czasów żadnej o Chrystusie nie było zmianki między Pogaństwem, tylko u żydów w Biblii pod sigurami. Odpowiadam tedy, że albo ta Historia jest Apocryfa, albo jeżeli prawdziwa, tedy BÓG miłosierny ex Singulari privilegio, mając wzgląd na moralne cnoty tegoż Filozofa, i że o BOGU dobrze trzymał, i o Duszy nieśmiertelności nie dubitował, owszem pisał, rewelował mu przyszłe na Świat przyjście Mesjasza, to jest CHRYSTUSA, i wszystkie o nim credibilia, i sptawił w Duszy jego, że miał Baptismum, Flaminis albo desiderii, jako z słów wyżeji alegowanych wydaje się, a w tej suppozycyj może być zbawionym Caeterá zostawuję disputationi mądrych.
O ARYSTOTELESIE zaś ta
czasow żádney o Chrystusie nie było zmianki między Pogaństwem, tylko u żydow w Biblii pod sigurami. Odpowiadam tedy, że álbo ta Historya iest Apocrypha, albo ieżeli prawdziwa, tedy BOG miłosierny ex Singulari privilegio, maiąc wzgląd na moralne cnoty tegoż Filozofa, y że o BOGU dobrze trzymał, y o Duszy nieśmiertelności nie dubitował, owszem pisał, rewelował mu przyszłe na Swiat przyiście Mesyasza, to iest CHRYSTUSA, y wszystkie o nim credibilia, y sptawił w Duszy iego, że miał Baptismum, Flaminis álbo desiderii, iáko z słow wyżeyi allegowanych wydaie się, a w tey suppozycyi może bydź zbawionym Caeterá zostáwuię disputationi mądrych.
O ARISTOTELESIE zaś ta
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Boską nie nazywał, tylko Matką Chrystusową, albo Człowieczą. EUROPA. Ścienda o Papieżu i Koncyliach.
Czwarte Chalcedoneńskie w prezencyj 630. Ojcowmiane, złożone od Leona 1. Papieża Roku 551. przeciwko Eutychemu Archimandrycie Carogrodzkiemu, w Chrystusie jednę naturę być nauczającemu, więc mu demonstratum, że dantur natury dwie Boska i Ludzka; dubitował i o Rezurekcji Ciał. Te Cztery Koncylia Z. Grzegorz Lib: 1. Epistol. 24. ma i szanuje, jako Księgi czterech Evangelistów. Inne Koncylia potych następujące tejże powagi.
Piąte. Konstantynopolitańskie II. Roku 553. złożone.
Szóste. Konstantynopolitańskie III Roku 680. celebrowane.
Siódme Niceńskie II.
Boską nie názywał, tylko Matką Chrystusową, albo Człowieczą. EUROPA. Scienda o Papieżu y Konciliach.
Czwarte Chalcedoneńskie w prezencyi 630. Oycowmiane, złożone od Leoná 1. Papieża Roku 551. przeciwko Eutychemu Archimandrycie Carogrodzkiemu, w Chrystusie iednę náturę bydź nauczaiącemu, więc mu demonstratum, że dantur natury dwie Boska y Ludzka; dubitowáł y o Resurrekcyi Ciał. Te Cźtery Koncilia S. Grzegorz Lib: 1. Epistol. 24. ma y szanuie, iako Xięgi czterech Evangelistow. Inne Koncilia potych nástępuiące teyże powagi.
Piąte. Konstantynopolitańskie II. Roku 553. złożone.
Szoste. Konstantynopolitańskie III Roku 680. celebrowáne.
Siodme Nicenskie II.
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 132
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
em w Większym Garku gotować i korzenia duzo nasypać gotowano tedy a ja tym czasem ubrałem się tak jako należy i kazałem isc do sadzu z kancerzem wziąć szczupaka i kwasno szaro ugotować go.
Jak tedy Obaczyli ze Jem smaczno i piję i rzeswość[...] dopiero uwierzyli zem sanus mente et Corpore o czym Cyrulik osobliwie bardzo dubitował.
Przy owym jedzeniu moim mówi mi Zona Pragnął WSC flissu a teraz chorobka przeszkodziła Pytąm albo co? Powiedziała że dawano znać że Woda wielka przybrała Pan Rupniowski pojechał, Pan Jaroszowski pojechał na głowę chłopów powyganiali do ładowania. Odpowiem to i ja pojadę. Rośmiali się wszyscy rozumieli że zartuję. A ja czuję w sobie vigor
ęm w Większym Garku gotowac y korzęnia duzo nasypać gotowano tedy a ia tym czasęm ubrałęm się tak iako nalezy y kazałem isc do sadzu z kancerzem wziąć szczupaka y kwasno szaro ugotować go.
Iak tedy Obaczyli ze Ięm smaczno y piię y rzeswość[...] dopiero uwierzyli zem sanus mente et Corpore o czym Cyrulik osobliwie bardzo dubitował.
Przy owym iedzeniu moim mowi mi Zona Pragnął WSC flissu a teraz chorobka przeszkodziła Pytąm albo co? Powiedziała że dawano znać że Woda wielka przybrała Pan Rupniowski poiechał, Pan Iaroszowski poiechał na głowę chłopow powyganiali do ładowania. Odpowięm to y ia poiadę. Rosmiali się wszyscy rozumieli że zartuię. A ia czuię w sobie vigor
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 280v
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688