trzeć nie dopuścić. Co bowiem za zgoda Chrystusowi z Belialem, abo co za cześć wiernemu z niewiernym? Dajcie mi w tym wiarę Ojcowie moi i Bracia/ że nierównoby się było lepiej z narodem naszym już od dawna stało/ gdyby tym Zyzaniom/ Filaletom/ Ortologom/ i tym podobnym/ w Cerkwi naszej Ruskiej Herezjarchów były usta zatamowane takim sposobem/ jakimby i Boże/ i ludzkie prawo pozwalało/ nie byłaby zaiste Cerkiew nasza w tak niezbożnych na majestat Boży bluźnierstw podejrzenie do nas samych podana: i naród nasz Ruski do takiego navpadek swój goniącego rozdwojenia nieprzyszedłby był. Ale jeśli im szło o wiarę/ a mieli ją
trzeć nie dopuśćić. Co bowiem zá zgodá Christusowi z Beliálem, ábo co żá cześć wiernemu z niewiernym? Dáyćie mi w tym wiárę Oycowie moi y Brácia/ że nierownoby sie było lepiey z narodem nászym iuż od dawná stáło/ gdyby tym Zyzániom/ Philáletom/ Ortologom/ y tym podobnym/ w Cerkwi nászey Ruskiey Haeresiárchow były vstá zátámowáne tákim sposobem/ iákimby y Boże/ y ludzkie práwo pozwaláło/ nie byłáby záiste Cerkiew nászá w ták niezbożnych ná máyestat Boży bluźnierstw podeyrzenie do nas sámych podána: y narod nász Ruski do tákiego návpadek swoy goniącego rozdwoienia nieprzyszedłby był. Ale ieśli im szło o wiárę/ á mieli ią
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 76
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
co i do nauki/ i do naprawy/ i do ćwiczenia w sprawiedliwości wadze. Za waszego żywota Cerkiew Boga żywego/ lud wybrany/ Królewskie Kapłaństwo niepokalane i nienaruszone zostało. Wasze Bogiem natchnione pisma/ nie zwiędła Duchownej mądrości lilia/ i podziś o was pamiątkę czynią coście byli i gdzieście odeszli. Wy Herezjarchów z pośrzodku wiernych Bożych wypędzili/ wy kąkol błędów z miedzy pszenice wypleli. Wyście świat ten i wszystko co na nim zwyciężyli/ wy pobożnego życia przykładni nauczyciele/ wy niezbożnego mieszkania gorliwi Kaźniciele: wy słowem i uczynkiem Pasterze/ wiedząc że świetscy nie tak dalece słowy jako uczynkami Przełożonych ku dobremu zaprawowani bywają. Począł abowiem
co y do náuki/ y do napráwy/ y do ćwicżenia w spráwiedliwośći wadze. Zá wászego żywotá Cerkiew Bogá żywego/ lud wybrány/ Krolewskie Kápłáństwo niepokaláne y nienáruszone zostáło. Wásze Bogiem nátchnione pismá/ nie zwiędła Duchowney mądrośći lilia/ y podźiś o was pámiątkę cżynią cośćie byli y gdźieśćie odeszli. Wy Heresiárchow z pośrzodku wiernych Bożych wypędźili/ wy kąkol błędow z miedzy pszenice wypleli. Wyśćie świat ten y wszystko co ná nim zwyćiężyli/ wy pobożnego żyćiá przykłádni náucżyciele/ wy niezbożnego mieszkánia gorliwi Káźnićiele: wy słowem y vcżynkiem Pásterze/ wiedząc że świetscy nie ták dálece słowy iáko vcżynkámi Przełożonych ku dobremu zápráwowáni bywáią. Pocżął ábowiem
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 4v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
rozproszyciele. Ten bowiem niezbożnego Nouata/ A ów obłudnego Pelagiusza Kacerze Pisma ś. strzałami zbodzione/ przeklęstwu oddali. Gdzie Arhanazius i Cyrylus Aleksandryjscy Patriarchowie/ i Grzegorz Nazianzeński Biskup/ mężni Ojca swego Rycerze/ i czuli moi zastępcy/ trzech onych pierwszych świętych powszechnych Synów jasnoświecące lampy: którzy Aviusza/ Macedoniusza/ i Nestoriusza wykrętne Herezjarchy z ich sektatormi Ewanielskim mieczem posiekli dla Kacerskiego ich bluźnierstwa wyklętych/ Szatanowi u moc podali: Aby każdy z nich nie lękając się oblicza człowieczego/ i krom wszelkiego na Osoby i Stany względu dzisiejszym Heretykom matkę ich dla której oni dusze swoje mężnie wydali/ dzień i noc trwożącym/ śmiele się zastanowiwszy/ rzekli: Przykazuje wam
rozproszyciele. Ten bowiem niezbożnego Nouatá/ A ow obłudnego Pelagiuszá Kácerze Pismá ś. strzałámi zbodźione/ przeklęstwu oddáli. Gdzie Arhánázius y Cyrillus Alexándryiscy Pátriárchowie/ y Grzegorz Názianzeński Biskup/ mężni Oycá swego Rycerze/ y cżuli moi zastępcy/ trzech onych pierwszych świętych powszechnych Synow iásnoświecące lámpy: ktorzy Aviuszá/ Mácedoniuszá/ y Nestoriuszá wykrętne Heresiárchy z ich sektátormi Ewánielskim miecżem pośiekli dla Kácerskiego ich bluźnierstwá wyklętych/ Szátánowi u moc podáli: Aby káżdy z nich nie lękaiąc się oblicża cżłowiecżego/ y krom wszelkiego ná Osoby y Stany względu dziśieyszym Heretykom mátkę ich dla ktorej oni dusze swoie mężnie wydáli/ dzień y noc trwożącym/ śmiele się zástánowiwszy/ rzekli: Przykázuie wam
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 4v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Heretykami dla trzech racyj: 1mo Propter periculum perversionis, tojest aby z niemi przestając, Katolickiej nie odstąpili Wiary. 2do. Unikając zgorszenia; widząc bowiem nie jeden zawarte z Heretykami przyjaźni, nie dobre w sobie czują sentymenta. 3tio. Dla zdrady ich, gdyż samego zdradzili BOGA, (po ludzku mówiąc) w swoich Herezjarchach, jako to Luter. który Vota Zakonne połamał czystości dla Katarzyny Borry, przysiągłszy publicè podczas promocyj swojej na Doktorstwo Teologii w Akademii Witemberskiej, że miał Wiary Z. Katolickiej strenue bronić aż do śmierci, a sam ją oppugnavit, i od niej odstąpił. Toć z odstępcami od BOGA nieprzystoi przystępować ad Societatem Armorum Ale
Heretykami dla trzech racyi: 1mo Propter periculum perversionis, toiest aby z niemi przestaiąc, Katolickiey nie odstąpili Wiary. 2do. Unikaiąc zgorszenia; widząc bowiem nie ieden zawarte z Heretykami przyiaźni, nie dobre w sobie czuią sentymenta. 3tio. Dla zdrady ich, gdyż samego zdradzili BOGA, (po ludzku mowiąc) w swoich Herezyarchach, iako to Luter. ktory Vota Zakonne połamał czystości dla Katarzyny Borry, przysiągłszy publicè podczás promocyi swoiey na Doktorstwo Teologii w Akademii Witemberskiey, że miał Wiary S. Katolickiey strenuè bronić aż do śmierci, a sam ią oppugnavit, y od niey odstąpił. Toć z odstępcami od BOGA nieprzystoi przystępować ad Societatem Armorum Ale
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 403
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Herezyj do Roku Pańskeigo 1595 wszystkich 450. Opisuje je Tertullianus, Baronius, Z. Epifanius, Niceforus, Prateolus in Elencho Haereticorum, Sanderus, Florimundus, X. Jan Kwiatkiewicz Soc: IESU in Annalibus Eccesiasticis, et in Fraude Haeresiarcharum, Wylicza Martinus Szentywani in Miscellaneis curiosioribus, etc.
HERETYCY imienia swoje pobrali od swoich Herezjarchów, alias Fundatorów, Pryncypałów Sekt swoich, jakoto Simoniaci od Simona, Manichaei od Manesa, Nestoriani od Nestoriusza. Innym podawane imiona od ich błędnej nauki, jakoto Millenaryj rzeczeni à mille Annis, iż nauczali, że CHRYSTUS przyszedłszy na świat, będzie królował tysiąc lat na ziemi z ludźmi. Zwali się inni a
Herezyi do Roku Pańskeigo 1595 wszystkich 450. Opisuie ie Tertullianus, Baronius, S. Epiphanius, Nicephorus, Prateolus in Elencho Haereticorum, Sanderus, Florimundus, X. Ian Kwiatkiewicz Soc: IESU in Annalibus Eccesiasticis, et in Fraude Haeresiarcharum, Wylicza Martinus Szentywani in Miscellaneis curiosioribus, etc.
HERETYCY imienia swoie pobrali od swoich Herezyarchow, alias Fundatorow, Pryncypałow Sekt swoich, iakoto Simoniaci od Simona, Manichaei od Manesa, Nestoriani od Nestoriusza. Innym podawane imiona od ich błędney nauki, iakoto Millenarii rzeczeni à mille Annis, iż nauczali, że CHRYSTUS przyszedłszy na świat, będzie krolował tysiąc lat na ziemi z ludźmi. Zwali się inni a
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1111
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
przez Gottów, Wandalów w Grecyj i w Afryce zarażonych. Z Polski jednak Dekretem publicznym za panowania Króla JANA KAZIMIERZA Annô Domini 1662 in Perpetuum wypędzeni z ignonimią w Węgrzech osiedli, temu złotemu jabłku, i ziemi mio- Herezje Chrześcijańskie
dem i mlekiem płynącej, przed BOGIEM wiele szkodząca. Nie mniejszego błędu tego wieku nastał był Macedonius Herezjarcha uczący, że DUCH Święty nie jest BOGIEM, ale Sługą OJCA i SYNA: za co wyklęty z nauką na Konsylium I Konstantynopolitańskim od Damaza Annô Domini 381. Było na nim Ojców pultora sta, i przydano w Credo: Qui ex Patre Filioque procedit: Qui cum Patre, et Filio simul adoratur. Tegoż jeszcze
przez Gottow, Wandalow w Grecyi y w Afryce zarażonych. Z Polski iednak Dekretem publicznym za panowania Krola IANA KAZIMIERZA Annô Domini 1662 in Perpetuum wypędzeni z ignonimią w Węgrzech osiedli, temu złotemu iabłku, y ziemi mio- Herezye Chrześciańskie
dem y mlekiem płynącey, przed BOGIEM wiele szkodząca. Nie mnieyszego błędu tego wieku nastał był Macedonius Herezyarcha uczący, że DUCH Swięty nie iest BOGIEM, ale Sługą OYCA y SYNA: za co wyklęty z nauką na Koncilium I Konstantynopolitańskim od Damaza Annô Domini 381. Było na nim Oycow pultora sta, y przydano w Credo: Qui ex Patre Filioque procedit: Qui cum Patre, et Filio simul adoratur. Tegoż ieszcze
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1114
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Ciało jego nie podobne do naszego: Nie wierzył Resurrectionem Mortuorum. Synod Czwarty przeciw niemu w Chalcedonie A. D. 551 od Leona I złożony za Marcjana Cesarza, na którym było 63 Ojców. Tego Grzegorz Wielki jeszcze Diakonem Kościoła Rzymskiego będąc, nawrócił i wyperswadował Meliora sapere. Tychże czasów nastał Nestoriusz Roku 428 brzydki Herezjarcha, Biskup Carogrodzki, Nowego Rzymu, nowe Monstrum. Tego Wiara i nauka była, że CHRYSTUS dwie miał w sobie Osoby, jednę Boską z BOGA, drugą pure ludzką z Matki; dlatego Najświętszej Panny zwać nie chciał BOGA-RÓDZICĄ Matką Boską; blużnił on, że MARIA non fuit Theotocos, sed fuit Christitocos; tojest nie
Ciało iego nie podobne do naszego: Nie wierzył Resurrectionem Mortuorum. Synod Czwarty przeciw niemu w Chalcedonie A. D. 551 od Leona I złożony za Marcyana Cesarza, na ktorym było 63 Oycow. Tego Grzegorz Wielki ieszcze Diakonem Kościoła Rzymskiego będąc, nawrocił y wyperswadował Meliora sapere. Tychże czasow nastał Nestoriusz Roku 428 brzydki Herezyarcha, Biskup Carogrodzki, Nowego Rzymu, nowe Monstrum. Tego Wiara y nauka była, że CHRYSTUS dwie miał w sobie Osoby, iednę Boską z BOGA, drugą purè ludzką z Matki; dlatego Nayświętszey Panny zwać nie chciał BOGA-RODZICĄ Matką Boską; blużnił on, że MARIA non fuit Theotocos, sed fuit Christitocos; toiest nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1114
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Efeskie I umyślnie na to złożone od Herezje Chrześcijańskie
Z. Celestyna Papieża za Teodozjusza Młodszego Annô Domini 431 in praesentia więcej niżeli 200 Ojców, i zaraz w Pozdrowieniu Anielskim MARYJ przydano; Sancta MARIA Mater DEI ora pro nobis, na wieczne wyznanie tej Prawdy. U jadł robak język temu bluźniercy, jako pokażę niżej między ukaraniem Herezjarchów.
Wieku Szóstego w Roku 540 miał świat Heretyków Monotelitów nauczających, że jedna tylko w Chrystusie była wola, dlatego też jednym palcem się żegnali, teste Patre Senniei.
Wieku Ósmego, alias Roku 726 nastali Iconomachi, inaczej Iconoclaste, tojest Obrazoburcy, albo Obrazów Burzyciele: Orygo ich ta: Za Leona Izaura, Żyd
Efeskie I umyślnie na to złożone od Herezye Chrześciańskie
S. Celestyna Papieża za Teodozyusza Młodszego Annô Domini 431 in praesentia więcey niżeli 200 Oycow, y zaraz w Pozdrowieniu Anielskim MARYI przydano; Sancta MARIA Mater DEI ora pro nobis, na wieczne wyznanie tey Prawdy. U iadł robak ięzyk temu bluźniercy, iako pokażę niżey między ukaraniem Herezyarchow.
Wieku Szostego w Roku 540 miał świat Heretykow Monotelitow nauczaiących, że iedna tylko w Chrystusie byłá wola, dlatego też iednym palcem się żegnali, teste Patre Sennyei.
Wieku Osmego, alias Roku 726 nastali Iconomachi, inaczey Iconoclastae, toiest Obrazoburcy, albo Obrazow Burzyciele: Origo ich ta: Za Leona Izaura, Zyd
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1115
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Favebat mu Fryderycus Elektor Saski, od pewnego Zakonnika scandalizatus, mówiącego, że to Włoska Avaritia Odpustów inventrix: kontent był z takiego Doktora w Nowej Witemberskiej Akademii od siebie erygowanej Anno Domini 1502. A tak został Apostatą Luter, naprzód z Zakonu, a potym od Z: Katolickiej Wiary, i urodził Sektę światu od Herezjarchów per partes różnych czasów proponowaną, a od niego niby w compendium zebraną. Praeivit mu Erasmus Roterodamus Augustianin imperfectus Theologus, lubo po różnych Akademiach wędrujący, skąd nie miód, lecz gorżkość zebrał, i już poniekąd Kościół Święty nią zaraził. Dla czego o nim napisano.
Erasmus parit ova. Lutherus excludit pullos, Erasmus dubitat
Favebat mu Fridericus Elektor Saski, od pewnego Zakonnika scandalizatus, mowiącego, że to Włoska Avaritia Odpustow inventrix: kontent był z takiego Doktora w Nowey Witemberskiey Akademii od siebie erigowaney Annô Domini 1502. A tak został Apostatą Luter, naprzod z Zakonu, á potym od S: Katolickiey Wiary, y urodził Sektę światu od Herezyarchow per partes rożnych czasow proponowaną, á od niego niby w compendium zebraną. Praeivit mu Erasmus Roterodamus Augustianin imperfectus Theologus, lubo po rożnych Akademiach wędruiący, zkąd nie miod, lecz gorżkość zebrał, y iuż poniekąd Kościoł Swięty nią zaraził. Dla czego o nim napisano.
Erasmus parit ova. Lutherus excludit pullos, Erasmus dubitat
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1123
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
między innemi dystyngwowani Chrześcijanami Oprócz Tureckiej generalnej, podlegli są jurysdykcyj Druzów, alias Relikwiom Krzyżaków, Osiedli Liban, i Antyliban. Jest Maronitów Kolegium w Rzymie sub cura OO Jezuitów: odprawują językiem Chaldejskim, Ceremonią Grecką, z tą jednak dystynkcją, że in Azymo Pane, jak Łacinnicy.
3. NESTORIANIE, idą za Nestora Herezjarchy nauką, mając go za Świętego: Bardzo obszerne aż do Indii obsiedli Kraje; inaczej się zowią Chaldejczykowie. Patriarchę swego mają Babilońskiego, który się zowie Catholicum, tojest Universalem, teste Strozza, którego Katedra w Mosul, olim Niniwe Mieście. Taż Sekta w Państwach Prezbytera Jana, albo Imperatora Abysyńskiego rozszerzyła się.
4
między innemi distyngwowani Chrześcianami Oprocz Tureckiey generalney, podlegli są iurisdikcyi Druzow, alias Relikwiom Krzyżakow, Osiedli Liban, y Antiliban. Iest Maronitow Kollegium w Rzymie sub cura OO Iezuitow: odprawuią ięzykiem Chaldeyskim, Ceremonią Grecką, z tą iednak dystynkcyą, że in Azymo Pane, iak Łacinnicy.
3. NESTORYANIE, idą za Nestora Herezyarchy nauką, maiąc go za Swiętego: Bardzo obszerne aż do Indii obsiedli Kraie; ináczey się zowią Chaldeyczykowie. Patryarchę swego maią Babilońskiego, ktory się zowie Catholicum, toiest Universalem, teste Strozza, ktorego Katedra w Mosul, olim Niniwe Mieście. Taż Sekta w Państwach Prezbytera Iana, albo Imperatora Abysyńskiego rozszerzyła się.
4
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1147
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755