nie był na pierwszej jego kadencji sponte, na limitacją zaś jego ustąpiłem funkcji synowi Ignacemu. Tego roku żadnych klęsk nie miałem: niechaj za to będzie na wieki Bogu chwała.
Anno 1713. Na którego początkach, dane mi od najwyższego pasterza Klemensa XI ciała całego relikwie św. Felicjana męczennika, czasu i roku jubileuszowego 1700 w Rzymie, wprowadzałem solennie do kościoła mińskiego Societatis Jesu ofiarowane odemnie, przy bytności iks. Brzostowskiego biskupa wileńskiego, iks. Pancerzyńskiego, biskupa jeropolitańskiego, trybunału całego i wielkiego wielu zacnych gości zgromadzenia. Niech ten święty będzie na początku roku księstwu litewskiemu wystawiony, początkiem ojczyźnie mizernej do pokoju, mnie, żonie
nie był na pierwszéj jego kadencyi sponte, na limitacyą zaś jego ustąpiłem funkcyi synowi Ignacemu. Tego roku żadnych klęsk nie miałem: niechaj za to będzie na wieki Bogu chwała.
Anno 1713. Na którego początkach, dane mi od najwyższego pasterza Klemensa XI ciała całego relikwie św. Felicyana męczennika, czasu i roku jubileuszowego 1700 w Rzymie, wprowadzałem solennie do kościoła mińskiego Societatis Jesu ofiarowane odemnie, przy bytności jks. Brzostowskiego biskupa wileńskiego, jks. Pancerzyńskiego, biskupa jeropolitańskiego, trybunału całego i wielkiego wielu zacnych gości zgromadzenia. Niech ten święty będzie na początku roku księstwu litewskiemu wystawiony, początkiem ojczyznie mizernéj do pokoju, mnie, żonie
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 29
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
staraniem i niedotrzymaniem punktów traktatu. Wojna się wielka ogłasza.
Król imć August i odgłosem wojny tureckiej i wiktorii Sztembocka consternatus, sejmuje w Warszawie.
Ultimis Januarii ip. Sluszka wojewoda połocki ostatni też, jak i Chodkiewicz, domu swego w Wilnie umiera.
Ciała całego relikwie ś. Felicjana męczennika, dane mi w Rzymie roku jubileuszowego 1,700 od najwyższego pasterza Klemensa Xl, do kościoła Societatis Jesu, w Mińsku ofiarowałem, którego jako wielkiego księstwa litewskiego i województwa patrona, solennie introdukował iksiądz Brzostowski biskup wileński podczas sądów trybunału kadencji mińskiej, przy wielkiem koncursie ludzi zacnych i zgromadzeniu pospólstwa, processionalitor od cerkwi ś. Ducha, oo. Bazylianów unitów z cechami
staraniem i niedotrzymaniem punktów traktatu. Wojna się wielka ogłasza.
Król imć August i odgłosem wojny tureckiéj i wiktoryi Sztembocka consternatus, sejmuje w Warszawie.
Ultimis Januarii jp. Sluszka wojewoda połocki ostatni też, jak i Chodkiewicz, domu swego w Wilnie umiera.
Ciała całego relikwie ś. Felicyana męczennika, dane mi w Rzymie roku jubileuszowego 1,700 od najwyższego pasterza Klemensa Xl, do kościoła Societatis Jesu, w Mińsku ofiarowałem, którego jako wielkiego księstwa litewskiego i województwa patrona, solennie introdukował jksiądz Brzostowski biskup wileński podczas sądów trybunału kadencyi mińskiéj, przy wielkiém concursie ludzi zacnych i zgromadzeniu pospólstwa, processionalitor od cerkwi ś. Ducha, oo. Bazylianów unitów z cechami
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 302
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
czas taki co siedm lat, kiedy ani orać, ani siać, ani wina zbierać nie powinni byli Żydzi, długi odpuszczać, i darować, jako Księga Deutoronomium cáp. 15 i Levitieus cap. 25 świadczą. Czas ten zaczynał się w Jesieni, kiedy Jozue do Ziemi z Izraelitami wszedł obiecanej.
Była Siódma AERA Lat Jubileuszowych, po Hebrajsku Jobel nazwanych co lat 50 przypadających, komputowanych także od weścia Izraelitów do Ziemi obiecanej: O którym czasie mówi Tekst Święty Levitici 25 v. 8. Numerabis tibi septem Hebdomadas Annorum, to jest siedm razy siedm lat, co uczyni lat 49 na końcu tych lat, gdy się Rok 50 Jubileuszowy zaczynać będzie
czas taki co siedm lat, kiedy ani orać, ani siać, ani wina zbierać nie powinni byli Zydzi, długi odpuszczać, y darować, iako Księga Deutoronomium cáp. 15 y Levitieus cap. 25 swiadczą. Czas ten zaczynał się w Iesieni, kiedy Iozùé do Ziemi z Izraelitami wszedł obiecáney.
Była Siodma AERA Lat Iubileuszowych, po Hebraysku Iobel nazwanych co lat 50 przypadaiących, komputowanych tàkże od weścia Izraelitow do Ziemi obiecaney: O ktorym czasie mowi Text Swięty Levitici 25 v. 8. Numerabis tibi septem Hebdomadas Annorum, to iest siedm razy siedm lat, co uczyni lat 49 na końcu tych lat, gdy się Rok 50 Iubileuszowy zaczynać będzie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
AERA Lat Jubileuszowych, po Hebrajsku Jobel nazwanych co lat 50 przypadających, komputowanych także od weścia Izraelitów do Ziemi obiecanej: O którym czasie mówi Tekst Święty Levitici 25 v. 8. Numerabis tibi septem Hebdomadas Annorum, to jest siedm razy siedm lat, co uczyni lat 49 na końcu tych lat, gdy się Rok 50 Jubileuszowy zaczynać będzie: Clanges buc- o CHRONOLOGII
cina Mense Septimo. Przez trąbę ogłaszając w Septembrze: Sánctisicahisq; Annum Quinquagesinum, ipse est enim Iubileus. W którym Roku wolno było wszystkim do swoich wracać się posesyj, sługi na wolność wypuszczać, etc.
Ośma ERA, Założenie Kościoła Salomonowego, które się trafiło Roku po Stworzeniu Świata
AERA Lat Iubileuszowych, po Hebraysku Iobel nazwanych co lat 50 przypadaiących, komputowanych tàkże od weścia Izraelitow do Ziemi obiecaney: O ktorym czasie mowi Text Swięty Levitici 25 v. 8. Numerabis tibi septem Hebdomadas Annorum, to iest siedm razy siedm lat, co uczyni lat 49 na końcu tych lat, gdy się Rok 50 Iubileuszowy zaczynać będzie: Clanges buc- o CHRONOLOGII
cina Mense Septimo. Przez trąbę ogłaszaiąc w Septembrze: Sánctisicahisq; Annum Quinquagesinum, ipse est enim Iubileus. W ktorym Roku wolno było wszystkim do swoich wracać się posesyi, sługi na wolność wypuszczáć, etc.
Osma AERA, Założenie Kościoła Salomonowego, ktore się trafiło Roku po Stworzeniu Swiata
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zbudowana w Niebie na wieczne czasy.
Na te Danielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc sko[...] winkowani od Chrześcijan, takiego zażywają wykrętu, że Tygodnie te lata nie wyszły jeszcze, bo znaczą nie tygodnie dni, albo lat, ale tygodnie Jubileuszów (o czym tu cale nie masz wzmianki) albo tygodnie wieków. A tak Jubileuszowe tygodnie eficjunt według ich zdania, lat 24 tysiące 500. Tygodnie zaś wi[...] ków według ich złego mniemania (bo bez fundamentu) wynoszą 94 tysiące lat, po których skończonych obiecują Mesjasza, jako świadczą Nicolaus Liranus, i Piotr Galatinus, oba z Żydów uczeni Chrześcijanie. Ale to tłumaczenie, że jest contra mentem Pisma Z
zbudowaná w Niebie na wieczne czásy.
Na te Dánielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc zko[...] winkowani od Chrześcián, takiego zażywaią wykrętu, że Tygodnie te latá nie wyszły ieszcze, bo znaczą nie tygodnie dni, álbo lat, ale tygodnie Iubileuszow (o czym tu cale nie mász wzmianki) álbo tygodnie wiekow. A tak Iubileuszowe tygodnie efficiunt według ich zdaniá, lat 24 tysiące 500. Tygodnie zaś wï[...] kow według ich złego mniemánia (bo bez fundámentu) wynoszą 94 tysiące lat, po ktorych skończonych obiecuią Messiasza, iáko świadczą Nicolaus Liranus, y Piotr Galatinus, oba z Zydow uczeni Chrześcianie. Ale to tłumáczenie, że iest contra mentem Pisma S
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1085
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
/ oczyści Sumnienie nasze z uczynków martwych na posługę Boga żywego. Tym tedy sposobem równa się Chrzest Chrystusa Pana z oczyszczeniem wzwyż mianowanym/ nie mówię aby takowego oczyszczenia potrzebować miał/ ale tylko względem czasu podobny jest jemu/ dla tego samego że dziesiątego dnia Miesiąca/ siódmego Września/ według oczyszczenia w starym Zakonie ochrzcony był Roku Jubileuszowego/ który sam Bóg ogłosił mówiąc: Hic est Filius meus dilectus, inquo mihi benè complacui. Zgadza się ten Chrzest Chrystusów z ową Figurą i Ceremonią/ którą czasu oczyszczenia odprawowali Żydzi/ gdy Kozła pierwej nisz go zabić mieli na puszczą wyprowadzali/ albowiem tegoż Roku/ którego Chrystus ochrzczony był/ zaprowadzony był na puszczą
/ oczyśći Sumnienie násze z vczynkow martwych ná posługę Bogá żywego. Tym tedy sposobem rowna się Chrzest Chrystusá Páná z oczyszczeniem wzwysz miánowánym/ nie mowię áby tákowego oczyszczenia potrzebowáć miał/ ále tylko względem czásu podobny iest iemu/ dla tego sámego że dźieśiątego dniá Mieśiącá/ śiodmego Wrześniá/ według oczyszczeniá w stárym Zakonie ochrzcony był Roku Iubileuszowego/ ktory sam Bog ogłośił mowiąc: Hic est Filius meus dilectus, inquo mihi benè complacui. Zgadza się ten Chrzest Chrystusow z ową Figurą y Ceremonią/ ktorą czásu oczyszczenia odpráwowáli Zydźi/ gdy Kozłá pierwey nisz go zábić mieli ná puszczą wyprowádzáli/ álbowiem tegosz Roku/ ktorego Chrystus ochrzczony był/ záprowádzony był ná puszczą
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 132
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
przysłany jest od Ojca ś. Benedykta XIII ze Rzymu Jubileusz generalny dla wszystkich Ormian w Archidiecezji Lwowskiej zostających, a to na instancją X. Arcybiskupa, który to Jubileusz dwumiesięczny z wielką
dewocją wprowadzony jest z fórty klasztornej do kościoła, przy asystencji wiele godnych osób. Niesiono w procesji i obraz Ojca ś. a na spodzie jubileuszowe Breve przybite było na desce. Śpiewano Veni Creator, oracje różne i Te Deum laudamus, od dnia 26go Października do 27go grudnia trwał. Obchód był dni 15, kościołów czterech to jest katedralny kościół, ś. Krzyża, ś. Anny, i ś. Jakuba Nissibeńskiego. Zakończył się w sam dzień oktawy konkluzji uroczystości
przysłany jest od Ojca ś. Benedykta XIII ze Rzymu Jubileusz generalny dla wszystkich Ormian w Archidiecezyi Lwowskiej zostających, a to na instancyą X. Arcybiskupa, który to Jubileusz dwumiesięczny z wielką
dewocyą wprowadzony jest z fórty klasztornej do kościoła, przy assistencyi wiele godnych osób. Niesiono w processyi i obraz Ojca ś. a na spodzie jubileuszowe Breve przybite było na desce. Śpiewano Veni Creator, oracye różne i Te Deum laudamus, od dnia 26go Października do 27go grudnia trwał. Obchód był dni 15, kościołów czterech to jest katedralny kościół, ś. Krzyża, ś. Anny, i ś. Jakóba Nissibeńskiego. Zakończył się w sam dzień oktawy konkluzyi uroczystości
Skrót tekstu: KronZakBarącz
Strona: 183
Tytuł:
Kronika zakonnic ormiańskich reguły ś. Benedykta we Lwowie
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1703 a 1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1703
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętnik dziejów polskich: z aktów urzędowych lwowskich i z rękopisów
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Wojciech Maniecki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1855