jest do inszego czasu odłożone.
Bulla strony Kontribucjej Ecclesiasticorum nie jest dotąd publikowana: Niechce Ociec ś. do tego przystąpić/ póki nie będzie miał certitudinem, żeby nie była grauis w inszych Państwach/ osobliwie w Neapolitańskim i w Mediolańskim/ dla wielkich Kontribucyj/ które ponoszą względem wojny Portugalskiej.
Negotiatio w Neapolu circa restitutionem Inkwizytora/ oporem idzie bardzo/ niechcąc się popu i schylić do żadnego medium: i niechcą absolute mieć Inkwizytora innego/ tylko samego Biskupa. Z Kolna 1 Maii. 1661.
Z Ostendy przychodzą częste wiadomości/ że praesidium Angielskie w Dunkierku/ in augumentum wielkie bierze/ rachują go już na dziewięć tysięcy ludzi. Bardzo
iest do inszego cżásu odłożone.
Bullá strony Kontribucyey Ecclesiasticorum nie iest dotąd ṕublikowána: Niechce Oćiec ś. do tego przystąṕić/ poki nie będźie miał certitudinem, żeby nie byłá grauis w inszych Páństwách/ osobliwie w Neáṕolitáńskim y w Medyoláńskim/ dla wielkich Kontribucyi/ ktore ṕonoszą względem woyny Portugálskiey.
Negotiatio w Neápolu circa restitutionem Inquisitorá/ oṕorem idźie bardzo/ niechcąc sie popu i schylić do żadnego medium: y niechcą absolute mieć Inquisitora innego/ tylko samego Biskuṕa. Z Kolná 1 Maii. 1661.
Z Ostendy przychodzą cżęste wiádomośći/ że praesidium Angielskie w Dunkierku/ in augumentum wielkie bierze/ rachuią go iuż na dźiewięć tyśięcy ludźi. Bárdzo
Skrót tekstu: MerkPol
Strona: 224
Tytuł:
Merkuriusz polski ordynaryjny
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1661
Data wydania (nie później niż):
1661
tego przystąpić/ póki nie będzie miał certitudinem, żeby nie była grauis w inszych Państwach/ osobliwie w Neapolitańskim i w Mediolańskim/ dla wielkich Kontribucyj/ które ponoszą względem wojny Portugalskiej.
Negotiatio w Neapolu circa restitutionem Inkwizytora/ oporem idzie bardzo/ niechcąc się popu i schylić do żadnego medium: i niechcą absolute mieć Inkwizytora innego/ tylko samego Biskupa. Z Kolna 1 Maii. 1661.
Z Ostendy przychodzą częste wiadomości/ że praesidium Angielskie w Dunkierku/ in augumentum wielkie bierze/ rachują go już na dziewięć tysięcy ludzi. Bardzo to jest suspectum Gubernatorowi Francuskiemu w Grauelines, który przeto bez przestanku Miasta opatruje munitiami i innemi należytościami do obrony:
tego przystąṕić/ poki nie będźie miał certitudinem, żeby nie byłá grauis w inszych Páństwách/ osobliwie w Neáṕolitáńskim y w Medyoláńskim/ dla wielkich Kontribucyi/ ktore ṕonoszą względem woyny Portugálskiey.
Negotiatio w Neápolu circa restitutionem Inquisitorá/ oṕorem idźie bardzo/ niechcąc sie popu i schylić do żadnego medium: y niechcą absolute mieć Inquisitora innego/ tylko samego Biskuṕa. Z Kolná 1 Maii. 1661.
Z Ostendy przychodzą cżęste wiádomośći/ że praesidium Angielskie w Dunkierku/ in augumentum wielkie bierze/ rachuią go iuż na dźiewięć tyśięcy ludźi. Bárdzo to iest suspectum Gubernatorowi Fráncuskiemu w Gráuelines, ktory przeto bez ṕrzestánku Miastá oṕatruie munitiami y innemi należytośćiámi do obrony:
Skrót tekstu: MerkPol
Strona: 224
Tytuł:
Merkuriusz polski ordynaryjny
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1661
Data wydania (nie później niż):
1661
za to potwierdził/ i przeciw niemu uczynione ligi w Aragonij/ kazał przez Biskupy i klątwy psować. Wiek 13. Rok P. 1238. Grzegorza IX. 12. Fryderyka II. 19. Jana 10. 5. Zwycięstwa Katolickie Hiszpanów z rozszerzeniem Wiary. 6. Inquizycja we Francyj.
WeFrancyj Ludwik Król władzą Inkwizytora Fidei utwierdził z nienawiści ku Heretykom/ których też ogniem i mieczem znosił W Nawarze też Inquizycja na Heretyki Franciszkanom dana. 7. Zarliwi o Wiarę Panowie.
W Bośnij też Król Rutenów Kolomanus i Książę Słowieńskie Heretyków pilnie wykorzeniał i orężem przywiódł do Wiary Świętej. Kazał tam Biskupowi Kumanów Papież podać nowego Biskupa Bosneńskiego na zachowanie nowych
zá to potwierdźił/ i przećiw niemu uczynione ligi w Arrágonij/ kazał przez Biskupy i klątwy psowáć. Wiek 13. Rok P. 1238. Grzegorza IX. 12. Fryderyka II. 19. Iana 10. 5. Zwyćięstwá Katolickie Hiszpánow z rozszerzeniem Wiáry. 6. Inquizycya we Fráncyi.
WeFráncyi Ludwik Krol władzą Inquisitorá Fidei utwierdźił z nienáwiśći ku Heretykom/ ktorych też ogniem i mieczem znośił W Náwárze też Inquizycya ná Heretyki Fránćiszkanom dána. 7. Zarliwi o Wiárę Pánowie.
W Bośnij też Krol Rutenow Kolománus i Xiążę Słowieńskie Heretykow pilnie wykorzeniał i orężem przywiodł do Wiáry Swiętey. Kazał tam Biskupowi Kumánow Papież podáć nowego Biskupá Bosneńskiego ná záchowánie nowych
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 86
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
Z Pism Jakuba Sprengera/ i Henryka Instytora Zakonu Dominika Z. Teologów/ i w Niemieckiej Ziemi Inkwizitorów po wietszej części wybrana/ i na Polskie przełożona. Przez STANISŁAWA ZĄMBKOWICA SEkretarza Kścia Jego Mci Ostroskiego, Kasztelana Krakowskiego. Do której w tejże materii przydana jest Książka Jana Nidera tegoż Zakonu Dominika Z. Teologa i Inkwizytora. Także Ulryka Molitora Dialog o wieszczych białychgłowach/ abo czarownicach. W KrakowieW Drukarni Symona Kempiniego/Roku Pańskiego 1614. Jaśnie Oświeconemu Książęciu i Panu, p. JANUSZOWI Z OSTROGA ZASŁAWSKIEMV, WOJEWODZIE Wołyńskiemu. etc. etc. Panu Swemu Mościwemu.
JEŚLI KtórY BŁĄD z umysłów ludzkich wykorzeniać barziej potrzeba Jaśnie Oświecone Książę,
Z Pism Iakubá Sprengerá/ y Henryká Instytorá Zakonu Dominiká S. Theologow/ y w Niemieckiey Ziemi Inquisitorow po wietszey częśći wybrána/ y ná Polskie przełożona. Przez STANISŁAWA ZĄMBKOWICA SEkretarzá Xćiá Ie^o^ Mći Ostroskie^o^, Kásztellana Krákowskiego. Do ktorey w teyże máteryey przydána iest Kśiążká Ianá Niderá tegoż Zakonu Dominiká S. Theologá y Inquisitora. Tákże Vlryka Molitorá Diálog o wiesczych białychgłowách/ ábo czárownicách. W KrákowieW Drukárni Symoná Kempiniego/Roku Páńskiego 1614. Iáśnie Oświeconemu Xiążęćiu y Pánu, p. IANVSZOWI Z OSTROGA ZASŁAWSKIEMV, WOIEWODZIE Wołyńskiemu. etc. etc. Pánu Swemu Mośćiwemu.
IESLI KTORY BŁĄD z vmysłow ludzkich wykorzeniáć bárziey potrzebá Iáśnie Oświecone Xiążę,
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona:
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
Rozdział Szósty. Lekarstwa przez przystojne zaklinania/ abo Egzorcyzmy kościelne/ przeciw wszelkim chorobom od czarownic sprawionym/ i sposób Egzorcizowania/ abo zaklinania uczarowanych. Rozdział Siódmy. Lekarstwa przeciw gradõ/ i bydłu uczarowanego Rozdział Ósmy. Lekarstwa niektóre przeciw pewnym takiemnym szatańskim sprawom/ abo tajemnemu przenaśladowaniu. JANA NIDERA ZAKONV DOMINIKA Z. TEOloga i Inkwizytora o czarownicach Księga. Rozdział Pierwszy. O widokach na niebie i potworach wnocy się pokazujących/ jeśli dusze zmarłych z miejsc swoich wyszedszy pokazować się mogą. Rozdział Wtóry. O niepokoju w domach od duchów nieczystych i prześladowaniu ludzkim. Przyczyny dla których Egzorcyzmy nie zawsze pomocne bywają Nakoniec co zacz ci duchowie są którzy niepokoje
Rozdział Szosty. Lekárstwá przez przystoyne záklinánia/ ábo Exorcismy kośćielne/ przeciw wszelkim chorobom od czárownic spráwionym/ y sposob Exorcizowánia/ ábo záklinánia vczárowánych. Rozdział Siodmy. Lekárstwá przeciw grádõ/ y bydłu vczárowáne^o^ Rozdział Osmy. Lekárstwá niektore przeciw pewnym tákiemnym szátáńskim spráwom/ ábo táiemnemu przenáśládowániu. IANA NIDERA ZAKONV DOMINIKA S. THEOlogá y Inquisitorá o czarownicách Xięgá. Rozdział Pierwszy. O widokách ná niebie y potworách wnocy sie pokázuiących/ iesli dusze zmárłych z mieysc swoich wyszedszy pokázowáć się mogą. Rozdział Wtory. O niepokoiu w domách od duchow niecżystych y prześládowániu ludzkim. Przyczyny dla ktorych Exorcismy nie záwsze pomocne bywáią Nákoniec co zacż ci duchowie są ktorzy niepokoie
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 22
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
ciotka jej okrutnie pobiła/ dla tego iż garniec jakiś skrycie schowany odkrywszy wielu dziatek głowy w nim znalażła. I wiele inszych rzeczy powiedziała przysięgę wprzód uczyniwszy/ jako prawdziwie wszytko powiada. Tej białejgłowy powieści/ strony czynienia prefesji świadectwo daje Jan Nider Doktor znaczny czasów naszych/ wielą uczonych swoich pism wsławiony/ mając wiele z powieści inkwizytora Edueńskiego Biskupstwa/ który w biskupstwie namienionych wiele czarowników wynalazł/ i na ogień skazał. Powieda abowiem: iż mam spowieści namienionego inkwizytora/ że w Księstwie swoję własne warzyli/ i jedli. Sposób zaś pojęcia tej nauki był/ jako powiedział/ że czarownicy na pewny czas gromadzili się/ i za sprawą swoją/ szatana także
ciotká iey okrutnie pobiłá/ dla tego iż gárniec iákiś skryćie schowány odkrywszy wielu dźiatek głowy w nim ználáżłá. Y wiele inszych rzeczy powiedźiáłá przyśięgę wprzod vczyniwszy/ iáko prawdźiwie wszytko powiáda. Tey białeygłowy powieśći/ strony czynienia professiey świádectwo dáie Ian Nider Doktor znáczny czásow nászych/ wielą vczonych swoich pism wsławiony/ máiąc wiele z powieśći inquisitorá Eduenskiego Biskupstwá/ ktory w biskupstwie námienionych wiele czárownikow wynálazł/ y ná ogien skazał. Powieda ábowiem: iż mam spowieśći námienionego inquisitorá/ że w Xięstwie swoię własne wárzyli/ y iedli. Sposob záś poięcia tey náuki był/ iáko powiedźiał/ że czárownicy ná pewny czás gromádźili sie/ y zá spráwą swoią/ szátáná tákże
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 40
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
powiedziała przysięgę wprzód uczyniwszy/ jako prawdziwie wszytko powiada. Tej białejgłowy powieści/ strony czynienia prefesji świadectwo daje Jan Nider Doktor znaczny czasów naszych/ wielą uczonych swoich pism wsławiony/ mając wiele z powieści inkwizytora Edueńskiego Biskupstwa/ który w biskupstwie namienionych wiele czarowników wynalazł/ i na ogień skazał. Powieda abowiem: iż mam spowieści namienionego inkwizytora/ że w Księstwie swoję własne warzyli/ i jedli. Sposób zaś pojęcia tej nauki był/ jako powiedział/ że czarownicy na pewny czas gromadzili się/ i za sprawą swoją/ szatana także w osobie ludzkiej widali/ któremu nowy uczeń koniecznie miał przyrzec/ o za przeniu wiary Chrześcijańskiej/ o znieważeniu Ciała P. Chrystusowego
powiedźiáłá przyśięgę wprzod vczyniwszy/ iáko prawdźiwie wszytko powiáda. Tey białeygłowy powieśći/ strony czynienia professiey świádectwo dáie Ian Nider Doktor znáczny czásow nászych/ wielą vczonych swoich pism wsławiony/ máiąc wiele z powieśći inquisitorá Eduenskiego Biskupstwá/ ktory w biskupstwie námienionych wiele czárownikow wynálazł/ y ná ogien skazał. Powieda ábowiem: iż mam spowieśći námienionego inquisitorá/ że w Xięstwie swoię własne wárzyli/ y iedli. Sposob záś poięcia tey náuki był/ iáko powiedźiał/ że czárownicy ná pewny czás gromádźili sie/ y zá spráwą swoią/ szátáná tákże w osobie ludzkiey widáli/ ktoremu nowy vczeń koniecznie miał przyrzec/ o zá przeniu wiáry Chrześćianskiey/ o znieważeniu Ciáłá P. Chrystusowego
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 40
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
przykładów objaśnić/ ale krótkości dogadzamy. Stworzenia nierozumne jeśli się godzi zaklinac. Część Wtóra zaklinanie szaranczy dzieci podmiatane Młotu na Czarownice P. Bóg czemu szatanom dopuszcza podmioty w dzieciach czynić. Część Wtóra czarownicy wszetecznym są przyrównani. Brody golić dla czego Bóg zakazał. Młotu na Czarownice Część Wtóra JANA NIDETA ZAKONV DOMINIKA ŚWIĘtego Teologa i Inkwizytora o czarownicach Księga. ROZDZIAŁ I. O widokach na niebie i potworach w nocy się pokazujących i jeśli dusze zmarłych z miejsc swych wyszedszy pokazować się mogą. Podobieñstwo od barwy mrówek do grzechów.
TERaz w ten Księdze pod przyrodzeniem i własnością mrówek/ o czarownicach i mamieniu ich mówić będziemy. Są tedy mrówki w barwie rozmaite
przykłádow obiáśnić/ ále krotkośći dogadzamy. Stworzenia nierozumne iesli sie godźi záklinác. Część Wtora záklinánie száránczy dzieći podmiátáne Młotu ná Czárownice P. Bog czemu szátánom dopuscza podmioty w dzieciách czynić. Część Wtora czárownicy wszetecznym są przyrownáni. Brody golić dla czego Bog zákazał. Młotu ná Czárownice Część Wtora IANA NIDETA ZAKONV DOMINIKA SWIĘtego Theologá y Inquisitorá o czárownicách Xięgá. ROZDZIAŁ I. O widokách ná niebie y potworách w nocy sie pokázuiących y iesli dusze zmárłych z mieysc swych wyszedszy pokázowác sie mogą. Podobieñstwo od bárwy mrowek do grzechow.
TERaz w ten Xiędze pod przyrodzeniem y własnością mrowek/ o czárownicách y mamieniu ich mowić będźiemy. Są tedy mrowki w bárwie rozmáite
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 287
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
i drugich z dzierżaw państwa Berneńskiego wygnał. Rozmawiałem nakoniec w tejże materii z zakonnikiem jednym Benedyktem/ zakonu Benedykta Z. który aczkolwiek teraz jest zakonnikiem przykładnym w wiedeńskim klasztorze/ wszakże przed dziesiącą lat będąc świedkim/ był czarownikiem i kuglarzem między ludźmi świedkimi znacznym i doświadczonym. Słyszałem także o tych rzeczach mówiącego Inkwizytora Edueńskiego zakonnika/ reguły Dominika świętego/ który o czary obwinionych wielu na sądzie swoim miał. Są tedy/ abo nie dawno byli/ jako mi tenże Inkwizitor i Piotr sędzia powiedzieli/ i wieść o tym jest pospolita/ przy granicach państwa Berneńskiego: czarownicy płci obojej/ którzy przeciw wszelkich bestii/ (wilki tylko wyjąwszy
y drugich z dzierżaw páństwá Berneńskiego wygnał. Rozmawiałem nákoniec w teyże máteryey z zakonnikiem iednym Benedyktem/ zakonu Benedyktá S. ktory áczkolwiek teraz iest zakonnikiem przykłádnym w wiedeńskim klasztorze/ wszákże przed dźieśiącą lat będąc świedkim/ był czárownikiem y kuglarzem między ludźmi świedkimi znácznym y doświádcżonym. Słyszałem tákże o tych rzeczách mowiącego Inquisitorá Edueńskiego zakonniká/ reguły Dominiká świętego/ ktory o cżáry obwinionych wielu ná sądźie swoim miał. Są tedy/ ábo nie dawno byli/ iáko mi tenże Inquisitor y Piotr sędźia powiedźieli/ y wieść o tym iest pospolita/ przy gránicách páństwá Berneńskiego: czárownicy płci oboiey/ ktorzy przećiw wszelkich bestiy/ (wilki tylko wyiąwszy
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 310
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
tedy pod progiem węża onego/ abo jaszczurki szukano/ a znaleźć nie możno/ bo już podobno w proch się była obróciła. Ziemia spód proża onego wynoszono/ i zaraz w tymże roku że nie i bydłu wszytkiemu płodność przywrócona była. Czarownik ten potym przez sędziego namienionego na ogień był wskazany. Od tegoż namienionego Inkwizytora w tym roku słyszałem/ iż w Lauzaneńskim Księstwie niektórzy czarownicy/ własne swoje dzieci warzyli i jedli. Sposób zaś poczęcia tej nauki/ jako mi powiadał taki był. Iż czarownicy gromadzili się do pewnej kupy/ w której za sprawą swoją szatana oczywiście w postaci ludzkiej widali. Któremu nowy uczeń koniecznie przyrzec musiał odstąpić wiary
tedy pod progiem wężá onego/ ábo iásczorki szukano/ á ználeść nie możno/ bo iuż podobno w proch sie byłá obroćiłá. Ziemia spod proża onego wynoszono/ y záraz w tymże roku że nie y bydłu wszytkiemu płodność przywrocona byłá. Czárownik ten potym przez sędźiego námienionego ná ogien był wskazány. Od tegoż námienionego Inquisitorá w tym roku słyszałem/ iż w Lauzáneńskim Xięstwie niektorzy czárownicy/ własne swoie dźieci wárzyli y iedli. Sposob záś pocżęćia tey náuki/ iáko mi powiádáł táki był. Iż czárownicy gromadźili sie do pewney kupy/ w ktorey zá spráwą swoią szátáná oczywiście w postáci ludzkiey widáli. Ktoremu nowy vcżeń koniecznie przyrzec muśiał odstąpić wiáry
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 311
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614