tedy pod jedną Osobą komunikować, jak czynią Łacińscy Laicy, a czasem i Kapłani, co i u Greków często practicatur. Czemu by zaś nie osobno jak Chrystus czynił na ostatniej Wieczerzy, dają Grecy Ciało, a potym krew, lecz razem zmieszawszy, ta jest racja: że z rąk Z: Jana Chryzostoma iż niezbożna Heretyczka Sekty Macedoniańskiej, przyjąwszy Chrystusa Ciało pod Osobą Chleba, podała sekretnie służebnicy swojej, a swoją potajemnie Heretycką przyjęła Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
komunię, która się jej w kamień obróciła. Odtąd widząc ten Cud Z: Chryzostom, postanowił napotym, aby razem mieszać species Sakramentu tego, i tak dawać z kielicha, jako posze
tedy pod iedną Osobą kommunikować, iak czynią Łacińscy Laicy, á czasem y Kapłani, co y u Grekow często practicatur. Czemu by zaś nie osobno iak Chrystus czynił na ostatniey Wieczerzy, daią Grecy Ciało, á potym krew, lecz razem zmieszawszy, ta iest racya: że z rąk S: Jana Chryzostoma iż niezbożna Heretyczka Sekty Macedoniańskiey, przyiąwszy Chrystusa Ciało pod Osobą Chleba, podała sekretnie służebnicy swoiey, á swoią potaiemnie Heretycką przyieła Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
kommunię, ktora się iey w kamień obrociła. Odtąd widząc ten Cud S: Chryzostom, postanowił napotym, aby razem mieszać species Sakramentu tego, y tak dawać z kielicha, iako posze
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 59
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
odprawiła.
Pisał też oprócz innych Monarchów do Elżbiety Ferdynard Cesarz, upominając ją, aby Wiary swych Antenatów nie odstępowała, aby więzionych Biskupów wypuściła, Beneficia im oddając. Nic przez to niewskurał u hardej i zaślepionej Królowy, nikogo nie aprehendującej.
Było consilium, na Konsylium Trydenckim, czy ją jako ipso Iure wyklętą ogłosić za Heretyczkę? Prosił Cesarz, aby tym czasem nie ogłoszono, życząc, aby za jego Syna poszła Katolika, który by ją od uporu odciągnoł. Ale ona Syna zawiodła, jak innych statecznie uparta w swym zdaniu. Wtedy Marię Sztuartę Królową Szkocką, poddani z zdrady Angielskich Heretyków, jako by męża zabiła, wzięli do więzienia:
odprawiła.
Pisał też oprocz innych Monarchow do Elżbiety Ferdinard Cesarz, upominaiąc ią, aby Wiary swych Antenátow nie odstępowała, aby więzionych Biskupow wypuściła, Beneficia im oddaiąc. Nic przez to niewskurał u hardey y zaślepioney Krolowy, nikogo nie apprehenduiącey.
Było consilium, na Koncilium Trydenckim, czy ią iako ipso Iure wyklętą ogłosić za Heretyczkę? Prosił Cesarz, aby tym czasem nie ogłoszono, życząc, aby za iego Syná poszła Katolika, ktory by ią od uporu odciągnoł. Ale ona Syna zawiodła, iak innych statecznie uparta w swym zdaniu. Wtedy Maryę Sztuartę Krolową Szkocką, poddani z zdrády Angielskich Heretykow, iako by męża zabiła, wzieli do więzienia:
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 113
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
w Rzymie, którego te contenta O Schizmie Angielskiej
że Pius V mający od Chrystusa Właazę i Następca Piotra, Elzbietę niew olnicę na Królestwie Angielskim nie sprawiedliwie osadzoną jako Autorkę tyle nieprawości (wyłożono wszystkie jej akcje znależytą ekspressyą i dokumentami) musi ją karać, której Przodkowie pięknie się Kościołowi Bożemu przysłużyli, ma i deklaruje za Heretyczkę, i Heretyków Przyjaciółkę, i że zadherentami swemi klątwę popadła, i od jedności ciała Chrystusowego odcięta że od Królestwa odsądzona, że Panowie, Poddani, Pospólstwo, jakimkolwiek sposobem i przysięgą jej obowiązani, od wszelkiej wierności, Posłuszeństwa są wolni. Kto by zaś tego niestuchał, w takąż klątwę wpada. Te Kónstytucje
w Rzymie, ktorego te contenta O Schizmie Angielskiey
że Pius V maiący od Chrystusa Właazę y Następca Piotra, Elzbietę niew olnicę na Krolestwie Angielskim nie sprawiedliwie osadzoną iako Autorkę tyle nieprawości (wyłożono wszystkie iey akcye znależytą expressyą y dokumentami) musi ią karać, ktorey Przodkowie pięknie się Kościołowi Bożemu przysłużyli, ma y deklaruie za Heretyczkę, y Heretykow Przyiaciołkę, y że zadherentami swemi klątwę popadła, y od iedności ciała Chrystusowego odcięta że od Krolestwa odsądzona, że Panowie, Poddani, Pospolstwo, iákimkolwiek sposobem y przysięgą iey obowiązani, od wszelkiey wierności, Posłuszenstwa są wolni. Kto by zaś tego niestuchał, w takąż klątwę wpada. Te Kónstytucye
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 114
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, jedni o nim powątpiwali, jednakże (powiedają) sekretnie, aby był odmieniony, w Rzymie się słarali. Świętobliwość tego Papieża sami Heretycy aprehendowali.
Ten Dekret i szerzenie się w Anglii Wiary Z, rozdrażniło Królowę, że na Sejmie złożonym. Prawa okrutne na Katolików postanowiła. Zakazała pod gardłem, aby tą nikt Heretyczką, odszczepiencem, nie słusznie nabywającą Królestwa niezwał. Agnus DEI, Krzyżyki, Obrazki, na znak wyznania Wiary Z. z Rzymu na pociechę Katolików przez pobożne Osoby od Ojca Z. przysłane, zakazała pod konfiskacją Dóbr nosić: Aby Listów Papieźkich nikt nie akceptował w Anglii pod gardłem: Kapłanom sub crimine laesae Maiestatis zakazała
, iedni o nim powątpiwali, iednakże (powiedaią) sekretnie, aby był odmieniony, w Rzymie się słarali. Swiętobliwość tego Papieża sami Heretycy apprehendowali.
Ten Dekret y szerzenie się w Anglii Wiary S, rozdrażniło Krolowę, że na Seymie złożonym. Prawa okrutne na Katolikow postanowiła. Zakazałá pod gardłem, aby tą nikt Heretyczką, odszczepiencem, nie słusznie nabywaiącą Krolestwa niezwał. Agnus DEI, Krzyżyki, Obrazki, na znak wyznania Wiary S. z Rzymu na pociechę Katolikow przez pobożne Osoby od Oyca S. przysłane, zakazała pod konfiskacyą Dobr nosić: Aby Listow Papieźkich nikt nie akceptował w Anglii pod gardłem: Kapłanom sub crimine laesae Maiestatis zakazała
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 114
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, aby żaden Jezuitą nie został pod gardłem z Anglików, ani się wdomu pod ich władzą uczył, do Ojczyzny powrócił, nie ucząc się pod niemi: żeby żaden Ksiądz choćby Kalwinem z Katolika został pod utratą Głowy, nie ważył się o mil 10 zostawać od rezydencyj Królowy. Takie to były zabiegi!
Tandem Elżbieta Heretyczka, wielkiego rozumu Królowa, a jeszcze większej chytrości, i okrucieństwa Pani, życie skończyła Roku 1603 wieku swe∙ go lat mając 70, Anglię w ciężkiej Schizmie i Herezyj zostawiwszy, w której co dnia bardziej insordescit na szkodę Dusz. Dalsze awantury Angielskie z okazji Schizmy tamecznej, najbardziej o Męczennikach Angielskich.
Jak się otworzyło za
, áby żaden Iezuitą nie został pod gardłem z Anglikow, ani się wdomu pod ich władzą uczył, do Oyczyzny powrocił, nie ucząc się pod niemi: żeby żaden Xiądz choćby Kalwinem z Katolika został pod utrátą Głowy, nie ważył się o mil 10 zostawać od rezydencyi Krolowy. Takie to były zabiegi!
Tandem Elżbieta Heretyczka, wielkiego rozumu Krolowa, a ieszcze większey chytrości, y okrucieństwa Pani, życie skończyła Roku 1603 wieku swe∙ go lat maiąc 70, Anglię w cięszkiey Schizmie y Herezyi zostawiwszy, w ktorey co dnia bardziey insordescit ná szkodę Dusz. Dalsze awantury Angielskie z okazyi Schizmy tameczney, naybardziey o Męczennikach Angielskich.
Iak się otworzyło za
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 116
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Storeus za Maryj Królowy Angielskiej Katolicki Inquisitor na Heretyków złowiony, więziony, uszedł był do Zony do Flandryj, a że pięknej uniknoł okazji Męczeństwa, żałował; zaczym za sprawą Bożą. a za radą Heretyków dostał się do Anglii; sądzony w brew mówił, iż. Prawa żadnego nań niema Królowa jako wyklęta i Heretyczka, a on jej nie jest poddanym. Wyspowiadał się przed[...] Ikmonem Opatem blisko inkarcerowanym, obieszony jest, castratus, exenteratus. cwiertowany, palony.
W Roku 1580, i lat niższych wielu także tyranizowano Prawowiernych Chrystusowych, jako to Edmunda Kampiana Jezuitę, który Roku 1581 1. Decembris, w Londynie urodzony, uczył się
Storeus zá Maryi Krolowy Angielskiey Katolicki Inquisitor na Heretykow złowiony, więziony, uszedł był do Zony do Flandryi, a że piękney uniknoł okazyi Męczeństwa, żałował; zaczym za sprawą Bożą. á za radą Heretykow dostał się do Anglii; sądzony w brew mowił, iż. Prawa żadnego nań niema Krolowa iako wyklęta y Heretyczka, a on iey nie iest poddanym. Wyspowiadał się przed[...] Ikmonem Opatem blisko inkarcerowanym, obieszony iest, castratus, exenteratus. cwiertowany, palony.
W Roku 1580, y lat niższych wielu także tyrannizowano Prawowiernych Chrystusowych, iáko to Edmunda Kampiana Iezuitę, ktory Roku 1581 1. Decembris, w Londynie urodzony, uczył się
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 118
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
raczej sekta w Anglii jest Anglo. Calviniana zwana, która nie tylko ordinem Episcopatûs przyjmuje, ale też trzyma, iż jest starszy Ordo i wyższy nad Presbyteratum, ma Katedralne kościoły, w nich Kanoników Praebendarios: Liturgie swym odprawują porządkiem, i Jutrznie Nieszpory, Krzyż Z. czczą, do Chrztu zażywają; według ustawy Elżbiety Heretyczki Królowy Króla Angielskiego za Głowę swego Kościoła mają Inna sekta tam jest Reformatorum, którzy wzięli imię Puritanorum, we wszystkim przeciwni Anglo-kalwinianom, to odrzucający, co tamci trzymają; a do tych Purytanów należą Sektarze Presbyteriani, i Independentes najgorsi; wiążą się do nich i Anabaptistae, należą Antynomi, którzy Prawo i cały stary odrzucają
raczey sekta w Anglii iest Anglo. Calviniana zwana, ktora nie tylko ordinem Episcopatûs przyimuie, ale też trzyma, iż iest stárszy Ordo y wyższy nad Presbyteratum, ma Katedralne kościoły, w nich Kanonikow Praebendarios: Liturgie swym odprawuią porządkiem, y Iutrznie Nieszpory, Krzyż S. czczą, do Chrztu zażywaią; według ustawy Elżbiety Heretyczki Krolowy Krola Angielskiego za Głowę swego Kościoła maią Inna sekta tam iest Reformatorum, ktorzy wzieli imie Puritanorum, we wszystkim przeciwni Anglo-kalwinianom, to odrzucaiący, co tamci trzymaią; a do tych Puritanow należą Sektarze Presbyteriani, y Independentes naygorsi; wiążą się do nich y Anabaptistae, należą Antinomi, ktorzy Prawo y cały stary odrzucaią
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 402
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. W SZKOCYJ Północej blisko Miasta Scoon pokazują miejsce, na którym Królów Szkockich z starodawna koronowano na kamieniu marmurowym; który Król Fergusius tam z sobą z Hibernii sprowadził a Król Edward wziął z sobą do Anglii, i lokował w Westminster Pałacu Londyńskim Parlamentowym teraz, olim Klasztorze, z inskrypcją tu położoną, po Śmierci Elżbiety Królowy Heretyczki weryfikowaną.
Ni fallit fatum, Scoti quocunque locatum. Invenient lapidem, regnare tenentur ibidem .
Tu jest w Północej Szkocyj DUNKELD, to jest Calcedonium Castrum, nad Taj rzeką, olim Stolica Kalcedonii, to jest Szkocyj teraźniejszej.
W HIBERNII to notandum, iż się zowie ten kraj, to iuverno iernia, Irys, Iverdon
. W SZKOCYI Pułnocney blisko Miasta Scoon pokazuią mieysce, na ktorym Krolow Szkockich z starodawna koronowano na kamieniu marmurowym; ktory Krol Fergusius tam z sobą z Hibernii sprowadził á Krol Edward wziął z sobą do Anglii, y lokował w Westminster Pałacu Londyńskim Parlamentowym teraz, olim Klasztorze, z inskrypcyą tu położoną, po Smierci Elżbiety Krolowy Hęretyczki weryfikowaną.
Ni fallit fatum, Scoti quocunque locatum. Invenient lapidem, regnare tenentur ibidem .
Tu iest w Pułnocney Szkocyi DUNKELD, to iest Calcedonium Castrum, nád Tay rzeką, olim Stolica Kalcedonii, to iest Szkocyi teraznieyszey.
W HIBERNII to notandum, iż się zowie ten kray, to iuverno iernia, Iris, Iverdon
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 409
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. Tak o żydzie u Grzegorza z. l. 3. dial: 7. Przetoż gdy grzmoty i Piórony słyszamy żegnamy się/ bo i bies jemi za Bożym dopuszczeniem władnie. Niewadzi i Polski przykład miasto obcych przytoczyć. W Przemyskiej ziemi/ krawcy u szlachcia wizbie stołowej roblili około barwy/ a iż Pani heretyczka była/ gdy weszła do rzemieślników przypatrzyć się robocie/ grzmoty i błzskania powstaną/ krawcy jako katolicy poczną się żegnać/ Pani uczyni sobie śmiech znabożeństwa ich/ siedząc miedzy dwiema okny/ tym czasem uderzy piorun na ono miejsce: panią porwie i wpuł izby stołowej uderzył oziemię; przejszedsz z ku sobie podniosą Panią na
. Ták o żydzie v Grzegorza s. l. 3. dial: 7. Przetoż gdy grzmoty y Piorony słyszamy żegnamy się/ bo y bies iemi zá Bożym dopusczeniem władnie. Niewadzi y Polski przykład miasto obcych przytoczyć. W Przemysłkiey źięmi/ kráwcy v slachciá wizbie stołowey roblili około barwy/ á iż Pani haeretyczká byłá/ gdy weszłá do rzemieślnikow przypátrzyć się robocie/ grzmoty y błzskania powstáną/ krawcy iako kátolicy poczną się żegnać/ Páni vczyni sobie śmiech znabożeństwá ich/ śiedząc miedzy dwiemá okny/ tym czásem vderzy piorun ná ono mieysce: panią porwie y wpuł izby stołowey vderzył oźięmię; przeyszedsz z ku sobie podniosą Panią ná
Skrót tekstu: WisCzar
Strona: 115
Tytuł:
Czarownica powołana
Autor:
Daniel Wisner
Drukarnia:
Wojciech Laktański
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
magia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680
dobrży. Augustyn zaś ś. tak mówi
Więc bałwochwalstwa/ które bywały u Żydów/ nie zowie pismo ś. tytułem częstszym/ jako Wszeteczeństwem: Adhuc fornicationes matris tuae Iezabel, et veneficia multa vigent. Herezje wasze na miejsca bałwochwalstw nastąpiły; cierpiał Bóg bałwany/ cierpi i heretyki jako widzę; ale weźmie czasu swego Jezabel heretyczka zapłaty swoje/ i zwami/ których wylęgła/ nieszczęsne syny/ jeśli się nie obaczycie/ i do kolei/ z którejeście wypadli/ nie nawrócicie. Życzę wam tego/ jako Katolik/ z serca/ a zemną wszyscy wierni Pańscy/ nawroćcie się/ nawroćcie się do kolei dawnej Egzorbitantowie/ proszę/ proszę. 4
dobrży. Augustyn záś ś. ták mowi
Więc báłwochwálstwá/ ktore bywáły v Zydow/ nie zowie pismo ś. tytułem częstszym/ iáko Wszeteczeństwem: Adhuc fornicationes matris tuae Iezabel, et veneficia multa vigent. Herezye wásze ná mieyscá báłwochwalstw nástąpiły; ćierpiał Bog bálwány/ ćierpi y heretyki iáko widzę; ále wezmie czásu swego Iezábel heretyczká zapłáty swoie/ y zwámi/ ktorych wylęgłá/ nieszczęsne syny/ iesli się nie obaczyćie/ y do kolei/ z ktoreyeśćie wypádli/ nie náwroćićie. Zyczę wam tego/ iáko Kátholik/ z sercá/ á zemną wszyscy wierni Páńscy/ náwroććie się/ náwroććie się do kolei dawney Exorbitántowie/ proszę/ proszę. 4
Skrót tekstu: BirkEgz
Strona: 18
Tytuł:
O Egzorbitancjach kazania dwoje
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632