20 Syrach 22. Lament Przypo. 3. Przypo. 9. Cerkwie ś. Wschodniej. Gen. 5. Lament Psal. 50. Efes. 2. Efes. 4. 1. Cor. 15 Cerkwie ś. Wschodniej. Efes. 5. Jan 4 Rzym. 6 Efes. 5. Lament. Galat. 5. Rzym: 6 Haebr. 10 Cerkwie ś. Wschodniej. Przypów: Salom. 1. Jerem. 7. Lament Przyp. 9. Syrach 5 Cerkwie ś. Wschodniej. Modlitwa do Boga.
Ty sam Królu wiecznej chwały/ nieba i ziemie włajco/ którego Tron jest myślą nieogarniony/ i sława niepojęta
20 Syrach 22. Láment Przypo. 3. Przypo. 9. Cerkwie ś. Wschodniey. Gen. 5. Láment Psal. 50. Ephes. 2. Ephes. 4. 1. Cor. 15 Cerkwie ś. Wschodniey. Ephes. 5. Ian 4 Rzym. 6 Ephes. 5. Láment. Galat. 5. Rzym: 6 Haebr. 10 Cerkwie ś. Wschodniey. Przypow: Salom. 1. Ierem. 7. Láment Przyp. 9. Syrach 5 Cerkwie ś. Wschodniey. Modlitwá do Bogá.
Ty sám Krolu wiecżney chwały/ niebá y źiemie włayco/ ktorego Thron iest myślą nieogárniony/ y sławá niepoięta
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 20
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
sfery niebieskie obraca, i gdyby ta stanęła, stanęłyby wszystkie, co i w zegarkach widziemy, w których jedna waga wszystkie kółka obraca. Przeto poznawszy, jaka była miłość boska i inne cnoty, dojdziemy snadno, jaka była wiara, gdyż według św. Pawła: „fides quae per charitatem operatur” (ad Galat., 5) wiara, która działa przez miłość (List do Galatów, 5, 6).
Była w zmarłym panie miłość ukrzyżowanego Jezusa tak wielka i gorąca, że lubo tyle umiał, tyle mądrości nabył ten wielki ksiąg legista, ile jej nabyć może w tych sześciu językach biegły, w polskim, łacińskim,
sfery niebieskie obraca, i gdyby ta stanęła, stanęłyby wszystkie, co i w zegarkach widziemy, w których jedna waga wszystkie kółka obraca. Przeto poznawszy, jaka była miłość boska i inne cnoty, dojdziemy snadno, jaka była wiara, gdyż według św. Pawła: „fides quae per charitatem operatur” (ad Galat., 5) wiara, która działa przez miłość (List do Galatów, 5, 6).
Była w zmarłym panie miłość ukrzyżowanego Jezusa tak wielka i gorąca, że lubo tyle umiał, tyle mądrości nabył ten wielki ksiąg legista, ile jej nabyć może w tych sześciu językach biegły, w polskim, łacińskim,
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 488
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
/ iż go oni/ tedy do nich przyszedł/ jako Anioła Świętego/ ba/ jako samego Syna Bożego. rozpostartymi (jako więc mówią) rękami witali. Tak się byli tego Posłańca Bożego/ ci dobrzy ludkowie rozmiłowali/ że kiedyby rzecz można była/ byliby własne oczy sobie wyłupili/ i jemu dali. Galat. 4. u. 14. seq.
O Wy wielkiej pochwały godni Galatowie/ którzyście Słudze Bożemu tak wielkąUczciwość pokazowali/ i jakoby przed Bóstwem jakim ledwie nie na kolana przed nim upadali; zawstydźcie potym i pohańbicie na sądzie Bożym one niektóre zacnego i podłego stanu Chrześcijany/ którzy lubo to dobrze wiedzą/ że sługom
/ iż go oni/ tedy do nich przyszedł/ iáko Aniołá Swiętego/ bá/ iáko sámego Syná Bożego. rospostártymi (iáko więc mowią) rękámi witáli. Ták śię byli tego Posłáńcá Bożego/ ći dobrzy ludkowie rozmiłowáli/ że kiedyby rzecz można byłá/ byliby własne oczy sobie wyłupili/ y iemu dáli. Galat. 4. v. 14. seq.
O Wy wielkiey pochwały godni Gálátowie/ ktorzyśćie Słudze Bożemu ták wielkąUczćiwość pokázowáli/ y iákoby przed bostwem iákim ledwie nie ná koláná przed nim upadáli; záwstydźćie potym y poháńbićie ná sądźie Bożym one niektore zacnego y podłego stanu Chrześciány/ ktorzy lubo to dobrze wiedzą/ że sługom
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Eiiiv
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
i źle czynić/ gdyż zakazujecie dobrych Uczynków. I. Tim. I. v. 18. seq.
Wielka się nam krzywda w tej mierze przed Bogiem/ i przed światem dzieje; Bo My upominamy każdego do dobrych Uczynków/ i do pobożności Krześciańskiej /aby bojował dobry bój/ zachował wiarę/ i dobre sumnienie Galat. 9. v. 6.
Wiemy dobrze/ co powiedział Apostoł Z. Wiara przez miłość (przez dobre uczynki) sprawuje/ i nie jest rzecz można/ żeby człowiek/ który w JEZUSA wierzy/ dobrych uczynków czynić/ i pobożnie żyć nie miał.
Zaczym niech się przechwala ten i ów/ bądź Plebejusz/
y źle czynić/ gdyż zákázuiećie dobrych Uczynkow. I. Tim. I. v. 18. seq.
Wielka śię nam krzywdá w tey mierze przed Bogiem/ y przed świátem dźieie; Bo My upominamy káżdego do dobrych Uczynkow/ y do pobożnosći Krześciáńskiey /áby boiował dobry boy/ záchował wiárę/ y dobre sumnienie Galat. 9. v. 6.
Wiemy dobrze/ co powiedźiał Apostoł S. Wiárá przez miłość (przez dobre uczynki) spráwuie/ y nie iest rzecz można/ żeby człowiek/ ktory w IEZUSA wierzy/ dobrych uczynkow czynić/ y pobożnie żyć nie miał.
Záczym niech śię przechwala ten y ow/ bądź Plebeiusz/
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Oiiii
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
którzy przez nią wchodzą. A ciasna jest brama/ i wąska jest droga/ która prowadzi do żywota/ a mało ich jest/ którzy ją znajdują. Steingarr in Epit. Histor. cit. Stifi. in L. T. H. Cap. XVII. vom Heiligen Abendmahl/ p. m. 1149. Galat. 6. v. 7. Strigen. 2. p. Postil. Dominic. I. p. Trinitat, Vid. L. T. H. Tit. p. m. 255. Rom. 12. v. 3. Psal. 131. v. I. Vid. Engelgr
ktorzy przez nię wchodzą. A ćiásna iest bramá/ y wąska iest drogá/ ktora prowádźi do żywotá/ á máło ich iest/ ktorzy ią znayduią. Steingarr in Epit. Histor. cit. Stiffi. in L. T. H. Cap. XVII. vom Heiligen Abendmahl/ p. m. 1149. Galat. 6. v. 7. Strigen. 2. p. Postil. Dominic. I. p. Trinitat, Vid. L. T. H. Tit. p. m. 255. Rom. 12. v. 3. Psal. 131. v. I. Vid. Engelgr
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Siiiiv
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
was pisze/ omnia praeprimis, quae ex revelatione suntsubsannatis et exploditis, ipsâ etiam scripturâ pro fabulâ et deridiculo habitâ, to wszystko/ czegokolwiek słowo Boże uczy/ za bajki i wymysły macie; przydzie jednak kiedykolwiek ten czas/ że na one słowa Apostołskie wspominać będziecie: Nie błądzicie Bóg się nie da z siebie naśmiewać. Galat. 6. v. 9.
Panowie wielcy/ lubo żarty miłują/ wszakże nie dadzą się z siebie naśmiewać/ co się kilką przykładów wyraźnie pokazać może. Pandulfus Kolenutius Lib. I. Histor. Neapolit. p. 30.
Ramirus będać Mnichem z Klasztora był wyzwany/ i za Króla Aragońskiego obrany. Ten gdy
was pisze/ omnia praeprimis, quae ex revelatione suntsubsannatis et exploditis, ipsâ etiam scripturâ pro fabulâ et deridiculo habitâ, to wszystko/ czegokolwiek słowo Boże uczy/ zá bayki y wymysły maćie; przydźie iednák kiedykolwiek ten czás/ że ná one słowá Apostolskie wspomináć będźiećie: Nie błądźićie Bog śię nie da z śiebie náśmiewáć. Galat. 6. v. 9.
Pánowie wielcy/ lubo żárty miłuią/ wszákże nie dádzą śię z śiebie náśmiewáć/ co śię kilką przykłádow wyráźnie pokazáć może. Pandulphus Collenutius Lib. I. Histor. Neapolit. p. 30.
Ramirus będac Mnichem z Klasztorá był wyzwány/ y zá Krolá Arágońskiego obrány. Ten gdy
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Zii
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
umarł/ tedy powinniście żłobowi się urodziwszy w żłobie leżał Betlejemskim/ i na oślicy wjeżdżał do Jeruzalem.
KOHELET, Apostoł Paweł na to Mahomecie tobie odpowiada: ni żłobu/ ni oślicy nie szanując tylko mówiąc: Ale ja niedaj Boże/ abym się miał chlubić/ chyba w Krzyżu Pana naszego Jezusa Chrystusa. Galat: 6. ROZDZIAŁ SiódmY.
ALKORAN Gani chrześcijan za obrazy/ które chrześcijanie szanują i onym się kłaniają/ i nazywa bałwanami obrazy/ czrześcian zaś balwochwalcami/ dla tego Mahometani w meczetach swoich obrazów nie mają/ tylko na ścianach sententie są na chwałę Bożą i Mahometową napisane/ niemasz Boga oprócz Boga i Mahomet jest Apostoł
vmarł/ tedy powinńiśćie żłobowi śie urodziwszy w żłobie leżał Bethlehemskim/ y ná oslicy wieżdżał do Ieruzálem.
KOHELETH, Apostoł Páweł ná to Machomećie tobie odpowiádá: ni żłobu/ ni oslicy nie szánuiąc tylko mowiąc: Ale iá nieday Boże/ ábym śie miáł chlubić/ chibá w Krzyżu Pana naszego Iezusa Chrystusa. Galat: 6. ROZDZIAŁ SIODMY.
ALKORAN Gáni chrześćián zá obrázy/ ktore chrześćianie szánuią y onym śie kłániáią/ y názywá bałwánami obrázy/ czrześćian záś balwochwálcami/ dla tego Máchometani w meczetach swoich obrázow nie maią/ tylko na śćiánach sententie są na chwałę Bożą y Máchometową napisane/ niemasz Boga oprocz Boga y Máchomet iest Apostoł
Skrót tekstu: GalAlk
Strona: 34
Tytuł:
Alkoran Machometów
Autor:
Joannicjusz Galatowski
Drukarnia:
Łazarz Baranowicz
Miejsce wydania:
Czernihów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683