marszałka obrać, a my już przeciw oczywistemu prawu kilka niedziel na tej trawiemy elekcji, zatym solenissime o zgwałcenie prawa tego protestując się wychodzę.” Repetował mój mołojec kilka razy me słowa, ale nigdy nie mógł trafić do końca i powiedział, że to jest przydłuższa oracja, trzeba by ją skrócić. Takem musiał mego dyscypuła blisko do pana Rojkiewicza prowadzić i tam tę tak straszną cycerońską mowę musiałem mu napisać etc. Dalszą opuszczam relacyją, wszak pomniemy, że ten sejm na tej racji i protestacji był w oczach naszych zerwany.
Takie historyje mógłbym o każdym, kto wchodzi w tajemne intrygi, sejmie zerwanym powiedzieć; dosyć tej jednej
marszałka obrać, a my już przeciw oczywistemu prawu kilka niedziel na tej trawiemy elekcyi, zatym solenissime o zgwałcenie prawa tego protestując się wychodzę.” Repetował mój mołojec kilka razy me słowa, ale nigdy nie mógł trafić do końca i powiedział, że to jest przydłuższa oracyja, trzeba by ją skrócić. Takem musiał mego dyscypuła blisko do pana Rojkiewicza prowadzić i tam tę tak straszną cycerońską mowę musiałem mu napisać etc. Dalszą opuszczam relacyją, wszak pomniemy, że ten sejm na tej racyi i protestacyi był w oczach naszych zerwany.
Takie historyje mógłbym o każdym, kto wchodzi w tajemne intrygi, sejmie zerwanym powiedzieć; dosyć tej jednej
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 154
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
się wzieła. Niejaki Brachman Pytagóresa Filozofa napiły nauka, pełen superstycyj, prawie totô O riente wielki Impostor. Urodzenie jego bardziej na Monstrum niżeli na Człeka pochodziło, Matce się widziało że Słoma Białego bokiem lewym wydała na świat Indianie tego Brachmana nazy wają Rama. Chińczykowie Ksekian, Japonczykowie Ksaca, Sami zaś Brachmanes, Sapientes jego Dyscypułowie, mają go za Trismegista wielkiego Mędrca Egipskiego. Powiadają onim że na puszczy miał razem Dyscypułów 300. potym 100 potym 50. tandem z miedzy wielu tylko dziesięć najwyborniej szych. Mają onim tradycją jak oby tysiąc ośmdziesiąt z różnych ciał winne uczynił tranśmigrację a ostatnią w Słonia Białego. Stej racyj Brachmanes jego Cultores żadnego nie
się wzieła. Nieiaki Brachman Pytagoresa Filozofa napiły nauka, pełen superstycyi, prawie totô O riente wielki Impostor. Urodzenie iego bardziey na Monstrum niżeli na Człeka pochodziło, Matce się widziało że Słoma Białego bokiem lewym wydała na świat Indyanie tego Brachmana nazy waią Rama. Chinczykowie Xekian, Iaponczykowie Xaca, Sami zaś Brachmanes, Sapientes iego Dyscypułowie, máią go za Trismegista wielkiego Mędrca Egypskiego. Powiadaią onim że na puszczy miał razem Dyscypułow 300. potym 100 potym 50. tandem z miedzy wielu tylko dzieśięć naywyborniey szych. Maią onim tradycyą iak oby tyśiac ośmdzieśiąt z rożnych ciáł winne uczynił transmigracyę á ostatnią w Słonia Biáłego. Ztey racyi Brachmanes iego Cultores żadnego nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 21
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wielki Impostor. Urodzenie jego bardziej na Monstrum niżeli na Człeka pochodziło, Matce się widziało że Słoma Białego bokiem lewym wydała na świat Indianie tego Brachmana nazy wają Rama. Chińczykowie Ksekian, Japonczykowie Ksaca, Sami zaś Brachmanes, Sapientes jego Dyscypułowie, mają go za Trismegista wielkiego Mędrca Egipskiego. Powiadają onim że na puszczy miał razem Dyscypułów 300. potym 100 potym 50. tandem z miedzy wielu tylko dziesięć najwyborniej szych. Mają onim tradycją jak oby tysiąc ośmdziesiąt z różnych ciał winne uczynił tranśmigrację a ostatnią w Słonia Białego. Stej racyj Brachmanes jego Cultores żadnego nie jedzą mięsa, owszem ani mleka, syra, masła, a by swego Fundatora et Coriphaei
wielki Impostor. Urodzenie iego bardziey na Monstrum niżeli na Człeka pochodziło, Matce się widziało że Słoma Białego bokiem lewym wydała na świat Indyanie tego Brachmana nazy waią Rama. Chinczykowie Xekian, Iaponczykowie Xaca, Sami zaś Brachmanes, Sapientes iego Dyscypułowie, máią go za Trismegista wielkiego Mędrca Egypskiego. Powiadaią onim że na puszczy miał razem Dyscypułow 300. potym 100 potym 50. tandem z miedzy wielu tylko dzieśięć naywyborniey szych. Maią onim tradycyą iak oby tyśiac ośmdzieśiąt z rożnych ciáł winne uczynił transmigracyę á ostatnią w Słonia Biáłego. Ztey racyi Brachmanes iego Cultores żadnego nie iedzą mięsa, owszem ani mleka, syra, masła, a by swego Fundatora et Coriphaei
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 21
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Świat przyjście Mesjasza, to jest CHRYSTUSA, i wszystkie o nim credibilia, i sptawił w Duszy jego, że miał Baptismum, Flaminis albo desiderii, jako z słów wyżeji alegowanych wydaje się, a w tej suppozycyj może być zbawionym Caeterá zostawuję disputationi mądrych.
O ARYSTOTELESIE zaś ta jest Tradycja, że po śmierci jednemu z Dyscypułów swoich pokazawszy się, powiedział o swoim potępieniu temi słowy:- Ex omnibus quorum habui notitiam et scientiam: huius solius recordor, quod in aeternum puniar. Caraffa in Theologia Mistyca Tomo 1. Exerc. Lochner in Biblioteca Manaali. O DRZEWIE KrzyżA ŚWIĘTEGO i o GOZDZIACH Skąd tak wiele ich po Świecie?
NAprzód wiedziecć potrzeba
Swiat przyiście Mesyasza, to iest CHRYSTUSA, y wszystkie o nim credibilia, y sptawił w Duszy iego, że miał Baptismum, Flaminis álbo desiderii, iáko z słow wyżeyi allegowanych wydaie się, a w tey suppozycyi może bydź zbawionym Caeterá zostáwuię disputationi mądrych.
O ARISTOTELESIE zaś ta iest Tradycyá, że po śmierci iednemu z Dyscypułow swoich pokazawszy się, powiedział o swoim potępieniu temi słowy:- Ex omnibus quorum habui notitiam et scientiam: huius solius recordor, quod in aeternum puniar. Caraffa in Theologia Mistyca Tomo 1. Exerc. Lochner in Biblioteca Manaali. O DRZEWIE KRZYZA SWIĘTEGO y o GOZDZIACH Zkąd tak wiele ich po Swiecie?
NAprzod wiedziecć potrzeba
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, a zapewnie żniwo dla Ojczyzny będzie znaczne; Młode Szcżepy dobrze uchodzone, mocne planty będą ad stabiliendas Respublicas: A tego spodtiewać się potrzeba od doskonałych Preceptorów, a ci sami, aby w Ściencjach bysi Fundamentalistae, w Cnotach exemplares; wrygorze, pilności i pracy indeficientes, optimam mothodum et facilem obserwujący indocendo. W DYSCYPUŁACH zaś requiritur Posłuszeństwo, Atencja, Pilność, Capacitas a przytym Profesorom wdzięczność i obserwancja, jako mówi Arystoteles: Praeceptoribus, qui veram Saptentiam nobis impertiunt, non potest reddi praemius aequivalens, ANTONINUS Cesarz Pedagogów swoich Portrety złote w swoich miał pokojach: Cesarze Tureccy Przed niemi powstają, tantae Authoritatis Osoby, jako czytam w Rykoście
, á zápewnie żniwo dla Oyczyżny będzie znacżne; Młode Sżcźepy dobrze uchodzone, mocne planty będą ad stabiliendas Respublicas: A tego spodtiewać się potrzebá od doskonałych Preceptorow, á ći sami, áby w Sciencyách bysi Fundamentalistae, w Cnotach exemplares; wrygorze, pilności y pracy indeficientes, optimam mothodum et facilem obserwuiący indocendo. W DYSCYPUŁACH záś requiritur Posłuszeństwo, Attencya, Pilność, Capacitas á przytym Profesorom wdzięcżność y obserwancya, iáko mowi Aristoteles: Praeceptoribus, qui veram Saptentiam nobis impertiunt, non potest reddi praemius aequivalens, ANTONINUS Cesarz Pedagogow swoich Portrety złote w swoich miał pokoiach: Cesarze Tureccy Przed niemi powstaią, tantae Authoritatis Osoby, iako czytam w Rykośćie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 387
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, to jest Padewska Akademia powstała Roku 791. od Wielkiego Karola erecta, między Włoskiemi najflawniejsza, Ateńskim Areopagiem, aliàs Trybunałem, Iursperitorum Corona, omnium Literarum emporium albo Składem nażwana Dwóch ma Rektorów, jednego Medycyny i Filozofii, drugiego innych Scjencyj. Ogród wspaniały rozlicznych Ziół, Kwiatów ma przy sobie, aby Medycyny uczący się Dyscypułowie, brali zaraz z lekcyj Speculativam, z Ziół practicam w Medycynie Ścientiam.
PIZAŃSKA AKADEMIA fundowana Roku 1339 od Wawrzyńca Medycea restaurowana Roku 1487. Do tej Aldus Manutius Rzymianin sławny Typograf Ksiąg 80. tysięcy legował Testamentem.
SENEŃSKA wzięła początek Roku 1330 według innych Roku 1380. Fer. rieńska Roku 222. Firmieńska 1330. Macerateńska
, to iest Padewska Akademia powstała Roku 791. od Wielkiego Karola erecta, między Włoskiemi nayflawnieysza, Ateńskim Areopagiem, aliàs Trybunałem, Iursperitorum Corona, omnium Literarum emporium albo Składem náżwana Dwoch ma Rektorow, iednego Medycyny y Filozofii, drugiego innych Scyencyi. Ogrod wspaniały rozlicznych Zioł, Kwiatow ma przy sobie, áby Medycyny uczący się Dyscypułowie, brali zaraz z lekcyi Speculativam, z Zioł practicam w Medicynie Scientiam.
PIZANSKA AKADEMIA fundowana Roku 1339 od Wawrzyńca Medicea restaurowana Roku 1487. Do tey Aldus Manutius Rzymianin sławny Typograf Xiąg 80. tysięcy legował Testamentem.
SENENSKA wzięła początek Roku 1330 według innych Roku 1380. Fer. rieńska Roku 222. Firmieńska 1330. Macerateńska
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 389
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Wsławili ją dwa Świata Luminarze Z. Ambroży, i Z. Augustyn. KALARYSKA w Kalarys Mieście Sardyńskim, PANORMITAŃSKA w Sycylii.
O Włoskich AKADEMIACH notandum, że mają swoje ANTONOMASTI CAS denominationes z pewnych cyrkumstancyj; jako to, iż niektórzy tam Akademicy wyrażając, iż Naukę czerpają ex Mari Studiorum i ją znowu wylewają na swoich Dyscypułów, i Audytorów, namalowali Obłok z morza ciągnący humory i wapory: z Inskrypcją; Reddit agmine dulci, z tąd z racyj tych humorów, wzięli denominację HUMORYSTE,
AKADEMICY Seny Miasta w Hetruryj vulgo Toskanii wzięli sobie za Symbolum Cucurbitam, alias Harbus, albo Dynię dziurawą z Inskrypcją: Meliora latent, schowaniem i złożeniem
Wsławili ią dwa Swiata Luminarze S. Ambroży, y S. Augustyn. KALARYSKA w Kalaris Mieście Sardyńskim, PANORMITANSKA w Sycylii.
O Włoskich AKADEMIACH notandum, że maią swoie ANTONOMASTI CAS denominationes z pewnych cyrkumstancyi; iako to, iż niektorzy tam Akademicy wyrażaiąc, iż Naukę czerpaią ex Mari Studiorum y ią znowu wylewaią na swoich Dyscypułow, y Audytorow, namalowali Obłok z morza ciągnący humory y wapory: z Inskrypcyą; Reddit agmine dulci, z tąd z racyi tych humorow, wzieli denominacyę HUMORYSTAE,
AKADEMICY Seny Miasta w Hetrurii vulgo Toskanii wzieli sobie za Symbolum Cucurbitam, alias Harbus, albo Dynię dziurawą z Inskrypcyą: Meliora latent, schowaniem y złożeniem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 390
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Napisem: Non errat errando
RZYMSCY AKADEMICY zowią się Uniformes od Lemma danego nad Żelazem pod młotami leżącym: Dant vulnera formam: Inni Concordes że nad Pektórałem, Klepsydrą, i Kompasem mają napis; Tendimus una. o Rzeczypospolitej którą zdobią Akademie AKADEMIE w FRANCYJ
NAjsławniejsza Paryska od Karola Wielkiego Roku 791 fundowana sperswazyj Preceptora jego Alkuina, Dyscypuła Wielebnego Bedy: dwóch albowiem ze Szkocyj z Kupcami do Francyj zapłyneło Mnichów wołających: Si qui est avidus Sapientiae, veniat ad nos, et accipiat eam. Król wokowawszy ich, pytał czegoby za Mądrość pretendowali? Odpowiedzieli, trzech rzeczy: Miejsca zgodnego, Dusz dowcipnych, Wiktu z okryciem. Więc Alkuina jednego z nich
Napisem: Non errat errando
RZYMSCY AKADEMICY zowią się Uniformes od Lemma danego nad Zelazem pod młotami leżącym: Dant vulnera formam: Inni Concordes że nad Pektorałem, Klepsydrą, y Kompasem maią napis; Tendimus una. o Rzeczypospolitey ktorą zdobią Akademie AKADEMIE w FRANCYI
NAysławnieysza Paryska od Karola Wielkiego Roku 791 fundowana zperswazyi Preceptora iego Alkuina, Dyscypuła Wielebnego Bedy: dwoch albowiem ze Szkocyi z Kupcami do Francyi zapłyneło Mnichow wołaiących: Si qui est avidus Sapientiae, veniat ad nos, et accipiat eam. Krol wokowawszy ich, pytał czegoby za Mądrość pretendowali? Odpowiedzieli, trzech rzeczy: Mieysca zgodnego, Dusz dowcipnych, Wiktu z okryciem. Więc Alkuina iednego z nich
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 391
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Ta pierwsza juramentem się obligowała tùéri Im maculatam Conceptionem Anno Domini 1497. Nie przyjmują tu ad Collegium Doctorum aliter sentientes. Ma Doktorów Teologii 80.
TOLOSSAŃSKA po Paryskiej bierze miejsce, fundowana Wieku ósmego, sławna ob Jurysprudentiam, którą tam i w Święto dyktują wyjąwszy Święto Najświętszej Panny, Apostołów, i Niedzielę, z takim konkursem Dyscypułów, że docisnąć się trudno.
MONTPESSULAŃSKA fundowana Roku 1196.
AURELIANEŃSKA fundacja Filipa Pięknego Króla Francuskiego R: 1302.
ANDEGAWEŃSKA od Ludwika II tamecznego Książęcia Roku 1361 albo 1396. AWENIONEŃSKA Roku 1390. BITURYCEŃSKA około Roku 1300. BURDyGALEŃSKA Roku. 1441 PINTAŃSKA Roku 1431.
W NIEMCZECH całych, wszystkich liczono nie dawno AKADEMII 25 potym
Ta pierwsza iuramentem się obligowała tùéri Im maculatam Conceptionem Anno Domini 1497. Nie przyimuią tu ad Collegium Doctorum aliter sentientes. Ma Doktorow Teologii 80.
TOLOSSANSKA po Paryskiey bierze mieysce, fundowana Wieku òsmego, sławna ob Iurisprudentiam, ktorą tam y w Swięto dyktuią wyiąwszy Swięto Nayswiętszey Panny, Apostołow, y Niedzielę, z takim konkursem Dyscypułow, że docisnąć się trudno.
MONTPESSULANSKA fundowana Roku 1196.
AURELIANENSKA fundacya Filippa Pięknego Krola Francuskiego R: 1302.
ANDEGAWENSKA od Ludwika II tamecznego Xiążęcia Roku 1361 albo 1396. AWENIONENSKA Roku 1390. BITURICENSKA około Roku 1300. BURDIGALENSKA Roku. 1441 PINTANSKA Roku 1431.
W NIEMCZECH całych, wszystkich liczono nie dawno AKADEMII 25 potym
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 391
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
miała 120 tysięcy Ksiąg. Za Bazyliszka Cesarza miała na 6. kroć stotysięcy Ksiąg: miała i kiszkę Smoka, na której złotemi literami napisane były Pòémata Homera Pòéty. Ale ta z wielką Literatów szkodą zgorzała, według Zonary, i Cedrena. Przy tej BIBLIOTECE był Preceptor, którego zwano AEconomicum Domicilium, mający pod sobą 12 Dyscypułów, których zwano Hyppodydascali, według Piotra Gylla. 5. GORDIANA Cesarza liczyła w sobie Ksiąg na sześć kroć stotysięcy-
Sławne i te BIBLIOTEKI olim: Ateńska, Antiocheńska, Hyponeńska. Nieszpetne być miało mądrości Armarium, MUZ reclinatorium u Triphona Bibliopoli, do którego Martialis odsyła aby się tam wspomoc: Non habeo, sed habet Bibliopola
miała 120 tysięcy Ksiąg. Za Bazyliszka Cesarza miała na 6. kroć stotysięcy Ksiąg: miała y kiszkę Smoka, na ktorey złotemi literami napisane były Pòémata Homera Pòéty. Ale ta z wielką Literatow sżkodą zgorzała, według Zonary, y Cedrena. Przy tey BIBLIOTECE był Preceptor, ktorego zwano AEconomicum Domicilium, maiący pod sobą 12 Dyscypułow, ktorych zwano Hyppodidascali, według Piotra Gylla. 5. GORDIANA Cesarza liczyła w sobie Ksiąg na sześć kroć stotysięcy-
Sławne y te BIBLIOTEKI olim: Atenska, Antyochenska, Hyponenska. Nieszpetne bydź miało mądrości Armarium, MUZ reclinatorium u Triphona Bibliopoli, do ktorego Martialis odsyła aby się tam wspomoc: Non habeo, sed habet Bibliopola
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 396
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755