Eksceptibilis. Po Mikołaju Patriarsze Sisinnius na Patriarchostwo wstąpiwszy, około Roku 995 naukę błędną Fociusza, i List jego kiedyś pisany do Patriarchów i Biskupów Greckich, ganiący Kościół Rzymski, w skrzesił. Sergius jego Następca jeszcze gorszych sentymentów był przeciwko Kościołowi Łacińskiemu. List Fociusza krewnego swego pełny skragi i potwarzy kontra Ecclesiam Romanam rozgłosił, z Dyptychu alias z Regestru commemorationum, Papieża wygluzował. Eutymiusz na Patriarchalną Godność elewatus z Archi Presbytera Pałacu Cesarskiego, perswadował Bazylemu Cesarzowi, aby Kościół Carogodzki tytułował się Ekumenicznym, respektem Kościołów Orientalnych, konkurując o konfirmację u Jana XX Papieża Konstantyn także Cesarz Brat Bazylego, nowy Sardanapal rozkosznik, wielu Prowincyj Utratca, nie pomału dopomógł krzewić się
Exceptibilis. Po Mikołaiu Patryarsze Sisinnius na Patryarchostwo wstąpiwszy, około Roku 995 naukę błędną Fociusza, y List iego kiedyś pisany do Patryarchow y Biskupow Greckich, ganiący Kościoł Rzymski, w skrzesił. Sergius iego Następca ieszcze gorszych sentymentow był przeciwko Kościołowi Łacińskiemu. List Fociusza krewnego swego pełny skragi y potwárzy contra Ecclesiam Romanam rozgłosił, z Dyptychu alias z Regestru commemorationum, Papieża wygluzował. Eutymiusz na Patryarchalną Godność elevatus z Archi Presbytera Pałacu Cesarskiego, perswadował Bazylemu Cesarzowi, aby Kościoł Carogodzki tytułował się Ekumenicznym, respektem Kościołow Orientalnych, konkurruiąc o konfirmacyę u Iana XX Papieża Konstantyn także Cesarz Brat Bazylego, nowy Sardanapal roskosznik, wielu Prowincyi Utratca, nie pomału dopomogł krzewić się
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1140
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Metrykant Państwa Greckiego, Imieniem Cesarza i Duchowieństwa, przysięgając na Ewangelii, na Formę Artykułów Wiary, że je wszystkie będą trzymać na wieki. Grzegórz Papież solennie powstawszy zaśpiewał: Te DEUM O Schizmie Greckiej
Laudamus. Posłowie Cesarscy cum muneribus odesłani do Carogrodu: gdzie w Kaplicy Cesarskiej śpiewano Credo po Grecku i po Łacinie, w Dyptychach przydana pamięć Biskupa Rzymskiego, Papy Ekumenicznego W lat potym Konsylium cztery Roku Pańskiego 1278. Despota niby Opiekun i Rządzca Epyru i Etołii, widząc, że Cesarz dla Unii poszedł w despekt 11 Schismatyków poddanych, ich się uczynił Głową, Synod złożywszy, Papieża, Cesarza, Patriarchę wyklął: a Marcin IV. Papież tegoż
Metrykant Państwa Greckiego, Imieniem Cesarza y Duchowienstwa, przysięgaiąc na Ewangelii, na Formę Artykułow Wiary, że ie wszystkie będą trzymać na wieki. Grzegórz Papież solennie powstawszy zaśpiewał: Te DEUM O Schizmie Greckiey
Laudamus. Posłowie Cesarscy cum muneribus odesłani do Carogrodu: gdzie w Kaplicy Cesarskiey spiewano Credo po Grecku y po Łacinie, w Dyptychach przydana pamięć Biskupa Rzymskiego, Papy Ekumenicznego W lat potym Koncilium cztery Roku Pańskiego 1278. Despota niby Opiekun y Rządzca Epyru y Etołii, widząc, że Cesarz dla Unii poszedł w despekt 11 Schismatykow poddanych, ich się uczynił Głową, Synod złożywszy, Papieża, Cesarza, Patryarchę wyklął: a Márcin IV. Papież tegoż
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1143
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Roku Pańskiego 1278. Despota niby Opiekun i Rządzca Epyru i Etołii, widząc, że Cesarz dla Unii poszedł w despekt 11 Schismatyków poddanych, ich się uczynił Głową, Synod złożywszy, Papieża, Cesarza, Patriarchę wyklął: a Marcin IV. Papież tegoż Paleologa widząc Fautorem; Greków wyklął; a Cesarz ofensus, w Dyptychu Papieża Memento kazał wygluzować. Znowu drugi raz anatemate tegoż ukarał Monarchę, że faworyzował Sycilijczykom na wybicie zdradą Francuzów w Sycylii panujących. Syn Michała Paleologa Cesarza Andronik Unii Acerrimus hostis, dlatego Ciało Ojca, prawdziwego Unita, extra Obozu w dole jednym mizernie zasypał; Ciotka jego Eulogia Państwem i Synowcem Cesarzem rządząca, wielka była
Roku Pańskiego 1278. Despota niby Opiekun y Rządzca Epyru y Etołii, widząc, że Cesarz dla Unii poszedł w despekt 11 Schismatykow poddanych, ich się uczynił Głową, Synod złożywszy, Papieża, Cesarza, Patryarchę wyklął: a Márcin IV. Papież tegoż Paleologa widząc Fautorem; Grekow wyklął; a Cesarz offensus, w Dyptychu Papieża Memento kazał wygluzować. Znowu drugi raz anatemate tegoż ukarał Monarchę, że faworyzował Syciliyczykom na wybicie zdradą Francuzow w Sycylii panuiących. Syn Michała Paleologa Cesarza Andronik Unii Acerrimus hostis, dlatego Ciało Oyca, prawdziwego Unita, extra Obozu w dole iednym mizernie zasypał; Ciotka iego Eulogia Państwem y Synowcem Cesarzem rządząca, wielká była
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1143
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
o Arcybiskupie Ormiańskim, piękna rzecz wiedzieć, skąd i jak dawna w Polsce ORMIANÓW Origo? Autor Iacobus Villolet Jezuita świadczy o Królach Ormiańskich piszący, że Roku 1604. do Polski przyszli. Inni twierdzą,iż Ormianie Choshasenscy od Książęcia Ruskiego Teodora Zuba, Dymitrowego Syna na pomoc przeciw Polakom ewokowani są Roku 1062. jeszcze. Dyptychy zaś Ormiańskiej Nacyj świadczą, że za Władysława Jagiełła, jak Tamerlanes Ormianów Stolicę imieniem Ani mającą tysiąc Kościołów, funditus zrujnował, i ich znaczną utrapił klęską, reszta na granicę Polską przyszła i tam jeszcze umniejszona, et quidem (fama jest:) na miejscu, gdzie Wieś Ormiany. Co zostało ich od tyle przegranych okazji
o Arcybiskupie Ormiańskim, piękna rzecz wiedźieć, zkąd y iak dawná w Polszcze ORMIANOW Origo? Autor Iacobus Villolet Iezuita świadczy o Krolach Ormiańskich piszący, że Roku 1604. do Polski przyszli. Inni twierdzą,iż Ormianie Choshasenscy od Xiążęcia Ruskiego Teodorá Zuba, Dimitrowego Syná ná pomoc przeciw Polakom ewokowáni są Roku 1062. ieszcze. Dyptychy zaś Ormiańskiey Nácyi świadczą, że za Władysławá Iagiełła, iák Tamerlánes Ormianow Stolicę imieniem Ani máiącą tysiąc Kościołow, funditus zruynował, y ich znáczną utrápił klęską, resztá ná gránicę Polską przyszła y tam ieszcze umnieyszona, et quidem (fama iest:) ná mieyscu, gdźie Wieś Ormiany. Co zostało ich od tyle przegránych okazyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 393
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
że nic niechcieli o tym zaczynać/ posłowie Łacinscy rzekli: Dość nam wiadomo/ jak źle o przaśnym chlebie trzymacie i w pismach waszych pełno tej Herezyj: wiemy że się każecie odprzysięgać Sakramentów Kościoła Łacińskiego/ przystępującym do waszych Sakramentów: Ze ołtarze wasze myjecie/ kiedy Rzymski Kapłan Ofiarę Świętą odprawował. Wiemy że Papieża z dyptychów wyrzucacie/ i co rok go wyklinacie. Gdy tedy nic na owym Synodzie nie sprawili/ Jan Dukas abo Watacjusz Cesarz rzekł: Jakożsię zgodziemy? Nasi odpowiedzieli. O Ciele CHrystusowym tośmy rzekli/ co i wam trzeba mocno wierzyć/ i drugim opowiadać/ że jak w przaśnym/ tak w kwaśnym chlebie może się poświęcać
że nic niechćieli o tym záczynáć/ posłowie Láćinscy rzekli: Dość nam wiádomo/ iák źle o przásnym chlebie trzymaćie i w pismách wászych pełno tey Herezyi: wiemy że się każećie odprzyśięgáć Sákrámentow Kośćiołá Láćińskiego/ przystępuiącym do wászych Sákrámentow: Ze ołtarze wasze myiećie/ kiedy Rzymski Kápłán Ofiárę Swiętą odpráwował. Wiemy że Papieżá z dyptychow wyrzucaćie/ i co rok go wyklinaćie. Gdy tedy nic ná owym Synodźie nie spráwili/ Ian Dukás ábo Wátácyusz Cesarz rzekł: Iakożsię zgodźiemy? Náśi odpowiedźieli. O Ciele CHrystusowym tośmy rzekli/ co i wam trzebá mocno wierzyć/ i drugim opowiadác/ że iák w przasnym/ tak w kwáśnym chlebie może się poświącáć
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 75
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
. J jak prędko się urodziło dziecko które, tak zaraz przez rozsadzonych posłańców, oznajmiali spekulatorom moment narodzenia. A spekulatorowie tym czasem kombinowali znaki Niebieskie, Planety i wschodzące gwiazdy. Tych potym dzieci wzrastających uważali konstytucją, naturę, obyczaje, tryb całego życia i jego w szczęściu lubo nieszczęściu alternatę, wpisując to wszystko w swoje dyptychy. J tak z partykularnych wielu dzieci obserwy narodzenia i procederu życia, różne ułożyli dla rodzaju ludzkiego horoscopy, Uniwersalne poformowali Reguły. Wydzielili Zodiak na 12. części; Niebo na dwanaście domów; przywłaszczyli Planetom natury, panowania, te temu, te owemu: przyznali gwiazdom własności. J tak całe uformowali Sistema do tąd u
. J iák prędko się urodziło dziecko ktore, ták zaraz przez rozsadzonych posłańcow, oznaymiali spekulatorom moment narodzenia. A spekulatorowie tym czasem kombinowali znaki Niebieskie, Planety y wschodzące gwiazdy. Tych potym dzieci wzrastaiących uważali konstytucyą, náturę, obyczaie, tryb cáłego życia y iego w szczęściu lubo nieszczęściu alternatę, wpisuiąc to wszystko w swoie dyptychy. J ták z partykularnych wielu dzieci obserwy narodzenia y procederu życia, rożne ułożyli dla rodzaiu ludzkiego horoscopy, Uniwersalne poformowáli Reguły. Wydzielili Zodyak ná 12. części; Niebo ná dwanaście domow; przywłaszczyli Planetom nátury, pánowania, te temu, te owemu: przyznali gwiazdom własności. J ták cáłe uformowáli Sistema do tąd u
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 28
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743