był to Dzień Ródzin z Założenia Rzymu, piękniej mówiąc Natalis Rome corocznie, solennie, od Rzymian obchodzony.
Trzecia Sławna ERA ŚWIECKA Graecorum, inaczej Seleucidarum, to jest lat rachunek od Seleucjusza Pana całej Azyj Sukcesora Aleksandra Wielkiego. Zowie się czasem ta ERA Alexandraeorum, że Aleksander Monarchą zostawszy, dał ókazją od Imienia swego i jednowładnego swego Panowania, rachowania lat Greckim Kronikarzom.
Czwarta ŚWIECKA ERA Juliusza Cesarza, od której Cesarze Rzymscy swoje komputowali czasy, i lata; od tego czasu Kalendarz Juliusza, albo Stary ma originem. Początek tej ERY wziął się Roku od Stworzenia Świata 3902 po Założeniu Rzymu w lat 706 przed prziściem na świat Króla Cierniem Ukoronowanego laty
był to Dzień Rodzin z Założenia Rzymu, piękniey mowiąc Natalis Romae corocznie, solennie, od Rzymian obchodzony.
Trzecia Sławna AERA SWIECKA Graecorum, inaczey Seleucidarum, to iest lat rachunek od Seleucyusza Pana całey Azyi Sukcesora Alexandra Wielkiego. Zowie się czasem ta AERA Alexandraeorum, że Alexander Monarchą zostawszy, dał ókazyą od Imienia swego y iednowładnego swego Panowania, rachowania lat Greckim Kronikarzom.
Czwarta SWIECKA AERA Iuliusza Cesarza, od ktorey Cesarze Rzymscy swoie komputowali czasy, y láta; od tego czasu Kalendarz Iuliusza, albo Stary ma originem. Początek tey AERY wzioł się Roku od Stworzenia Swiata 3902 po Założeniu Rzymu w lat 706 przed prźyściem na świat Krola Cierniem Ukoronowanego laty
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 203
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Kniaziem Moskiewskim. Idem Król Aleksander miał Helenę Carownę Moskiewską Schizmatyczkę. W Kijowskiej Diecezyj i teraz nie które Parochialne Kościoły miewają po 2000, po 3000 do spowiedzi Wielkonocnej.
METROPOLITÓW Arcybiskupów Kijowskich zacząwszy od Michała Greczyna Biskupa Korsuńskiego Unita, tam od Mikołaja Chrysoberga Patriarchy Carogrodzkiego przysłanego, fundowanego w Kijowie circa Annum 1000, od Włodzimierza Książęcia Jednowładnego Ruskiego, aż do Floriana Hrebnickiego po Szeptyckim następcy było w liczbie 56 czyli 57.
Z tych liczby trzeci in serie: Teopemptus Greczyn, który Kościół Z: Zofii w Kijowie poświęcił, za niego w Carogrodzie Patriarcha Michał Cerulary Schizmatyk. Czwarty in serie Hilarion Rusin w Kijowie poświęcony, nie udający się do Carogrodu, iż
Kniaziem Moskiewskim. Idem Krol Alexander miał Helenę Carownę Moskiewską Schizmatyczkę. W Kiiowskiey Diecezyi y teráz nie ktore Parochialne Kościoły miewaią po 2000, po 3000 do spowiedzi Wielkonocney.
METROPOLITOW Arcybiskupow Kiiowskich zacząwszy od Michała Greczyna Biskupa Korsuńskiego Unita, tam od Mikołaia Chrysoberga Patryarchy Carogrodzkiego przysłanego, fundowanego w Kiiowie circa Annum 1000, od Włodzimierza Xiążęcia Jednowładnego Ruskiego, aż do Floryana Hrebnickiego po Szeptyckim następcy było w liczbie 56 czyli 57.
Z tych liczby trzeci in serie: Teopemptus Greczyn, ktory Kościoł S: Zofii w Kiiowie poświęcił, za niego w Carogrodzie Patryarcha Michał Cerulary Schizmatyk. Czwarty in serie Hilarion Rusin w Kiiowie poświęcony, nie udaiący się do Carogrodu, iż
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 26
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, inni od Dońcu, aż do ciasności Anianu, nazwani propriè Tatarami, od rzeki Tartar, czyli Tattar wpadającej w morze, ku Wschodowi. Gdzie osiedli TATAROWIE MOGOLOWIE bez prawni, na Ordy pod Wodzami podzieleni, z miejsca na miejsce dla żywności vagabundi, aż ich pociągnął niejaki GINGIS, czyli LINGIS pod swoją wszystkich Komendę Jednowładną, nazwawszy się Hanem. Ten sam na początku Wieku trzynastego, zaprowadził Tatarów do Ziemi Indostan, albo Indii, przeciwko Królowi Dawidowi, któremu pierwej haracz płacili; pojmał go w batalii, wygubił z dómem, jednę Córkę jego zostawił za Zonę sobie, i Panem się uczynił Ziemi onej, piorunem jest zabity. Następcy jego
, inni od Dońcu, áż do ciasności Anyanu, nazwani propriè Tatarami, od rzeki Tartar, czyli Tattar wpadaiącey w morze, ku Wschodowi. Gdzie osiedli TATAROWIE MOGOLOWIE bez prawni, na Ordy pod Wodzami podzieleni, z mieysca na mieysce dla żywności vagabundi, aż ich pociągnął nieiaki GINGIS, czyli LINGIS pod swoią wszystkich Kommendę Iednowładną, nazwawszy się Hánem. Ten sam na początku Wieku trzynastego, zaprowádził Tatarów do Ziemi Indostan, albo Indii, przeciwko Królowi Dáwidowi, któremu pierwey háracz płacili; poimał go w batalii, wygubił z dómem, iednę Córkę iego zostawił za Zonę sobie, y Panem się uczynił Ziemi oney, piorunem iest zabity. Następcy iego
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 442
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
/ w Roku Tysiącnym Trzechsetnym od Narodzenia Pańskiego/ i wszytko pod jednę głowę podbił/ która się teraz do tej jako widziemy wyniosła potęgi. Przez ten wszytek czas nic inszego nie był żywot tych ludzi/ tylko ustawiczne dzieło wojenne. Nie trzeba się tedy dziwować/ że ich Prawa są ostre/ Starszyna groźna/ Pan cale jednowładny i wyższy nad Prawo/ obyczaje niemal wszytkie jeden mają cel/ powagę i moc nieograniczoną tego co nimi władnie/ prowadzą za sobą uciśnienie poddanych/ które jest nie uchronne wszędy/ gdziekolwiek władzą panującego nie ma inszego mimo samę jego wolą hamulca. By namniej i tego nie trzeba w podziwieniu mieć/ że się mają za
/ w Roku Tyśiącnym Trzechsetnym od Národzenia Páńskie^o^/ y wszytko pod iednę głowę podbił/ ktora się teraz do tey iáko widźiemy wyniosłá potęgi. Przez ten wszytek czáś nic inszego nie był żywot tych ludźi/ tylko vstáwiczne dźieło woienne. Nie trzebá się tedy dźiwowáć/ że ich Práwá są ostre/ Stárszyná groźna/ Pan cále iednowładny y wyższy nád Práwo/ obyczáie niemal wszytkie ieden máią cel/ powagę y moc nieográniczoną tego co nimi władnie/ prowádzą zá sobą vćiśnienie poddánych/ ktore iest nie vchronne wszędy/ gdźiekolwiek władzą pánuiącego nie ma inszego mimo sámę iego wolą hámulcá. By namniey y tego nie trzebá w podźiwieniu mieć/ że się máią zá
Skrót tekstu: RicKłokMon
Strona: 3
Tytuł:
Monarchia turecka
Autor:
Paul Ricot
Tłumacz:
Hieronim Kłokocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1678
Data wydania (nie później niż):
1678
z nich jeszcze na ziemi ambrozją nakarmiony został: Podkało toż Stefana wielkiej świątobliwości, pierwszego Węgierskiego Króla: który w dzień Wniebowzięcia tejże Naświętszej Matki Boskiej, społecznie z nią do chwały wiecznej przeniesiony, z świata zwyciężonego triumfował. A skądże im to? zarobili to pracowicie u tej Matki: wysłużyli pilnie wiernie, u Jednowładnej wszytkiego świata Pani. Czytać Historią życia ich: kosztować słodkości Pism wszytkich Bernarda, jako są pełne miłości Boskiej, jakie pobudki gorące mają, do uszanowania, do wychwalenia słodkiego Imienia JEZUS i MARYJ Matki jego Najświętszej. bene omnia fecit. Część III. Kazanie
4. Widzieć Stefana Króla, Strigońskiemu Arcybiskupstwu inszym siedm Biskupstwąm wystawione
z nich ieszcze ná źięmi ámbrozyą nákarmiony został: Podkáło toż Stefáná wielkiey świątobliwośći, pierwszego Węgierskiego Krolá: ktory w dźień Wniebowzięćia teyże Naświętszey Mátki Boskiey, społecznie z nią do chwały wieczney przenieśiony, z świátá zwyćiężonego triumfował. A zkądże im to? zárobili to prácowićie u tey Mátki: wysłużyli pilnie wiernie, u Iednowładney wszytkiego świátá Páni. Czytáć Historyą żyćia ich: kosztowáć słodkośći Pism wszytkich Bernárda, iáko są pełne miłośći Boskiey, iákie pobudki gorące máią, do uszánowánia, do wychwalęnia słodkiego Imięnia IEZUS y MARIJ Mátki iego Nayświętszey. bene omnia fecit. Część III. Kazánie
4. Widźieć Stefáná Krolá, Strigonskiemu Arcybiskupstwu inszym śiedm Biskupstwąm wystáwione
Skrót tekstu: PiskorKaz
Strona: 810
Tytuł:
Kazania na Dni Pańskie
Autor:
Sebastian Jan Piskorski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1706
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1706
, jako do Jacka Z. odezwie się ta Matka: Fili, Synu, wysłuchana jest modlitwa twoja. Część III. Kazanie
23. Już tedy jakoż ci nie winszować całym sercem tak wielkiego szczęścia Hiacyncie Z. że cię Najświętsza Matka Boska, nie Królewna jaka i udzielna Pani, jako Cudotworce Mojżesza; ale Królowa Jednowładna, wszytkiego świata Monarchini, i za Syna kochanego przyjęła, i wspołdziedzicem Jednorodzonego Syna swego, Sukcesorem prawdziwym swoim uczyniła; spolnie z sobą wezwawszy cię do Dziedzictwa Korony wiecznej, w dzień triumfalnego w Niebowzięcia swego. Jakoć nie przyznać, co Chrystusowi w dzisiejszej Ewangeliej wszyscy przyznają; bene omnia fecit. Co żebyśmy tym
, iáko do Iácká S. odezwie się tá Mátká: Fili, Synu, wysłuchána iest modlitwá twoiá. Część III. Kazánie
23. Iuż tedy iákoż ći nie winszowáć cáłym sercem ták wielkiego szczęśćia Hiácynćie S. że ćię Nayświętsza Mátká Boska, nie Krolewná iáka y udźielna Páni, iáko Cudotworce Moyżeszá; ále Krolowa Iednowładna, wszytkiego świátá Monárchini, y zá Syná kochánego przyięłá, y wspołdźiedźicem Iednorodzonego Syná swego, Successorem prawdźiwym swoim uczyniłá; spolnie z sobą wezwawszy ćię do Dźiedźictwá Korony wieczney, w dźień tryumfálnego w Niebowźięćia swego. Iákoć nie przyznáć, co Chrystusowi w dźiśieyszey Ewángeliey wszyscy przyznáią; bene omnia fecit. Co żebysmy tym
Skrót tekstu: PiskorKaz
Strona: 822
Tytuł:
Kazania na Dni Pańskie
Autor:
Sebastian Jan Piskorski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1706
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1706
początku czterech lat kończących ostatni wiek świata Zjawi się AntyChryst, to jest pomniejszy Król czyli Książę, który w krajach należących do Państwa Rzymskiego się Zjawi. Flotą umocniony, trzech Królów z pomienionych dziesiąciu, cale zgubi, Państwa ich zawojuje i sobie przywłaszczy. Siedmiu zaś innych Królów hołdownikami swemi uczyni, i całego Państwa Rzymskiego Cesarzem jednowładnym będzie. Co się wnosi naprzód z Proroctwa Daniela. Uważałem w tej bestii rogów dziesięć; A oto róg jeden pomniejszy wyrósł z pomiędzy nich, i przed nim upadły, trzy pierwsze rogi. Które widzenie tak wytłomaczył Danielowi Anioł. Dziesięć rogów dziesięć Królów jest. A jeden powstanie po nich, i będzie mocniejszy nad
początku czterech lat kończących ostátni wiek światá ziáwi się AntyChryst, to iest pomnieyszy Krol czyli Xiążę, ktory w kráiach należących do Państwa Rzymskiego się ziawi. Flottą umocniony, trzech Krolow z pomienionych dziesiąciu, cále zgubi, Państwa ich záwoiuie y sobie przywłaszczy. Siedmiu zaś innych Krolow hołdownikámi swemi uczyni, y cáłego Państwa Rzymskiego Cesarzem iednowładnym będzie. Co się wnosi naprzod z Proroctwa Danielá. Uważałem w tey bestyi rogow dziesięć; A oto rog ieden pomnieyszy wyrosł z pomiędzy nich, y przed nim upadły, trzy pierwsze rogi. Ktore widzenie ták wytłomaczył Danielowi Anioł. Dziesięć rogow dziesięć Krolow iest. A ieden powstanie po nich, y będzie mocnieyszy nad
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: Hv
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
powabniejsze alegowali przyczyny do złączenia się z Polską. Przymierze nie dawno pod Poswolem z Królem Zygmuntem Augustem qua W. Książęciem W. X. Lit: zawarte dostojnym już być krokiem tłumaczyli do zjednoczenia się z tym państwem. Nieoszacowany też wolności Polskiej klejnot tyle za sobą czynił powabu, ile wstrętu i trwożliwych aprehensyj wzbudzało wolnym Inflantczykom jednowładne Monarchów Szedzkiego i Duńskiego panowanie. Nakoniec Hermistrz ważnemi racjami zaprawił wszystkich serca do tej jednotchnącej rezolucyj; żeby postanowioną z Królem Augustem pod Poswolem ligę ściślejszym jeszcze umocnili traktatem, i tym bliższy stopień złożyli do zupełnej unii z Rzecząpospolitą Polską.
Nieodwłócznie zatym Hermistrz puścił się od Krakowa, i tam Królowi, i Senatowi Polskiemu przedłożył
powabnieysze allegowali przyczyny do złączenia śię z Polską. Przymierze nie dawno pod Poswolem z Krolem Zygmuntem Augustem qua W. Xiążęćiem W. X. Lit: zawarte dostoynym już być krokiem tłumaczyli do zjednoczenia śię z tym państwem. Nieoszacowany też wolnośći Polskiey kleynot tyle zá sobą czynił powabu, ile wstrętu y trwożliwych apprehensyi wzbudzało wolnym Inflantczykom jednowładne Monarchow Szedzkiego y Duńskiego panowanie. Nakoniec Hermistrz ważnemi racyami zaprawił wszystkich serca do tey jednotchnącey rezolucyi; żeby postanowioną z Krolem Augustem pod Poswolem ligę śćisleyszym jeszcze umocnili traktatem, y tym bliższy stopień złożyli do zupełney unii z Rzecząpospolitą Polską.
Nieodwłocznie zatym Hermistrz puśćił śię od Krakowa, y tam Krolowi, y Senatowi Polskiemu przedłożył
Skrót tekstu: HylInf
Strona: 99
Tytuł:
Inflanty w dawnych swych i wielorakich aż do wieku naszego dziejach i rewolucjach
Autor:
Jan August Hylzen
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1750
Data wydania (nie wcześniej niż):
1750
Data wydania (nie później niż):
1750