Świata Astronomów, jako to Klawiusza z Niemiec, i innych, aby ci nad tą Korekturą zasiadłszy, znaleźli certam viam nanquam errandy. Od tej Korektury nastał Kalendarz Nowy, albo GRZEGORZÓW, w którym to najpierwsze było propositum, aby PASCHA, albo WIELKANOC obserwowana była conformiter do Pisma Świętego, i Koncylium Niceńskiego. W Księgach Eksody 12 napisano, potym w Księgach Levitici 22 tak wyraźnie przykazano: Mense Primo (to jest w Marcu, bo ten pierwszy Miesiąc u Żydów) Quarta Decima die Mensis ad Vesperam Phase Domini est W Księgach Numerorum toż samo zaleca Mojżesz cap. 8. Faciant Filii Isràél Phase in tempore suo, quarta Decimâ Mensis huius (
Swiáta Astronomow, iako to Klawiusza z Niemiec, y innych, aby ci nad tą Korrekturą zasiadłszy, znalezli certam viam nanquam errandi. Od tey Korrektury nastał Kalendarz Nowy, albo GRZEGORZOW, w ktorym to naypierwsze było propositum, aby PASCHA, albo WIELKANOC obserwowana była conformiter do Pisma Swiętego, y Koncylium Niceńskiego. W Księgach Exodi 12 napisano, potym w Księgach Levitici 22 tak wyraźnie przykazáno: Mense Primo (to iest w Marcu, bo ten pierwszy Miesiąc u Zydow) Quarta Decima die Mensis ad Vesperam Phase Domini est W Księgach Numerorum toż samo zaleca Moyżesz cap. 8. Faciant Filii Isràél Phase in tempore suo, quarta Decimâ Mensis huius (
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 197
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zowie się Era Babilonica, albo Chaldaea. Taż sama jest AEra Asyriorum, AEgyptiorum, Persarum, Medorum, i całego Wschodu, Teste Tirino.
Czwarta ERA Peregrynacyj Abrahama, który z Mezopotamii od BOGA wokowany do Ziemi Chanaan, Roku od Stworzenia Świata 2023 przed przyściem Zbawiciela na Świat lat 19[...] 5,
Piąta ERA Eksody, albo wyścia Izraelitów z Egiptu, co padło na Rok Stworzonego Świata 2453 przed Pańskim Narodzeniem laty 1495.
Szósta ERA była Lata Remissionis, które zwali Żydzi Annos Sabhaticos,albo Sabatum terre, to jest odpocznienie Ziemi Był to czas taki co siedm lat, kiedy ani orać, ani siać, ani wina zbierać nie powinni
zowie się AEra Babylonica, albo Chaldaea. Taż sama iest AEra Asyriorum, AEgyptiorum, Persarum, Medorum, y całego Wschodu, Teste Tirino.
Czwarta AERA Peregrynacyi Abraháma, ktory z Mezopotamii od BOGA wokowany do Ziemi Chanaan, Roku od Stworzenia Swiata 2023 przed przyściem Zbawiciela na Swiat lat 19[...] 5,
Piąta AERA Exodi, albo wyścia Izraelitow z Egyptu, co pádło na Rok Stworzonego Swiata 2453 przed Pańskim Narodzeniem laty 1495.
Szosta AERA była Lata Remissionis, ktore zwali Zydzi Annos Sabhaticos,albo Sabbatum terrae, to iest odpocznienie Ziemi Był to czas taki co siedm lat, kiedy ani orać, ani siać, ani wina zbierać nie powinni
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Sześć, według Drugich siedm Wieków Świata, które z Suputacyj Augustyna Lubin Augustyniana in Chronologiá Sácrá tak circumscribuntur.
WIEK Pierwszy od Stworzenia Świata do Potopu inklusive miał lat 1656, Miesiąc 1 dni 26.
WIEK Drugi od Potopu do powołania Abrahama trwał lat 426. Miesięcy 4 dni 18.
WIEK Trzeci od powołania Abrahama aż do Eksodu, albo Wyścia Izraelitów z Egiptu trwał lat 430 spełna.
WIEK Czwarty od Wyścia z Egiptu aż do Założenia Kościoła Salomonowego trwał 479. i dni 17.
WIEK Piąty od Zbudowania Kościoła Salomonowego aż do końca Niewoli Babilońskiej trwał lat 475 Miesięcy 21 dni 29.
WIEK Szósty od relaksacyj Żydów z Niewoli Babilońskiej, i danej przez
Szesć, według Drugich siedm Wiekow Swiata, ktore z Supputacyi Augustyna Lubin Augustyniana in Chronologiá Sácrá tak circumscribuntur.
WIEK Pierwszy od Stworzenia Swiata do Potopu inclusive miał lat 1656, Miesiąc 1 dni 26.
WIEK Drugi od Potopu do powołania Abrahama trwał lat 426. Miesięcy 4 dni 18.
WIEK Trzeci od powołania Abráhama aż do Exodu, albo Wyścia Izràélitow z Egyptu trwał lat 430 spełna.
WIEK Czwarty od Wyścia z Egyptu aż do Założenia Kościoła Salomonowego trwał 479. y dni 17.
WIEK Piąty od Zbudowania Kościoła Salomonowego aż do końca Niewoli Babylońskiey trwał lat 475 Miesięcy 21 dni 29.
WIEK Szosty od relaxacyi Zydow z Niewoli Babylońskiey, y daney przez
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 200
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, za co wdzięczność wieczna od Boga Żydom przykazana: Et celebrabitis eam etc. cultu sempiterno Exodi 12. Siedm dni tę macę jeść powinni dzień pierwszy i ostatni solennie obserwując; tę Fasę, albo,Pascha, odprawili pierwszy raz Żydzi w Egipcie. Drugie Fase albo przejście u Izraelitów było z Egiptu do ziemi obiecanejChanaan, Eksody 12. Trzecie Phase było przez Czerwone Morze suchą nogą z zalaniem Faraona goniącego, i obozu jego. Eksody 14. Do ceremonii w obchodzeniu Wielkiejnocy od Boga postanowiońych, Rabini przydali więcej swoich głupich baśni, i ceremoniałów, których wszystkich Julius Mauroaenus z Rabina Chrześcijanin, i Ioannes Clericatus Autorowie wyliezają piętnaście; tojest w pie- O
, zá co wdzięczność wieczna od Boga Zydom przykazana: Et celebrabitis eam etc. cultu sempiterno Exodi 12. Siedm dni tę mácę ieść powinni dzień pierwszy y ostatni solennie obserwuiąc; tę Phasę, albo,Pascha, odprawili pierwszy raz Zydzi w Egypcie. Drugie Phase albo przeyście u Izraelitow było z Egiptu do ziemi obiecaneyChánaan, Exodi 12. Trzecie Phase było przez Czerwone Morze suchą nogą z zalaniem Faraona goniącego, y obozu iego. Exodi 14. Do ceremonii w obchodzeniu Wielkieynocy od Boga postanowiońych, Rabini przydali więcey swoich głupich baśni, y ceremoniáłow, ktorych wszystkich Iulius Mauroaenus z Rabina Chrześcianin, y Ioannes Clericatus Autorowie wyliezaią piętnaście; toiest w pie- O
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1067
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Siedm dni tę macę jeść powinni dzień pierwszy i ostatni solennie obserwując; tę Fasę, albo,Pascha, odprawili pierwszy raz Żydzi w Egipcie. Drugie Fase albo przejście u Izraelitów było z Egiptu do ziemi obiecanejChanaan, Eksody 12. Trzecie Phase było przez Czerwone Morze suchą nogą z zalaniem Faraona goniącego, i obozu jego. Eksody 14. Do ceremonii w obchodzeniu Wielkiejnocy od Boga postanowiońych, Rabini przydali więcej swoich głupich baśni, i ceremoniałów, których wszystkich Julius Mauroaenus z Rabina Chrześcijanin, i Ioannes Clericatus Autorowie wyliezają piętnaście; tojest w pie- O Żydowskiej Religii i Świętach ich
czeniu Baranka, w jedzeniu, umywaniu, błogosła wieńst wie, jedzeniu ziół,
Siedm dni tę mácę ieść powinni dzień pierwszy y ostatni solennie obserwuiąc; tę Phasę, albo,Pascha, odprawili pierwszy raz Zydzi w Egypcie. Drugie Phase albo przeyście u Izraelitow było z Egiptu do ziemi obiecaneyChánaan, Exodi 12. Trzecie Phase było przez Czerwone Morze suchą nogą z zalaniem Faraona goniącego, y obozu iego. Exodi 14. Do ceremonii w obchodzeniu Wielkieynocy od Boga postanowiońych, Rabini przydali więcey swoich głupich baśni, y ceremoniáłow, ktorych wszystkich Iulius Mauroaenus z Rabina Chrześcianin, y Ioannes Clericatus Autorowie wyliezaią piętnaście; toiest w pie- O Zydowskiey Religii y Swiętach ich
czeniu Baranka, w iedzeniu, umywaniu, błogosła wieńst wie, iedzeniu zioł,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1067
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Chrztu kąpać się, jednego pokarmu Ciała Chrystusowago, i jednego napoju Krwie Jego zażywać; a tak Vitulus, et Leo, et ovis simul morabuntur.
Mówią Żydzi, że BÓG nam nie kazał za Proroka mieć tego, tanto magis za Mesjasza, któryby Zakon i Sabasz znosił, za Bałwanami iść nauczał, jako Księga Eksody cap: 13 opiewa. Na co Chrześcijanin ma odpowiedzieć, że Chrystus Pan sam o sobie powiedział, że Starego Zakonu non venit solvere, sed adimplere: Bałwanom się kłaniać nie kazał, mówiąc: Dominum Deum solum adorabis, owszem wchodząc Dzieciątkiem do Egiptu, je wywracał, i przez Sług swoich. SABASZU też nie zniósł
Chrztu kąpać się, iednego pokármu Ciała Chrystusowago, y iednego napoiu Krwie Iego zażywać; a tak Vitulus, et Leo, et ovis simul morabuntur.
Mowią Zydzi, że BOG nam nie kazał za Proroka mieć tego, tanto magis za Messiasza, ktoryby Zakon y Sábász znosił, za Bałwanami iść nauczał, iako Księga Exodi cap: 13 opiewa. Na co Chrześcianin ma odpowiedziec, że Chrystus Pan sam o sobie powiedział, że Starego Zakonu non venit solvere, sed adimplere: Bałwanom się kłaniać nie kazał, mowiąc: Dominum Deum solum adorabis, owszem wchodząc Dzieciątkiem do Egyptu, ie wywracał, y przez Sług swoich. SABASZU też nie zniosł
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1091
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
się łuk mój: Te zaś wyrażenia znaczą, iż łuk albo tęcza pierwej nie był położony, iż obłoki nie okrywały nieba, a zatym ani tęczy nie było. A Pan szedł przed niemi na okazanie drogi we dnie w słupie obłoku, a w nocy w słupie ognistym: żeby był wo[...] na drodze obojego czasu: Eksod.c. 13Z tego miejsca Rabinowie wnoszą, iż dwa były słupy obłoku, jeden dla oświecenia nocy, drugi dla umiarkowania dziennych upałów. Lecz pospolitsze zdanie jest, iż był jeden obłok, który przez dzień dla swej gęstości przejścia bronił promieniom słonecznym, i tenże sam zagrzany przez dzień ciepłem słonecznym, dostateczne wydawał światło
się łuk moy: Te zaś wyrażenia znaczą, iż łuk albo tęcza pierwey nie był położony, iż obłoki nie okrywały nieba, a zatym ani tęczy nie było. A Pan szedł przed niemi na okazanie drogi we dnie w słupie obłoku, a w nocy w słupie ognistym: żeby był wo[...] na drodze oboiego czasu: Exod.c. 13Z tego mieysca Rabinowie wnoszą, iż dwa były słupy obłoku, ieden dla oświecenia nocy, drugi dla umiarkowania dziennych upałow. Lecz pospolitsze zdanie iest, iż był ieden obłok, który przez dzień dla swey gęstości przeyścia bronił promieniom słonecznym, y tenże sam zagrzany przez dzień ciepłem słonecznym, dostateczne wydawał światło
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 162
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
servus tuus? 2. Reg: 9.
Na trzeciej kolumnie pod Portretem INNOCENTEGO V. z tegoż Zakonu. Quis similis Tui magnificatus in sanctitate terribilis atque laudabilis faciens mirabilia. Eksód: 15.
Z Drugiej strony tej kolumny tegoż samego konterfekt: Ostendasq; populo Ceremonias et tritam colendi viam per quám ingredi. Eksody 10.
Na czwartej kolumnie pod konterfektem JANA de Vercellis Obranego Papieża z tegoż zakonu, któremu śmierć w drodze Papieskie wydarła Triregium: Cantate, et psallite ei, narrate omnia mirabilia eius Psal: 104:
Z drugiej strony tejże kolumny tegoż samego Portret z napisem. Benedicentur in semine tuo omnes Gentes Terrae.
servus tuus? 2. Reg: 9.
Ná trzeciey kolumnie pod Portretem INNOCENTEGO V. z tegoż Zakonu. Quis similis Tui magnificatus in sanctitate terribilis atque laudabilis faciens mirabilia. Exod: 15.
Z Drugiey strony tey kolumny tegoż sámego konterfekt: Ostendasq; populo Ceremonias et tritam colendi viam per quám ingredi. Exodi 10.
Ná czwartey kolumnie pod konterfektem IANA de Vercellis Obránego Papieżá z tegoż zakonu, ktoremu śmierć w drodze Papieskie wydárłá Triregium: Cantate, et psallite ei, narrate omnia mirabilia eius Psal: 104:
Z drugiey strony teyże kolumny tegoż sámego Portret z nápisem. Benedicentur in semine tuo omnes Gentes Terrae.
Skrót tekstu: RelKor
Strona: E2
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728
a po Cedrze złotem, i cudnym okryte były kunsztem, rzeźby Cherubinów, Palm złotem odzianej. Dach Świątnicy był złotem obity, z złotemi bodzami ostremi, aby Ptactwo na nim niesiadało. Była w tej Części Świętego miejsca Faederis Arca, albo Skrzynia Przymierza z drzewa nie gnijącego Setim jeszcze na puszczy od Mojżesza zrobiona. Eksody 25. złotemi blachami ab intra et extra okryta, zamykająca dwie Tablice Mojżeszowe z Przykazaniem Bożym, skrzynkę złotą z Manną z Nieba padającą Rozgę Aaranową i Księgę Deutoronomium, to jest krótkie zebranie Prawa Boskiego i Eksplikacje: która Arka tu konserwowała się lat koło 430. Awantury jej opisałem na początku Księgi tej mojej sub titulo
á po Cedrze złotem, y cudnym okryte były kunsztem, rzeźby Cherubinow, Palm złotem odźianey. Dach Swiątnicy był złotem obity, z złotemi bodzámi ostremi, aby Ptáctwo ná nim niesiadáło. Była w tey Części Swiętego mieysca Faederis Arca, albo Skrzynia Przymierzá z drzewá nie gniiącego Setim ieszcze ná puszczy od Moyżeszá zrobioná. Exodi 25. złotemi blachami ab intra et extra okrytá, zámykaiąca dwie Táblice Moyżeszowe z Przykázaniem Bożym, skrzynkę złotą z Mánną z Niebá padaiącą Rozgę Aaránową y Xięgę Deutoronomium, to iest krotkie zebránie Práwa Boskiego y Explikacye: ktorá Arká tu konserwowáła się lat koło 430. Awántury iey opisałem ná początku Księgi tey moiey sub titulo
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 550
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
et de expressione uvae, ut benedicat vobis Deus, et cunctis operibus manuum vestrarum. Ofiarować będziecie ofiarę z zebranych rzeczy z pola, i z wyciśnienia jagody, ażeby błogosławił wam Bóg, i wszytkim dziełom rąk waszych. Wiemy także mój Rabinie że Bóg rozkazał na początku kłaść przed Arką przymierza chleby a nie mięso, także Eksody 29. Rzekł Mojżesz: Offeras hircos, et cum illis panes azimos, qui panes azimi sunt sacrificium Gentium. Ofiaruj kozły, a z niemi chleby przaśne, które chleby są na ofiarę Narodom. Także mój Rabinie gdy Bóg toż w Księdze Lev: 21. 17. przykazał Aaronowi przez Mojżesza mówiąc. Homo de semine
et de expressione uvae, ut benedicat vobis Deus, et cunctis operibus manuum vestrarum. Ofiarować będźiećie ofiarę z zebranych rzeczy z pola, y z wyćiśnienia iagody, ażeby błogosławił wam Bog, y wszytkim dziełom rąk waszych. Wiemy tákże moy Rabinie że Bog roskazał na początku kłaść przed Arką przymierza chleby á nie mięso, także Exodi 29. Rzekł Moyzesz: Offeras hircos, et cum illis panes azimos, qui panes azimi sunt sacrificium Gentium. Ofiaruy kozły, á z niemi chleby przasne, ktore chleby są na ofiarę Narodom. Także moy Rabinie gdy Bog toż w Kśiędze Lev: 21. 17. przykazał Aaronowi przez Moyzesza mowiąc. Homo de semine
Skrót tekstu: SamTrakt
Strona: F2
Tytuł:
Traktat Samuela rabina błąd żydowski pokazujący
Autor:
Samuel Rabi Marokański
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1705
Data wydania (nie wcześniej niż):
1705
Data wydania (nie później niż):
1705