nogach. Pokój Sypialny Królowej Jej Mości.
171. Szkatuła wielka, aspisowa z szufladkami, florenską bogatą robotą, kamieńmi różnymi sadzona ze srebrem, na spodzie wewnątrz obrazków kamiennych dziewięć, metaJów ośmnaście, sztuki od niej odpadłe są w szufladach. 172. Zwierciadło na wysokim pedestale, z zegarem różnymi kamieńmi sadzonym, koło którego festony srebrne wiszą. 173. Zwierciadło wielkie, kwadratowe, w ramach kryształowych z floresami, na sznurach jedwabnych, z trzema kutasami. 174. Obicie weneckie, wzór aksamitny różnych kolorów na złotym dnie, którego bretów nr. 24. A. 175. Zasłona perska czerwona, kwiaty złote i kolumny zielone, kitajką żółtą podszyta
nogach. Pokój Sypialny Królowey Jey Mości.
171. Szkatuła wielka, aspisowa z szufladkami, florenską bogatą robotą, kamieńmi różnymi sadzona ze srebrem, na spodzie wewnątrz obrazków kamiennych dziewięć, metaIów ośmnaście, sztuki od niey odpadłe są w szufladach. 172. Zwierciadło na wysokim pedestale, z zegarem różnymi kamieńmi sadzonym, koło którego festony srebrne wiszą. 173. Zwierciadło wielkie, kwadratowe, w ramach kryształowych z floresami, na sznurach jedwabnych, z trzema kutasami. 174. Obicie weneckie, wzór axamitny różnych kolorów na złotym dnie, którego bretów nr. 24. A. 175. Zasłona perska czerwona, kwiaty złote y kolumny zielone, kitayką żółtą podszyta
Skrót tekstu: InwWilan
Strona: 48
Tytuł:
Inwentarz generalny klejnotów, sreber, galanterii i ruchomości różnych tudzież obrazów, które się tak w Pałacu Wilanowskim jako też w Skarbcach Warszawskich J.K.Mci znajdowały [...]
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Urządzenie pałacu wilanowskiego za Jana III
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Czołowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1937
były przyozdobione, i dla spektatora cztery Ganki na dole erygowano. Po kantatach i Screnatach apartymenta były, post haec klacja solenna u rozsławionych po pokciach Królewskich stołów nastąpiła, przy której z Królewskiej Munisiencyj ad satietatem przy kantatach, wszystkich rpzytomnych traktowano. Nadziedzińcu Zamkowym kwatery Ogrodowe reprezentowano, i dwa Amplitheatra Insignliis Bacchi splendentia wystawiono, festonami złocistemi i zieleniną pięknie uformowane. W srzodku była Sala podobną industrią zinwentowana, Na której numerosiffimus populus w Maszkach congregatus przy rosławionej podwojnej kapeli Tańcami się dywertował. Pod oknami Pokojów Królewskich, i Izby Senatorskiej stoły Pańsko zastawiono, Piramidami Cukrowemi; i lampami Oliwnemi iluminowane erygowano, do których Maszki et populus pro sumendis Cibis za daniem
były przyozdobione, y dla spektatora cztery Ganki ná dole erygowano. Po kantatach y Screnatach appartymenta były, post haec klacya solenna u rozsławionych po pokciach Krolewskich stołow nastąpiła, przy ktorey z Krolewskiey Munisiencyi ad satietatem przy kantatach, wszystkich rpzytomnych traktowano. Nádźiedzińcu Zamkowym kwatery Ogrodowe reprezentowano, y dwa Amplitheatra Insignliis Bacchi splendentia wystawiono, festonami złoćistemi y źieleniną pięknie uformowane. W srzodku była Sala podobną industryą zinwentowana, Ná ktorey numerosiffimus populus w Maszkach congregatus przy rosławioney podwoyney kapeli Tańcami się dywertował. Pod oknami Pokoiow Krolewskich, y Izby Senatorskiey stoły Pańsko zastawiono, Pyramidami Cukrowemi; y lampami Oliwnemi illuminowane erygowano, do ktorych Maszki et populus pro sumendis Cibis zá daniem
Skrót tekstu: GazPol_1736_83
Strona: 3
Tytuł:
Gazety Polskie
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Jan Milżewski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1736
Data wydania (nie wcześniej niż):
1736
Data wydania (nie później niż):
1736
Ruski z Chorągwią, a naniej lew na murze. Ten Tron Salamona zakończył się baldachimem bogatym z aksamitu karmazynowego, który był wszystek złotem haftowany i frandzlami bogaro szamerowany, w tym tronie był Cudowny Obraz
Matki Boskiej, nad tym tronem był tron niebieski, nadnim zaś pod samym sklepieniem była korona od której szły cztery festony bogate in quadro złożone, tak że całe Praesbiterium okryły, między festonami były dwie famy wysoko, które wokowały do Wakansu korony, w pośrzodku tego tronu była perspektywa, w której krzesło stało, na tym krześle była poduszka i sceptrum, około tej perspektywy był Bóg Ociec, Syn i Duch Z. z dolnego tronu Salamonowego
Ruski z Chorągwią, á nániey lew ná murze. Ten Tron Sálámona zákończył sie báldáchimem bogátym z áksámitu kármázynowego, ktory był wszystek złotem háftowány y frándzlámi bogáro számerowány, w tym tronie był Cudowny Obraz
Mátki Boskiey, nád tym tronem był tron niebieski, nádnim záś pod sámym sklepieniem byłá koroná od ktorey szły cztery festony bogáte in quadro złożone, ták że cáłe Praesbiterium okryły, między festonámi były dwie fámy wysoko, ktore wokowáły do Wákánsu korony, w pośrzodku tego tronu byłá perspektywá, w ktorey krzesło stáło, ná tym krześle byłá poduszka y sceptrum, około tey perspektywy był Bog Ociec, Syn y Duch S. z dolnego tronu Sálámonowego
Skrót tekstu: RelKor
Strona: D
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728
Salamona zakończył się baldachimem bogatym z aksamitu karmazynowego, który był wszystek złotem haftowany i frandzlami bogaro szamerowany, w tym tronie był Cudowny Obraz
Matki Boskiej, nad tym tronem był tron niebieski, nadnim zaś pod samym sklepieniem była korona od której szły cztery festony bogate in quadro złożone, tak że całe Praesbiterium okryły, między festonami były dwie famy wysoko, które wokowały do Wakansu korony, w pośrzodku tego tronu była perspektywa, w której krzesło stało, na tym krześle była poduszka i sceptrum, około tej perspektywy był Bóg Ociec, Syn i Duch Z. z dolnego tronu Salamonowego tak cztery części świata jakoteż Mars koronny, Litewski, Wołyński i Ruski
Sálámona zákończył sie báldáchimem bogátym z áksámitu kármázynowego, ktory był wszystek złotem háftowány y frándzlámi bogáro számerowány, w tym tronie był Cudowny Obraz
Mátki Boskiey, nád tym tronem był tron niebieski, nádnim záś pod sámym sklepieniem byłá koroná od ktorey szły cztery festony bogáte in quadro złożone, ták że cáłe Praesbiterium okryły, między festonámi były dwie fámy wysoko, ktore wokowáły do Wákánsu korony, w pośrzodku tego tronu byłá perspektywá, w ktorey krzesło stáło, ná tym krześle byłá poduszka y sceptrum, około tey perspektywy był Bog Ociec, Syn y Duch S. z dolnego tronu Sálámonowego ták cztery części świátá iákoteż Márs koronny, Litewski, Wołyński y Ruski
Skrót tekstu: RelKor
Strona: D
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728
Filiam meam, et faciam eam Matrem ingentem magnam. 3. Reg: 6.
W Pośrzodku Trójcy Najświętszej gdzie było krzesło wakujące i korona.
Hanc celeri cursu metam conscende Beata Gens Dominam noscas, haec tibi regna dabo .
Nad Imieniem N. MARYJ Panny tamże koroną uwięczonym
Merces perennitate coronátur.
Nad koroną od której szły festony z Tronu Salomonowego.
Dat summus Caesar binas tibi Virgo Coronas Qui posuit sacrum Nomen in orbe tuum .
Dwie Najwyższy Monarcha dajęci korony
Który wsławił Twe imię w Wszystkie świata strony Nad Obrazem już ukoronowanym
Et misit ei Rex purpuram et Coronam auream, ut sentiat nobiscum, et conservet amicitias ad nos. 1. Machab.
Na
Filiam meam, et faciam eam Matrem ingentem magnam. 3. Reg: 6.
W Pośrzodku Troycy Nayświętszey gdźie było krzesło wákuiące y korona.
Hanc celeri cursu metam conscende Beata Gens Dominam noscas, haec tibi regna dabo .
Nád Imieniem N. MARYI Pánny támże koroną uwięczonym
Merces perennitate coronátur.
Nád koroną od ktorey szły festony z Tronu Sálomonowego.
Dat summus Caesar binas tibi Virgo Coronas Qui posuit sacrum Nomen in orbe tuum .
Dwie Naywyższy Monárchá dáięci korony
Ktory wsłáwił Twe imie w Wszystkie świátá strony Nád Obrazem iusz ukoronowánym
Et misit ei Rex purpuram et Coronam auream, ut sentiat nobiscum, et conservet amicitias ad nos. 1. Machab.
Ná
Skrót tekstu: RelKor
Strona: D3
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728
Z. i o Jeruzalem
Lubo Kościół był wszytek z marmuru, ale we wnatrz tego materiału oko nie widziało ludzkie, bo na marmurach szły tarcice gładkie hybłowane cedrowe, i jedłowe, po pawimencie, ścianach i suficje: te ścianne i sufitowe tarcice były przednią snycyrską rznięte robotą z ekspresyą różnych figur jako to Cherubinów Palm, Festonów (: Anaglifa zowią Architekci:) dopiero ta rzeźba ad vivum i na dalekość wyrobiona złotemi, grubemi była obita blahami, w całym Kościele, złotemi przybita goździami; każdy z nich ważył syklów 50. Pawiment gładkiemi ze złota blachami był okryty: Ołtarz także na którym Arka st ła Pańska po marmurze Cedrowemi był odziany deszczkami
S. y o Ieruzalem
Lubo Kościoł był wszytek z marmuru, ale we wnatrz tego máteryału oko nie widźiało ludzkie, bo ná marmurách szły tárcice głádkie hyblowáne cedrowe, y iedłowe, po páwimencie, ścianách y sufficie: te ścianne y suffitowe tarcice były przednią snycyrską rznięte robotą z expresyą rożnych figur iáko to Cherubinow Palm, Festonow (: Anaglypha zowią Architekci:) dopiero tá rzeźba ad vivum y ná dalekość wyrobioná złotemi, grubemi byłá obita bláhami, w cáłym Kościele, złotemi przybita goźdźiami; każdy z nich wázył syklow 50. Páwiment głádkiemi ze złota blachami był okryty: Ołtarz tákze ná ktorym Arká st łá Pańská po marmurze Cedrowemi był odźiany deszczkámi
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 546
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
kiedy w Centrum trafiono, to zawsze 12. Rac z siebie samych zapalonych wyskoczyło wgórę. Po kolacyj z tej rekreacyj poszli wszyscy do Sali Orodowej, i tam się aż do 4. godziny z rana tańcami dywertowali, obadwa Ganki Ogrodowe, osobliwie śrzednia umyślnie ywstawiona Kilkudziesiąt tysięcy lamp oliwnych iluminowane były. W Altanie Ogrodowej festony cum Insigniis variis widziane były. Przy Sali stał Orzeł Dwojgłowny cały iluminowany, Insignia różne Rosyjskie reprezentujący. Słowem cały Ogród był w ogniu ad stuporem akomodowany. Najjaśniejsze Królestwo Ichmość po trzeciej godzinie gdy się do pokojów Pałacowych przenieśli, zaraz po trzy razy z Armat wszystkic hdawano ognia, miedzy stralaniem Drabinci, Grenadyerowie i Infanteria z
kiedy w Centrum tráfiono, to záwsze 12. Rac z śiebie samych zápalonych wyskoczyło wgorę. Po kolácyi z tey rekreacyi poszli wszyscy do Sáli Orodowey, y tam się áż do 4. godźiny z ráná táńcami dywertowáli, obadwa Ganki Ogrodowe, osobliwie śrzednia umyślnie ywstáwiona Kilkudźieśiąt tyśięcy lamp oliwnych illuminowane były. W Altánie Ogrodowey festony cum Insigniis variis widźiane były. Przy Sáli stał Orzeł Dwoygłowny cały illuminowany, Insignia rożne Rossyiskie reprezentuiący. Słowem cáły Ogrod był w ogniu ad stuporem ákkomodowany. Nayjaśnieysze Krolestwo Ichmość po trzećiey godźinie gdy się do pokoiow Pałacowych przenieśli, záraz po trzy razy z Armat wszystkic hdawano ognia, miedzy stralániem Drábinći, Grenádyerowie y Infanterya z
Skrót tekstu: GazPol_1736_94
Strona: 2
Tytuł:
Gazety Polskie
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Jan Milżewski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1736
Data wydania (nie wcześniej niż):
1736
Data wydania (nie później niż):
1736
ośm świetne były w Antependiac hód materii we srebrze/ we złocie/ ze trzema par lichtarzów/ i Krucyfiksem srebrnym. Dwa zaś Ołtarze Z. Ignacego i Franciszka nąd podziwienie wydawały się. Ten Z. Ignacego/ oprócz ozdoby frontalu/ abo antependium/ wydawał śliczne i pozorne oręża jego z mosiądzu robione/ między floryzowaniem i festonami miesternie barzo sadzonemi od złota/ i przez kratę tak zprzodku jako i z boków pokazował pod Ołtarzem skrzynię abo tumbę z mosiądzu z historiami wyrobioną/ i także złocistą/ do której złożone są Relikwie Z. Patriarchy Ignacego/ w zamianę niejaką za sporządzeniem Bożym/ jeszcze na tym świecie/ tak zacnej tumby dla onej jego
ośm świetne były w Antependyác hod máteriey we srebrze/ we złoćie/ ze trzemá par lichtarzow/ y Krucyfixem srebrnym. Dwá záś Ołtarze S. Ignacego y Fránciszka nąd podźiwienie wydawáły się. Ten S. Ignacego/ oprocz ozdoby frontalu/ ábo ántependium/ wydawał śliczne y pozorne oręża iego z mośiądzu robione/ między floryzowániem y festonámi miesternie barzo sádzonemi od złotá/ y przez kratę ták zprzodku iáko y z bokow pokázował pod Ołtarzem skrzynię abo tumbę z mośiądzu z historyámi wyrobioną/ y tákże złoćistą/ do ktorey złożone są Reliquie S. Pátryárchy Ignácego/ w zamiánę nieiáką zá sporządzeniem Bożym/ ieszcze ná tym świećie/ ták zacney tumby dla oney iego
Skrót tekstu: RelBar
Strona: Dv
Tytuł:
Relacja abo opisanie zacnego festu, który odprawował [...] kardynał Antoni Barberyn
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640
kołaczykami.
Pudełko z drobnemi ślimaczkami morskiemi.
Tac chińskich do podawania kafy 2. Item 2 do gry. Item jedna także do gry, prawdziwa, chińska.
Taszka włóczkowa, zielona, do pola.
Strusich piór, białych z czerwonemi, bukietów 4.
Smok, z blachy mosiężnej wycięty, w ogniu, złocisty.
Festonów 2 parzystych, mosiężnych, odlewanych w ogniu, złocistych, od obrazów półtora ćwierciowych.
Laska z rurki żelaznej.
Lasek regimentarskich, krótkich, dwie, jedna hebanowa, w srebro oprawna po końcach, druga szylkrotowa.
Pantarola jedna, biała.
Sztuk 3 z zwierciadłkami do łapania skowronków.
Pudełko słomą klejone, w którym kamień
kołaczykami.
Pudełko z drobnemi ślimaczkami morskiemi.
Tac chińskich do podawania kaffy 2. Item 2 do gry. Item jedna także do gry, prawdziwa, chińska.
Taszka włóczkowa, zielona, do pola.
Strusich piór, białych z czerwonemi, bukietów 4.
Smok, z blachy mosiężnej wycięty, w ogniu, złocisty.
Festonów 2 parzystych, mosiężnych, odlewanych w ogniu, złocistych, od obrazów półtora ćwierciowych.
Laska z rurki żelaznej.
Lasek regimentarskich, krótkich, dwie, jedna hebanowa, w srebro oprawna po końcach, druga szylkrotowa.
Pantarola jedna, biała.
Sztuk 3 z zwierciadłkami do łapania skowronków.
Pudełko słomą klejone, w którym kamień
Skrót tekstu: RuchSkarbGęb
Strona: 167
Tytuł:
Inwentarz ruchomości w skarbcu żółkiewskim z 1738 r.
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1738
Data wydania (nie wcześniej niż):
1738
Data wydania (nie później niż):
1738
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973