, etc. Morzu dali Rządcę Neptuna, Amfitriona, Nerea; Okrętom Tritones: Ziemi i Piekłu naznaczyli Praesidem Plutonem, Opem albo Cybelę: poziemi łażącym Faunos, Panes Satyros, Orcades. Gry oddali Boginiom Driades nazwanym. Zrzodła Boginiom Najades; zbożu i krescenciom Cererę Tryptoloma etc., jako się dalej pokaże. Greków imitując Rzymianie, tychże i innych jako niżej enucleabo czcili Deaflrów. Zgoła o Zabobonnej Starożytności. to by należało mówić, co tekst Święty o gwiazdach, Numera Stellas si potes. Według Hesioda liczy się bożków 30. Tysięcy: Millia triginta terras habitantia Divûm. Tertulianus wróżnych Autorach samych Jowiszów trzysta naliczył: Herkulesów Cicero sześć.
, etc. Morzu dali Rządcę Neptuna, Amfitriona, Nerea; Okrętom Tritones: Ziemi y Piekłu naznaczyli Praesidem Plutonem, Opem álbo Cybelę: poziemi łażącym Faunos, Panes Satyros, Orcades. Gry oddałi Boginiom Dryades nazwanym. Zrzodła Boginiom Najades; zbożu i krescenciom Cererę Tryptoloma etc., iako się daley pokaże. Grekow imituiąc Rzymianie, tychże y innych iako niżey enucleabo czcili Deaflrow. Zgoła o Zabobonney Starożytności. to by należało mowić, co text Swięty o gwiazdach, Numera Stellas si potes. Według Hesioda liczy się bożkow 30. Tyśięcy: Millia triginta terras habitantia Divûm. Tertulianus wrożnych Autorach samych Jowiszow trzysta naliczył: Herkulesow Cicero sześć.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 8
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
na całe życie od prac libertują. Celebrują też Mahometani Bajran,tojest czas wesołści, i uciechy trzydniowej, dwa razy do roku: Jeden Bajran wielki, zaraz następujący po Poście Miesięcznym Ramazanie, za pokazaniem się Nowego Miesiąca. Drugi mały Bajran w dni circiter 70 po pierwszym, niby to naszę Wielkanoc, i Zielone Święta imitując: W czasy te próżnować, weselić się, bankietować należy. W Wielkich Miastach strzelaniem z dział, ten Fest publicatur; Meczetów bywa iluminacja suta, trąb, kotłów rezonancja daje się przez czas cały słyszeć, Prezentów wzajemne bywa posyłane. Cesarz także od wszystkich in antecesum zebranych Urzędników w Stambule usiadłszy w Chasodzie, tojest wielkiej
na całe życie od prac libertuią. Celebruią też Machometani Bayran,toiest czas wesołsci, y uciechy trzydniowey, dwa razy do roku: Ieden Bayran wielki, zaraz następuiący po Poście Miesięcznym Ramazanie, za pokazaniem się Nowego Miesiącá. Drugi máły Bayran w dni circiter 70 po pierwszym, niby to naszę Wielkanoc, y Zielone Swięta imituiąc: W czasy te prożnować, weselić się, bankietować należy. W Wielkich Miástach strzelaniem z dział, ten Fest publicatur; Mecżetow bywa illuminacyá suta, trąb, kotłow rezonancya daie się przez czas cały słyszeć, Prezentow wzaiemne bywa posyłane. Cesarz także od wszystkich in antecesum zebranych Urzędnikow w Stambule usiadłszy w Chasodzie, toiest wielkiey
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1104
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wają kapeluszów zielonych. Biskupi Orientalnego Greckiego Kościoła, jako też Patriarchowie tameczni in memoriam, że szli z Monachów, zażywali tylko kłobuków, alias kapturów; wenerując CHRYSTUSA Pana, który jest Caput nostrum głowy swej in sacris nie nakrywali niczym, partim obserwując Z. Ewangelią. którą im na głowę kładziono podczas ich poswięcenia. Tandem imitując Biskupa Rzymskiego, który starozakonnych naśladując Arcykapłanów, w mitrach ad rem divinom Jakich strojów na głowie zażywano?
przystepujących, Poczęli zażywać mitry, osobliwie Patriarcha Carogrodzki, która jest poniekąd do Papieskiej podobna korony, przydawszy do niej cztery rogi. Aleksandryjski Patriarcha zdawna z nakrytą głową sacra peragit, twierdząc, iż to ma z przywileju
waią kapeluszow zielonych. Biskupi Orientalnego Greckiego Kościoła, iako też Patryarchowie tamecżni in memoriam, że szli z Monachow, zażywali tylko kłobukow, alias kapturow; weneruiąc CHRYSTUSA Pana, ktory iest Caput nostrum głowy swey in sacris nie nakrywali nicżym, partim obserwuiąc S. Ewangelią. ktorą im na głowe kładziono podcżas ich poswięcenia. Tandem imituiąc Biskupa Rzymskiego, ktory starozakonnych nasladuiąc Arcykapłanów, w mitrach ad rem divinom Iakich stroiòw na głowie zażywano?
przystepuiących, pocżeli zażywać mitry, osobliwie Patryarcha Carogrodzki, ktora iest poniekąd do Papiezkiey podobna korony, przydawszy do niey cztery rogi. Alexandryiski Patryarcha zdawna z nakrytą głową sacra peragit, twierdząc, iż to ma z przywileiu
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 81
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
parte sui mają dokumenta, że Z. Franciszek, i synowie jego, tak byli cucullati piramidalnym, ostrym kapturem, jak oni teraz chodzą.
Z. Atanazy i Palladius starozitni Autorowie, świadczą, że też Mniszki olim kapturów zażywaly, a to znać in Oriente: jako i teraz Zakonnice w Moskiewskim Państwie, tamte imitując także noszą kłobuki, jako świadczy Sigismundus Baro, krajów tamecznych lustrator. O SS. Relikwiach
Świetych Pańskich głowy zdobiono zawsze cyrkułem pół miesięcznej figury, alias pół sferycznym, i zwali to nimburi. Najczęściej dają promienie nad głową. Poganie swoim Bożkom nad głowami dawali umbrelę, jak nowy miesiączek, rogami do głowy obracając, a
parte sui maią dokumenta, że S. Franciszek, y synowie iego, tak byli cucullati piramidalnym, ostrym kapturem, iak oni teraz chodzą.
S. Atanazy y Palladius staroźytni Autorowie, swiadcżą, że też Mniszki olim kapturow zażywaly, á to znać in Oriente: iako y teraz Zakonnice w Moskiewskim Państwie, tamte imituiąc także noszą kłobuki, iako swiadcży Sigismundus Baro, kraiow tamecżnych lustrator. O SS. Relikwiach
Swietych Pańskich głowy zdobiono zawsze cyrkułem puł miesięczney figury, alias puł sferycżnym, y zwali to nimburi. Naycżęściey daią promienie nad głową. Poganie swoim Bożkom nad głowami dawali umbrelę, iak nowy miesiącżek, rogami do głowy obracaiąc, á
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 84
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
się sakryfikowały czartu, a przytym serce swoje, krople krwie, a nie Bogu swemu, którego by rade poszarpać, a Lucypera na jego osadzić miejsu. Wszytkie członki na Obrazach bodzą, z złorzeczeniem do każdego; wieleby zabijały, tylko im Anioł Stróż każdemu deputowany, od BOGA przeszkadza.
W każdy Piątek żydów imitując nad krucyfiksem zbytkują się, krew Pańską nibyto poświęciwszy swym obrządkiem, w kloakę rzucają, co i z Hostią czynią w czary solenniejsze. Infułę ukardłszy Biskupią, ją czartu nagłowę kładą; stroją go i winny aparat Biskupi, w którym celebruje czart, niby Księży święci, ślub daje czarownicy z czarownikiem. Jeden czart
się sakryfikowały czartu, á przytym serce swoie, krople krwie, á nie Bogu swemu, ktorego by ráde poszárpáć, á Lucypera ná iego osadzić mieysu. Wszytkie członki na Obrázách bodzą, z złorzeczeniem do każdego; wieleby zábiiały, tylko im Anioł Stroż każdemu deputowany, od BOGA przesżkadza.
W każdy Piątek żydow imituiąc nád krucyfixem zbytkuią się, krew Pańską nibyto poświęciwszy swym obrządkiem, w kloakę rzucaią, co y z Hostyą czynią w czary solennieysze. Infułę ukardłszy Biskupią, ią czartu nágłowę kłádą; stroią go y winny apparat Biskupi, w ktorym celebruie czart, niby Xięży swięci, ślub daie czárownicy z czarownikiem. Ieden czart
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 244
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
ale z sieczką, z pszennej słomy, gdyż nogi puchną od niego: aż pocznie się na nich pracować, dopiero obrok lepszy dawać im potrzeba. Do podkucia też zrzebców sposobiąc svadetur, aby rozeznany masztalerz, uderzał ich zrazu wolniej, a potym silniej grzebłem po kopytach, to wtę, to w ową nogę, imitując kowanie, to nogi podnosząc, to z pod kopyta wybierając, wyskrobując, aby się tak do kowania przyszłego przyzwyczaili. Ujeżdzać zrzebce ars non postrema. Na które w stajni ugłaskane. po- O Ekonomice, mianowicie O Koniach.
woli bardzo zakładać należy kulbakę, czyli siodło, a najlepiej bardellę z słomy i płótna, letką
ale z sieczką, z pszenney słomy, gdyż nogi puchną od niego: aż pocznie się na nich pracować, dopiero obrok lepszy dawać im potrzeba. Do podkucia też zrzebcow sposobiąc svadetur, aby rozeznany masztalerz, uderzał ich zrazu wolniey, a potym silniey grzebłem po kopytach, to wtę, to w ową nogę, imituiąc kowanie, to nogi podnosząc, to z pod kopyta wybieraiąc, wyskrobuiąc, aby się tak do kowania przyszłego przyzwyczaili. Uieżdzać zrzebce ars non postrema. Na ktore w stayni ugłaskane. po- O Ekonomice, mianowicie O Koniach.
woli bardzo zakładać należy kulbakę, czyli siodło, á naylepiey bardellę z słomy y płotna, letką
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 479
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
albo złota głowa. Wino piją bez szkrupułu, uboższych napój Dusehab, to jest woda przyprawna słodyczą z rożynków wyciśnioną, lub z innych jagód. Modląc się, ustawicznie się schylają, aby przez zapomnienie Imienia Boskiego in cursu Modlitwy nie opuścili uwenerować, albo słowa Świętego nie minęli bez rewerencyj. Obrzezanie obserwują w roku 13. imitując Ismaela, którego mają za swego Patriarchę. Obrazy Święte Chrześcijańskie szanują i na obiciach wyszywane miewają: Europejczyków nazywają Erenchi. Od Królów swoich ukarani, mają się za absolwowanych od grzechów, gdyż temu ab actu Coronationis, jakąś świętość imputują.
Ma ta Gens większy nad Turków poler i naukę; in quem finem pofundowane Akademie,
albo złota głowá. Wino piią bez szkrupułu, uboższych nápoy Dusehab, to iest woda przyprawná słodyczą z rożynkow wyciśnioną, lub z innych iagod. Modląc się, ustáwicznie się schylaią, aby przez zapomnienie Imienia Boskiego in cursu Modlitwy nie opuścili uwenerowáć, albo słowá Swiętego nie minęli bez rewerencyi. Obrzezánie obserwuią w roku 13. imituiąc Ismàéla, ktorego máią zá swego Patryarchę. Obrázy Swięte Chrześciańskie szánuią y ná obiciach wyszywáne miewáią: Europeyczykow nazywaią Erenchi. Od Krolow swoich ukaráni, maią się zá absolwowanych od grzechow, gdyż temu ab actu Coronationis, iákąś świętość imputuią.
Má tá Gens większy nád Turkow poler y naukę; in quem finem pofundowáne Akádemie,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 584
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
i Pismo, co raz inne mając pronuncjację i accentus, a tym samym inaksze signifikacje. Trzeba by do Europy ten język wprowadzić dla wielomownych pohamowania. Terminy ich w jednej, w dwóch, w trzech sylabach zawierają się. Piszą od prawej ręki ku lewej ad instar Żydów, nadół stępując. Dawnych czasów Chińczykowie Egipcjanów imitując, charaktery swoje formowali z różnych na świecie kreatur: o powietrzu, Niebie, gwiazdach, chcąc conceptum mentis wyrazić, malowali ptactwo różnie obłokowane: o ogniu dyskurs wyrażając, malowali po papierze, smoki, źmije, węże, i piórem rysowali. O ziemi dyskurs pisząc, kwiatków podobieństwa malowali. etc. AZJA. O
y Pismo, co ráz inne máiąc pronuncyacyę y accentus, á tym samym ináksze signifikacye. Trzeba by do Europy ten ięzyk wprowádźić dla wielomownych pohamowánia. Terminy ich w iedney, w dwoch, w trzech syllabach záwieraią się. Piszą od práwey ręki ku lewey ad instar Zydow, nádoł stępuiąc. Dawnych czasow Chińczykowie Egypcyanow imituiąc, charáktery swoie formowáli z rożnych ná świecie kreatur: o powietrzu, Niebie, gwiazdach, chcąc conceptum mentis wyráźić, málowáli ptactwo rożnie oblokowáne: o ogniu dyskurs wyráżaiąc, malowáli po papierze, smoki, źmiie, węże, y piorem rysowáli. O źiemi dyskurs pisząc, kwiatkow podobieństwá málowáli. etc. AZYA. O
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 608
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
swej zacności, a dla niej jest szacowana wielce i miana w reputacyjej; ani żaden rzemieśnik i człowiek dowcipny bez mechanickiej scjencyjej mógłby odprawić swoje uczynki. Przeto przydźcie wy wszyscy duchowie wielcy i wysokiego dowcipu z trąbą prawdy, a przyznawajcie, że po Archimedesie nie znalazł się żaden równy jemu, ale tylko cieniowi jego. Imitując go, jako ślepi damy się wodzić, a choćbym ja chciał zaniechać tego wspominać, nie mogę, bo bez mechanickiej nauki działa, które formowałem, i tak wiele ciężarów leżałoby na ziemi gnijąc. Do tego, iż moja jest intencja uczyć i uczynić puszkarza doświadczonym tą moją pracą, aby umiał łacnie i
swej zacności, a dla niej jest szacowana wielce i miana w reputacyjej; ani żaden rzemięśnik i człowiek dowcipny bez mechanickiej scjencyjej mógłby odprawić swoje uczynki. Przeto przydźcie wy wszyscy duchowie wielcy i wysokiego dowcipu z trąbą prawdy, a przyznawajcie, że po Archimedesie nie znalazł się żaden równy jemu, ale tylko cieniowi jego. Imitując go, jako ślepi damy się wodzić, a choćbym ja chciał zaniechać tego wspominać, nie mogę, bo bez mechanickiej nauki działa, które formowałem, i tak wiele ciężarów leżałoby na ziemi gnijąc. Do tego, iż moja jest intencyja uczyć i uczynić puszkarza doświadczonym tą moją pracą, aby umiał łacnie i
Skrót tekstu: AquaPrax
Strona: 128
Tytuł:
Praxis ręczna działa
Autor:
Andrzej Dell'Aqua
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1639
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1639
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Tadeusz Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1969
powracał. Którego w rękę pocałowawszy, protekcjim jego siebie i dobra me oddał. Stamtąd cesarz jegomość na zamek, ja zaś do mej oberży Pod Czarnym Elefantem, rozjechaliśmy się. 19. Był u mnie z wizytą książę jegomość Czartoryski wojewodzie ruski, pan licznych przymiotów, ozdobę domowi swemu przynoszących i ojczyźnie naszej. Którego imitując, wraz tyż przybył WYM pan baron de Veber marszałek lejtnant wojsk tutejszych. 20. Rewizytowałem osoby na dniu wczorajszym spomniane oraz jeździłem poznać niejakiego barona Mengien, człeka srodze in arte mechanica biegłego, stojącego w pałacu księcia jegomości Lichtenszteyna generała artylerii wojsk cesarskich. W tymże pałacu galeria obrazów najprzedniejszych majstrów, jako tyż
powracał. Którego w rękę pocałowawszy, protekcjim jego siebie i dobra me oddał. Stamtąd cesarz jegomość na zamek, ja zaś do mej oberży Pod Czarnym Elefantem, rozjechaliśmy się. 19. Był u mie ź wizytą książę jegomość Czartoryski wojewodzie ruski, pan licznych przymiotów, ozdobę domowi swemu przynoszących i ojczyźnie naszej. Którego imitując, wraz tyż przybył WJM pan baron de Veber marszałek lejtnant wojsk tutejszych. 20. Rewizytowałem osoby na dniu wczorajszym spomniane oraz jeździłem poznać niejakiego barona Mengien, człeka srodze in arte mechanica biegłego, stojącego w pałacu księcia jegomości Lichtenszteyna generała artylerii wojsk cesarskich. W tymże pałacu galeria obrazów najprzedniejszych majstrów, jako tyż
Skrót tekstu: RadziwHDiar
Strona: 168
Tytuł:
Diariusze
Autor:
Hieronim Radziwiłł
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1747 a 1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1747
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak