cię już tam Duchowni instigatorowie twoi/ czarci przeklęci mówię/ veksować poprzestaną/ i doskonałyci pokoj dadzą/ jako dają owemu złoczyńcy Kaci niewstydliwi/ który do Pałaców Królewskich lub Cerkwi uchodzi. Przypomni sobie mytnika onego/ który z Cerkwie wyszedł od grzechowych ciężarów uwolniony. Cuda i Paraeneses. Hier: in vita c. Antonii Era. Mat: 18. v. 29. Luc: 13. 6. Psal: 8. 8. Psal: 13. 4. Luc: 19. 46. I. Esd: 9. 6. Traktatu wtórego Luc: 18. v. 14. CVD XXXV. ROKV PO NARÓDZENIV PAŃSKIM, 1627
ćię iuż tám Duchowni instigatorowie twoi/ czárći przeklęći mowię/ vexowáć poprzestáną/ y doskonáłyći pokoy dádzą/ iáko dáią owemu złoczyńcy Káći niewstydliwi/ ktory do Páłacow Krolewskich lub Cerkwi vchodźi. Przypomni sobie mytniká onego/ ktory z Cerkwie wyszedł od grzechowych ćiężarow vwolniony. Cudá y Paraeneses. Hier: in vita c. Antonii Era. Matt: 18. v. 29. Luc: 13. 6. Psal: 8. 8. Psal: 13. 4. Luc: 19. 46. I. Esd: 9. 6. Tráctatu wtorego Luc: 18. v. 14. CVD XXXV. ROKV PO NARODZENIV PANSKIM, 1627
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 206.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
Roku. którego urodził się Chrystus Pan ukazała się kometa, o której Sibilla Augustowi radzącemu się odpowiedziała: To niemowlę większe za ciebie; temu się kłaniaj. Taż sama przepowiedziała, iż ta kometa znaczyła Religią Chrześcijańską. Patrz com napisał w drugiej części Artykule drugim o gwiaździe; która się ukazała trzem Królom.
ROK ERY CHRZEŚCIAŃSKIEJ.
.1
53. Albo według niektórych ogień powietrzny w znaku lwa z zaćmieniem księżyca: widziany przez trzy nocy.
R. 5. głód wielki w Rzymie przez 2. lecie.
1, 2, 7 trzęsienie ziemi w Rzymie.
12
54. Widziana w znaku skopa przez dni 32.
15 trzęsienie ziemi
Roku. którego urodził się Chrystus Pan ukazała się kometa, o którey Sibilla Augustowi radzącemu się odpowiedziała: To niemowlę większe za ciebie; temu się kłaniay. Taż sama przepowiedziała, iż ta kometa znaczyła Religią Chrześciańską. Patrz com napisał w drugiey części Artykule drugim o gwiaździe; która się ukazała trzem Królom.
ROK ERY CHRZESCIANSKIEY.
.1
53. Albo według niektórych ogień powietrzny w znaku lwa z zaćmieniem księżyca: widziany przez trzy nocy.
R. 5. głod wielki w Rzymie przez 2. lecie.
1, 2, 7 trzęsienie ziemi w Rzymie.
12
54. Widziana w znaku skopa przez dni 32.
15 trzęsienie ziemi
Skrót tekstu: BohJProg_II
Strona: 14
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki, traktaty
Tematyka:
astronomia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
5/6
171.
19.
w i
waży
26.
Te
To
276.
4.
5000
50000
20.
nmiejętnością
umiejętnością
25.
dowiesdział
dowiedział
277.
11.
sądą
sądu
295.
1.
Czcęść
Część
303.
19.
od atmosfery.
do atmosfery W REJESTRZE CHRONOLOGICZNYM Komet, i przypadków pod rokiem 1211. Ery Chrześcijańskiej.
Liczbę Komet 228 popraw 227. i tak ujmując po jednej liczbie uczyń aż do roku 1678. gdzie miasto liczby 503 popraw 404
Pod rokiem 1757.
Liczbę Komet 435 popraw 436. i tak przydając popraw liczby następujące aż do rok ii 1762.
NB Kładę tu Liczbę wszystkich Komet 444 w Rozdziale zaś pierwszym części
5/6
171.
19.
w y
waży
26.
Te
To
276.
4.
5000
50000
20.
nmieiętnością
umieiętnością
25.
dowiesdział
dowiedział
277.
11.
sądą
sądu
295.
1.
Czcęść
Część
303.
19.
od atmosfery.
do atmosfery W REIESTRZE CHRONOLOGICZNYM Komet, y przypadkow pod rokiem 1211. Ery Chrześciańskiey.
Liczbę Komet 228 popraw 227. y tak uymuiąc po iedney liczbie uczyń aż do roku 1678. gdzie miasto liczby 503 popraw 404
Pod rokiem 1757.
Liczbę Komet 435 popraw 436. y tak przydaiąc popraw liczby następuiące aż do rok ii 1762.
NB Kładę tu Liczbę wszystkich Komet 444 w Rozdziale zaś pierwszym części
Skrót tekstu: BohJProg_II
Strona: 269
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki, traktaty
Tematyka:
astronomia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
w niedziel dwie od pisanego listu.
Dnia 9 Julii. Ponieważ się intra spatium huius temporis nihil dignum memoria nie uważało ponieważ exercitta prywatne i studia czas wzięły.
Dnia tedy tego, to jest 9 Julii w Pałacu Królewskim skarbiec rewidowaliśmy, gdzie magnam copiam różnych skarbów widzieliśmy. Miedzy innemi rzeczami samego srebra cztery sale pełniusieńkie różnej starożytności i nowych galanterii. Były też dwa lichtarze wiszące nowe, jeno dwoma dniami przed byciem naszym od rzemieślnika z roboty odzyskane, z którech każdy po półtora tysiąca grzywien ważył. Obicia barzo bogatego różnej roboty także kilka sal napełnionych. Miedzy któremi 88v łóżek kilkanaście niewypowiedzianie misterną robotą i bogatą haftowane
w niedziel dwie od pisanego listu.
Dnia 9 Julii. Ponieważ się intra spatium huius temporis nihil dignum memoria nie uważało ponieważ exercitta prywatne i studia czas wzięły.
Dnia tedy tego, to jest 9 Julii w Pałacu Królewskim skarbiec rewidowaliśmy, gdzie magnam copiam różnych skarbów widzieliśmy. Miedzy innemi rzeczami samego srebra cztery sale pełniusieńkie różnej starożytności i nowych galanterii. Były też dwa lichtarze wiszące nowe, jeno dwoma dniami przed byciem naszym od rzemieśnika z roboty odzyskane, z którech kożdy po półtora tysiąca grzywien ważył. Obicia barzo bogatego różnej roboty także kilka sal napełnionych. Miedzy któremi 88v łóżek kilkanaście niewypowiedzianie misterną robotą i bogatą haftowane
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 290
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
Cyteron Insułę fluktami wyrzucona, stąd zwana Afrodyte po Grecku tojest z Morza urodzona. Jest tenerorum Máter Amorum, tojest dwóch Synów Kupidynów, a raczej jednego Kupidyna, który dwojakie w sercach tojest słodkie i gorszkie wznieca amory. Miejsca osobliwsze na których była wenerowana Pafos i Amatus Miasta na Insule Cyprze Item Cnidos Miasto Karyj, Ery góra w Sycylii. etc. POGAŃSKICH
O Dianie albo Lunie tę miej eruditionem, że ta zowie się Triformis, to jest na Niebie zowie się Luna, na ziemi Diana Myślistwa Bogini, w Piekle Proserpina: skąd piękny urósł wiersz u Poety:
Terret, Lustrát, Agit, Proserpina, Luna, Diana, Ima,
Cytheron Insułę fluktami wyrzucona, ztąd zwana Aphrodìte po Grecku toiest z Morza urodzona. Jest tenerorum Máter Amorum, toiest dwoch Synow Kupidynow, a raczey iednego Kupidyna, ktory dwoiakie w sercach toiest słodkie y gorszkie wznieca amory. Mieysca osobliwsze na ktorych była wenerowana Paphos y Amathus Miasta na Insule Cyprze Item Cnidos Miasto Karyi, Ery gora w Sycylii. etc. POGANSKICH
O Dianie albo Lunie tę miey eruditionem, źe ta zowie się Triformis, to iest na Niebie zowie się Luna, na ziemi Diana Myślistwa Bogini, w Piekle Proserpina: zkąd piękny urosł wiersz u Poety:
Terret, Lustrát, Agit, Proserpina, Luna, Diana, Ima,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 10.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
: Jedna ASTRONOMICZNA, ex Astris supputationes i Rozmierzenie Koordynacje czasów czyniąca. Druga jest CHRONOLOGIA HISTORYCZNA, od Kronikarzów zażywana, także czasem Astronomicznym dyrygująca się, alias pisząca którego Roku, Mięsiąca, Dnia co się stało na Świecie. albo od Stworzenia Świata albo od Narodzenia Pańskiego, albo od innego terminu, Periodu, Epochy, Ery. Części czasu ASTRONOMICZNEGO POLITYGZNEGO, są DZIEŃ, GODZINY, MINUTY, TYDNIE, LATA, MIESIĄCE, co się tu wszystko wyeksplikuje.
DZIEŃ jest dwojaki, jeden Civilis, Politicus, Astronomicus, to jest Polityczny, 24 Godzin w sobie inkludujący, to jest, Dzień i Noc zawierający wsobie, gdyż Dnia takiego partes
: Iedna ASTRONOMICZNA, ex Astris supputationes y Rozmierzenie Koordynacye czasow czyniąca. Druga iest CHRONOLOGIA HISTORYCZNA, od Kronikarzow zażywana, także czasem Astronomicznym diryguiąca się, alias pisząca ktorego Roku, Mięsiąca, Dnia co się stało na Swiecie. albo od Stworzenia Swiata albo od Narodzenia Pańskiego, albo od innego terminu, Periodu, Epochy, AEry. Części czasu ASTRONOMICZNEGO POLITYGZNEGO, są DZIEN, GODZINY, MINUTY, TYDNIE, LATA, MIESIĄCE, co się tu wszystko wyexplikuie.
DZIEN iest dwoiaki, ieden Civilis, Politicus, Astronomicus, to iest Polityczny, 24 Godzin w sobie inkluduiący, to iest, Dzień y Noc zawieraiący wsobie, gdyż Dnia tákiego partes
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 186
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
pewne ugruntowanie, którego co notabile stało się, i dla tego inne czasy od niego jako od źrzodła, początek swój biorą, et mensuras. Te EPOCHE inaczej zowią się Radices Temporum, że wszystka Czasów Series, Concatenatio. łańcuchem się ciągnie, i jak od korzenia ożywia, i rośnie. EPOCHY potym generalniejszym nazwano terminem ERA w Hiszpami uformowanym; kiedy bowiem Hiszpania dostała się o CHORONOLOGII
Augustowi Cesarżowi Roku 16. od tegoż samego Roku Hiszpani łata swoje rachowaćpoczeli temi słowy: Annus erat Augusti Septuagesimus, a dla krótkości te tylko pisali początkowe litery ten sam sens wyrażające. A E.R A. LXX. a tak za czasem z Liter
pewne ugruntowanie, ktorego co notabile stało się, y dla tego inne czasy od niego iako od źrzodła, początek swoy biorą, et mensuras. Te EPOCHAE inaczey zowią się Radices Temporum, że wszystka Czasow Series, Concatenatio. łańcuchem się ciągnie, y iak od korzenia ożywia, y rośnie. EPOCHY potym generalnieyszym nazwano terminem AERA w Hiszpami uformowanym; kiedy bowiem Hiszpania dostała się o CHORONOLOGII
Augustowi Cesarżowi Roku 16. od tegoż samego Roku Hiszpani łata swoie rachowaćpoczeli temi słowy: Annus erat Augusti Septuagesimus, a dla krotkości te tylko pisali początkowe litery ten sam sens wyrażaiące. A E.R A. LXX. a tak za czasem z Liter
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
namienionych, słowo urosło nowe AERA, pewny czas znaczny i sławny znaczące. Tego tedy słowa zażywali Astronomowie i Kościelni Pisarze. Stąd się pisała AERA Nabonasaris, to jest Rok pierwszy Panowania Nabonasara: AERA Alexandri Magni, czas ten, korego Aleksander Wielki Monarchią trzecią alias Grecką zaczął, zrujnowawszy Perską i Medzką; jako w Świeckich Erach tu zaraz enucleabo.
Te EPOCHE, czyli ERE dwojakie są, jedne KOŚCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo ŚWIECKIE. Kościelne są, które rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Świętego Czasy wspominają. Taka Epocha i Era najdawniejsza w Świecie Hebrajska licząca lata od Stworzenia Świata, aż do czasów Naszych, to jest lat 5692 według
namienionych, słowo urosło nowe AERA, pewny czas znaczny y sławny znaczące. Tego tedy słowa zażywali Astronomowie y Kościelni Pisarze. Ztąd się pisała AERA Nabonasaris, to iest Rok pierwszy Panowania Nabonasara: AERA Alexandri Magni, czas ten, korego Alexander Wielki Monarchią trzecią alias Grecką zaczął, zruynowawszy Perską y Medzką; iako w Swieckich AErach tu zaraz enucleabo.
Te EPOCHE, czyli AERAE dwoiakie są, iedne KOSCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo SWIECKIE. Kościelne są, ktore rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Swiętego Czasy wspominaią. Taka Epocha y AEra naydawnieysza w Swiecie Hebrayska licząca lata od Stworzenia Swiata, aż do czasow Nászych, to iest lat 5692 według
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
czas ten, korego Aleksander Wielki Monarchią trzecią alias Grecką zaczął, zrujnowawszy Perską i Medzką; jako w Świeckich Erach tu zaraz enucleabo.
Te EPOCHE, czyli ERE dwojakie są, jedne KOŚCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo ŚWIECKIE. Kościelne są, które rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Świętego Czasy wspominają. Taka Epocha i Era najdawniejsza w Świecie Hebrajska licząca lata od Stworzenia Świata, aż do czasów Naszych, to jest lat 5692 według pospolitej Suputacyj.
Druga jest znaczna ERA, od Potopu Świata, która przypadała na RoK od Stworzenia Świata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Świata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli ERA od Wieży Babilońskiej, i Pomieszania języków,
czas ten, korego Alexander Wielki Monarchią trzecią alias Grecką zaczął, zruynowawszy Perską y Medzką; iako w Swieckich AErach tu zaraz enucleabo.
Te EPOCHE, czyli AERAE dwoiakie są, iedne KOSCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo SWIECKIE. Kościelne są, ktore rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Swiętego Czasy wspominaią. Taka Epocha y AEra naydawnieysza w Swiecie Hebrayska licząca lata od Stworzenia Swiata, aż do czasow Nászych, to iest lat 5692 według pospolitey Supputacyi.
Druga iest znaczna AERA, od Potopu Swiata, ktora przypadała na RoK od Stworzenia Swiata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Swiata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli AERA od Wieży Babylońskiey, y Pomieszania ięzykow,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, czyli ERE dwojakie są, jedne KOŚCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo ŚWIECKIE. Kościelne są, które rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Świętego Czasy wspominają. Taka Epocha i Era najdawniejsza w Świecie Hebrajska licząca lata od Stworzenia Świata, aż do czasów Naszych, to jest lat 5692 według pospolitej Suputacyj.
Druga jest znaczna ERA, od Potopu Świata, która przypadała na RoK od Stworzenia Świata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Świata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli ERA od Wieży Babilońskiej, i Pomieszania języków, która się trafiła Roku od Stworzenia Świata 1757 przed Narodzeniem Pańskim 2191. Ta ERA zowie się Era Babilonica, albo Chaldaea. Taż sama jest
, czyli AERAE dwoiakie są, iedne KOSCIELNE, drugie POLITYCZNE, albo SWIECKIE. Kościelne są, ktore rzeczy Duchownych, Kronik Duchownych, Pisma Swiętego Czasy wspominaią. Taka Epocha y AEra naydawnieysza w Swiecie Hebrayska licząca lata od Stworzenia Swiata, aż do czasow Nászych, to iest lat 5692 według pospolitey Supputacyi.
Druga iest znaczna AERA, od Potopu Swiata, ktora przypadała na RoK od Stworzenia Swiata 1656 a przed Narodzeniem Zbawcy Swiata 2292.
Trzecia EPOCHA, czyli AERA od Wieży Babylońskiey, y Pomieszania ięzykow, ktora się trafiła Roku od Stworzenia Swiata 1757 przed Narodzeniem Pańskim 2191. Ta AERA zowie się AEra Babylonica, albo Chaldaea. Taż sama iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755