.
Uważenie Ośmnaste. Po Soborze Florenckim/ gdy po śmierci Jana Palęologa/ nastąpił był na Cesarstwo Konstantynopolskie Konstantyn brat jego/ i zamknioną na Synodzie Florenckim Jedność znieważył/ i rozerwał/ pisał do niego Mikołaj Papież/ tego imienia piąty/ strofując go z tego/ i grożąc mu karaniem/ jaki się stało nad onym niepłodnym figowym drzewem/ które do trzech lat okopane/ i gnojem obłożone być/ pozwolone było. A potym jeśliby zostawało niepłodne/ aby po trzech leciech było wycięte/ żeby i ziemie nadaremnie nie zastępowało. Rzecz z uważeniem podziwienia godna. Papież to pisał do Greków w Roku 1451. A Turczyn Konstantynopol opanował w Roku 1453. Duch
.
Vważenie Ośmnaste. Po Soborze Florentskim/ gdy po śmierći Ianá Pálęologá/ nástąpił był ná Cesárstwo Konstántynopolskie Konstántyn brát iego/ y zámknioną ná Synodźie Florentskim Iedność znieważył/ y rozerwał/ pisał do niego Mikołay Papież/ tego imienia piąty/ strofuiąc go z tego/ y grożąc mu karániem/ iáki sie stáło nád onym niepłodnym figowym drzewem/ ktore do trzech lat okopáne/ y gnoiem obłożone bydź/ pozwolone było. A potym iesliby zostáwáło niepłodne/ áby po trzech lećiech było wyćięte/ żeby y źiemie nádáremnie nie zástępowáło. Rzecz z vważeniem podźiwienia godná. Papież to pisał do Graekow w Roku 1451. A Turczyn Konstántynopol opánował w Roku 1453. Duch
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 143
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
, i Rozynkach. Z młodem winem Brzoskwinią pożyta surowa/ Bywa ta żołądkowi/ ba i wnątrzu zdrowa. Z orzechem wino w gronach niechaj towarzyszy. Kto na śledzionę chory/ rozynkami zgrzyszy. Rozynki zaś kaszlącem ciężkie zdrowie dają/ Od nich także i lędźwie schorzałe wzmagają.
O Figach. Maść robiona z owocu drzewa figowego/ Gardziel znosi uzdrawia taż dyminicznego. Taż goi i wszelakie w ciele narzmiałości/ Gdy Maku zmieszasz/ ciągnie połamane kości. Sucha zaś figa w bujność Wenerze dogodzi/ Taż na wszelką chorobę przed tą pomoc rodzi.
O Niesplikach. Kto Niespliki jadać zwykł/ często puszcza wodę/ A przeciwną zaś w stolcach
, y Rozynkách. Z młodem winem Brzoskwinią pożyta surowa/ Bywa ta żołądkowi/ ba y wnątrzu zdrowa. Z orzechem wino w gronach niechay towárzyszy. Kto ná śledzionę chory/ rozynkámi zgrzyszy. Rozynki zaś kászlącem ćięszkie zdrowie daią/ Od nich tákże y lędźwie zchorzáłe wzmagaią.
O Figach. Máść robiona z owocu drzewa figowego/ Gardziel znośi vzdrawia táż dyminicznego. Táż goi y wszelakie w ćiele nárzmiáłośći/ Gdy Maku zmieszasz/ ćiągnie połamáne kośći. Sucha zaś figá w buynośc Venerze dogodzi/ Taż na wszelką chorobę przed tą pomoc rodzi.
O Niesplikách. Kto Niespliki iadáć zwykł/ często puszcza wodę/ A przećiwną záś w stolcach
Skrót tekstu: OlszSzkoła
Strona: C2v
Tytuł:
Szkoła Salernitańska
Autor:
Hieronim Olszowski
Drukarnia:
Walerian Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640
, czemuś się skrył, ale o to kędyś jest, Vbi es? a jakże miał odpowiedzieć, a mądrze, a zbawiennie Adam? naucza tej Oracyj Filo. Na to pytanie kędyś jest, właściwie odpowiedzieć się miało, nusquam, nikędy. Wżdyćbył Filonie Adam w-Raju, wżdyć się skrył pod figowe drzewo, jakoż to był nikędy nusquam? przydaje mędrszy nad wielu Rabinów żydowin: Eò quòd res humanae, nusquam in eodem statu maneant, przeto że rzeczy świata tego, na jednym się miejscu nie ostawają. Patrzcie jako to wszystka światowość modicum maluczko, eò quòd res humanae nusquam in eodem statu maneant, przemijają rzeczy
, czemuś się zkrył, ále o to kędyś iest, Vbi es? á iákże miał odpowiedzieć, á mądrze, á zbáwiennie Adam? náucza tey Orácyi Philo. Ná to pytánie kędyś iest, właśćiwie odpowiedźieć się miáło, nusquam, nikędy. Wżdyćbył Filonie Adam w-Ráiu, wżdyć się zkrył pod figowe drzewo, iákoż to był nikędy nusquam? przydáie mędrszy nád wielu Rábinow żydowin: Eò quòd res humanae, nusquam in eodem statu maneant, przeto że rzeczy świátá tego, ná iednym się mieyscu nie ostawáią. Pátrzćie iáko to wszystká świátowość modicum máluczko, eò quòd res humanae nusquam in eodem statu maneant, przemiiáią rzeczy
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 84
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
miraculum, jako racjocynują Cornelius à Lapide, Salianus, Iacobus Tirinus, wszyscy Loiolanae Militiae infracti Heròés,
Drugie Drzewo w tymże Raju będące od drugich dystyngwowane, fructu et esfectu, zwało się Arhor Scientiae Boni et Mali, albo omnium rerum, według Tyryna, które według Hebrajskich Tradycyj, Teodoreta, zdaje się być Drzewo figowe, według Roberta, Pereriusza, Saliana, pakazuje się być Jabłonią: Inni rozumieją verò similius ese, że był cale frukt jakis od wszystkich species Jabłek dystyngwowany, tojest od Pomarańczy, Cytryn, Brzoskwiń, Morelów, dopieroż od fruktu Jabłoni cale inny, Alias gdyby takichże w Raju było więcej, mógłby był
miraculum, iako racyocynuią Cornelius à Lapide, Salianus, Iacobus Tirinus, wszyscy Loiolanae Militiae infracti Heròés,
Drugie Drzewo w tymże Raiu będące od drugich dystyngwowane, fructu et esfectu, zwało się Arhor Scientiae Boni et Mali, albo omnium rerum, według Tyrina, ktore według Hebrayskich Tradycyi, Teodoreta, zdaie się bydź Drzewo figowe, według Roberta, Pereriusza, Saliana, pakazuie się bydź Iabłonią: Inni rozumieią verò similius ese, że był cale frukt iakis od wszystkich species Iabłek dystyngwowany, toiest od Pomárańczy, Cytryn, Brzoskwiń, Morelow, dopieroż od fruktu Iabłoni cale inny, Alias gdyby takichże w Raiu było więcey, mogłby był
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 89
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Tomo 1. Exerc. Lochner in Biblioteca Manaali. O DRZEWIE KrzyżA ŚWIĘTEGO i o GOZDZIACH Skąd tak wiele ich po Świecie?
NAprzód wiedziecć potrzeba, że Drzewo Krzyża Świętego, było według niektórych Autorów PALMOWE, i tak należało, aby wiktor mortis Pan Chrystus przy Palmie triumfował. Według zaś Izidora, Peluzioty, i Teodoreta FIGOWE. Ojców Świętych zdanie jest, że Drzewo te było właśnie w Raju, z którego Ewa skosztowała Owocu; i że Adam umierając, seta Syna swego wysłał do Raju z prośbą Cherubina, choć o gałązkę z drzewa umiejętności. Dał mu Cherubin, ziarnek trzy, które set przyniosłszy; ale Adama zmarłego zastawszy na gorze Moria
Tomo 1. Exerc. Lochner in Biblioteca Manaali. O DRZEWIE KRZYZA SWIĘTEGO y o GOZDZIACH Zkąd tak wiele ich po Swiecie?
NAprzod wiedziecć potrzeba, że Drzewo Krzyża Swiętego, było według niektorych Autorow PALMOWE, y tak należało, aby victor mortis Pan Chrystus prży Pálmie tryumfował. Według zaś Izidora, Peluzioty, y Teodoreta FIGOWE. Oycow Swiętych zdanie iest, że Drzewo te było właśnie w Raiu, z ktorego Ewa skosztowała Owocu; y że Adam umieraiąc, setha Syna swego wysłał do Raiu z proźbą Cherubina, choć o gáłąskę z drzewa umieiętności. Dał mu Cherubin, ziarnek trzy, ktore seth przyniosłszy; ale Adama zmarłego zastawszy na gorze Moria
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
była, której BÓG tykać w Raju niekazał pod Śmierci rigórem. Jedni trzymają, że cale Jabłon była, probując ex Canticerum capite 8. ¤Sub Arbore Malo suscitavi te, ibi corrupta est Mater tua, ibi violata genitrix tua etc. Inni zaś mniemają, jako to Isidorus Pelusiota i Teodoretus, że to było Figowe Drzewo. Inni tandem sentiunt, że nie była Species Drzew jabłka rodzących, tojest ani Jabłoń, Cytr, ani Pomarańcza, ani Morela, ani Broskwinia, ale jakiś rodzaj osobliwy, od wyliczonych dystyngwowany; alias gdy by ich takich wiele było w Rajskim Ogrodzie, toby Adam z Ewą nie tykając zakazanęgo in individuô drzewa
była, ktorey BOG tykać w Raiu niekazał pod Smierci rigorem. Iedni trzymaią, że cale Iabłon była, probuiąc ex Canticerum capite 8. ¤Sub Arbore Malo suscitavi te, ibi corrupta est Mater tua, ibi violata genitrix tua etc. Inni zaś mniemaią, iako to Isidorus Pelusiota y Theodoretus, że to było Figowe Drzewo. Inni tandem sentiunt, że nie była Species Drzew iabłka rodzących, toiest ani Iabłoń, Cytr, ani Pomarańćza, ani Morela, ani Broskwinia, ale iakiś rodzay osobliwy, od wyliczonych distyngwowany; alias gdy by ich takich wiele było w Rayskim Ogrodzie, toby Adam z Ewą nie tykaiąc zakazanęgo in individuô drzewa
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 641
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, Cisu. Zgnilizny nie czują Cyprys, Cedr, Setim, Heban Bukszpan, Oliwa, Jałowiec, Modrzew, Cis.
Które Drzewo któremu Deastrowi starożytność poswięciła? napisałem subtitulo. Jaka Wiara, taka Osiara. jetc.
Mają też Drzewa swoje Inimicittas et Amicitias z innemi: Jako to Winnej Macicy szkodzi Oliwne i Figowe Drzewo, i kapusta blisko sadzona: Oliwa nie lubi blisko się ogórków: Ulmus zaś Drzewo alias Brzost blisko wina będąc, kontentuje go. Myrtowiec Drzewo w kompanii z Pomagranatem wonniejszym jest, owszem oboje bujno się rozrastają. i wesoło. według Kardana.
ZIOŁ jeszcze niektórych tu przydaję Admiranda.
HELIDONIA albo Helidonium, alias Jaskułcze
, Cisu. Zgnilizny nie czuią Cyprys, Cedr, Setim, Heban Bukszpan, Oliwa, Iałowiec, Modrzew, Cis.
Ktore Drzewo ktoremu Deastrowi starożytność poswięciła? napisałem subtitulo. Iaka Wiara, taka Osiara. ietc.
Maią też Drzewa swoie Inimicittas et Amicitias z innemi: Iako to Winney Macicy szkodzi Oliwne y Figowe Drzewo, y kapusta blisko sadzona: Oliwa nie lubi blisko się ogorkow: Ulmus zaś Drzewo alias Brzost blisko wina będąc, kòntentuie go. Myrtowiec Drzewo w kompanii z Pomagranatem wonnieyszym iest, owszem oboie buyno się rozrastaią. y wesoło. według Kardana.
ZIOŁ ieszcze niektorych tu przydaię Admiranda.
HELIDONIA albo Helidonium, alias Iaskułcze
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 645
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ręce Cornucopie, alias róg z kwiatami, w drugiej berło piastującej
8. RZYM Miasto, jako Orbis Caput, na pieniądzach wyrażali Cesarze formą Cnoty albo zwycęstwa, w ręku piastującej. Albo też Matrona na siedmiu pagórkach nad Tybrem rzeką siedz. Czasem bywa Rzym wyrażony figurą Wilczycy Romulusa i Rema Braci karmiącej. Podczas same tylko figowe maluje się drzewo Hierograficznie, że pod nim Romulus i Remus od Wilczycy wykarmieni. Albo też wyraża się Dzięcioł Ptak Marsowi poswięcony, aż Romulusa miano za Syna Marsa Bożka, którego Dzięcioł Hieroglificznie adumbruje. Na ostatek głowa Matrony ukoronowana, Rzym głowę świata reprezentuje.
9 SYCYLIA wyraża się przez Matronę o trzech nogach rozstawionych, przez
ręce Cornucopiae, alias rog z kwiatami, w drugiey berło piastuiącey
8. RZYM Miásto, iako Orbis Caput, na pieniądzach wyrażali Cesarze formą Cnoty albo zwycęstwa, w ręku piástuiącey. Albo też Matrona na siedmiu pagorkach nád Tybrem rzeką siedz. Czasem bywa Rzym wyrazony figurą Wilczycy Romulusá y Rema Braci karmiącey. Podczas same tylko figowe maluie się drzewo Hierograficznie, że pod nim Romulus y Remus od Wilczycy wykarmieni. Albo też wyraża się Dzięcioł Ptak Marsowi poswięcony, aż Romulusa miano za Syna Marsa Bożka, ktorego Dzięcioł Hieroglificznie adumbruie. Na ostatek głowa Matrony ukoronowaná, Rzym głowę świata reprezentuie.
9 SYCYLIA wyrażá się przez Matronę o trzech nogach rozstawionych, przez
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1162
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, z napisem: Hac Duce securus
WULKAN z Nieba dla szpetnej urody wytrącony z napisem: Agitur deformis Olympo. Polskie Lemma mogłoby być takie: Ze oszpecony, wypędzony. Służy to grzesznikom, w Niebie standi locum nie mającym. O Emblematach i Symbolach
ADAM i EWA, obsłonieni czyli prostym futrem, czyli liściem figowym, wzięli napis: Necessitati non luxui. Drugie od innego Lemma. Pudory non luksui. Przez te Symbolum recommendatur modestia w stroju. Widziałem Emblema, że Adam i Ewa, stoją pod Jabłonią z napisem: Malus, mala, malum. Nad Ewą namalowaną zrywającą jabłko, napis: è malo, nascitur omne malum
, z napisem: Hac Duce securus
WULKAN z Nieba dla szpetney urody wytrącony z napisem: Agitur deformis Olympo. Polskie Lemma mogłoby bydź takie: Ze oszpecony, wypędzony. Służy to grzesznikom, w Niebie standi locum nie maiącym. O Emblematach y Symbolach
ADAM y EWA, obsłonieni czyli prostym futrem, czyli liściem figowym, wzięli napis: Necessitati non luxui. Drugie od innego Lemma. Pudori non luxui. Przez te Symbolum recommendatur modestia w stroiu. Widziałem Emblema, że Adám y Ewa, stoią pod Iábłonią z napisem: Malus, mala, malum. Nad Ewą namalowaną zrywaiącą iabłko, napis: è malo, nascitur omne malum
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1118
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ukoronował koroną na znak szczerości, i nieskorumpowanej jego wiary ku Stolicy Apostołskiej, jako świadczy Marinaeus Siculus Histor. Hisp. libr. 10. Była też niegdy Corona Hellotis na łokci 20. wielka z myrtu drzewa, którą całą kompanią wesołą, w gorze w sali zawiesiwszy, na publicznych aktach koronowano. Corona Cylissina z gałęzi figowych, a kwiatu różowego, tym dawana, albo im służąca in laudem, którzy z gorzkiej pracy, słodkie zbierając pożytki, z ciernia rozynki. Inna Corona Philina ex hedera, albo bluszczu i narcyzu formowana, znacząca wstrzemiezliwość od grzechu i oziembłości. Inna Helichrysia Corona, z ziela Helichrysam, tojest radostki, podobnego do obrotnicy
ukoronował koroną na znak szczerości, y nieskorumpowaney iego wiary ku Stolicy Apostolskiey, iako swiadcży Marinaeus Siculus Histor. Hisp. libr. 10. Była też niegdy Corona Hellotis na łokci 20. wielka z myrtu drzewa, ktorą całą kompanią wesołą, w gorze w sali zawiesiwszy, na publicżnych aktach koronowano. Corona Cylissina z gałęzi figowych, á kwiatu ròżowego, tym dawana, albo im służąca in laudem, ktorzy z gorzkiey pracy, słodkie zbieraiąc pożytki, z ciernia rozynki. Inna Corona Philina ex hedera, albo bluszczu y narcyzu formowana, znacżąca wstrzemiezliwość od grzechu y oziembłości. Inna Helichrysia Corona, z ziela Helichrysam, toiest radostki, podobnego do obrotnicy
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 78
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754