wielkiem księstwie litewskiem, także miejscami w Polsce, zjawiła się gromadna szarańcza, tak że pola wszystkie okrywała. Szkodziła zbożu różnemu, łąkom, ale żywiołom żadnym szkody nie było, i owszem taż szarańczą pasło się bydło, psy, kury, gęsi i t. d., zbytecznie tjąc. Nawet świnie i wieprze dziczały po lasach ustawicznie bawiąc się a nie idąc do domów, i nie dając się zapędzać do chlewów.
W tymże roku w niektórych stronach był głód ciężki, od którego ludzie puchli i umierali.
Anno 1692 bydło u mnie po majętnościach różnie wypadło, osobliwie krowy, których liczyłem, padło sześćdziesiąt krów folwarkowych, dojnych
wielkiém księstwie litewskiem, także miejscami w Polsce, zjawiła się gromadna szarańcza, tak że pola wszystkie okrywała. Szkodziła zbożu różnemu, łąkom, ale żywiołom żadnym szkody nie było, i owszem taż szarańczą pasło sie bydło, psy, kury, gęsi i t. d., zbytecznie tyjąc. Nawet świnie i wieprze dziczały po lasach ustawicznie bawiąc się a nie idąc do domów, i nie dając się zapędzać do chlewów.
W tymże roku w niektórych stronach był głód ciężki, od którego ludzie puchli i umierali.
Anno 1692 bydło u mnie po majętnościach różnie wypadło, osobliwie krowy, których liczyłem, padło sześćdziesiąt krów folwarkowych, dojnych
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 360
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
się w inszego serce nie zdobyło.
AMFINOMUS
ALe stąd szkody wielkie/ waszej majętności/ Co żywo drapie/ kiedy nie czuje zwierzchności. Przetoż co rok niszczeją zwyczajne dochody/ Miedzy urzędnikami zwłaszcza nie masz zgody. Gdyż poddani kiedy chcą/ pola uprawiają Prawie/ ku swojej myśli powodzenie mają. Więc i czeladź domowa/ dziczeje w robocie/ Niemasz ktoby oddawał posługi w ochocie. Pan Ociec dla starości/ nie zdoła wszystkiemu/ Trzebaby to podać w rząd pachołku darskiemu.
ICARUS. I jać jej także mówię: lecz przeciwna temu/ Nie pozwala przystępu mężowi wtóremu.
PENELOPE.
Tak jest/ iż nie odstąpię przedsiewzięcia swego/ Kto
się w inszego serce nie zdobyło.
AMPHINOMVS
ALe stąd szkody wielkie/ wászey maiętnośći/ Co żywo drapie/ kiedy nie czuie zwierzchnośći. Przetoż co rok nisczeią zwyczayne dochody/ Miedzy vrzędnikámi zwłascza nie masz zgody. Gdyż poddani kiedy chcą/ polá vpráwiaią Práwie/ ku swoiey myśli powodzenie maią. Więc y czeladź domowa/ dźiczeie w roboćie/ Niemasz ktoby oddawał posługi w ochoćie. Pan Oćiec dla stárośći/ nie zdoła wszystkiemu/ Trzebáby to podáć w rząd páchołku dárskiemu.
ICARVS. I iać iey także mowię: lecz przećiwna temu/ Nie pozwala przystępu mężowi wtoremu.
PENELOPE.
Tak iest/ iż nie odstąpię przedśiewzięćia swego/ Kto
Skrót tekstu: PaxUlis
Strona: Fv
Tytuł:
Tragedia o Ulissesie
Autor:
Adam Paxillus
Drukarnia:
Wojciech Kobyliński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1603
Data wydania (nie wcześniej niż):
1603
Data wydania (nie później niż):
1603
, więc z kompleksyj ciała, trudna nie mówię pewność ale i koniektura postępków ludzkich. Gdyż 1mo inklinacja w człowieku rodzi się z akcyj często powtórzonych, przez które i najskłonnejsza do złego natura w cnotliwe włożyć się może życie: i wspak w chultajskie życie najlepsza natura. Jako i najdrapieżniejsze bestie częstokroć się ucyrkują, a domowe dziczeją. 2do. Inklinacja w człowieku nabywa się z edukacyj złej albo dobrej: z przykładu i kompanii chwalebnej albo ladajakiej: z okoliczności miejsca, czasu, osób etc. A to wszystko jako kombinacyj żadnej niema z tą albo ową konstytucją członków ludzkich, tak i z koniekturami Fizjognomów. Na ostatek lubo ciało według przemnożenia pasyj
, więc z komplexyi ciałá, trudna nie mowię pewność ále y koniektura postępkow ludzkich. Gdyż 1mo inklinacya w człowieku rodzi się z akcyi często powtorzonych, przez ktore y nayskłonneysza do złego nátura w cnotliwe włożyć się może życie: y wspák w chultáyskie życie naylepsza nátura. Jáko y naydrapieżnieysze bestye częstokroć się ucyrkuią, á domowe dziczeią. 2do. Jnklinacya w człowieku nábywa się z edukácyi złey álbo dobrey: z przykłádu y kompánii chwalebney álbo ládaiákiey: z okoliczności mieyscá, czasu, osob etc. A to wszystko iáko kombinacyi żadney niema z tą álbo ową konstytucyą członkow ludzkich, tak y z koniekturámi Fizyognomow. Ná ostátek lubo ciáło według przemnożenia passyi
Skrót tekstu: BystrzInfAstrol
Strona: 14
Tytuł:
Informacja astrologiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
zawsze wolna/ zawsze swoja jest/ zawsze w-pokoju/ zawsze sama/ zawsze nad światem/ zawsze z-Bogiem/ i owszem w-Bogu jest. Tego oddalenia/ im rzedzej dusza zażywa/ tym barziej ciężeje/ i przejęta bywa od stworzenia/ i pogrążona na dół/ tym barziej nikczemnieje/ grubieje/ dziczeje i leśnieje/ i do Boga i do Boskich zabaw/ trudną/ ociętną/ zatwardziałą się staje. Tego oddalania sam Pan JEZUS zażywał/ nie dla potrzeby swojej/ ale dla nauki naszej: abowiem dni z-ludźmi na ich nauczaniu/ i onym dobrze czynieniu trawiąc/ całe nocy na modlitwie z Ojcem niebieskim po górach
záwsze wolna/ záwsze swoiá iest/ záwsze w-pokoiu/ záwsze sámá/ záwsze nád świátem/ záwsze z-Bogiem/ i owszem w-Bogu iest. Tego oddalenia/ im rzedzey duszá záżywa/ tym bárziey ćiężeie/ i przeięta bywa od stworzenia/ i pogrążona ná doł/ tym bárziey nikczemnieie/ grubieie/ dźiczeie i leśnieie/ i do Bogá i do Boskich zábaw/ trudną/ oćiętną/ zátwárdźiáłą się stáie. Tego oddalania sam Pan IEZVS záżywał/ nie dla potrzeby swoiey/ ále dla náuki nászey: ábowiem dni z-ludźmi ná ich náuczániu/ i onym dobrze czynieniu trawiąc/ cáłe nocy ná modlitwie z Oycem niebieskim po gorách
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 144
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
niebezpieczeństwo pewne rodzi/ tak i ja jeśli siebie w-surowej karności niemam/ do pewnej siebie i dusze z-ciałem zguby/ w-przepaściach piekielnych zapędzam. Drogi doskonałości Chrześć:
7. Powinność piąta moja ku mnie jest/ dozorna nad sobą czujność/ bo jako rola gdy jej nie sprawują płonieje/ i zaroślą niepożyteczną dziczeje/ tak ja jeśli serca i sumnienia mego ustawiczną pilnością nie sprawuję/ i jeżeli około zbawiennych zabaw i spraw zawsze nie czuję/ z-lekka i z-prędka leśnieję/ i dziczeję/ i nie tylko do sprawowania/ ale też i do przyjmowania niebieskich rzeczy/ na kształt nierozumnego bydlęcia niesposobności nabywam.
8. Powinność szósta moja ku mnie
niebeśpieczeństwo pewne rodźi/ tak i ia ieśli śiebie w-surowey kárnośći niemam/ do pewney śiebie i dusze z-ćiáłem zguby/ w-przepáśćiách piekielnych zápędzam. Drogi doskonáłośći Chrześć:
7. Powinność piąta moiá ku mnie iest/ dozorna nád sobą czuyność/ bo iáko rola gdy iey nie spráwuią płonieie/ i zároślą niepożyteczną dźiczeie/ ták ia ieśli sercá i sumnienia mego vstáwiczną pilnośćią nie spráwuię/ i ieżeli około zbáwiennych zabaw i spraw záwsze nie czuię/ z-lekká i z-prędká leśnieię/ i dźiczeię/ i nie tylko do sprawowánia/ ale też i do przyymowánia niebieskich rzeczy/ ná kształt nierozumnego bydlęćiá niesposobnośći nábywam.
8. Powinność szosta moiá ku mnie
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 302
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
doskonałości Chrześć:
7. Powinność piąta moja ku mnie jest/ dozorna nad sobą czujność/ bo jako rola gdy jej nie sprawują płonieje/ i zaroślą niepożyteczną dziczeje/ tak ja jeśli serca i sumnienia mego ustawiczną pilnością nie sprawuję/ i jeżeli około zbawiennych zabaw i spraw zawsze nie czuję/ z-lekka i z-prędka leśnieję/ i dziczeję/ i nie tylko do sprawowania/ ale też i do przyjmowania niebieskich rzeczy/ na kształt nierozumnego bydlęcia niesposobności nabywam.
8. Powinność szósta moja ku mnie jest/ gorącość i ochota w-pracy około zbawienia/ i cnoty/ i doskonałości. Abowiem mając powinność na zbawienie sobie/ i wieczną chwałę u Boga zarobić/
doskonáłośći Chrześć:
7. Powinność piąta moiá ku mnie iest/ dozorna nád sobą czuyność/ bo iáko rola gdy iey nie spráwuią płonieie/ i zároślą niepożyteczną dźiczeie/ ták ia ieśli sercá i sumnienia mego vstáwiczną pilnośćią nie spráwuię/ i ieżeli około zbáwiennych zabaw i spraw záwsze nie czuię/ z-lekká i z-prędká leśnieię/ i dźiczeię/ i nie tylko do sprawowánia/ ale też i do przyymowánia niebieskich rzeczy/ ná kształt nierozumnego bydlęćiá niesposobnośći nábywam.
8. Powinność szosta moiá ku mnie iest/ gorącość i ochotá w-pracy około zbáwienia/ i cnoty/ i doskonáłośći. Abowiem máiąc powinność ná zbáwienie sobie/ i wieczną chwałę v Bogá zárobić/
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 302
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665