otworzył/ i naleźć nie zdarzył tego dobra/ które szukane nami być z nakazu jego Boskiego należy. Jeśli dwom abo trzem/ na imię jego zebranym/ przyobiecał być z nimi: a gdzieby się nas zebrało w inne jego święte więcej/ o przytomności Zbawiciela naszego Chrysta PAna kto będzie wątpił? Mamy z swej strony Hierarchię zupełną. Mamy przy niej Archimandrity/ Igumeny/ Hyeromonachi i Presbytery. Mamy i M. W. przezacnych Familij Książąt/ Panów/ Szlachtę Rycerstwo. Mamy i z miast poważne Bractwa: że się da Bóg Sobór ten/ jak w imię Pańskie w koniec zbawienny zebrany/ porządnie pocznie/ spokojnie obejdzie/ i powoli Bożej
otworzył/ y náleść nie zdárzył tego dobrá/ ktore szukáne námi bydź z nakázu iego Boskie^o^ náleży. Ieśli dwom ábo trzem/ ná imię iego zebránym/ przyobiecał bydź z nimi: á gdźieby sie nas zebráło w inne iego święte więcey/ o przytomnośći Zbáwićielá nászego Christá PAná kto będźie wątpił? Mamy z swey strony Hierárchię zupełną. Mamy przy niey Archimándrity/ Igumeny/ Hyeromonáchi y Presbytery. Mamy y M. W. przezacnych Fámiliy Xiążąt/ Pánow/ Szláchtę Rycerstwo. Mamy y z miast poważne Bráctwa: że sie da Bog Sobor ten/ iák w imię Páńskie w koniec zbáwienny zebrány/ porządnie pocznie/ spokoynie obeydźie/ y powoli Bożey
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 128
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
Biskupa więtszym był. Abowiem żaden tego drugiemu dać nie może czego sam nie ma. Nie mając tedy ten Biskup który Papieża poświęca starszeństwa/ jak starszego z nieograniczoną władzą Papieża poświęca? Co jest owszeki rzecz Ordynacią psująca. Bo i Dionyzuis ś. Apostołski on społmieszkaniec i uczeń/ Pasterz i Uczyciel od nich postanowiony/ Cerkiewną Hierarchią na trzy części dzieli/ na Diakony/ Kapłany i Biskupy/ a nad Biskupski urząd nic więtszego nie pokłada. Ten tedy który o wszystkiej Hierarchiej Cerkiewnej dostatecznie pisał/ alboli przepomniał Papieskiej władze starszeństwa/ albo o nim nie wiedział/ albo wiedząc zamilczał. A iż te Kanony którem tu przytoczył/ i nazywają się i
Biskupá więtszym był. Abowiem żaden te^o^ drugiemu dác nie może cżego sam nie ma. Nie máiąc tedy ten Biskup ktory Papieżá poświąca stárszeństwá/ iák stárszego z nieogránicżoną władzą Papieżá poświąca? Co iest owszeki rzecż Ordinácią psuiąca. Bo y Dionyzuis ś. Apostolski on społmieszkániec y vcżeń/ Pásterz y Vcżyćiel od nich postánowiony/ Cerkiewną Hierárchią ná trzy cżęśći dźieli/ ná Diákony/ Kápłany y Biskupy/ á nád Biskupski vrząd nic więtszego nie pokłada. Ten tedy ktory o wszystkiey Hierárchiey Cerkiewney dostátecżnie pisał/ álboli przepomniał Papieskiey władze stárszeństwá/ álbo o nim nie wiedźiał/ álbo wiedząc zámilcżał. A iż te Canony ktorem tu przytocżył/ y názywáią się y
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 43v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
, nie długi napełniają regestr, gdyż Arcy-Biskupów tam tylko 7. aliàs Meksykański, Z. Do- O Wierze Katolickiej
minika, Limański Z. Fidei, de La Plata, Z. Jakuba, Z. Salwatora : Biskupów 32. według innych 36.
Tandem confiteor, że Jubo czterech poważnych czytałem Autorów piszących o Duchownej Hierarchii, katalog Arcy-Biskupów i Biskupów wyliczających, pewnego nie mogę dać katalogu, gdyż w stronach Bisurmańskich, Heretyckich, Schismatyckich, wiele ich upadło, albo cale zniesieni, i tylko są Titulares et Nominales Arcy-Biskupi i Biskupi. W jednych miejscach teraz ich daleko mniej, w niektórych trochę więcej niż było. Jakożkolwiek bądź, naliczyłem
, nie długi napełniaią regestr, gdyż Arcy-Biskupow tam tylko 7. aliàs Mexikanski, S. Do- O Wierze Katolickiey
minika, Limanski S. Fidei, de La Plata, S. Iakuba, S. Salwatora : Biskupow 32. według innych 36.
Tandem confiteor, że Iubo czterech powáżnych czytałem Autorow piszących o Duchowney Hierarchii, katalog Arcy-Biskupow y Biskupow wyliczaiących, pewnego nie mogę dáć katalogu, gdyż w stronách Bisurmańskich, Heretyckich, Schismatyckich, wiele ich upadło, álbo cale zniesieni, y tylko są Titulares et Nominales Arcy-Biskupi y Biskupi. W iednych mieyscách teraz ich daleko mniey, w niektorych trochę więcey niż było. Iákożkolwiek bądź, naliczyłem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1024
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
mniej w sobie mające osobliwości i konceptu w inwencyj, a jeszcze mniej tajemuic i admiracyj umyślnie opuszczam, ile kiedy drudzy o nich aż nazbyt popisali.
ORDERY Niektórych KAPITUŁ POLSKICH.
Invaluit zwyczaj za wieków naszych, że też ARCHI KAPITUŁY, i KAPITUŁY niektóre w Polsce dla powagi i dystynkcyj swojej, a jeszcze bardziej dla reprezentacyj Hierarchii Duchownej, przez którą Reges regnant. Niechcą też Duchowni ile Świeccy, od Świeckich Osób Omnia audentibus być upośledzeni, et Nos aliquod Nomenque Decusque gessimus. Dla tego inwentują sobie konceptem dobrym i z koneksyą, Ordery, przy zachodzącej Stolicy Apostołskiej Benedykcyj i Bullach. Właśnie im jako vere Duchownym, Znaki Spiritualitatis przyzwoite, Noszą
mniey w sobie maiące osobliwości y konceptu w inwencyi, a ieszcze mniey taiemuic y admiracyi umyślnie opuszczam, ile kiedy drudzy o nich aż nazbyt popisali.
ORDERY Niektorych KAPITUŁ POLSKICH.
Invaluit zwyczay zá wiekow naszych, że też ARCHI KAPITUŁY, y KAPITUŁY niektore w Polszcze dla powagi y dystynkcyi swoiey, a ieszcze bardziey dła reprezentacyi Hierarchii Duchowney, przez ktorą Reges regnant. Niechcą też Duchowni ile Swieccy, od Swieckich Osob Omnia audentibus bydź upośledzeni, et Nos aliquod Nomenque Decusque gessimus. Dla tego inwentuią sobie konceptem dobrym y z konnexyą, Ordery, przy zachodzącey Stolicy Apostolskiey Benedykcyi y Bullach. Własnie im iako vere Duchownym, Znaki Spiritualitatis przyzwoite, Noszą
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1056
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
lub pokusa każe. Tuż się liczą Lewelliowie, rządów Politycznych wzgardziciele, we wszystkim równość trzymający między Geograsia Generalna i partykularna
między sobą, dla tego na Magistraty łatwi rebelizanci, tylko topór aprehendują. Zgoła póki tam trwała Hierarchia Episcopalis tylko cztery sekt rachowano, tych imion Puritani, Bronsvistae, Familistae, Anabaptistae; jak ta ustała Hierarchia, urodziły się Sekty Presbyterianorum, Independentium: a ta sama Sekta podzielona na Anabaptistów Libertinów, Antyskrypturiariuszów, Chiliastów; albo Millenariuszów. Antynomów Manifestariuszów, albo Arminianów, Familistów Entusiastów Kwerentów albo Ekspektantów, Perfektystów, Socinianów, Antytrinitariów, Sceptików etc. z których samych nie zliczone porodziły się Sekty w Anglii. Strach słuchać, co
lub pokusa każe. Tuż się liczą Lewelliowie, rządow Politycznych wzgardziciele, we wszystkim rowność trzymaiący między Geograsia Generalna y partykularna
między sobą, dla tego na Magistraty łatwi rebellizanci, tylko topor apprehenduią. Zgoła poki tam trwała Hierarchia Episcopalis tylko cztery sekt rachowano, tych imion Puritani, Bronsvistae, Familistae, Anabaptistae; iak ta ustała Hierarchia, urodziły się Sekty Presbyterianorum, Independentium: a ta sama Sekta podzielona na Anabaptistow Libertinow, Antiskrypturiariuszow, Chiliastow; albo Millenariuszow. Antinomow Manifestariuszow, albo Arminianow, Familistow Enthusiastow Kwerentow albo Expektantow, Perfektystow, Socinianow, Antitrinitariow, Sceptikow etc. z ktorych samych nie zliczone porodziły się Sekty w Anglii. Strach słucháć, co
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 403
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
jako uszykowanym Wojskiem bronić umie sierotek swoich. Szczęśliwsze tedy z tej miary sieroctwo Apostołskie niż nasze/ bo acz i my mamy dobrego i mądrego Korony naszej opiekuna/ ale i ten/ i każdy z nabożeństwa swego ku Pannie Naświętszej/ przyzna że to mędrsza/ bo przeszła mądrością nie tylko ludzie/ ale nawyższe Cherubiny i Serafiny Hierarchij Anielskich. Przystąpmysz do drugiego warunku. Sieroctwo Apostołskie. Abac. 3. Ioann. 8. Abac. 3. Cantic. 6. Apocal. 12. Cantic. 6. Interregnum albo Gui: apud Delrium. Mich. 1. Sieroctwo Apostołskie. Luc. 2. Alb. Castell. in lib. de
iáko vszykowánym Woyskiem bronić vmie śierotek swoich. Sczęśliwsze tedy z tey miáry śieroctwo Apostolskie niż násze/ bo ácz y my mamy dobrego y mądrego Korony nászey opiekuná/ ále y ten/ y káżdy z nábożeństwá swego ku Pánnie Naświętszey/ przyzna że to mędrsza/ bo przeszłá mądrośćią nie tylko ludźie/ ále nawyższe Cherubiny y Seráphiny Hierarchiy Anyelskich. Przystąpmysz do drugiego wárunku. Sieroctwo Apostolskie. Abac. 3. Ioann. 8. Abac. 3. Cantic. 6. Apocal. 12. Cantic. 6. Interregnum álbo Gui: apud Delrium. Mich. 1. Sieroctwo Apostolskie. Luc. 2. Alb. Castell. in lib. de
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 16
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
zostawili. Tęć właśnie łaskę otrzymali Apostołowie/ po wzięciu Chrystusa do nieba/ którą otrzymał Elizeusz/ po wzięciu do nieba Eliasza Proroka. Wpadli w sieroctwo i w niebezpieczeństwo Apostołowie/ i jako Elizeusza Król Syryjski/ tak ich Synagoga obległa: ale na obronę duo viri astiterunt iuxta illos in vestibus albis, posłano dwu Hetmanów z Hierarchij górnych/ z pułkami i Rotami niebieskimi. By były otwarte oczy Apostołskie jako oczy chłopca Elizeuszowego pewnieby nie mniejsze Wojsko na obronę swoję z nieba zesłane ujzrały. Potężny Monarcha kiedy jednemu Królestwu bierze Hetmana/ który go bronił/ aby snadź Państwo od nieprzyjaciela nieszwankowało/ zaraz na to miejsce jeśli nie drugiego dzielnego także Hetmana
zostáwili. Tęć własnie łáskę otrzymáli Apostołowie/ po wźięćiu Chrystusá do niebá/ ktorą otrzymał Elizeusz/ po wźięćiu do niebá Eliaszá Proroká. Wpadli w śieroctwo y w niebeśpieczeństwo Apostołowie/ y iáko Elizeuszá Krol Syriyski/ ták ich Synágogá obległá: ále ná obronę duo viri astiterunt iuxta illos in vestibus albis, posłano dwu Hetmanow z Hierárchiy gornych/ z pułkámi y Rothámi niebieskimi. By były otwárte oczy Apostolskie iáko oczy chłopcá Elizeuszowego pewnieby nie mnieysze Woysko ná obronę swoię z niebá zesłáne vyzráły. Potężny Monárcha kiedy iednemu Krolestwu bierze Hetmaná/ ktory go bronił/ áby snádź Państwo od nieprzyiaćielá nieszwánkowáło/ záraz ná to mieysce ieśli nie drugiego dźielnego tákże Hetmáná
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 25
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
POWAŻNA LEGACJA W KONSYSTORZU TRÓJCE PRZENAŚWIĘTSZEJ, NA UZDROWIENIE WSZYTKIEGO ŚWIATA URADZONA, A PRZEZ NAJWYŻSZEGO HETMANA HIERARCHII NIEBIESKICH, ANIOŁA GABRIELA, W DOMKU PRZENAŚWIĘTSZEJ PANNY MARYJEJ, PRZED WCIELENIEM SYNA BOŻEGO ODPRAWIONA
Już Gabryjel na wasze wstępuje pokoje Już czerwono obłoczone rozwiera podwoje, Już swoim hierarchiom radosne nowiny Opowiada i wdzięczne swej drogi przyczyny. Już w limbie patriarchów cieszy zasmuconych I nadzieję powiada onych wybawionych. A oto Wieść skrzydlata wzbiwszy się piórami Na
POWAŻNA LEGACJA W KONSYSTORZU TRÓJCE PRZENAŚWIĘTSZEJ, NA UZDROWIENIE WSZYTKIEGO ŚWIATA URADZONA, A PRZEZ NAJWYŻSZEGO HETMANA HIERARCHII NIEBIESKICH, ANIOŁA GABRIELA, W DOMKU PRZENAŚWIĘTSZEJ PANNY MARYJEJ, PRZED WCIELENIEM SYNA BOŻEGO ODPRAWIONA
Już Gabryjel na wasze wstępuje pokoje Już czerwono obłoczone rozwiera podwoje, Już swoim hierarchijom radosne nowiny Opowiada i wdzięczne swej drogi przyczyny. Już w limbie patryjarchów cieszy zasmuconych I nadzieję powiada onych wybawionych. A oto Wieść skrzydlata wzbiwszy się piórami Na
Skrót tekstu: ObodzLegBar_I
Strona: 320
Tytuł:
Poważna legacja
Autor:
Aleksander Obodziński
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1601 a 1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1601
Data wydania (nie później niż):
1650
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Poeci polskiego baroku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jadwiga Sokołowska, Kazimiera Żukowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1965
POWAŻNA LEGACJA W KONSYSTORZU TRÓJCE PRZENAŚWIĘTSZEJ, NA UZDROWIENIE WSZYTKIEGO ŚWIATA URADZONA, A PRZEZ NAJWYŻSZEGO HETMANA HIERARCHII NIEBIESKICH, ANIOŁA GABRIELA, W DOMKU PRZENAŚWIĘTSZEJ PANNY MARYJEJ, PRZED WCIELENIEM SYNA BOŻEGO ODPRAWIONA
Już Gabryjel na wasze wstępuje pokoje Już czerwono obłoczone rozwiera podwoje, Już swoim hierarchiom radosne nowiny Opowiada i wdzięczne swej drogi przyczyny. Już w limbie patriarchów cieszy zasmuconych I nadzieję powiada onych wybawionych. A oto Wieść skrzydlata wzbiwszy się piórami Na powietrze wzlatuje walnymi górami, Kraje, miasta, wsi, dwory hukiem napełniając, Swych skrzydeł naliższemu tak się znaczną dając.
Mimo uszy każdego leci, a obrotnie I
POWAŻNA LEGACJA W KONSYSTORZU TRÓJCE PRZENAŚWIĘTSZEJ, NA UZDROWIENIE WSZYTKIEGO ŚWIATA URADZONA, A PRZEZ NAJWYŻSZEGO HETMANA HIERARCHII NIEBIESKICH, ANIOŁA GABRIELA, W DOMKU PRZENAŚWIĘTSZEJ PANNY MARYJEJ, PRZED WCIELENIEM SYNA BOŻEGO ODPRAWIONA
Już Gabryjel na wasze wstępuje pokoje Już czerwono obłoczone rozwiera podwoje, Już swoim hierarchijom radosne nowiny Opowiada i wdzięczne swej drogi przyczyny. Już w limbie patryjarchów cieszy zasmuconych I nadzieję powiada onych wybawionych. A oto Wieść skrzydlata wzbiwszy się piórami Na powietrze wzlatuje walnymi górami, Kraje, miasta, wsi, dwory hukiem napełniając, Swych skrzydeł naliższemu tak się znaczną dając.
Mimo uszy każdego leci, a obrotnie I
Skrót tekstu: ObodzLegBar_I
Strona: 320
Tytuł:
Poważna legacja
Autor:
Aleksander Obodziński
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1601 a 1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1601
Data wydania (nie później niż):
1650
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Poeci polskiego baroku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jadwiga Sokołowska, Kazimiera Żukowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1965
Iż słyszał głos wielu Aniołów, a liczba ich była tysiące tysiąców. Przecież dobrze to uważył Z. Hieronim tak to Pismo tłomacząc. Przerzeczoną liczbą nie określa się wielość Aniołów, ale że wielkiej liczby niewiadomość ludzka słowy wyliczyć nie może. Z. zaś Dionizy i z nim Kościół Boży, lubo dzieli Aniołów najprzód na trzy Hierarchie wyższą, średnią, i najniższą: każdą zaś Hierarchią na trzy Chory. W wyższej Hierarchii liczy te trzy Chory: Cherubinów, Serafinów, i Trony. Cherubinów rzeczonych od funkcyj iluminowania rozumów w poznaniu Pana Boga i rzeczy Boskich. Serafinów rzeczonych od funkcyj zapalania woli do miłości Boskiej. Trony rzeczone od asystowania przy Majestacie Boskim
Jż słyszał głos wielu Aniołow, á liczba ich byłá tysiące tysiącow. Przecież dobrze to uważył S. Hieronim ták to Pismo tłomacząc. Przerzeczoną liczbą nie określa się wielość Aniołow, ále że wielkiey liczby niewiadomość ludzka słowy wyliczyć nie może. S. zaś Dionizy y z nim Kościoł Boży, lubo dzieli Aniołow nayprzod ná trzy Hierarchie wyższą, srzednią, y nayniższą: każdą zas Hierarchią ná trzy Chory. W wyższey Hierarchii liczy te trzy Chory: Cherubinow, Serafinow, y Trony. Cherubinow rzeczonych od funkcyi illuminowania rozumow w poznániu Pana Boga y rzeczy Boskich. Serafinow rzeczonych od funkcyi zápalania woli do miłości Boskiey. Trony rzeczone od assystowania przy Majestacie Boskim
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: B
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743