excessus wolności nie zna żadnej subordynacyj, jako emulacja, a raczej zazdrość sprawuje nienawiść przeciwko równym sobie; i jako wyniosłość albo raczej ambicja lekce wazi wszystkich od nas podlejszych; a zatym mógłby i do nas Prorok Izajasz mówić; Opus Dei non respicitis, nec opera manuum ejus confideratis, jeżeli nie stosując się do nauki Ewangelicznej, zechcemy zić w wolności bez żadnej należitej dependencyj; jeżeli honor zakładać będziemy w wynoszeniu się niegodziwym nad równych naszych, i jeżeli o fortunę starać się będziemy z opresją i krzywdą słabszych.
To żałoziwszy, że wiara święta, powinna etiam in statu civili stanowić najtrwalszą prosperitatem; co nam może ad observantiam jej pobudzać jeżeli nie
excessus wolnośći nie zna źádney subordynacyi, iako emulácya, á raczey zazdrość sprawuie nienawiść przećiwko rownym sobie; y iako wyńiosłość albo ráczey ambicya lekce waźy wszystkich od nas podleyszych; á zátym mogłby y do nas Prorok Izaiasz mowić; Opus Dei non respicitis, nec opera manuum ejus confideratis, ieźeli nie stosuiąc się do nauki Ewangeliczney, zechcemy źyć w wolnośći bez źadney naleźytey dependencyi; ieźeli honor zakłádać będźiemy w wynoszeniu się niegodźiwym nad rownych naszych, y ieźeli o fortunę starać się będźiemy z oppressyą y krzywdą słabszych.
To załoźywszy, źe wiara swięta, powinna etiam in statu civili stanowić naytrwalszą prosperitatem; co nam moźe ad observantiam iey pobudzać ieźeli nie
Skrót tekstu: LeszczStGłos
Strona: 14
Tytuł:
Głos wolny wolność ubezpieczający
Autor:
Stanisław Leszczyński
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
reducere ad tam perfectum statum, spodziewać byśmy się bezpiecźnie mogli wszelkich i w naszym doskonałości; tak wielkie mając przed oczyma przykłady, ktoby się nie starał stosować wszystkie postępki na fundamencie wiary świętej, tak dalece żeby wolność nasza zawsze się zgadzała z wolą Boską, Prawa nasze z przykazaniem Boskim, Polityka nasza z nauką Ewangeliczną, i dobro pospolite z chwałą jego świętą. Król
RZecz pospolita nasza z trzech stanów złożona; król pierwszym będąc, powinniśmy wszelki mu respekt świadczyć jako Pomazańcy Bożemu, i jako Panu, któregośmy się stali dobrowolnie poddanymi: nie tylko sama powinność do wszelkiej nas obserwancyj pociąga, ale tym bardziej jeszcze wspaniałość naturalna,
reducere ad tam perfectum statum, spodziewać bysmy się bespiecźnie mogli wszelkich y w naszym doskonałośći; tak wielkie maiąc przed oczyma przykłady, ktoby się nie starał stosować wszystkie postępki na fundamenćie wiary swiętey, tak dalece źeby wolność nasza zawsze się zgadzała z wolą Boską, Prawa nasze z przykazaniem Boskim, Polityka nasza z nauką Ewangeliczną, y dobro pospolite z chwałą iego swiętą. KROL
RZecz pospolita nasza z trzech stanow złoźona; krol pierwszym będąc, powinniśmy wszelki mu respekt swiadczyć iako Pomazańcy Boźemu, y iako Panu, ktoregosmy się stali dobrowolnie poddanymi: nie tylko sama powinność do wszelkiey nas obserwancyi poćiąga, ale tym bardźiey ieszcze wspaniałość naturalna,
Skrót tekstu: LeszczStGłos
Strona: 25
Tytuł:
Głos wolny wolność ubezpieczający
Autor:
Stanisław Leszczyński
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
by mógł z Jobem oświadczać się, si adversum me terra clamat, et sulci ejus deflent, vel si animam agricolarum ejus afflixi; sżukajmy takiego, któryby umiał zjednoczyć godność Majestatu z pokorą Chrześcijańską, któryby panując nad inszemi, był posłuszny Bogu i sumnieniu, któryby zachował compatibilitatem między maksymami Politycznemi, i nauką Ewangeliczną; któryby rządząc się zawsże według swojej obligacyj, nie miał żadnego wstrętu mieć władzą wspolną z poddanemi swemi, której od nich nabył; któryby umiał poznawszi raz charakter wolnego Narodu, tak go moderować, żeby mu swoje własne opinie przypisywał, znosząc z dobrocią jego impety, łaskawością niesmaki, czasem dysymulacją, i same
by mogł z Iobem oświadczáć się, si adversum me terra clamat, et sulci ejus deflent, vel si animam agricolarum ejus afflixi; sźukáymy tákiego, ktoryby umiał ziednoczyć godność Majestatu z pokorą Chrześćianską, ktoryby pánuiąc nad inszemi, był posłuszny Bogu y sumnieniu, ktoryby zachował compatibilitatem między máxymámi Politycznemi, y nauką Ewángeliczną; ktoryby rządząc się zawsźe według swoiey obligácyi, nie miał źadnego wstrętu mieć władzą wspolną z poddánemi swemi, ktorey od nich nábył; ktoryby umiał poznáwsźy raz charákter wolnego Národu, tak go moderowáć, źeby mu swoie własne opinie przypisywał, znosząc z dobroćią iego impety, łaskáwośćią niesmaki, czasem dyssymulacyą, y same
Skrót tekstu: LeszczStGłos
Strona: 159
Tytuł:
Głos wolny wolność ubezpieczający
Autor:
Stanisław Leszczyński
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
obronę: Miecz Karola Wielkiego z Pasem Rycerskim jest w konserwacyj w Akwisgranie Mieście. 3tio. SCEPTRUM albo Berło Monarszyńskiej Godności znak, w Norymberdze aserwowane. 4to. ZŁOTE JABŁKO, Świata Panowanie denotujące 5to. PALUDAMENT Majestatu Cesarskiego Insigne. Aquisgranum Miasto Instrumenta do Koronacyj służące w sobie konserwuje, przytym Szkatułę z Relikwiami i Księgę Ewangeliczną, złotemi literami pisaną. Podczas Koronacyj, które INSIGNE, który oddaje Elektor, pod Elektorami określę, w krótkości słów, tu inną rzecz potrzebną insero connexè idącą. JURA IMPERATORYS ROMANO GERMANICI summatim zebrane.
1mo Kreuje Królów, jako świeżo kreował Leopoldus Cesarz Króla Pruskiego Fryderyka I. Hrabiów vulgo Grafów, Margrabiów vulgò Margrafów Lancgrafów
obronę: Miecz Karola Wielkiego z Pasem Rycerskim iest w konserwacyi w Akwisgranie Mieście. 3tio. SCEPTRUM albo Berło Monarszyńskiey Godności znak, w Norymberdze aserwowane. 4to. ZŁOTE IABŁKO, Swiata Panowánie denotuiące 5to. PALUDAMENT Maiestatu Cesarskiego Insigne. Aquisgranum Miasto Instrumenta do Koronacyi służące w sobie konserwuiè, przytym Szkatułę z Relikwiami y Księgę Ewangeliczną, złotemi literami pisaną. Podczas Koronacyi, ktore INSIGNE, ktory oddaie Elektor, pod Elektorami okryślę, w krotkości słow, tu inną rzecz potrzebną insero connexè idącą. IURA IMPERATORIS ROMANO GERMANICI summatim zebrane.
1mo Kreuie Krolow, iako swieżo kreował Leopoldus Cesarz Krola Pruskiego Frideryka I. Hrabiow vulgò Graffow, Margrábiow vulgò Margraffow Lancgraffow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 499
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
indziej od Pogan i od Anglików impedita et impetita. O Wierze Katolickiej
KALIFORNIA supponitur, że na całym świecie największa Insuła, bo na 360 mil długa, szeroka na mil 100 nie zlustrowana należycie dla gór niedostępnych i dzikich Obywatelów, przecież wniektórych Krajach ugłaskanych świętą Misionarzów industrią i do Wiary przywiedzionych.
W BRAZILII światła Ewangelicznego rzucone promienie Roku 1501 przez Holandów przycmione przez wygnanie Kapłanów z Stolicy Salvador i innych Miast, ale znowu taż Prowincja do Luzytanów dawnych jej Panów przywrócona, nie tak Bryzelią jako Religią światu commendatur W Królestwie Amerykańskim PERU albo Perwańskim zasadził Wiary Świętej szczepy X. Wincenty Walwerde Dominikan Roku 1530. Tam potym zawitali OO. Bernardyni
indziey od Pogan y od Anglikow impedita et impetita. O Wierze Katolickiey
KALIFORNIA supponitur, że na całym swiecie naywiększa Insuła, bo na 360 mil długa, szeroka na mil 100 nie zlustrowana należycie dla gor niedòstępnych y dzikich Obywatelow, przeciesz wniektorych Kraiach ugłaskanych swiętą Missionarzow industryą y do Wiary przywiedzionych.
W BRAZILII swiatła Ewangelicznego rzucone promienie Roku 1501 przez Hollandow przycmione przez wygnanie Kapłanow z Stolicy Salvador y innych Miast, ale znowu taż Prowincya do Luzytanow dawnych iey Panow przywrocona, nie tak Bryzelią iako Religią swiatu commendatur W Krolestwie Amerykańskim PERU albo Perwańskim zasadził Wiary Swiętey szczepy X. Wincenty Walwerde Dominikan Roku 1530. Tam potym zawitali OO. Bernardyni
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1019
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Ludwika Króla Francuskiego.
Z MARKA Order, sławny in Republica Venetorum, tym cedens in bonorificum Gestamen, którzy Tureckiemu Księżycowi ucierać mają rogi. InsygNE Orderu, jest Metal złoty na łańcuchu z wyobrażeniem Lwa skrzydlastego, z Księgą Ewangelii, tangendo i Proroctwo Z. Ezechiela cap. 7. Ezechielis, i Z. Marka Ewangeliczną funkcję, który tam w Wenecyj w wspaniałym leży Kościele. Koło Insygne jest Inskrypcja: Pax Tibi Marce Evangelista meus. Jest to praemium wielkich i chwalebnych akcyj in Republica. Którzy do Orderu acceptantur, już tym samym mają Indygenat i licencję lokowania Lwiej paszczęki na Hełmie Herbu swego, co in maksymo u Wenetów habetur bonore.
. Ludwika Krola Francuskiego.
S MARKA Order, sławny in Republica Venetorum, tym cedens in bonorificum Gestamen, ktorzy Tureckiemu Xiężycowi ucierać maią rogi. INSIGNE Orderu, iest Metal złoty na łańcuchu z wyobrażeniem Lwa skrzydlastego, z Księgą Ewangelii, tangendo y Proroctwo S. Ezechiela cap. 7. Ezechielis, y S. Marka Ewangeliczną funkcyę, ktory tam w Wenecyi w wspaniałym leży Kościele. Koło Insigne iest Inskrypcya: Pax Tibi Marce Evangelista meus. Iest to praemium wielkich y chwálebnych akcyi in Republica. Ktorzy do Orderu acceptantur, iuż tym samym maią Indigenat y licencyę lokowania Lwiey paszczęki na Hełmie Herbu swego, co in maximo u Wenetow habetur bonore.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1054
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
In omni opere bono, Iustus peccat.
Trzymał, iż Dusze post egresum z ciała, nią mają fruitionem visionis Beatificae, alias nie oglągaią BOGA, lecz snem twardym uspione, Dnia Sądnego czekają. A na coby CHRYSTUS mówił Łotrowi: Hodie mecum eris in Paradiso, nie odkładaiąc do Sądu. Nie śpi ów bogacz Ewangeliczny kiedy woła: Crucior in hac flamma.
Czyśćcu nie przyjmuje, Niebo tylko i piekło być twierdzi. A przecie wyraźnie tekst mówi 2 Machabeorum 12 Sancta et salubris cogitatio pro Defunctis exorare, ut à pectatis solvantur. Drugi text z Pawła Z. Ipse salvus eris, sic tamen, quasi per ignem, Z Augustyn,
In omni opere bono, Iustus peccat.
Trzymał, iż Dusze post egresum z ciáła, nię maią fruitionem visionis Beatificae, alias nie oglągaią BOGA, lecz snem twardym uspione, Dnia Sądnego czekaią. A ná coby CHRYSTUS mowił Łotrowi: Hodie mecum eris in Paradiso, nie odkładaiąc do Sądu. Nie spi ow bogacz Ewangeliczny kiedy wołá: Crucior in hac flamma.
CZYSCU nie przyimuie, Niebo tylko y piekło bydź twierdzi. A przecie wyráźnie text mowi 2 Machabeorum 12 Sancta et salubris cogitatio pro Defunctis exorare, ut à pectatis solvantur. Drugi text z Páwłá S. Ipse salvus eris, sic tamen, quasi per ignem, S Augustyn,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1127
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
poczęła jak morze intumescere, in praeceps ruere. A notandum, że ta Unia stała się w lat 600 po zaczętej Schizmie.
Po śmierci Jana Poleologa Cesarza Greckiego bezpotomnego ze czterech Braci, jeden Konstantyn otrzymał Konstantynopolitańskie Cesarstwo, do którego Mikołaj V. Papież list pisał Roku 1451, grożąć niezachowującym Unionem, że jak Fidze niepłodnej Ewangelicznej, tak Grekom trzy lata BÓG daje do poprawy i przyjęcia Dekretu Jedności, alias będzie wycięte i zgruntu wykorzenione to Drzewo. Jakoż w lat trzy Proroctwo to eventus comprobavit, jako się tu teraz pokaże.
SCHIZMY tej CIĘSZKIE i SROMOTNE UKARANIE
WIelka to rzecz samego BOGA z deliberacją dobrowolnie wzywać na świadectwo, jemu corporali przysięgać
poczełá iak morze intumescere, in praeceps ruere. A notandum, że ta Unia stała się w lat 600 po zaczętey Schizmie.
Po śmierci Iana Poleologa Cesarza Greckiego bezpotomnego ze czterech Braci, ieden Konstantyn otrzymał Konstantynopolitańskie Cesarstwo, do ktorego Mikołáy V. Papież list pisał Roku 1451, grożąć niezachowuiącym Unionem, że iak Fidze niepłodney Ewangeliczney, tak Grekom trzy lata BOG daie do poprawy y przyięcia Dekretu Iedności, alias będzie wycięte y zgruntu wykorzenione to Drzewo. Iakoż w lat trzy Proroctwo to eventus comprobavit, iako się tu teraz pokaże.
SCHIZMY tey CIĘSZKIE y SROMOTNE UKARANIE
WIelka to rzecz samego BOGA z deliberacyą dobrowolnie wzywać na swiadectwo, iemu corporali przysięgać
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
od najwyższego do najuboższego stanu opisana? Wziąć komu honor i jeszcze z niego tak publiczne czynić żarty, cavillationes et improperiaszyderstwa i obelgi.
Jaka jeszcze większa, a tym szkodliwsza honorowi naszemu subtelność? Oto tym, którzy zbyteczną o rzetelności i sprawiedliwości JOKsięcia IMci kanclerza są uwiedzeni prewencją przekonaniem z góry, którzy według owych słów ewangelicznych eksprobacji przygany: „Oculos habent et non vident, aures habent et non audiunt” Mają oczy, ale nie widzą, mają uszy, ale nie słyszą (Ks. Psalmów, 134, 16—17), którzy przepomniawszy konserwacji i kupienia baby kalumniatorki, przepomniawszy rozesłanych paszkwilów, przepomniawszy ustnych samego księcia IMci kanclerza rozpublikowanych
od najwyższego do najuboższego stanu opisana? Wziąć komu honor i jeszcze z niego tak publiczne czynić żarty, cavillationes et improperiaszyderstwa i obelgi.
Jaka jeszcze większa, a tym szkodliwsza honorowi naszemu subtelność? Oto tym, którzy zbyteczną o rzetelności i sprawiedliwości JOKsięcia JMci kanclerza są uwiedzeni prewencją przekonaniem z góry, którzy według owych słów ewangelicznych eksprobacji przygany: „Oculos habent et non vident, aures habent et non audiunt” Mają oczy, ale nie widzą, mają uszy, ale nie słyszą (Ks. Psalmów, 134, 16—17), którzy przepomniawszy konserwacji i kupienia baby kalumniatorki, przepomniawszy rozesłanych paszkwilów, przepomniawszy ustnych samego księcia JMci kanclerza rozpublikowanych
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 587
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
potest, coronari non potest. Nie są tedy Meczennikami Heretycy, za scelera swoje od Katolików słusznie i powinnie skarani. Co innego Męczennicy Katoliccy, idąc za swoim Wodzem Chrystusem, który: tanquam ovis ad occisionem ductus, bez gniewu, bez broni, i bez zbrodni, bez rebelii, i złości, ale za maksymy Ewangeliczne, całując swoich tyranów i katów, nie za granice swego Państwa, i skarby, ale za wiarę Chrystusową, nie teraz, ale od lat 1000 kilkaset fundowaną, szli i idą na ognie, miecze, bestie, pro Christo, non contra Christum; pro iustitia, non contra iustitiam, jakim Chrystus obiecuje beatyfikacją:
potest, coronari non potest. Nie są tedy Mecżennikami Heretycy, za scelera swoie od Katolikow słusznie y powinnie skarani. Co innego Męcżennicy Katoliccy, idąc za swoim Wodzem Chrystusem, ktory: tanquam ovis ad occisionem ductus, bez gniewu, bez broni, y bez zbrodni, bez rebellii, y złości, ale za maxymy Ewangelicżne, całuiąc swoich tyranow y katow, nie za granice swego Państwa, y skarby, ale za wiarę Chrystusową, nie teraz, ale od lat 1000 kilkaset fundowaną, szli y idą na ognie, miecże, bestye, pro Christo, non contra Christum; pro iustitia, non contra iustitiam, iakim Chrystus obiecuie beatyfikacyą:
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 89
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754