mną, bo ja jestem twój.
Umysł skłonny do podejrzenia karmi się jadem swoim; na co się spojzrzy, czego się dotknie, zaraża. Przyjęcie obojętne przypisuje nienawiści; uprzejme, dysymulacyj; wesołość, cudzym go kochaniem straszy; smutek, dyzgustu osoby jego jest skutkiem. Gust najniewinniejszy, słowo obojętne, wszystko u niego hieroglifikiem znaczącym wiele złego. Ledwoby z tego wszystkiego nie można wnieść sprawiedliwej konsekwencyj, iż zelotypia bardziej jest skutkiem gniewu niżeli kochania.
Co najnieszczęśliwsza, podejzrzliwy, chcąc nadzwyczajnym sposobem wszystkie serca i umysłu wzruszenia kochanej przeniknąć osoby, na to po większej części pracuje, aby powzięty ku sobie afekt osłabił, co nie jedno doświadczenie potwierdziło
mną, bo ia iestem twoy.
Umysł skłonny do podeyrzenia karmi się iadem swoim; na co się spoyzrzy, czego się dotknie, zaraża. Przyięcie oboiętne przypisuie nienawiści; uprzeyme, dyssymulacyi; wesołość, cudzym go kochaniem straszy; smutek, dyzgustu osoby iego iest skutkiem. Gust nayniewinnieyszy, słowo oboiętne, wszystko u niego hieroglifikiem znaczącym wiele złego. Ledwoby z tego wszystkiego nie można wnieść sprawiedliwey konsekwencyi, iż zelotypia bardziey iest skutkiem gniewu niżeli kochania.
Co naynieszczęśliwsza, podeyzrzliwy, chcąc nadzwyczaynym sposobem wszystkie serca y umysłu wzruszenia kochaney przeniknąć osoby, na to po większey części pracuie, aby powzięty ku sobie affekt osłabił, co nie iedno doświadczenie potwierdziło
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 168
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
warty niby to na pożegnanie wpuszczone, ich strój męski za swój przemieniwszy i przyodziawszy więzienie oraz z dekretem śmiertelnym na siebie przejęły, odważnym w miłości fortelem pod swoim ubiorem mizernych oswobodziwszy mężów. Idąc zaś rezolutnie na śmierć, a będąc białogłowami uznane, nie tylko życiem, ale i wielkimi fortunami udarowane, za wieczny miłości żeńskiej hieroglifik w historyje i panegiryki powchodziły chwalebnie. Pantea, za bolesną o zabiciu męża swojego wiadomością na plac potyczki przybiegszy, a martwego już zastawszy, krwią jego naprzód twarz sobie umyła, a potem piersi orężem przebiwszy w serdecznym trupa obłapieniu zakończyła, nie pozwalając czasu nieszczęśliwemu z mężem swoim rozwodowi. Porcja, usłyszawszy o zabiciu w potyczce
warty niby to na pożegnanie wpuszczone, ich strój męski za swój przemieniwszy i przyodziawszy więzienie oraz z dekretem śmiertelnym na siebie przejęły, odważnym w miłości fortelem pod swoim ubiorem mizernych oswobodziwszy mężów. Idąc zaś rezolutnie na śmierć, a będąc białogłowami uznane, nie tylko życiem, ale i wielkimi fortunami udarowane, za wieczny miłości żeńskiej hieroglifik w historyje i panegiryki powchodziły chwalebnie. Pantea, za bolesną o zabiciu męża swojego wiadomością na plac potyczki przybiegszy, a martwego już zastawszy, krwią jego naprzód twarz sobie umyła, a potem piersi orężem przebiwszy w serdecznym trupa obłapieniu zakończyła, nie pozwalając czasu nieszczęśliwemu z mężem swoim rozwodowi. Porcyja, usłyszawszy o zabiciu w potyczce
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 263
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
gałąź; bo te jemu było dedykowane: Możesz przydać i to, co jemuszło na ofijarę to jest Gryf, albo Jastrząb; zgoła do twojej imaginacyj uwasz o Bożkach najmniejsze cyrkumstancje, byle non obscures, adornabis twoję inwencję, a siebię pokażesz Eruditum. O, czym fusiùs et fundamentaliùs informaberis odemnie, jak przyjdę do Hieroglifików, Symbolów, Emblematów.
Inni oprócz tych Josigniów dają Apollinowi Łuk, strzały i Lutnie, że był Vates, Muzów Praeses i Lutnista. Bachusowi Nebridem alias Jelenią skorę. Kupidynowi Kołczan z Strzałami, uktórych jedne żelesca Ołowiane, u drugich złote, że nierównie Miłość rani Serca ludzkie; jedne ozłoci, drugie oczerni; jedne
gałąź; bo te iemu było dedykowane: Możesz przydać y to, co iemuszło na ofiiarę to iest Gryf, albo Iastrząb; zgoła do twoiey imaginácyi uwasz o Bożkach naymnieysze cyrkumstancye, byle non obscures, adornabis twoię inwencyę, á siebię pokażesz Eruditum. O, czym fusiùs et fundamentaliùs informaberis odemnie, iak przyidę do Hieroglifikow, Symbolow, Emblematow.
Inni oprocz tych Iosigniow daią Apollinowi Łuk, strzały y Lutnie, że był Vates, Muzow Praeses y Lutnistá. Bachusowi Nebridem alias Ielenią skorę. Kupidynowi Kołczan z Strzałami, uktorych iedne żelesca Ołowiane, u drugich złote, że nierownie Miłość rani Serca ludzkie; iedne ozłoci, drugie oczerni; iedne
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 33
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Świętego, jednoż jest, co i Bałwan Beel fegor, októrym jużem dał pod literą B notitiam. Był to Bachusa i Wenery Syn, szpetny na ciele, szpetniejszy na duszy. Cóż dobrego z takich Rodziców, Opoja, i Nierządnicy sperandum?, Tu collimat Dyodora dictum: Hircum AEgyptii Deisicaverunt (który jest Hieroglifikiem wszeteczności) jako Grecy Priapa Bożka Nieczystości, także za Bożka poczytali.
REFAN, albo REMFAM Bałwan od Egipcjanów, Ismaelitów, P[...] rsów, Fenicensów, Syryiczyków, i Asyryiczyków wenerowany. Leo Castri- SCJENCJA
us, y Cornelius á Lapide, mniemają, że to jednoż jest Delubrum, co i Kiwan Bożek Perski, po
Swiętego, iednoż iest, co y Bałwan Beel phegor, oktorym iużem dał pod literą B notitiam. Był to Bachusa y Wenery Syn, szpetny na ciele, szpetnieyszy na duszy. Coż dobrego z takich Rodzicow, Opoia, y Nierządnicy sperandum?, Tu collimat Dyodora dictum: Hircum AEgyptii Deisicaverunt (ktory iest Hieroglifikiem wszetecznośći) iako Grecy Priapa Bożka Nieczystości, także za Bożka poczytali.
REPHAN, albo REMPHAM Bałwan od Egypcyanow, Ismàélitow, P[...] rsow, Fenicensow, Syryiczykow, y Asyryiczykow wenerowany. Leo Castri- SCYENCYA
us, y Cornelius á Lapide, mniemaią, że to iednoż iest Delubrum, co y Kiwan Bożek Perski, po
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 41
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
? 5to. Ponieważ Feniksa liezą między perfecta animalia, a powiadają, że z popiołu się rodzi, tym samym go tollunt, bo takie animalia nie mogą się rodzić z korupcyj i popiołu, jako uczy Filozofia. Pererius, Aldrovandus, Cornelius à Lapide, in cap. 7. Genesis cale negant. Maseniusz Symbolów i Hieroglifików wielki Indagator, tę zostawuje Fabulis et Pictoribus o Feniksie Historię. Nicolaus de Comitibus Świata prawie całego Ciekawy Lustrator, namienia prawda, że w głębszej Indyj znajduje się Ptak Semenda nazwany, tak się rodzący i ginący, jako o Feniksie bają, ale to podobno tylko miał z relacyj tamecznych Obywatelów, nieśmie pro re certa
? 5to. Ponieważ Fenixa liezą między perfecta animalia, a powiadaią, że z popiołu się rodzi, tym samym go tollunt, bo takie animalia nie mogą się rodzić z korrupcyi y popiołu, iako uczy Filozofia. Pererius, Aldrovandus, Cornelius à Lapide, in cap. 7. Genesis cale negant. Maseniusz Symbolow y Hieroglifikow wielki Indagator, tę zostawuie Fabulis et Pictoribus o Fenixie Historyę. Nicolaus de Comitibus Swiata práwie całego Ciekawy Lustrator, namienia prawda, że w głębszey Indyi znayduie się Ptak Semenda nazwany, tak się rodzący y ginący, iako o Fenixie baią, ale to podobno tylko miał z relacyi tamecznych Obywatelow, nieśmie pro re certa
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 122
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Nicolaus de Comitibus Świata prawie całego Ciekawy Lustrator, namienia prawda, że w głębszej Indyj znajduje się Ptak Semenda nazwany, tak się rodzący i ginący, jako o Feniksie bają, ale to podobno tylko miał z relacyj tamecznych Obywatelów, nieśmie pro re certa twierdzić.
Najwięcej Egipcjanie do wyrażenia swoich skrytych Tajemnic, albo Hieroglifików, Feniksa zażywali, nim wyrażając Nieśmiertelność, albo życia przyszłego, albo immortalitatem chwalebnych akcyj w pamięci Ludźkiej. Ale najczęściej Feniksa Malowaniem adumbrowali Słońce, które niby co dzień umiera, i znowu nazajutrz ożywa. Dla tego w Heliopolu Mieście Egipskim był Kościół Słońca. i Obraz pod figurą tego ptaka Słońce wyrażający. O GRYFIE PTAKU
. Nicolaus de Comitibus Swiata práwie całego Ciekawy Lustrator, namienia prawda, że w głębszey Indyi znayduie się Ptak Semenda nazwany, tak się rodzący y ginący, iako o Fenixie baią, ale to podobno tylko miał z relacyi tamecznych Obywatelow, nieśmie pro re certa twierdzić.
Naywięcey Egypcyanie do wyrażenia swoich skrytych Taiemnic, albo Hieroglifikow, Fenixa zażywali, nim wyrażaiąc Niesmiertelność, albo życia przyszłego, albo immortalitatem chwalebnych akcyi w pamięci Ludźkiey. Ale nayczęściey Fenixa Malowaniem adumbrowali Słońce, ktore niby co dzień umierá, y znowu nazaiutrz ożywa. Dla tego w Heliopolu Mieście Egypskim był Kościoł Słońca. y Obraz pod figurą tego ptaka Słońce wyrażaiący. O GRYFIE PTAKU
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 122
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Świata 3847 nastała.
PECUNIA zaś zowie się od formy Portretu, Obrazu wybitego na Monecie, który bywał Bydlęcia u Ateńczyków, z tej racyj MONETA źwała się BOS: Skąd urosło przysłowie: Bos in lingva, kiedy kto wziął korupcję, i milczał gdy mówić trzeba było, a tak a Pecude Pecunia. Teraz Portret lub Hieroglifik, lub Symbolum dają na MONECIE tego, którego jest MONETA. Zowią się też Pieniądze Opes, że Opem ferunt, zowią się Facultates, że przynoszą Facilitatem w nabyciu i dostąpieniu wszystkiego.
JUS KUCIA MONETY osobliwie Złotej, dawnych czasów liczono inter Regalia, alias między Królem przyzwoite Prawa, albo Summo Magistratui. Królów Francuskich bardzo
Swiata 3847 nastała.
PECUNIA zaś zowie się od formy Portretu, Obrazu wybitego na Monecie, ktory bywał Bydlęcia u Ateńczykow, z tey racyi MONETA źwała się BOS: Zkąd urosło przysłowie: Bos in lingva, kiedy kto wzioł korrupcyę, y milczał gdy mowić trzeba było, a tak à Pecude Pecunia. Teraz Portret lub Hieroglifik, lub Symbolum daią na MONECIE tego, ktorego iest MONETA. Zowią się też Pieniądze Opes, że Opem ferunt, zowią się Facultates, że przynoszą Facilitatem w nabyciu y dostąpieniu wszystkiego.
IUS KUCIA MONETY osobliwie Złotey, dawnych czasow liczono inter Regalia, alias między Krolem przyzwoite Prawa, albo Summo Magistratui. Krolow Francuskich bardzo
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 399
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
blachę żelazną na wierzchu swoim mającą, na znak, że żelazem Wiary, i Państwa bronić Cesarz obligowany, a rebelles surowo karać.
Drugą KORONĘ wkładano Cesarzowi Srebrną w Mediolanie, którą czynił ceremonię Biskup Mediolański in Signum Serenitatis et Splendoris w tak wysokiej preeminencyj.
Trzecią tandem KORONĄ Złotą znaczącą różne Cnoty Cesarza, których jest złoto Hieroglifikiem, był Koronowany w Rzymie od Ojca Świętego, co Rzymską zwano Ekspedycją. Dokąd nie mniej, ani więcej nad 20 tysięcy Piechoty, a 4 tysiące Kawaleryj nie miało asłystować Wojskowych Ludzi Cesarzowi proprio sumptu.
Teraźniejszych czasów KORONACJA w Frankfurcie nad Menem rzeką. vulgo Mejnem wszystka się kończy, i to jedną tylko Koroną która z
blachę żelazną na wierzchu swoim maiącą, na znak, że żelazem Wiary, y Państwa bronić Cesarz obligowany, à rebelles surowo karać.
Drugą KORONĘ wkładano Cesarzowi Srebrną w Medyolanie, ktorą czynił ceremonię Biskup Medyolański in Signum Serenitatis et Splendoris w tak wysokiey preeminencyi.
Trzecią tandem KORONĄ Złotą znaczącą rożne Cnoty Cesarza, ktorych iest złoto Hieroglifikiem, był Koronowany w Rzymie od Oyca Swiętego, co Rzymską zwano Expedycyą. Dokąd nie mniey, ani więcey nad 20 tysięcy Piechoty, a 4 tysiące Kawaleryi nie miało asłystować Woyskowych Ludzi Cesarzowi proprio sumptu.
Teraźnieyszych czasow KORONACYA w Frankforcie nad Menem rzeką. vulgo Meynem wszystka się kończy, y to iedną tylko Koroną ktora z
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 496
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w tenczas upadek Miastu temu obiecja wały Oracula, kiedy Oliwa porodzi Arma: jakoż zarosłe żelasne groty i szyszaki znaleźli, jako Pliniusz i Jonstonus świadczą.
PALMOWE Drzewo jest Symbolum patientiae, z tej racyj, iż nakładszy na gałęzie jego najwięcej kamieni, drzewa, ugina się, nie łamie: Inclinata resurgit. Są i roku Hieroglifikiem u Pieriusa, iż na każdym Nowiu miesiąca latorośl z siebie wydaje; skutków zdrowych liczą w niej Lekarze 360, jako świadczy Kwiatkiewicz. Jest zawsze zielonością pcjemne. Jest Płci dwojakiej Samiec i Samica, która nie rodzi, jeżeli in vicinia nie ma Samca. w Egipcie tak je sadzą, ażeby wiatr od Samców wiał,
w tenczas upadek Miastu temu obiecya wały Oracula, kiedy Oliwa porodzi Arma: iakoż zarosłe żelasne groty y szyszaki znalezli, iako Pliniusz y Ionstonus swiadczą.
PALMOWE Drzewo iest Symbolum patientiae, z tey racyi, iż nakładszy na gałęzie iego naywięcey kamieni, drzewa, ugina się, nie łamie: Inclinata resurgit. Są y roku Hieroglifikiem u Pieriusa, iż na każdym Nowiu miesiąca latorośl z siebie wydaie; skutkow zdrowych liczą w niey Lekarze 360, iako swiadczy Kwiatkiewicz. Iest zawsze zielonością ptzyiemne. Iest Płci dwoiakiey Samiec y Samica, ktora nie rodzi, ieżeli in vicinia nie ma Samca. w Egypcie tak ie sadzą, ażeby wiatr od Samcow wiał,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 642
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
złota nie żałująca, aby śmiertelne skropiła i ubogaciła popioły. Ze nie uboga była w żale, w bogatym pokazała grobie. Wysokość struktury była na łokci 25, opasany Kolumnami 26, w całej cyrkumferencyj obejmował stop 400 a według Kirchera 411. Na wierzchołku Grobu był woż poczworny, niby na cztery części świata iść mającego żalu Hieroglifik. Na ostatek żeby jeszcze splendidius śmiertelne zwłoki odpoczywały, ich część wypiła w trunku. Architektów te Dzieło czterech miało: od Wschodu Scopas, od pułnocy Briaks, od Południa Timoteusz, od Zachodu Leocares, doglądali Fabryki. Skończywszy te Dzieło Artemisia, życie zakończyła swoje. À tak Mausolaei Dives Fortuna sepulchri,
Mortis ab extrema
złota nie żáłuiąca, aby śmiertelne skropiła y ubogaciła popioły. Ze nie uboga była w żale, w bogatym pokazała grobie. Wysokość struktury była na łokci 25, opasany Kolumnami 26, w całey circumferencyi obeymował stop 400 a według Kirchera 411. Na wierzchołku Grobu był woż poczworny, niby na cztery części swiata iść maiącego żalu Hieroglifik. Na ostatek żeby ieszcze splendidius śmiertelne zwłoki odpoczywały, ich część wypiła w trunku. Architektow te Dzieło czterech miało: od Wschodu Scopas, od pułnocy Briax, od Południa Timoteusz, od Zachodu Leocares, doglądali Fabryki. Skończywszy te Dzieło Artemisia, życie zakończyła swoie. À tak Mausolaei Dives Fortuna sepulchri,
Mortis ab extrema
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 666
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755