Koloru, Cery, Kompleksyj Człeka, o jego temperamencie, zdrowiu, i o jego obyczajach, rozumu qualitatibus, geniuszu. Jeżeli się dzieje taka Koniektura, za granice naturalnej nie wychodząc Filozofii, bez grzechu może być praktykowana, według zdania Szentywaniego, gdyż i Pański Prowerbialista cap. 17 mówi In facie prudentis lucet Sapientia, Eklezjastyk także cap. 19, taki o Fizjognomii wydaje sentyment: Ex visu cognoscitur sensatus. Dalej mówi, że sama Symmetria ciała, i wyszczerzanie zębów, alias śmiech, i same postąpienie, o człeku świadczy, jakiej jesł Konstytucyj. Fundamenta Koniektury z postaci człeka te są. Ze ciało za afekcjami albo przymiotami Duszy. Dusza
Koloru, Cery, Komplexyi Człeka, o iego temperamencie, zdrowiu, y o iego obyczaiách, rozumu qualitatibus, geniuszu. Ieżeli się dzieie taka Koniektura, za granice naturalney nie wychodząc Filozofii, bez grzechu może bydź praktykowana, według zdania Szentywaniego, gdyż y Pański Prowerbialista cap. 17 mowi In facie prudentis lucet Sapientia, Ekklezyastyk także cap. 19, taki o Fizyognomii wydaie sentyment: Ex visu cognoscitur sensatus. Daley mowi, że sama Symmetrya ciała, y wyszczerzanie zębow, alias śmiech, y same postąpienie, o człeku swiadczy, iakiey iesł Konstytucyi. Fundamenta Koniektury z postaci człeka te są. Ze ciało za affekcyami albo przymiotami Duszy. Dusza
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 182
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
et mali. A przecie Paweł Z : Cor: 7. Non necessitatem habens, sed potestatem suae voluntatis. Sub ie erit appetitus tuus, et tu dominaberis illius Gen: 4 Deus hominem reliquit in manibns Consilii sui. Apposuit tibi aquam et ignem, ad quod volueris, porrige manum tuam: Eccl: 15, Eklezjastyk tenże mówi wyraźnie cap: 31 Herezje Chrześcijańskie
Potuit transgredi, et non est transgresus. Księga zaś Rodzaju cap: 7 mowi: Nonne, si bene egeris recipies? Dzieje Apostołskie mówią: cap: 7 Vos semper Spiritui Sancto resistitis. Dawid w Psalmie 94 Nolite obdurare corda vestra, toć tu wszystko człekowi datur na
et mali. A przecie Paweł S : Cor: 7. Non necessitatem habens, sed potestatem suae voluntatis. Sub ie erit appetitus tuus, et tu dominaberis illius Gen: 4 Deus hominem reliquit in manibns Consilii sui. Apposuit tibi aquam et ignem, ad quod volueris, porrige manum tuam: Eccl: 15, Ekklezyastyk tenże mowi wyraźnie cap: 31 Herezye Chrześciańskie
Potuit transgredi, et non est transgresus. Księga záś Rodzaiu cap: 7 mowi: Nonne, si bene egeris recipies? Dzieie Apostolskie mowią: cap: 7 Vos semper Spiritui Sancto resistitis. Dawid w Psálmie 94 Nolite obdurare corda vestra, toć tu wszystko człekowi datur na
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1126
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ad aliquem Sanctorum convertere etc. Hic est Ieremias Propheta DEI, qui multum orat pro populo. Mówi Księga wtóra Machabejska.
Czyni Luter BOGA, który jest ipsissima Sanctitas, Autorem grzechu, ale niech słucha Dawida Psalmo 5 Non Deus volens iniquitatem tu es. Ezechiel w Rozdziale 18. Nunquid voluntatis meae est mors impii? Eklezjastyk także cap: 5 broni honoru Stwórcy: Nemini mandavit impie agere.
Naucza, że Ciało i Krew Chrystusa Pana, jest wszędzie, w Niebie, na ziemi, w Piekle, w mleku, w piwie. Stądci Lutrzy Ubiquistae nazwani, którzy za tą głupią jego idą sentencją.
Papieża poczytuje Luter za Antychrysta, który
ad aliquem Sanctorum convertere etc. Hic est Ieremias Propheta DEI, qui multum orat pro populo. Mowi Księga wtora Machabeyska.
Czyni Luter BOGA, ktory iest ipsissima Sanctitas, Autorem grzechu, ále niech słucha Dawidá Psalmo 5 Non Deus volens iniquitatem tu es. Ezechiel w Rozdziale 18. Nunquid voluntatis meae est mors impii? Ekklezyástyk także cap: 5 broni honoru Stworcy: Nemini mandavit impie agere.
Náucza, że Ciało y Krew Chrystusá Pana, iest wszędzie, w Niebie, na ziemi, w Piekle, w mleku, w piwie. Ztądci Lutrzy Ubiquistae nazwani, ktorzy za tą głupią iego idą sentencyą.
PAPIEZA poczytuie Luter za Antychrysta, ktory
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1128
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wiara na kształt primi mobilis wzbudzająca próżnować nigdy nie dopuszczała. Ubodzy, którzy chleb od niego mieli, sekretnie najwięcej, dla uniknienia próżnej chwały, dobrze czyniącego błogosławią jałmużnika, „splendidum in panibus benedicet labiae multorum”
(Eccles., 31) wychwalają tego, kto hojny jest na ucztach (Mądrość Syra- cha, czyli Eklezjastyk, 31, 23).
Każda dobrze osiadła majętność tęskni po dobrym i łaskawym panie i mówi: „mansuetudo tua multiplicavit me” (2 Reg., 22) twoja troskliwość czyni mnie wielkim (2 Księga Samuela, 22, 36), a co się najpierwej odezwać miały lata jego młode, chwaląc jego nabożeństwo
wiara na kształt primi mobilis wzbudzająca próżnować nigdy nie dopuszczała. Ubodzy, którzy chleb od niego mieli, sekretnie najwięcej, dla uniknienia próżnej chwały, dobrze czyniącego błogosławią jałmużnika, „splendidum in panibus benedicet labiae multorum”
(Eccles., 31) wychwalają tego, kto hojny jest na ucztach (Mądrość Syra- cha, czyli Eklezjastyk, 31, 23).
Każda dobrze osiadła majętność tęskni po dobrym i łaskawym panie i mówi: „mansuetudo tua multiplicavit me” (2 Reg., 22) twoja troskliwość czyni mnie wielkim (2 Księga Samuela, 22, 36), a co się najpierwej odezwać miały lata jego młode, chwaląc jego nabożeństwo
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 489
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
łaski fundatorskie starosty stokliskiego. A że kościół wielebnych ks. ks. dominikanów w Janowie reparował i do erekcji kościoła murowanego ratowskiego w województwie płockim wielebnych ks. ks. bernardynów znacznie się z substancji przyłożył,
kościół też wilanowski w województwie brzeskim siłą pieniężną podpomógł, rasieńską cerkiew prawie z gruntu odnowił, prawdzą się o nim słowa Eklezjastyka: „in vita sua suffulsit domum et in diebus suis corroboravit templum” (Eccles., 50) za życia swego poprawił dom Pański a za dni swoich wzmocnił świątynię (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 50, 1).
I tać to jest oprócz zwyż wspomnionych, wielkiej w czystych sprawiedliwych na chwałę boską hojnych
łaski fundatorskie starosty stokliskiego. A że kościół wielebnych ks. ks. dominikanów w Janowie reparował i do erekcji kościoła murowanego ratowskiego w województwie płockim wielebnych ks. ks. bernardynów znacznie się z substancji przyłożył,
kościół też wilanowski w województwie brzeskim siłą pieniężną podpomógł, rasieńską cerkiew prawie z gruntu odnowił, prawdzą się o nim słowa Eklezjastyka: „in vita sua suffulsit domum et in diebus suis corroboravit templum” (Eccles., 50) za życia swego poprawił dom Pański a za dni swoich wzmocnił świątynię (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 50, 1).
I tać to jest oprócz zwyż wspomnionych, wielkiej w czystych sprawiedliwych na chwałę boską hojnych
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 494
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
kościół też wilanowski w województwie brzeskim siłą pieniężną podpomógł, rasieńską cerkiew prawie z gruntu odnowił, prawdzą się o nim słowa Eklezjastyka: „in vita sua suffulsit domum et in diebus suis corroboravit templum” (Eccles., 50) za życia swego poprawił dom Pański a za dni swoich wzmocnił świątynię (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 50, 1).
I tać to jest oprócz zwyż wspomnionych, wielkiej w czystych sprawiedliwych na chwałę boską hojnych ręku fortuny przyczyna, suffulsit domum kiedy corroboravit templum. Poeta rzymski Martialis, gdy obaczył kilka kościołów w Rzymie od Domicjana cesarza wystawionych, zwyczajną poetom pogańskim śmiałością napisał, że mu za tę uczynność nie mógł
kościół też wilanowski w województwie brzeskim siłą pieniężną podpomógł, rasieńską cerkiew prawie z gruntu odnowił, prawdzą się o nim słowa Eklezjastyka: „in vita sua suffulsit domum et in diebus suis corroboravit templum” (Eccles., 50) za życia swego poprawił dom Pański a za dni swoich wzmocnił świątynię (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 50, 1).
I tać to jest oprócz zwyż wspomnionych, wielkiej w czystych sprawiedliwych na chwałę boską hojnych ręku fortuny przyczyna, suffulsit domum kiedy corroboravit templum. Poeta rzymski Martialis, gdy obaczył kilka kościołów w Rzymie od Domicjana cesarza wystawionych, zwyczajną poetom pogańskim śmiałością napisał, że mu za tę uczynność nie mógł
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 494
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
naszej, odmienił na życie nieśmiertelne w niebie. Ja nie szukając potwierdzenia zdania mego u kaznodziei pańskiego: „mortuus est pater eius et non mortuus, similem enim post se reliquit filium” (Eccl., 30) skończył życie jego ojciec, ale jakby nie umarł, gdyż podobnego sobie zostawił (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 30, 4), bo co on o jednym jednego z ojca synu mówi, toby mnie z większą pochwałą ojca jednego a więcej synów, na których bez poszanowania godności, cnót i zasług sąsiadom i całemu Wielkiemu Księstwu wiadomych patrzeć nie mogę, powiedzieć potrzeba: „mortuus est pater eorum et non mortuus,
naszej, odmienił na życie nieśmiertelne w niebie. Ja nie szukając potwierdzenia zdania mego u kaznodziei pańskiego: „mortuus est pater eius et non mortuus, similem enim post se reliquit filium” (Eccl., 30) skończył życie jego ojciec, ale jakby nie umarł, gdyż podobnego sobie zostawił (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 30, 4), bo co on o jednym jednego z ojca synu mówi, toby mnie z większą pochwałą ojca jednego a więcej synów, na których bez poszanowania godności, cnót i zasług sąsiadom i całemu Wielkiemu Księstwu wiadomych patrzeć nie mogę, powiedzieć potrzeba: „mortuus est pater eorum et non mortuus,
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 495
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
84, piąty już zaczął, to tak długie życie nie przypisuje wygodom domowym, lekarstwom doktorskim, lecz owym słowom boskim: „honora patrem et matrem tuam, ut sis longoevus super terram” czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi (Księga Wyjścia, 20, 12), gdy według Eklezjastyka: „qui deliquit in conspectu Domini, incidet in manus medici”, a mądrość mówi: „qui odit avaritiam, longi fient dies eius” grzeszący przeciw Stwórcy swemu niech wpadnie w ręce lekarza (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 38, 15)... kto zysków nieprawych nie znosi, dni swe przedłuża
84, piąty już zaczął, to tak długie życie nie przypisuje wygodom domowym, lekarstwom doktorskim, lecz owym słowom boskim: „honora patrem et matrem tuam, ut sis longoevus super terram” czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi (Księga Wyjścia, 20, 12), gdy według Eklezjastyka: „qui deliquit in conspectu Domini, incidet in manus medici”, a mądrość mówi: „qui odit avaritiam, longi fient dies eius” grzeszący przeciw Stwórcy swemu niech wpadnie w ręce lekarza (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 38, 15)... kto zysków nieprawych nie znosi, dni swe przedłuża
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 498
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
abyś długo żył na ziemi (Księga Wyjścia, 20, 12), gdy według Eklezjastyka: „qui deliquit in conspectu Domini, incidet in manus medici”, a mądrość mówi: „qui odit avaritiam, longi fient dies eius” grzeszący przeciw Stwórcy swemu niech wpadnie w ręce lekarza (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 38, 15)... kto zysków nieprawych nie znosi, dni swe przedłuża (Księga Przysłów, 28, 16). On nawet w tej życia części, to jest w starości, która pospolicie najskąpsza i najłakomsza jest, do ostatniego dnia wesołym był dawcą i miał w projekcie więcej na chwałę boską czynić
abyś długo żył na ziemi (Księga Wyjścia, 20, 12), gdy według Eklezjastyka: „qui deliquit in conspectu Domini, incidet in manus medici”, a mądrość mówi: „qui odit avaritiam, longi fient dies eius” grzeszący przeciw Stwórcy swemu niech wpadnie w ręce lekarza (Mądrość Syracha, czyli Eklezjastyk, 38, 15)... kto zysków nieprawych nie znosi, dni swe przedłuża (Księga Przysłów, 28, 16). On nawet w tej życia części, to jest w starości, która pospolicie najskąpsza i najłakomsza jest, do ostatniego dnia wesołym był dawcą i miał w projekcie więcej na chwałę boską czynić
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 498
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
gdybyśmy najbarziej zbogaceni i wywyższeni łaską JOKsięcia IMci byli, cóż by nam teraz było po wszystkim bez honoru, a przecież effatumsłowo boskie napomina: „Ne laedas servum in veritate operantem et dantem animam suam” Nie krzywdź sługi rzetelnie pracującego i oddającego się zajęciom z całej duszy (nieścisły cytat z Mądrości Syracha, czyli Eklezjastyka, 7, 20).
Możemy z dopuszczenia boskiego, którego incomprehensibilia są iudicianiepojęte są wyroki, za te zapozwanie IKsięcia IMci być karani, jeżeli jest kara za co, że kto nie ze złości, nie z fomentu, ale z ostatniego przymuszenia honor swój droższy nad życie windykuje, lecz przynajmniej pozwolą nam mówić i
gdybyśmy najbarziej zbogaceni i wywyższeni łaską JOKsięcia JMci byli, cóż by nam teraz było po wszystkim bez honoru, a przecież effatumsłowo boskie napomina: „Ne laedas servum in veritate operantem et dantem animam suam” Nie krzywdź sługi rzetelnie pracującego i oddającego się zajęciom z całej duszy (nieścisły cytat z Mądrości Syracha, czyli Eklezjastyka, 7, 20).
Możemy z dopuszczenia boskiego, którego incomprehensibilia są iudicianiepojęte są wyroki, za te zapozwanie JKsięcia JMci być karani, jeżeli jest kara za co, że kto nie ze złości, nie z fomentu, ale z ostatniego przymuszenia honor swój droższy nad życie windykuje, lecz przynajmniej pozwolą nam mówić i
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 561
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986