były rysy. Od czwartej aż do szóstej uczyłem się en perspectiv malować tuszem u pana malarza Abfelsztela w nowem Dre- znie, i tak cały rok swoje odprawiwszy eksercycja, dalszego dla kontynuacji tentowałem szczęścia, aby to co na papierze łatwo się mierzyło, rysowało, w polu obaczyć można było.
A tak po egzaminie uczynionym z nauk, czegom się nauczył, jako zwyczaj tameczny niesie dla każdego kadeta, gdy się od nauk i usług kadeckich uwalnia, ip. feldmarszałek Fleming uczynił mnie pod regimentem gwardii pieszej chorążym i tamże mnie przy parolu forsztelować kazał, któremu za łaskę tę, iż na mnie osobliwszy miał wzgląd, przez perspektywę całego
były rysy. Od czwartéj aż do szóstéj uczyłem się en perspectiv malować tuszem u pana malarza Abfelsztela w nowem Dre- znie, i tak cały rok swoje odprawiwszy exercycya, dalszego dla kontynuacyi tentowałem szczęścia, aby to co na papierze łatwo się mierzyło, rysowało, w polu obaczyć można było.
A tak po egzaminie uczynionym z nauk, czegom się nauczył, jako zwyczaj tameczny niesie dla każdego kadeta, gdy się od nauk i usług kadeckich uwalnia, jp. feldmarszałek Fleming uczynił mnie pod regimentem gwardyi pieszéj chorążym i tamże mnie przy parolu forsztelować kazał, któremu za łaskę tę, iż na mnie osobliwszy miał wzgląd, przez perspektywę całego
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 373
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
mogły. nie powtarzam ich tu nowo: ale po wtóre i po trzecie/ (in ore enim duorum vel trium testium stabit omne verbum:) to o nich do wiadomości twej Przezacny narodzie Ruski donoszę/ że są własny spłodek Heretycki. A że są same przez się odkryte i jawne/ nie biorę ich i na Egzamen. Komu abowiem to z Prawowiernych nie jest wiadomo/ że nasza Cerkiew Wschodnia zawżdy siedm Sakramentów od Chrysta Pana Cerkwi swej podane być wyznawała/ i wyznawa: Czemu świadek Cenzura na błędy i Herezje Luterskie od God. Pam. Jeremiasza Patriarchi Konstantynopolskiego uczyniona: i wyane przez/ ś. P. Gabriela Archiepiskopa Filadelfiskiego O zbawiennych
mogły. nie powtarzam ich tu nowo: ále po wtore y po trzećie/ (in ore enim duorum vel trium testium stabit omne verbum:) to o nich do wiádomośći twey Przezacny narodźie Ruski donoszę/ że są własny spłodek Hęretycki. A że są sáme przez sie odkryte y iáwne/ nie biorę ich y ná Exámen. Komu ábowiem to z Práwowiernych nie iest wiádomo/ że nászá Cerkiew Wschodna záwżdy śiedm Sákrámentow od Christá Páná Cerkwi swey podáne bydź wyznawáłá/ y wyznawa: Czemu świádek Censurá ná błędy y Hęrezye Luterskie od God. Pám. Ieremiaszá Pátryárchi Konstántinopolskiego vczyniona: y wyáne przez/ ś. P. Gábryelá Archiepiskopá Philádelphiskiego O zbáwiennych
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 63
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
który doświadczając rzeczy /brał po zagaszeniu pilnie dojźrzanym klucze do siebie/ i tegoż nie tylko przy tym Paraecclesiarchu/ ale i przy wielu innych ordine następujących (jako i teraz to często gęsto widywają nabożni Zakonnicy) doświadczył/ i pochwalił Pana cudownego w dziełach swoich. Traktatu wtórego PARAENESIS.
JEst co wziąć na dobry rozumu Egzamen Praw: Czyt: Cud ten/ jest czemu zadziwić się: że co się raz w rok w Sobotę przed Zmartwychwstaniem u Grobu Chrystusa Pana dzieje (gdy Z. Ociec Patriarcha/ z Clerem i ludem wiernym wchodzi w Świętach Świętych/ i niebieskim ogniem zapala świce swoje) to w Jeruzalem naszym Kijowskim/ po kilka razów
ktory doświadczáiąc rzeczy /brał po zágászeniu pilnie doyźrzánỹ klucze do śiebie/ y tegoż nie tylko przy tỹ Páráecclesiárchu/ ále y przy wielu innych ordine nástępuiących (iáko y teraz to często gęsto widywáią nabożni Zakonnicy) doświádczył/ y pochwalił Páná cudownego w dźiełách swoich. Tráctatu wtorego PARAENESIS.
IEst co wźiąć ná dobry rozumu Examen Práw: Czyt: Cud ten/ iest czemu zádźiwić się: że co się raz w rok w Sobotę przed Zmartwychwstániẽ v Grobu Chrystusá Páná dzieie (gdy S. Oćiec Pátryárchá/ z Clerem y ludẽ wiernỹ wchodźi w Swiętách Swiętych/ y niebieskim ogniẽ zápala swice swoie) to w Ierusalẽ nászỹ Kiiowskim/ po kilká rázow
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 194.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
quam verum est verbum accepisse carnem humanam in virginis vtero. Pisze Tomas Valdensis, także i Brenbachius oczywiści świadkowie/ iż Roku 1384: Krawiec jeden w Lowanium fałszywą opinią Heretycką zarażony/ Naświętszego Sakramentu nigdy inaczej nie zwał/ jeno chlebem błogosławionym/ nie przyznawając w nim być prawdziwego Ciała i krwie Pana Chrystusowej. wzięty przeto na egzamen do prawa duchownego/ i napomniony/ aby wyznał sercem skruszonym Boga i człowieka prawdziwego Jezusa Pana pod osobami chleba i wina w Naświętszym Sakramencie/ i oddał mu pokłon powinny/ jako stwórcy i Odkupicielowi swojemu. A on usty bluźnierskiemi na to odpowiedział. (Przy czym był i Tomasz Książę Oksońskie Angielczyk) iż godniejszy jest pająk
quam verum est verbum accepisse carnem humanam in virginis vtero. Pisze Thomas Valdensis, tákże y Brenbachius oczywiśći świádkowie/ iż Roku 1384: Kráwiec ieden w Lowánium fałszywą opinią Heretycką záráżony/ Naświętszego Sákrámentu nigdy ináczey nie zwał/ ieno chlebem błogosłáwionym/ nie przyznawáiąc w nim bydź prawdźiwego Ciáłá y krwie Paná Chrystusowey. wźięty przeto ná examen do práwá duchownego/ y nápomniony/ áby wyznał sercem skruszonym Bogá y człowieká prawdźiwego Iezusá Páná pod osobámi chlebá y winá w Náświętszym Sákrámenćie/ y oddał mu pokłon powinny/ iáko stworcy y Odkupićielowi swoiemu. A on vsty bluźnierskiemi ná to odpowiedźiał. (Przy czym był y Thomasz Xiażę Oxonskie Angielczyk) iż godnieyszy iest páiąk
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 37
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
, kto nie był Mędrcem: u nich ten Magnus, kto Magus, alias Mądry. Numa II. Król Rzymski na głowie Mądrej nosił Koronę Julius Cesarz i Mieczem i Piórem zasłużył na Elogium, że Ex uroq: Caesar. U Chińczyków podziś dzień ten nosi Koronę kto pierwej odniesie Lauream w naukach, pierwej na Egzamen, niżeli na Tron wstępując, bo tak należy.
TYTUS Cesarz Deliciiae generis humani w Greckim, Łacińskim językach w Muzyce i Wierszopistwie nikomu nie ustępujący, według Swetoniusza. Adrianus nazwany Greculus, od owiczenia się w języku Greckim, w Geometryj, Arytmetyce: Antoninus Filozof Cesarz do Apolloniusza Filozofa domu wstąpił, by się nauczył czego
, kto nie był Mędrcem: u nich ten Magnus, kto Magus, alias Mądry. Numa II. Krol Rzymski na głowie Mądrey nosił Koronę Iulius Cesarz y Mieczem y Piorem zasłużył na Elogium, że Ex uroq: Caesar. U Chińczykow podziś dzień ten nosi Koronę kto pierwey odniesie Lauream w naukach, pierwey na Examen, niżeli na Tron wstępuiąc, bo tak należy.
TYTUS Cesarz Deliciiae generis humani w Greckim, Łacińskim ięzykach w Muzyce y Wierszopistwie nikomu nie ustępuiący, według Swetoniusza. Adryanus nazwany Graeculus, od owiczenia się w ięzyku Greckim, w Geometryi, Arytmetyce: Antoninus Filozof Cesarz do Apolloniusza Filozofa domu wstąpił, by się nauczył czego
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 354
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
i Godnością Cesarską partycypacją: Mógł Purpurową nosić Szatę że złotym galonem i wyżej nad Rządców Prowincyj siedzieć, według Zozyma lib: 2. Nauka Szlachciowi jest gradusem do Honorów, którą mający, qui non novit ascendere, ruere caepit. Karol Wielki Cesarz dla eksercytowania Młodzi, Paryską fundował Akadamię Roku 791. sam potym wziął na Egzamen Studentów ubozszych, do nich perorując; Vos Mandato meo obsecuti omni mente et cogitatione in literas incubuistis? Erigam et extollam vos, Honoribusq; et Opibus augebo, jako świadczy Aventinus.
Pod Imieniem LITERATÓW zdobiących REM-PUBLICAM zawierają się TEOLOGOWIE, JURYŚCI, byle mieli należytą Jurys prudentiae scientiam. rozum dobry, rozsądek wielki i statek,
y Godnością Cesarską partycypacyą: Mogł Purpurową nosić Szatę że złotym galonem y wyżey nad Rządcow Prowincyi siedzieć, według Zozyma lib: 2. Náuka Szlachciowi iest gradusem do Honorow, ktorą maiący, qui non novit ascendere, ruere caepit. Karol Wielki Cesarz dla exercytowania Młodzi, Paryską fundował Akadamię Roku 791. sam potym wzioł na Examen Studentow ubozszych, do nich peroruiąc; Vos Mandato meo obsecuti omni mente et cogitatione in literas incubuistis? Erigam et extollam vos, Honoribusq; et Opibus augebo, iako świadczy Aventinus.
Pod Imieniem LITERATOW zdobiących REM-PUBLICAM zawieraią się TEOLOGOWIE, IURYSCI, byle mieli należytą Iuris prudentiae scientiam. rozum dobry, rozsądek wielki y statek,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 383
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Hyppokrajesowi Starożytni wystawiali Statuę z napisem: Deo Vitae: ANTONINUS Cesarz doświadczywszy na sobie doskonałego MEDYKAGALEN, rzekł: że Antoninus Imperator Romanorum, Galenus Morborum. Lampridyns. Wszelka tedy Ozdoba i Podpora Rzeczy-Pospolitej doskonali MEDYCY, nie za kilkadziesiąt Czerwonych w Akademiach promoti, bo ci kupili sobie Prawo zabijać Ludzi; trzebaby ich pierwej na Egzamen niż do Pacjentów o Rzeczypospolitej, którą zdobią Medycy.
zapraszać: Nie każdy co z Prawdy przybył, Doktor: Nie jeden Cudzoziemiec będąc Mendykiem, czyni się Mędykiem: Często są to Grobarze nie doskonali Lek arze, liczą do worka, nie leczą chorych; Są to Charontes Przewoźnicy z życia do śmiertelności. Takich Babilonczykowie precź
Hyppokraiesowi Starożytni wystawiali Statuę z napisem: Deo Vitae: ANTONINUS Cesarz doświadczywszy na sobie doskonałego MEDYKAGALEN, rzekł: źe Antoninus Imperator Romanorum, Galenus Morborum. Lampridins. Wszelka tedy Ozdoba y Podpora Rzeczy-Pospolitey doskonali MEDYCY, nie za kilkadziesiąt Cżerwonych w Akademiach promoti, bo ci kupili sobie Prawo zabiiac Ludzi; trzebaby ich pierwey ná Examen niż do Pacyentow o Rzecżypospolitey, ktorą zdobią Medycy.
zapraszać: Nie każdy co z Prawdy przybył, Doktor: Nie ieden Cudzoźiemiec będąc Mendykiem, czyni się Mędykiem: Cżęsto są to Grobarze nie doskonali Lek arze, liczą do worka, nie leczą chorych; Są to Charontes Przewoźnicy z życia do śmiertelnośći. Takich Babylonczykowie precź
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 383
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
i liście z Laurowego drzewa, srebrem ozdobione, albo też a bajulandys baculis nazwani. Innym visum żeby się zwać powinnni Bacularyj, iż podaniem lasek tego gradusu godni osądzeni.
2. Magisterium i Magister bierą oryginem stąd, że kto Magis, ter, doctus datur ten tytuł tym, którzy Kurs Filozoficzny gloriose zakończywszy, przez Egzamen serium godnemi Lauru judycantur; i być Magistrami, albo Doktorami Filozofii aktualnemi mogą, jeśli ich ochota każe,
3. Licentiatûs Gradus, jest dla tego, który ma licentiam postąpić ad Doctoratûs Gradum, będąc mu doskonałą równy nauką, przez wszystkie Egzamina, dawszy specimen fundamentalnej Erudycyj swojej; na tych tedy Egzaminach przy Pubłicznej Solennizacyj
y liście z Laurowego drzewa, srebrem ozdobione, albo też à baiulandis baculis nazwani. Innym visum żeby się zwać powinnni Bacularii, iż podaniem lasek tego gradusu godni osądzeni.
2. Magisterium y Magister bierą originem ztąd, że kto Magis, ter, doctus datur ten tytuł tym, ktorzy Kurs Filozoficżny gloriose zakończywszy, przez Examen serium godnemi Lauru iudicantur; y bydź Magistrami, albo Doktorami Filozofii aktualnemi mogą, iezli ich ochota każe,
3. Licentiatûs Gradus, iest dla tego, ktory ma licentiam postąpić ad Doctoratûs Gradum, będąc mu doskonałą rowny nauką, przeż wszystkie Examina, dawszy specimen fundamentalney Erudycyi swoiey; na tych tedy Examinach przy Pubłiczney Solennizacyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 395
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zakończywszy, przez Egzamen serium godnemi Lauru judycantur; i być Magistrami, albo Doktorami Filozofii aktualnemi mogą, jeśli ich ochota każe,
3. Licentiatûs Gradus, jest dla tego, który ma licentiam postąpić ad Doctoratûs Gradum, będąc mu doskonałą równy nauką, przez wszystkie Egzamina, dawszy specimen fundamentalnej Erudycyj swojej; na tych tedy Egzaminach przy Pubłicznej Solennizacyj, wzięli licentiam ascendendi ad Doctoratum. Zgoła wszystkie już mają sobie konferowane Insignia, oprócz Biretu i tytułu Doktora.
4. Czwarty tandem Gradus Promotionis w akademiach jest Doctoratus à docendo, a ten dla Literatów najwyższy,który się daje tylko w Akdemiach Teologicznej, Jurydycznej i Medyckiej Nauki doskonale umiejętnym, aby byli
zakończywszy, przez Examen serium godnemi Lauru iudicantur; y bydź Magistrami, albo Doktorami Filozofii aktualnemi mogą, iezli ich ochota każe,
3. Licentiatûs Gradus, iest dla tego, ktory ma licentiam postąpić ad Doctoratûs Gradum, będąc mu doskonałą rowny nauką, przeż wszystkie Examina, dawszy specimen fundamentalney Erudycyi swoiey; na tych tedy Examinach przy Pubłiczney Solennizacyi, wzieli licentiam ascendendi ad Doctoratum. Zgoła wszystkie iuż maią sobie konferowane Insignia, oprocż Biretu y tytułu Doktorá.
4. Czwarty tandem Gradus Promotionis w akademiach iest Doctoratus à docendo, á ten dla Literatow naywyższy,ktory się daie tylko w Akdemiach Teologiczney, Iurydyczney y Medyckiey Nauki doskonale umieiętnym, aby byli
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 395
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wydała wileńskiego. Gujski udał się do protekcji książąt Radziwiłłów, w konsystorzu stawał, nie ,było racji rozwodu, a w trybunale o
uwiezienie żony prosekwował. W dawniejszym jeszcze za laski Straszewicza trybunale wygrał komparycją samego Przezdzieckiego, a ludzi jego uwożących żonę statuicją.
Ciężko było Przezdzieckiemu stawić tych ludzi, którzy by na egzaminie w trybunale wszystko wyśpiewali. Unikał tedy tej statuicji, a mając nadzieją w obrocie swoim, poszedł do kontrowersji o statuicją. Nie byłem wtenczas na sądach, kiedy ta była kontrowersja. Przyjechałem na sądy i już zastałem deputatów na ustępie będących — wszedłem ad conclave. Mnie tedy, abym kreskował in
wydała wileńskiego. Gujski udał się do protekcji książąt Radziwiłłów, w konsystorzu stawał, nie ,było racji rozwodu, a w trybunale o
uwiezienie żony prosekwował. W dawniejszym jeszcze za laski Straszewicza trybunale wygrał komparycją samego Przezdzieckiego, a ludzi jego uwożących żonę statuicją.
Ciężko było Przezdzieckiemu stawić tych ludzi, którzy by na egzaminie w trybunale wszystko wyśpiewali. Unikał tedy tej statuicji, a mając nadzieją w obrocie swoim, poszedł do kontrowersji o statuicją. Nie byłem wtenczas na sądach, kiedy ta była kontrowersja. Przyjechałem na sądy i już zastałem deputatów na ustępie będących — wszedłem ad conclave. Mnie tedy, abym kreskował in
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 163
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986