Chce trefionemi porównać włosami, Znam za potomka Umbrów starożytnych, Któryby znosił Annibalów bitnych, Na Alpes drogi zarosłe torował, I świata bramę tudzież opanował. Bóg tak sam czasy odmienne szykuje, Że wiek, po dobrym, gorszy następuje, I lata pewnym porządkiem prowadzi. Raz się dowcipem każdy z drugim wadzi: Po filozowskich utarczkach, sędziowie Jak siedzą, swary zaczna jurystowie. Tych lat odważni powstaną Bessowie, Owych niemężni żyją Cylikowie. Nas na ostatki wydał świat zgrzybiały, Kiedy natury siły osłabiały: Na swą sromotę potomków zrodzonych, I na niesławę wieczną potępionych; Cokolwiek dobrych obyczajów było, To się złoszyństwem wszystko utraciło. Z cnót animusze własne
Chce trefionemi porównać włosami, Znam za potomka Umbrów starożytnych, Któryby znosił Annibalów bitnych, Na Alpes drogi zarosłe torował, I świata bramę tudzież opanował. Bóg tak sam czasy odmienne szykuje, Że wiek, po dobrym, gorszy następuje, I lata pewnym porządkiem prowadzi. Raz się dowcipem każdy z drugim wadzi: Po filozowskich utarczkach, sędziowie Jak siedzą, swary zaczna jurystowie. Tych lat odważni powstaną Bessowie, Owych niemężni żyją Cylikowie. Nas na ostatki wydał świat zgrzybiały, Kiedy natury siły osłabiały: Na swą sromotę potomków zrodzonych, I na niesławę wieczną potępionych; Cokolwiek dobrych obyczajów było, To się złoszyństwem wszystko utraciło. Z cnót animusze własne
Skrót tekstu: TwarSRytTur
Strona: 161
Tytuł:
Zbiór różnych rytmów
Autor:
Samuel Twardowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1631 a 1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1631
Data wydania (nie później niż):
1661
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Kazimierz Józef Turowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Drukarnia "Czasu"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1861
tylko Gospodarzów miało Dwakroć sto Dziesięć tysięcy Cudzoziemców, Zon, Dzieci, Poddanych nierachując. Teste Atnaeo. Dwie rzeczy u Ateńczyków sławne; AKADEMIA, i AREOPAGUS. Akademia była o tysiąc kroków od Aten Stolicy Ateńczyków, miejsce lasem zarosłe. od Akadema Bohatyra tak nazwane; gdzie ów Divinus Plato, Sapientie Antystes: dawał Filozowskiej nauki Światu Lekcję, na które mnóstwo Dyscypułów zbierało się. A tak poszło in usum Szkoły Publiczne nazywać wszędzie Akademiami. Tam tedy miejsce niższe do deambulacyj Spekulizantów służące zwało się Akademią. a Filozofowie idący za Platonem Akademicy; a zaś wyższe miejsce zwało się Lycaeum, wktórym uczył Arystoteles przechodząc się przez Krużganek pełny sztuk Malarskich Perypateum
tylko Gospodarzow miało Dwakroć sto Dziesięć tysięcy Cudzoziemcow, Zon, Dzieci, Poddanych nierachuiąc. Teste Athnaeo. Dwie rzeczy u Atteńczykow sławne; AKADEMIA, y AREOPAGUS. Akádemia była o tysiąc krokow od Aten Stolicy Atteńczykow, mieysce lásem zarosłe. od Akadema Bohatyra tak nazwane; gdzie ow Divinus Plato, Sapientiae Antistes: dawał Filozowskiey nauki Swiatu Lekcyę, na ktore mnostwo Dyscypułow zbierało się. A tak poszło in usum Szkoły Publiczne nazywać wszędzie Akademiami. Tam tedy mieysce niższe do deambulacyi Spekulizantow służące zwało się Akademią. a Filozofowie idący za Platonem Akademicy; á zaś wyższe mieysce zwało się Lycaeum, wktorym uczył Aristoteles przechodząc się przez Krużganek pełny sztuk Malarskich Peripatèúm
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 409
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
- Neq; enim novimus alios libros, ita destruentessuperbiam, ita destruentes inimicum et defensorem, resistenté reconciliationi tuae, defendentem peccata sua. Non novi Domine, non novi alia tam casta eloquia, quae sic mihi persuaderent confessionem, et lenirent cervicem meam iugo tuo, et invitarent colere te gratis. Przebiegłem prawi wszystkie filozowskie i inne światowej mądrośćo księgi/ a to wyznawam/ żem w żadnej zgoła księgarni/ nie wyczytał skuteczniejszej dzielności na potłumienie grzechów/ i rad czartowskich/ na ustalenie w służbie Boskiej duszy nad nauki Pisma świętego. 7. Jakoż jeśli prawdę rzec chcemy/ kto proszę w sile swej i hardej bucie podniósłszy się trwać
- Neq; enim novimus alios libros, ita destruentessuperbiam, ita destruentes inimicum et defensorem, resistenté reconciliationi tuae, defendentem peccata sua. Non novi Domine, non novi alia tam casta eloquia, quae sic mihi persuaderent confessionem, et lenirent cervicem meam iugo tuo, et invitarent colere te gratis. Przebiegłem práwi wszystkie filozowskie y inne świátowey mądrośćo kśięgi/ á to wyznáwam/ żem w żadney zgoła kśięgarni/ nie wyczytał skutecznieyszey dźielnośći ná potłumienie grzechow/ y rad czartowskich/ ná ustálenie w służbie Boskiey duszy nád náuki Pismá świętego. 7. Iákoż ieśli prawdę rzec chcemy/ kto proszę w śile swey y hardey bućie podnioszszy się trwáć
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 179
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
Z. owi Sokratesowie/ Katonowie/ Ciceronowie/ Senekowie/ Epiktetowie i inni tym podobni z filozowskiemi (że tak rzeknę) słoikami kuglarze Non novi Domine non novi alia tam casta eloquia, quae sic mihi persvaderent confessionem et lenirent cervicem meam iugo tuo, et invitarent colerete gratis. Albowiem jeśli tam jaka nauka z której filozowskiej sentencjiki na rozumie błyśnie/ pewnie nigdy tak prędko/ tak głęboko przeniknąć serca niemoże/ jako jeden na przykład z Pisma S^o^ z przedwiecznej mądrosćo podany/ przywiedziony na myśl i dobrze rozważony dokument. Heb: 4. Vivax est sermo DEI et efficax, et penetrabilior omni gladio ancipiti. Której to skuteczności przyczyną jest ów
S. owi Sokratesowie/ Kátonowie/ Ciceronowie/ Senekowie/ Epiktetowie y inni tym podobni z filozowskiemi (że ták rzeknę) słoikámi kuglárze Non novi Domine non novi alia tam casta eloquia, quae sic mihi persvaderent confessionem et lenirent cervicem meam iugo tuo, et invitarent colerete gratis. Albowiem ieśli tám iáka náuká z ktorey filozowskiey sentencyiki ná rozumie błyśnie/ pewnie nigdy ták prętko/ ták głęboko przeniknąć sercá niemoże/ iáko ieden ná przykład z Pismá S^o^ z przedwieczney mądrosćo podany/ przywiedźiony na myśl y dobrze rozważony dokument. Heb: 4. Vivax est sermo DEI et efficax, et penetrabilior omni gladio ancipiti. Ktorey to skutecznośći przyczyną iest ow
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 182
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
podawać Kwestie do dysputacjej Mistrzom/ Bakałarzom/ i Studentom/ na każdą Sobotę i Niedzielę; przy których praesentes powinni być/ i Kwestie o rzeczach trudnych i wątpliwych rozprowadzać/ i dostatecznie solwować: pokazując dostatecznymi rozumu wywodami/ w czym jest omyłka/ a w czym prawda/ i jako ma być obroniona. Te tedy utarczki Filozowskie bywają czynione dwa kroć w tydzień/ lubo to są i od samych Profesorów argumentami trudnemi zawichłane/ i potężnemi racjami z obu stron umocnione/ oni te decydują/ i prawdę szczyrą jako iudices uznawają/ na której Disputatores oną się kontentując/ przestawają: żyją ex communi mensa. Trzecie Kolegium rzeczone Iuristarum, na Grodzkiej ulicy przy
podáwáć Questye do disputácyey Mistrzom/ Bákáłarzom/ y Studentom/ ná káżdą Sobotę y Niedźielę; przy ktorych praesentes powinni być/ y Questye o rzeczách trudnych y wątpliwych rozprowadzáć/ y dostátecznie solwowáć: pokáżuiąc dostátecznymi rozumu wywodámi/ w czym iest omyłká/ á w czym prawdá/ y iáko ma być obroniona. Te tedy vtárczki Filozowskie bywáią czynione dwá kroć w tydźień/ lubo to są y od sámych Professorow árgumentámi trudnemi záwichłáne/ y potężnemi rácyámi z obu stron vmocnione/ oni te deciduią/ y prawdę szczyrą iáko iudices vznawáią/ ná ktorey Disputatores oną się kontentuiąc/ przestawáią: żyią ex communi mensa. Trzećie Kollegium rzeczone Iuristarum, ná Grodzkiey vlicy przy
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 23
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
INFORMACJA CHRONOGRAFICZNA O KALENDARZU.
Ponieważ Kalendarz każdy jest to dystrybucja czasu coroczniego na swoje części. Więc chcącemu nie tylko nim się miarkować, ale i rozumno ciekawie zrozumieć co to jest kalendarz, wiedzieć za fundament potrzeba co to jest czas. Czas według nie tak Filozowskiej szpekulacyj, jako Matematycznej uwagi wzięty, i po pospolitemu używaniu akomodowany, jest trojaki. Pierwszy się zowie Astronomiczny. Drugi Polityczny. Trzeci Kościelny. INFORMACJA I. O czasie Astronomicznym.
I. Czas Astronomiczny jest to wymiar trwałości rzeczy stworzonych na obrocie luminarzów Niebieskich osadzony. Bo BÓG stworzył tym końcem Niebieskie światła, aby wydzielały
INFORMACYA CHRONOGRAFICZNA O KALENDARZU.
Ponieważ Kálendarz każdy iest to dystrybucya czasu coroczniego ná swoie części. Więc chcącemu nie tylko nim się miarkowáć, ale y rozumno ciekáwie zrozumieć co to iest kálendarz, wiedzieć zá fundáment potrzeba co to iest czas. Czas według nie tak Filozowskiey szpekulácyi, iáko Matemátyczney uwagi wzięty, y po pospolitemu używániu akkommodowány, iest troiáki. Pierwszy się zowie Astronomiczny. Drugi Polityczny. Trzeci Kościelny. INFORMACYA I. O czasie Astronomicznym.
I. Czas Astronomiczny iest to wymiar trwáłości rzeczy stworzonych ná obrocie luminarzow Niebieskich osádzony. Bo BOG stworzył tym końcem Niebieskie światłá, aby wydzielały
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 1
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743