? Mnie licho dla ciebie. Już cię prędzej płacą, A daremno tracą. Groszyki wyłudzasz, Chusteczki ubrudzasz. Chciwe ludzie zdradzasz, Proszki k sobie wsadzasz, Choć z gnoju końskiego, Wieręś nie dobrego. Szalejem by cię zwać, Co i po skutkach znać. Mózgi ludzkie psujesz, W nich męty budujesz, Fantazmy śpiącemu, Dziwy widzącemu. Z mózgu gorącego, A przez cię schnącego. Skądby wszytko ciało, Wilgości swe brało. W stawiech z twojej części, Niemało boleści. Wiele dóbr wydzierasz, Węch ludziom zawierasz. Czemu się nie czujesz? Ze często sprawujesz Gardła ochrzypienie, Kaszlów poruszenie, Głowy rozmarzenie, Języczka spadnienie.
? Mnie licho dla ciebie. Już cię prędzej płacą, A daremno tracą. Groszyki wyłudzasz, Chusteczki ubrudzasz. Chciwe ludzie zdradzasz, Proszki k sobie wsadzasz, Choć z gnoju końskiego, Wieręś nie dobrego. Szalejem by cię zwać, Co i po skutkach znać. Mózgi ludzkie psujesz, W nich męty budujesz, Fantazmy śpiącemu, Dziwy widzącemu. Z mózgu gorącego, A przez cię schnącego. Skądby wszytko ciało, Wilgości swe brało. W stawiech z twojej części, Niemało boleści. Wiele dóbr wydzierasz, Węch ludziom zawierasz. Czemu się nie czujesz? Ze często sprawujesz Gardła ochrzypienie, Kaszlów poruszenie, Głowy rozmarzenie, Języczka spadnienie.
Skrót tekstu: PosTabBad
Strona: 41
Tytuł:
Poswarek tabaki z gorzałką
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Polska satyra mieszczańska. Nowiny sowiźrzalskie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Karol Badecki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Polska Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1950
? Mnie licho dla ciebie. Już cię prędzej płacą, A daremno tracą. Groszyki wyłudzasz, Chusteczki ubrudzasz. Chciwe ludzie zdradzasz, Proszki k sobie wsadzasz, Choć z gnoju końskiego, Wieręś nic dobrego. Szalejem by cię zwać, Co i po skutkach znać. Mózgi ludzkie psujesz, W nich męty budujesz, Fantazmy śpiącemu, Dziwy widzącemu Z mózgu gorącego, A przez cię schnącego, Skąd by wszytko ciało Wilgości swe brało. W stawiech z twojej części Niemało boleści. Wiele dóbr wydzierasz, Węch ludziom zawierasz. Czemu się nie czujesz, Że często sprawujesz Gardła ochrzypienie, Kaszlów poruszenie, Głowy rozmarzenie, Języczka spadnienie.
Obżywający duch Wyniszczasz
? Mnie licho dla ciebie. Już cię prędzej płacą, A daremno tracą. Groszyki wyłudzasz, Chusteczki ubrudzasz. Chciwe ludzie zdradzasz, Proszki k sobie wsadzasz, Choć z gnoju końskiego, Wieręś nic dobrego. Szalejem by cię zwać, Co i po skutkach znać. Mózgi ludzkie psujesz, W nich męty budujesz, Fantazmy śpiącemu, Dziwy widzącemu Z mózgu gorącego, A przez cię schnącego, Skąd by wszytko ciało Wilgości swe brało. W stawiech z twojej części Niemało boleści. Wiele dóbr wydzierasz, Węch ludziom zawierasz. Czemu się nie czujesz, Że często sprawujesz Gardła ochrzypienie, Kaszlów poruszenie, Głowy rozmarzenie, Języczka spadnienie.
Obżywający duch Wyniszczasz
Skrót tekstu: PopSowBar_II
Strona: 637
Tytuł:
Poezja popularna i sowizdrzalska
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Poeci polskiego baroku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jadwiga Sokołowska, Kazimiera Żukowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1965
. 60. Czemu gdy kogo czego nauczamy, aby łacniej pojął przywodziemy, podobieństwa, przykłady etc.? To czyniemy dla tego, aby imaginacyją albo fantasmata łacniej sobie uformował z tych rzeczy których się kiedy którym dotknął zmysłem, i dla tego takie mu podobieństwa i przykłady przywodziemy. 61. Czemu dusza będąc w ciele bez fantasm poznawać nie może? Bo nie jesteśmy szczerym Duchem jako Anioł, który też dla tego fantasm nie potrzebuje materialnych: bo sprawa naśladuje poniekąd natury tego którego jest sprawą: my zaś jesteśmy z ciała dusze złożeni dla tego sprawa nasza duchowna wiąże się z materialną. 62. Czemu śpiąc nie mamy rozsądku zupełnego? Rozsądek zupełny o
. 60. Czemu gdy kogo czego náuczamy, áby łácniey poiął przywodźiemy, podobieństwá, przykłády etc.? To czyniemy dla tego, áby imáginácyią álbo fántásmátá łácniey sobie uformował z tych rzeczy ktorych się kiedy ktorym dotknął zmysłem, y dla tego tákie mu podobieństwá y przykłády przywodziemy. 61. Czemu duszá będąc w ciele bez fántasm poznawáć nie może? Bo nie iesteśmy szczerym Duchem iáko Anioł, ktory też dla tego fántasm nie potrzebuie máteryálnych: bo spráwá náśláduie poniekąd nátury tego ktorego iest spráwą: my zaś iesteśmy z ćiáłá dusze złożeni dla tego spráwá nászá duchowna wiąże się z máteryálną. 62. Czemu śpiąc nie mamy rozsądku zupełnego? Rozsądek zupełny o
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 313
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
etc.? To czyniemy dla tego, aby imaginacyją albo fantasmata łacniej sobie uformował z tych rzeczy których się kiedy którym dotknął zmysłem, i dla tego takie mu podobieństwa i przykłady przywodziemy. 61. Czemu dusza będąc w ciele bez fantasm poznawać nie może? Bo nie jesteśmy szczerym Duchem jako Anioł, który też dla tego fantasm nie potrzebuje materialnych: bo sprawa naśladuje poniekąd natury tego którego jest sprawą: my zaś jesteśmy z ciała dusze złożeni dla tego sprawa nasza duchowna wiąże się z materialną. 62. Czemu śpiąc nie mamy rozsądku zupełnego? Rozsądek zupełny o jaki rzeczy być nie może kiedy rzeczy niepoznawamy z tym co do niej należy, a
etc.? To czyniemy dla tego, áby imáginácyią álbo fántásmátá łácniey sobie uformował z tych rzeczy ktorych się kiedy ktorym dotknął zmysłem, y dla tego tákie mu podobieństwá y przykłády przywodziemy. 61. Czemu duszá będąc w ciele bez fántasm poznawáć nie może? Bo nie iesteśmy szczerym Duchem iáko Anioł, ktory też dla tego fántasm nie potrzebuie máteryálnych: bo spráwá náśláduie poniekąd nátury tego ktorego iest spráwą: my zaś iesteśmy z ćiáłá dusze złożeni dla tego spráwá nászá duchowna wiąże się z máteryálną. 62. Czemu śpiąc nie mamy rozsądku zupełnego? Rozsądek zupełny o iáki rzeczy bydz nie może kiedy rzeczy niepoznawamy z tym co do niey należy, á
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 313
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
udaje się zatym przez co się mnożyć może, ucieka przed tym przez co ginie, toż jest w innych rzeczach. 80. Czemu dusza nasza gdy się z ciałem rożdzieli nie będzie potrzebowała fantasmat? Bo jako która rzecz jest w sobie tak też i dzielności zażywa, a iż w ten czas jest bez ciała materialnego, fantasm też materialnych nie potrzebuje. 81. Czemu potrzeba aby Duszy od ciała oddzielonej P. Bóg dał species do poznawania potrzebnych? Bo niektóre dusze na tym świecie, jakowe są niemowląt, żadnych nie nabyły species, atakby nic po śmierci zeznawać nie mogły. 82. Czemu bydlę nie mając rozumu jak człowiek żyje, a
udaie się zátym przez co się mnożyć może, ućieka przed tym przez co ginie, toż iest w innych rzeczách. 80. Czemu dusza naszá gdy się z ćiałem rożdźieli nie będźie potrzebowałá fantasmat? Bo iáko ktora rzecz iest w sobie ták też y dzielnośći zażywá, á iż w ten czás iest bez ćiáłá materialnego, fantasm też máterialnych nie potrzebuie. 81. Czemu potrzeba áby Duszy od ćiałá oddźieloney P. Bog dał species do poznawánia potrzebnych? Bo niektore dusze ná tym świecie, iákowe są niemowląt, żadnych nie nábyły species, átákby nic po śmierći zeznawać nie mogły. 82. Czemu bydlę nie maiąc rozumu iák człowiek żyie, á
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 317
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692