiae, Ecclesiastici; o księgach Machabaeorum, o S: Marka Ewangelisty ostatnim Rozdziale, o S: Iana Rozdziale 8. gdzie o Cudzołożnicy, o S: Łukąsza Rozdziale 22
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 593
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Stąd urosło przysłowie: Crates Cratem libertate donavit; gdy kto sobie jest Autorem polepszenia.
CLEMENS Sanctus pierwszy tego imenia a trzeci Biskup Rzymski, Uczeń Z. Piotra Książęcia Apostołów, Męczennik za panowania Trajana Cesarza żyjący, alias około Roku 62. O Pi- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
smach jego Krytyczni Autorowie dubitują, aby być miały jego własnej pracy, osobliwie te, w których jakie naevi, albo defekta znajdują się. List jednak I. do Koryntyan ma być jego partus, gdyż mu dawni Ojcowie Irenaeus Klemens Aleksandyjski, Eusebiusz, Z: Hieronim, Photius przyznają go. List zaś drugi do Koryntyan, i Listów 5.
. Ztąd urosło przysłowie: Crates Cratem libertate donavit; gdy kto sobie iest Autorem polepszenia.
CLEMENS Sanctus pierwsży tego imenia á trzeci Biskup Rzymski, Uczeń S. Piotra Xiążęcia Apostołow, Męczennik za panowania Traiana Cesarza żyiący, alias około Roku 62. O Pi- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
smach iego Krytyczni Autorowie dubituią, aby bydź miały iego własney pracy, osobliwie te, w ktorych iakie naevi, albo defekta znayduią się. List iednak I. do Koryntyan ma bydź iego partus, gdyż mu dawni Oycowie Irenaeus Klemens Alexandiyski, Eusebiusz, S: Hieronim, Photius przyznaią go. List zaś drugi do Koryntyan, y Listow 5.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 608
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Quem non ponerem in catalogo Sanctorum, nisi me illae epistolae provocarent, quae leguntur à pluribus, Pauli ad Senecam, et Senecae ad Paulum: in quibus dum eset Neronis Magister et illius temporis potentissimus, optare se dicit eius ese loci, apud suos, cuius eset Paulus apud Christianos. Ale o tych Listach i korespondencyj dubitują Krytyczni Autorowie, z któremi i Iacobus Tirinus tę rzecz in dubium vocat, i twierdzi, że fałszywie Listy namienione Pawła do Seneki i jego do Pawła są im przypisane.
Caelius SEDULIUS rodem z Szkocyj Kapłan, za Teodozjusza Młodszego zijący, alias około Roku 430, czyli 440. Napisał eksplanację na wszytkie Listy Z: Pawła
Quem non ponerem in catalogo Sanctorum, nisi me illae epistolae provocarent, quae leguntur à pluribus, Pauli ad Senecam, et Senecae ad Paulum: in quibus dum eset Neronis Magister et illius temporis potentissimus, optare se dicit eius ese loci, apud suos, cuius eset Paulus apud Christianos. Ale o tych Listach y korrespondencyi dubituią Krytyczni Autorowie, z ktoremi y Iacobus Tirinus tę rzecz in dubium vocat, y twierdzi, że fałszywie Listy namienione Pawła do Seneki y iego do Pawła są im przypisane.
Caelius SEDULIUS rodem z Szkocyi Kapłan, za Teodozyusza Młodszego źyiący, alias około Roku 430, czyli 440. Napisał explanacyę na wszytkie Listy S: Pawła
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 687
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
się Chrystusowe staje. Zdaje się wprawdzie w tych słowach nowa konsekracja nietylko Teologom, ale i prostym Idiotom. Dlatego na Soborze Florenckim in gratiam Greków Unii pretendujących, i posiłków przeciw Turkom, sam Eugeniusz IV Papież, rzucił tę kwestyę Ojcom Greckim, na co by te słowa po konsekracyj przydawano w Liturgiach Greckich, jakoby dubitowano o słowach samego Chrystusa w konsekracyj wprzód wymówionych. Wysadzono Greckich Ojców czterech najmądrzejszych na Soborze, jakoto Besariona, i Izy dora Metropolitów etc. Ci po długim Consilium z Grekami, odpowiedzieli, iż to samo jest u Greków, co u Łacinników w Oblacyj mówiących po konsekracyj, w trzeciej modlitwie: Supplices te rogamus Omnipotens
się Chrystusowe staie. Zdaie się wprawdzie w tych słowach nowa konsekracya nietylko Teologom, ale y prostym Idiotom. Dlatego na Soborze Florenckim in gratiam Grekow Unii pretenduiących, y posiłkow przeciw Turkom, sam Eugeniusz IV Papież, rzucił tę kwestyę Oycom Greckim, na co by te słowa po konsekracyi przydawano w Liturgiach Greckich, iakoby dubitowano o słowach samego Chrystusa w konsekracyi wprzod wymowionych. Wysadzono Greckich Oycow czterech naymądrzeyszych na Soborze, iakoto Besariona, y Izy dora Metropolitow etc. Ci po długim Consilium z Grekami, odpowiedzieli, iż to samo iest u Grekow, co u Łacinnikow w Oblacyi mowiących po konsekracyi, w trzeciey modlitwie: Supplices te rogamus Omnipotens
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 49
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
III Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
Król Hiszpański na pogrzebie żony swej Małgorzaty Austriaczki Mszy 1700 prokurował, a po pogrzebie 20000. Infantka Hiszpańska Izabella Clara Eugenia, za Alberta Męża, 40 tysięcy Mszy Świętych zakupiła. Iacobus Courvois, in Mausolaeo. O Ciele CHRYSTUSOWYM i Komunii w Łacińskim i Greckim Kościele.
Oba te Kościoły nie dubitują o realnym Syna Boskiego Chrystusa JEZUSA Ciele w Najś: SAKRAMENCIE, skoro się z należytą intencją i mocą słowa wymówią Chrystusowe przez Kapłana nad Chlebem. Którego poświęcenia moc wzięli od Chrystusa Apostołowie na ostatniej Wieczerzy, i jej per perpetuam sucessionem Biskupom udzielili, a ci Kapłanom, dotychczas u Katolików trwającą. Zrazu tak Łacinnicy,
III Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
Krol Hiszpański na pogrzebie żony swey Małgorzaty Austryaczki Mszy 1700 prokurował, á po pogrzebie 20000. Infantka Hiszpańska Izabella Clara Eugenia, za Alberta Męża, 40 tysięcy Mszy Swiętych zakupiła. Iacobus Courvois, in Mausolaeo. O Ciele CHRYSTUSOWYM y Kommunii w Łacińskim y Greckim Kościele.
Oba te Kościoły nie dubituią o realnym Syna Boskiego Chrystusa IEZUSA Ciele w Nayś: SAKRAMENCIE, skoro się z należytą intencyą y mocą słowa wymowią Chrystusowe przez Kapłana nad Chlebem. Ktorego poświęcenia moc wzieli od Chrystusa Apostołowie na ostatniey Wieczerzy, y iey per perpetuam sucessionem Biskupom udzielili, á ci Kapłanom, dotychczas u Katolikow trwaiącą. Zrazu tak Łacinnicy,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 54
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Żywot jego lib: 1. c: 11. A co większa: Greków Kolumna Z: Bazyli Wielki przy zgonie życia, pod jedną Osobą Ciałem Pańskim posilił się, jako świadczy Amfilochius w Życiu jego. Roku P. 1200 za Innocencjusza III Papieża domagali się Katolicy pod dwiema Osobami komunii Świętej, nie wierząc, czyli dubitując, że pod Osobą Chleba jest krew Pańska; ale Cud ich wtej ślepocie rektyfikował: bo z Hostyj złamanej krew |na Patynę luneła, jako świadczy Iacobus de Vitriaco. Kapłani nawet sami na Wielki Czwartek, pod jedną Osobą komunikują z rąk celebrującego. Co innych czasów we Mszy Świętej Łacińscy Kapłani pod dwiema Osobami Ciało Pańskie pożywają
Zywot iego lib: 1. c: 11. A co większa: Grekow Kolumna S: Bazyli Wielki przy zgonie życia, pod iedną Osobą Ciałem Pańskim posilił się, iako świadczy Amphilochius w Zyciu iego. Roku P. 1200 za Innocencyusza III Papieża domagali się Katolicy pod dwiema Osobami kommunii Swiętey, nie wierząc, czyli dubituiąc, że pod Osobą Chleba iest krew Pańska; ale Cud ich wtey ślepocie rektyfikował: bo z Hostyi złamaney krew |na Patynę luneła, iako świadczy Iacobus de Vitriaco. Kapłani nawet sami na Wielki Czwartek, pod iedną Osobą kommunikuią z rąk celebruiącego. Co innych czasow we Mszy Swiętey Łacińscy Kapłani pod dwiema Osobami Ciało Pańskie pożywaią
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 59
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756