Pompiliusz Król Rzymski wystawił Kościół w Rzymie sferyczną figurą, 18. Kolumnami wsparty: postanowił Vestales Panny, niby ku chwale Bogini destynowane, znaczną je nadał fundacją; włożył na nie oblig wieczny, aliàs przestrzegać i pilnować aby ustawicznie ogień gorzał, a nigdy nie gasł w tym Kościele : aby jak Niebo Niebieskim, tak Ziemia elementalnym świeciła się ogniem.
Panien tych Vestales z razu było 4. od Numy postanowionych, to jest Gegania, Verania, Konwleja, Tarpeja. Potym Servilius Tullus więcej przydał. Brano Panienki na Vestales w leciech dziecinnych i niewinnych od sześciu do dziesięciu lat, nie więcej. Te branie albo przyjmowanie, lub obłoczyny zwali po Łacinie
Pompiliusz Krol Rzymski wystawił Kościoł w Rzymie sferyczną figurą, 18. Kolumnami wsparty: postanowił Vestales Panny, niby ku chwále Bogini destynowáne, znaczną ie nadał fundacyą; włożył ná nie oblig wieczny, aliàs przestrzegać y pilnować aby ustawicznie ogień gorzał, á nigdy nie gasł w tym Kościele : áby iak Niebo Niebieskim, ták Ziemia elementalnym świeciła się ogniem.
Panien tych Vestales z rázu było 4. od Numy postanowionych, to iest Gegania, Verania, Conuleia, Tarpeia. Potym Servilius Tullus więcey przydał. Brano Panienki ná Vestales w leciech dźiecinnych y niewinnych od sześciu do dźiesięciu lát, nie więcey. Te bránie albo przyimowánie, lub obłoczyny zwáli po Łacinie
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 79
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
orzezwienie lub zaraza. INFORMACJA II. O słońcu.
XII. Słońce co do istoty swojej wielu rozumie z Platonem być formalnie ogniem. Atoli pospoliciej Animastycy sądzą, iż lubo ma wiele przymiotów ognia, jako to: światło, gorącość, suchość, letkość. Przecież nie jest formalnie ogniem z tych przyczyn. Ze ogień nasz elementalny. to jest rzecz niestała, miętka, i jak woda fluktami się unosząca. Słońce zaś jest gruntowne, jednostaine, i tęgie. Ogień jest natury psujący w perzynę i popiół tylko obracający rzeczy materialne. Słońce zaś lubo też oświeca i ogrzewa a czasem i zapala, jako to przez szkła ustiva czyni: przecież wiele
orzezwienie lub zaraza. JNFORMACYA II. O słońcu.
XII. Słońce co do istoty swoiey wielu rozumie z Platonem być formalnie ogniem. Atoli pospoliciey Animastycy sądzą, iż lubo ma wiele przymiotow ognia, iáko to: swiatło, gorącość, suchość, letkość. Przecież nie iest formalnie ogniem z tych przyczyn. Ze ogień nasz elementalny. to iest rzecz niestała, miętka, y iák woda fluktami się unosząca. Słońce zaś iest gruntowne, iednostáine, y tęgie. Ogień iest nátury psuiący w perzynę y popioł tylko obracaiący rzeczy materyalne. Słońce zaś lubo też oswieca y ogrzewa á czasem y zapala, iáko to przez szkła ustiva czyni: przecież wiele
Skrót tekstu: BystrzInfAstron
Strona: L
Tytuł:
Informacja Astronomiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743