tego wszytkiego albo per conniventiam albo samiż im tego pomagając, są przyczyną? Ale co nadewszytko nagrubsza i niech już ostatnia tu będzie wada, co to za nabożeństwo, co za pietas tych dzisiejszych niektórych nowych katolików, którzy kaimowskiem onem patriarchy swego natchnieni duchem (boć on napierwej o różne nabożeństwo brata zabił) jednotę onę przodków starych, związek kapturowy i pokój pospolity wnętrzny targać i o religią różną mordować, domy szlacheckie i miejskie burzyć, z gruntu wywrócić, in praedam depozyty szlacheckie puszczać, białegłowy zacne, panienki utciwe zelżywościami karmić, groby nakoniec rozwalać i ciała zacnych ludzi psom do szarpania wymiatać pierwszy powodem, pierwszy pobudką byli,
tego wszytkiego albo per conniventiam albo samiż im tego pomagając, są przyczyną? Ale co nadewszytko nagrubsza i niech już ostatnia tu będzie wada, co to za nabożeństwo, co za pietas tych dzisiejszych niektórych nowych katolików, którzy kaimowskiem onem patryarchy swego natchnieni duchem (boć on napierwej o różne nabożeństwo brata zabił) jednotę onę przodków starych, związek kapturowy i pokój pospolity wnętrzny targać i o religią różną mordować, domy szlacheckie i miejskie burzyć, z gruntu wywrócić, in praedam depozyty szlacheckie puszczać, białegłowy zacne, panienki utciwe zelżywościami karmić, groby nakoniec rozwalać i ciała zacnych ludzi psom do szarpania wymiatać pierwszy powodem, pierwszy pobudką byli,
Skrót tekstu: JezuitRespCz_III
Strona: 89
Tytuł:
Jezuitom i inszem duchownem respons
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
jedna dusza jesteśmy! I. Corynt. 13. v. II.
Pragniecieli tedy kiedykolwiek tej radości dostąpić: żyiciesz w pokoju (miłujcie się społecznie) a Bóg miłości i pokoju będzie zwami! Luc. II. v. 17. seq.
Nawet i sami Diabli przykładem swoim nas do pokoju/ zgody/ jednoty i miłści prowadzą/ jako sam Zbawiciel o tym świadczy mówiąc: Każde Królestwo rozdzielone samo przeciwko sobie pustoszeje/ a dom na dom upa- da. A jeśliżeć i Szatan rozdzielony jest przeciw sobie/ jakoż się ostoi królestwo jego. Bernard. Tom. I. Serm. 25. art. I. c. 2
iedná duszá iestesmy! I. Corinth. 13. v. II.
Prágniećieli tedy kiedykolwiek tey rádośći dostąpić: żyićiesz w pokoiu (miłuyćie śię społecznie) á Bog miłośći y pokoiu będźie zwámi! Luc. II. v. 17. seq.
Náwet y sámi Dyiabli przykłádem swoim nas do pokoiu/ zgody/ iednoty y miłśći prowádzą/ iáko sam Zbáwićiel o tym świádczy mowiąc: Káżde Krolestwo rozdźielone sámo przećiwko sobie pustoszeie/ á dom ná dom upá- da. A ieśliżeć y Szátan rozdźielony iest przećiw sobie/ iákoż śię ostoi krolestwo iego. Bernard. Tom. I. Serm. 25. art. I. c. 2
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: M
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
Ne irascamini in viâ: Nie gniewajcie się (nie wadźcie się) na drodze: Póki żyjecie/ kłopotom i poswarkom miejsca u siebie nie dawajcie: Bo jeśli się do Jeruzalem niebieskiego dość/ i tam się z Książęciem pokoju oglądać pragniecie: Więc wliczbie zgodliwych/ a nie swarliwych ludzi się znajdujcie: Wpokoju i jednocie Z. się kochajcie; a jedni z drugiemi jako psi i kotki pospołu się nie gryźcie: Boć beati pacifici: Błogosławieni spokojni: abowiem oni Synami (Dziatkami) Bożymi będą nazwani/ mówi Syn Boży. Esa. 9. v. 6. Mat. 5. v. 9. Greg. in Pastor
Ne irascamini in viâ: Nie gniewayćie śię (nie wadźćie śię) ná drodze: Poki żyiećie/ kłopotom y poswarkom mieyscá u śiebie nie dawayćie: Bo ieśli śię do Ieruzálem niebieskiego dosć/ y tám śię z Kśiążęćiem pokoiu oglądáć prágniećie: Więc wliczbie zgodliwych/ á nie swarliwych ludźi śię znayduyćie: Wpokoiu y iednoćie S. śię kochayćie; á iedni z drugiemi iáko pśi y kotki pospołu się nie gryźćie: Boć beati pacifici: Błogosłáwieni spokoyni: ábowiem oni Synámi (Dźiatkámi) Bożymi bedą názwáni/ mowi Syn Boży. Esa. 9. v. 6. Matth. 5. v. 9. Greg. in Pastor
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Miiiv
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
wynosili? L. b. LVIII. Kto nie tylko niskiego i podłego/ ale i wysokiego zacnego Pańskiego i Szlacheckiego stanu ludzi do pokoju/ zgody/ jedności i miłości upomina? L. b. M. a. LIX. Jeśli się Diabli w piekle pięknie zgadzają/ i nas przykładem swoim do pokoju zgody i jednoty prowadza? M. a. b. LX. Jakiego śrzodku on Król Pogański Ścilurus mając umrzeć zażył/ żeby Syny swoje/ których było ośmdziesiąt/ był mógł do tego przywieść /aby po śmierci jego w zgodzie i pokoju byli mogli żyć? M ii. b. LXI. Jakimi słowy Król Micipsa umierając Syny swe
wynośili? L. b. LVIII. Kto nie tylko niskiego y podłego/ ále y wysokiego zacnego Páńskiego y Szlácheckiego stanu ludźi do pokoiu/ zgody/ iednośći y miłośći upomina? L. b. M. a. LIX. Ieśli śię Dyiabli w piekle pięknie zgadzáią/ y nas przykłádem swoim do pokoiu zgody y iednoty prowádza? M. a. b. LX. Iákiego śrzodku on Krol Pogáński Scilurus máiąc umrzeć záżył/ żeby Syny swoie/ ktorych było ośmdźieśiąt/ był mogł do tego przywieść /áby po śmierći iego w zgodźie y pokoiu byli mogli żyć? M ii. b. LXI. Iákiemi słowy Krol Micipsa umieráiąc Syny swe
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Eeiiiv
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679
albo per conniventiam, albo samiż jem tego pomagając, są przyczyną? Ale co nadewszystko najgrubsza i niech już ostatnia tu będzie wada, co to za nabożeństwo, co za pietas tych dzisiejszych niektórych nowych katolików, którzy kaimowskiem onym patriarchy swego otchnieni duchem (boć on najpierszy o różne nabożeństwo brata zabieł), jednotę onę przodków starych, związek kapturowy, pokój pospolity, wnętrzny targać, o religią różną mordować, domy szlacheckie i miejskie burzyć, z gruntu wywracać, in praedam depozyty szlacheckie puszczać, białegłowy zacne i panienki uczciwe zelżywościami karmić, groby nakoniec rozwalać i ciała zacnych ludzi psom do szarpania wymietać pirwszy powodem i pirwszy pobudką beli
albo per conniventiam, albo samiż jem tego pomagając, są przyczyną? Ale co nadewszystko najgrubsza i niech już ostatnia tu będzie wada, co to za nabożeństwo, co za pietas tych dzisiejszych niektórych nowych katolików, którzy kaimowskiem onym patryarchy swego otchnieni duchem (boć on najpierszy o różne nabożeństwo brata zabieł), jednotę onę przodków starych, związek kapturowy, pokój pospolity, wnętrzny targać, o religią różną mordować, domy szlacheckie i miejskie burzyć, z gruntu wywracać, in praedam depozyty szlacheckie puszczać, białegłowy zacne i panienki uczciwe zelżywościami karmić, groby nakoniec rozwalać i ciała zacnych ludzi psom do szarpania wymietać pirwszy powodem i pirwszy pobudką beli
Skrót tekstu: RozRokCz_II
Strona: 133
Tytuł:
Rozmowa o rokoszu
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918