. 37. Czemu po ciężkim śnie nie zaraz możem subtelnie dyskurować? Bo lubo już zstrawione abo rożpędzone grubsze dymy które zmysły wiązały, zostały jeszcze jednak subtelniejsze które niejako ćmią obrazy na fantazyj, a tych jasnych nie mając rozum uczynić nie może dyskursu słusznego. 38. Czemu w lekkim śnie lubo fantazja wolna przecie rozum nie dyskursuje? Dla tejże przyczyny która przeszłemu pytaniu przyłożona, jednak co się w mieszywa na czas dyskursu gdy się trafi jaśniejsze wyobrazenie, ale przecię zawsze coś będzie niedoskonałego. jako też pospolicie dyskursy bywają niedostateczne które kto w nocy spać nie mogąc, a potrzebując, czyni. 39. Czemu we śnie czasem zda się jakby to
. 37. Czemu po ćiężkim śnie nie záraz możem subtelnie dyskurowáć? Bo lubo iuż zstrawione ábo rożpędzone grubsze dymy ktore zmysły wiązáły, zostáły ieszcze iednák subtelnieysze ktore nieiáko ćmią obrázy ná fántázyi, á tych iásnych nie máiąc rozum uczynić nie może diskursu słusznego. 38. Czemu w lekkim śnie lubo fántázya wolna przećie rozum nie diskursuie? Dla teyże przyczyny ktora przeszłemu pytániu przyłożona, iednák co się w mieszywa ná czás diskursu gdy się tráfi iáśnieysze wyobrázenie, ále przećię záwsze coś będźie niedoskonáłego. iáko też pospolićie diskursy bywáią niedostáteczne ktore kto w nocy spać nie mogąc, á potrzebuiąc, czyni. 39. Czemu we śnie czásem zda się iákby to
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 292
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
. TRAKTAT PIĄTY. TRAKTAT PIĄTY. TRAKTAT PIĄTY. TraktAT PIĄTY. TRAKTAT PIĄTY. TRAKTAT PIĄTY. SUMMARYVS.
TA KsIASZKA NA PIEC TRAKTATÓW JEST ROZDZIELONA. I To w sobie zamyka. Nierząd i Konfusia in Re monetaria, Paragrafami rozpisana. Tamże in marynibus, co który Paragraf w sobie zamyka/ i o czym się dyskursuje/ z dowodami rozmaitemi i Sententiami. W tymże Traktacie/ skąd dalsza Konfusia Górę wzięła/ i jeszcze bierze. II To w sobie zamyka. JAkie ma Polska Korona Złote i Srebrne Góry/ i w nich co za szkoda/ z takimisz dokładami/ jako i w pierwszym Traktacie. III Sposób naprawy Rei monetariae,
. TRAKTAT PIĄTY. TRAKTAT PIĄTY. TRAKTAT PIĄTY. TRACTAT PIĄTY. TRAKTAT PIĄTY. TRAKTAT PIĄTY. SVMMARIVS.
TA XIASZKA NA PIEC TRAKTATOW IEST ROZDZIELONA. I To w sobie zamyka. Nierząd y Confusia in Re monetaria, Párágráphámi rospisána. Támże in marinibus, co ktory Párágráph w sobie zámyka/ y o czym się discursuie/ z dowodámi rozmáitemi y Sententiámi. W tymże Tráktaćie/ zkąd dálsza Confusia Gorę wźięłá/ y ieszcze bierze. II To w sobie zámyka. IAkie ma Polska Koroná Złote y Srebrne Gory/ y w nich co zá szkodá/ z tákimisz dokłádámi/ iáko y w pierwszym Tráktaćie. III Sposob nápráwy Rei monetariae,
Skrót tekstu: GostSpos
Strona: 137
Tytuł:
Sposob jakim góry złote, srebrne, w przezacnym Królestwie Polskim zepsowane naprawić
Autor:
Wojciech Gostkowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
ekonomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1622
Data wydania (nie wcześniej niż):
1622
Data wydania (nie później niż):
1622
. Przez to słowo/ Periscelides, którego Tremelius i inni używają/ rozumieć się też mogą Ponczochy/ na które się obuwają trzewiki. Zaczym ja ten Dyskurs o trzewikach/ o których Prorok Izajasz rzecz prowadzi/ skracam słowy jednego Teologa/ który przywodząc słowa Prorockie: Er wolle den Schmuck an den koestlichen Schuhen wegnehmen/ tak Dyskursuje: Welcher Schuhe-Schmuck nicht nur in zarten weichen Leder/ zierlichem Sticken/ und koestlichen Verbraemen bestanden/ sondern auch in deme/quòd in pedibus monilia circumposuerint tinnitum facientia,wie solcheD. Geier de luctu Ebraeorum p. 291.beschreibet/etc. Et Buxtorfius in Lex. p. 545. etc. Periscelides dictae
. Przez to słowo/ Periscelides, ktorego Tremelius y inni używáją/ rozumieć śię też mogą Ponczochy/ ná ktore śię obuwáją trzewiki. Záczym ja ten Dyszkurs o trzewikách/ o ktorych Prorok Izájasz rzecz prowádźi/ skracam słowy jednego Teologá/ ktory przywodząc słowá Prorockie: Er wolle den Schmuck an den koestlichen Schuhen wegnehmen/ ták dyszkursuje: Welcher Schuhe-Schmuck nicht nur in zarten weichen Leder/ zierlichem Sticken/ und koestlichen Verbraemen bestanden/ sondern auch in deme/quòd in pedibus monilia circumposuerint tinnitum facientia,wie solcheD. Geier de luctu Ebraeorum p. 291.beschreibet/etc. Et Buxtorfius in Lex. p. 545. etc. Periscelides dictae
Skrót tekstu: GdacPrzyd
Strona: 21.
Tytuł:
Appendiks t.j. przydatek do dyszkursu o pańskim i szlacheckim albo rycerskim stanie
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680