z Soboru Florenckiego Kardynałem, Sobór ten promulgował i jedność w Chełmie Roku 1440. W Sączu w Kościele Łacińskim Liturgią odprawował. Miechowita. Władysław III Król Polski i Węgierski Varnensis cognomentô, w Budzie dał Przywilej z jednoczonej Rusi, Boską służbę odprawować Roku 1443.
Moskwa Soboru Florenckiego nie przyjęła; Wasil bowiem Wasilewicz Car Izydora Metropolitę inkarcerował, chcąc na ogień potępić. Uszedł do Mikołaja V Papieża; Posłem do Carogrodu uczyniony na uskromienie buntów wszczętych przez Marka Efeskiego buntującego lud prosty, Cernców, Ojców Soboru Florenckiego, nazywająch Azymitami, Łacinnikami, zdrajcami Wiary, Renegatami. Ten Marek Efeski Arcybiskup, potym umarł jak Arius, zgnojem przez usta duszę wyrzucił.
z Soboru Florenckiego Kardynałem, Sobor ten promulgował y iedność w Chełmie Roku 1440. W Sączu w Kościele Łacińskim Liturgią odprawowáł. Miechowita. Władysław III Krol Polski y Węgierski Varnensis cognomentô, w Budzie dał Przywiley z iednoczoney Rusi, Boską służbę odprawować Roku 1443.
Moskwa Soboru Florenckiego nie przyieła; Wasil bowiem Wasilewicz Car Izydora Metropolitę inkarcerował, chcąc na ogień potępić. Uszedł do Mikołaia V Papieża; Posłem do Carogrodu uczyniony na uskromienie buntow wszczętych przez Marka Efeskiego buntuiącego lud prosty, Cerncow, Oycow Soboru Florenckiego, nazywaiąch Azymitami, Łacinnikami, zdraycami Wiary, Renegatami. Ten Marek Efeski Arcybiskup, potym umarł iak Arius, zgnoiem przez usta duszę wyrzucił.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 10
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Principis. In bonis zaś acquirendis tak karze, aby od nich Heretyckie Osoby odsądzone były, non succedendo: Ale wtym wprzód powinna być Iuris cognitio, i Duchownego sądu decizja i sentencja, gdyż sprawy wszystkie Haeresim sapientes, są Fori spiritualis, należą do sądów Biskupich, którzy przez swoich Inquisitores, mają moc ich chwytać, inkarcerować, karać. W Polsce i Prawo jest Świeckie alias Statut Zygmunta Augusta Króla Pol: Roku 1542 formowany, który mówi: ad Spiritualium Iudicium pertinet, iudicare diserentias Fidei Sanctae Christiana, Haereses, Schismata, Blasphemias contra Deum, et Apostosias nawet suspecti de Haeresi, Iure Canonico powinni się przed Biskupami emundować. A jeśliby wyrzekłszy
Principis. In bonis zaś acquirendis tak karze, áby od nich Heretyckie Osoby odsądzone były, non succedendo: Ale wtym wprźod powinna bydz Iuris cognitio, y Duchownego sądu decizya y sentencya, gdyż sprawy wszystkie Haeresim sapientes, są Fori spiritualis, należą do sądow Biskupich, ktorzy przez swoich Inquisitores, maią moc ich chwytać, inkarcerować, karać. W Polszcze y Prawo iest Swieckie alias Statut Zygmunta Augusta Krola Pol: Roku 1542 formowany, ktory mowi: ad Spiritualium Iudicium pertinet, iudicare diserentias Fidei Sanctae Christiana, Haereses, Schismata, Blasphemias contra Deum, et Apostosias nawet suspecti de Haeresi, Iure Canonico powinni się przed Biskupami emundować. A ieśliby wyrzekłszy
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 391
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
by w tak zacnym Narodzie Księstwa Litewskiego mieli się znajdować hultaje. Bo ich w naszym wojsku nie masz. Do trzeciej tak mówię konsyderacyjej Rozumnemu od swojej osoby każdej rzeczy trzeba brać Proporcyją WMM Pana przy nie naruszonej poczciwości gdy by zadano zes zdrajca Rzptej. Gdy by przy niewinności Jawnej na dobrowolnej drodze prawem nieprzekonanego wzięto. Inkarcerowano sukienkę perditionis obleczono racz mię proszę nauczyć WMM Pan quo animo takową przyjmował byś kontumelią. Jeżeli mi WMM Pan powiesz że by to Generoso pectori . ciężki musiał być affront. A toć Conscientia ze i mnie który z każdym dobrym zrównać się mogę urodzeniem i poczciwością. Jeżeli mię to tedy turbuje ale mię nie konfunduje ponieważ
by w tak zacnym Narodzie Xięstwa Litewskiego mieli się znaydować hultaie. Bo ich w naszym woysku nie masz. Do trzeciey tak mowię konsyderacyiey Rozumnemu od swoiey osoby kozdey rzeczy trzeba brać Proporcyią WMM Pana przy nie naruszoney poczciwosci gdy by zadano zes zdrayca Rzptey. Gdy by przy niewinnosci Iawney na dobrowolney drodze prawem nieprzekonanego wzięto. Inkarcerowano sukięnkę perditionis obleczono racz mię proszę nauczyć WMM Pan quo animo takową przyimował bys kontumelią. Iezeli mi WMM Pan powiesz że by to Generoso pectori . cięszki musiał bydz affront. A toc Conscientia ze y mnie ktory z kozdym dobrym zrownać się mogę urodzeniem y poczciwoscią. Iezeli mię to tedy turbuie ale mię nie konfunduie poniewaz
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 135v
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688
prowadzono mię jednak do Gródna jako simulacrum do Rzymu po Wojnie Hiszpańskiej Pompejusza. Jednym się to podobało, drudzy zaś ganili. Viri namque prudentes statuunt victoriam de Civibus Reportatam silentio obrui Non Triumpho de Corari debere : Quae enim Gloria Parricidus Consuncta esse possit . Już to Intentionaliter nad osobą moją jako z Całego Wojska Triumfowano Jako Złoczyncę Inkarcerowano szukano In inquirowano ledwie tylko że Niemęczono. Mieczem jednak i śmiercią grozono. Necessitas Misera Cum vel Civi ob Patriae vel Patriae a Cive mors inferrenda est . Oprócz Boga Niemiałem któremu by były Jawne moje Actiones. Vitae Innocentia Certissimum est Corporis praesidium . Niewinność sama oponowała się przy mnie Ja tez przy Niewinności A
prowadzono mię iednak do Grodna iako simulacrum do Rzymu po Woynie Hiszpanskiey Pompeiusza. Iednym się to podobało, drudzy zas ganili. Viri namque prudentes statuunt victoriam de Civibus Reportatam silentio obrui Non Triumpho de Corari debere : Quae enim Gloria Parricidus Consuncta esse possit . Iuz to Intentionaliter nad osobą moią iako z Całego Woyska Tryumfowano Iako Złoczyncę Inkarcerowano szukano In inquirowano ledwie tylko że Niemęczono. Mieczem iednak y smiercią grozono. Necessitas Misera Cum vel Civi ob Patriae vel Patriae a Cive mors inferrenda est . Oprocz Boga Niemiałęm ktoremu by były Iawne moie Actiones. Vitae Innocentia Certissimum est Corporis praesidium . Niewinność sama opponowała się przy mnie Ia tez przy Niewinnosci A
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 149v
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688