in vaginám. Ale ta ich nierozumna i błędna nauka refutuje się sequentibus. Święty Ambroży Sermone 66. pięknie dystyngwuje, która godziwa Wojna: Non est delictum militáre, sed propter praedam dimicare peccatum est. Nie byli by na Wojnach Anieli bijący Sennacheryba: Nie wojował by był Mojżesz, Jozue, Gedeon, Samson, Królowie Judejscy, ani Machabejczykowie, ani Święty Jakub Apostoł na Saracenów, gdyby grzechem była Wojna spra wiedliwa. Święty Augustyn ślicznie do tej mówi materyj: Pacem debet babere voluntas, Belium necessitas: Vincere parat, qui Fidem vindicat. S. Ambrosius do Tracjana: Im peratoria acies stat non Armis, sed causis, mowi Theodosius Cesárz
in vaginám. Ale ta ich nierozumna y błędna nauka refutuie się sequentibus. Swięty Ambroży Sermone 66. pięknie dystyngwuie, ktora godziwa Woyna: Non est delictum militáre, sed propter praedam dimicare peccatum est. Nie byli by na Woynach Anieli biiący Sennacheriba: Nie woiował by był Moyżesz, Iozué, Gedeon, Samson, Krolowie Iudeyscy, áni Machabeyczykowie, ani Swięty Iakob Apostoł na Saracenow, gdyby grzechem była Woyna spra wiedliwa. Swięty Augustyn ślicznie do tey mowi materyi: Pacem debet babere voluntas, Belium necessitas: Vincere parat, qui Fidem vindicat. S. Ambrosius do Tracyana: Im peratoria acies stat non Armis, sed causis, mowi Theodosius Cesárz
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 426
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
5. Płaszcz. z Chrystusa Pana w Ogrojcu z darty, od hałastry go biorącej, jako świadczy Eutymiusz; niedoczytałem się. gdzie się podział.
6. Złobek, w którym był złożony Chrystus Pan, gdy się narodził w Betleemskiej szopie (chyba w jaskini) w kamieniu wykowany, jest w Betleem mieście Judejskim, w Kościele jeszcze od Świętej Heleny fundowanym, nadłupany na Relikwie, a drugi żłób drzewiany w tamten w kładady, jest w Rzymie w Kościele Najś: Panny Maioris, często się od tego żłobu ad Praesepe zowiącym, czasem też Najś: Panny śnieżnej, w Kaplicy podziemnej od Sykstusa V, Papieża wystawionej.
5. Płaszcz. z Chrystusa Pana w Ogroycu z darty, od hałastry go biorącey, iako swiadczy Eutymiusz; niedocżytałem się. gdzie się podział.
6. Złobek, w ktorym był złożony Chrystus Pan, gdy się narodził w Betleemskiey szopie (chyba w iaskini) w kamieniu wykowany, iest w Betleem mieście Iudeyskim, w Kościele ieszcze od Swiętey Heleny fundowanym, nadłupany na Relikwie, á drugi żłob drzewiany w tamten w kładady, iest w Rzymie w Kościele Nayś: Panny Maioris, często się od tego żłobu ad Praesepe zowiącym, cżasem też Nayś: Panny snieżney, w Kaplicy podziemney od Syxtusa V, Papieża wystawioney.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 103
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Ferrariusza; a te wszystkie są osobliwemi Relikwiami, na tychże miejscach (suppono) konserwowanemi.
14. Domek Loretański (w którym jest i kominek) jest odemnie opisany, w drugiej części nowych moich Aten; który także u Katolików za wielkie stanie Relikwie, gdyż tam Słowo Przedwieczne Wcielone i edukowane. Jest z Judejskiej ziemi z miasta Nazaret, przez Aniołów tu przeniesiony, w Dalmacyj przedtym lokowany, Kościołem opasany.
15. Obraz MATKI Najś, w Częstochowie tyle wieków cudami słynący 1mo z Jeruzalem, 2do z Carogrodu, 3tio z Bełza, 4to do O SS. Relikwiach.
Częstochowy Roku 1384 przeniesiony, od Łukasza Świetego Ewangelisty malowany
Ferrariusza; á te wszystkie są osobliwemi Relikwiami, na tychże mieyscach (suppono) konserwowanemi.
14. Domek Loretański (w ktorym iest y kominek) iest odemnie opisany, w drugiey części nowych moich Aten; ktory także u Katolikow za wielkie stanie Relikwie, gdyż tam Słowo Przedwieczne Wcielone y edukowane. Iest z Iudeyskiey ziemi z miasta Nazareth, przez Aniołow tu przeniesiony, w Dalmacyi przedtym lokowany, Kościołem opasany.
15. Obraz MATKI Nayś, w Częstochowie tyle wiekow cudami słynący 1mo z Ieruzalem, 2do z Carogrodu, 3tio z Bełza, 4to do O SS. Relikwiach.
Cżęstochowy Roku 1384 przeniesiony, od Łukasza Swietego Ewangelisty malowany
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 119
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
które Klemens VIII. Papież znalazł cale w lat 900. żyła około Roku 270. Mąż jej także Męczennik z Rzymu transportowany leży w Gorze mieście na szlaku Warszawskim nad Wislą w Kościele OO, Bernardynów w Grobie wspaniałym marmurowym, gdzie i Ja miałem szczęcie mieć mszą Z. O SS. Relikwiach. D
DAWIDA Króla Judejskiego 30 Sierpnia. Urodził się Roku od Stworzenia świata 2919 przed narodzeniem Chrystusowym 1085. umierał lat mając 70. z grzesznika Święty i Patron pokutujących, Autor Psalmów, Collector wielkiej summy na Kościół Jerozolimski. Ciało jego pogrzebione w Jeruzalem w mieście Dawidowym na gorze Sion w grobie białego marmuru, gdzie meczet teraz Turecki, i grób
ktore Klemens VIII. Papież znalazł cale w lat 900. żyła około Roku 270. Mąż iey także Męcżennik z Rzymu transportowany leży w Gorze mieście na szlaku Warszawskim nad Wislą w Kościele OO, Bernardynow w Grobie wspaniałym marmurowym, gdzie y Ia miałem szczęcie mieć mszą S. O SS. Relikwiach. D
DAWIDA Krola Iudeyskiego 30 Sierpnia. Urodził się Roku od Stworzenia swiata 2919 przed narodzeniem Chrystusowym 1085. umierał lat maiąc 70. z grzesznika Swięty y Patron pokutuiących, Autor Psalmow, Collector wielkiey summy na Kościoł Ierozolimski. Ciało iego pogrzebione w Ieruzalem w mieście Dawidowym na gorze Sion w grobie białego marmuru, gdzie mecżet teraz Turecki, y grob
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 133
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Persyj, osobliwym w Święto jego weneruje go trochę zabobonnym Nabożeństwem. Głowę i Ciało jego liczą miedzy Relikwiami w Tolosie mieście Francuskim, w Kościele Z. Saturnina: Ramie zaś jego w Genui w Włoszech w Katedralnym Kościele. Iustinianus Cesarz w spaniały mu Kościół erygował, na miejscu męczeństwa i pogrzebu jego w Lidzie albo Diospolu mieście Judejskim sławnym, jeszcze za Kruciaty, z kąd i miasto zwało się S. Georgius. Z imienia w Greckim Georgius znaczy oracza.
JózefA Kończewicza Arcy-Biskupa Połockiego w Litwie Męczennika przez Schizmatyków 26. Wrżesznia. Za unią Świętą w Głowę ciety, z strzelby postrzelony w Witepsku, tamże życie swe położył Roku 1623. leży w Połocku
Persyi, osobliwym w Swięto iego weneruie go troche zabobonnym Nabożeństwem. Głowe y Ciało iego licżą miedzy Relikwiami w Tolosie mieście Francuzkim, w Kościele S. Saturnina: Ramie zas iego w Genui w Włoszech w Katedralnym Kościele. Iustinianus Cesarz w spaniały mu Kościoł erygował, na mieyscu męcżenstwa y pogrzebu iego w Lidzie albo Dyospolu mieście Iudeyskim sławnym, ieszcze za Kruciaty, z kąd y miasto zwało się S. Georgius. Z imienia w Greckim Georgius znacży oracża.
IOZEFA Koncżewicża Arcy-Biskupa Połockiego w Litwie Męcżennika przez Schizmatykow 26. Wrżesznia. Za unią Swiętą w Głowę ciety, z strzelby postrzelony w Witepsku, tamże życie swe położył Roku 1623. leży w Połocku
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 159
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w Księdze de Doctrina Christiana, nazywa Italicam: cały Kościół ją i dotąd zowie Vulgatam i Konsylium Trydentckie tej się trzymać każe, sessione 4. i każe ją mieć w poszanowaniu i zażywaniu menda poprawiwszy drukarskie. Z: Hieronima Tłumaczenie Pisma Z: jest najlepsze, od samych Żydów pochwalone, który od starych i doskonałych w Judejskiej ziemi uczył się Hebrajczyków, a jeszcze wtedy, kiedy Pismo święte niebyło tak zepsute. W dwóch rzeczach w BIBLII odmiana się stała, ale accidentalis, że po niewoli Babilońskiej lat 70 trwającej Ezdrasz syn Sarajasza Kapłana, widząc incuria Kapłanów w Babilonii Pismo Z: zepsute, Charaktery Chaldejskie dał i postanowił Żydom, z racyj
w Księdze de Doctrina Christiana, nazywa Italicam: cały Kościoł ią y dotąd zowie Vulgatam y Koncilium Trydentckie tey się trzymać każe, sessione 4. y każe ią mieć w poszanowaniu y zażywaniu menda poprawiwszy drukarskie. S: Hieronima Tłumaczenie Pisma S: iest naylepsze, od samych Zydow pochwalone, ktory od starych y doskonałych w Iudeyskiey ziemi uczył się Hebrayczykow, á ieszcze wtedy, kiedy Pismo swięte niebyło tak zepsute. W dwoch rzeczach w BIBLII odmiana się stała, ale accidentalis, że po niewoli Babilońskiey lat 70 trwaiącey Ezdrasz syn Saraiasza Kapłana, widząc incuria Kapłanow w Babilonii Pismo S: zepsute, Charaktery Chaldeyskie dał y postanowił Zydom, z racyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 587
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Facti sunt hostes eius in capite mówi Jeremiasz Threnc. 1. Już lat 1755. Syna Bożego, myślą, mową uczynkiem horrendè blasphemant Żydzi, w Obrazach Figurach, i Najss: Sakramencie Prima persecutio Christianorum stała się przez Żydów według Dziejów Apostołskich Actor cap. 1 Ich to zawziętością i Kontemptem Obraz Pana Chrystusa w Berycie Mieście Judejskim, drugiraz tyranizowany jako tu masz w Geografii w Ziemi Żydowskiej podtym Miastem Ich to tyraństwem Simon Trydeński w dziecinnym Wieku okrutnie jest zamordowany w Trydencie Mieście, Hrabstwa Tyrolskiego, dla dostania Krwie Chrześcijańskej; której oni zażywają na oddalenie naturalnego od siebie fetoru, nazywając tę krew Jobel tojest Jubileusz, to Evicom Ichże okrucieństwem Z
Facti sunt hostes eius in capite mowi Ieremiasz Threnc. 1. Iuż lat 1755. Syna Bożego, myślą, mową uczynkiem horrendè blasphemant Zydzi, w Obrazach Figurach, y Nayss: Sakramencie Prima persecutio Christianorum stała się przez Zydow według Dzieiow Apostolskich Actor cap. 1 Ich to zawziętoscią y Kontemptem Obráz Pana Chrystusa w Berycie Mieście Iudeyskim, drugiraz tyranizowany iako tu masz w Geografii w Ziemi Zydowskiey podtym Miastem Ich to tyraństwem Simon Trydeński w dziecinnym Wieku okrutnie iest zamordowany w Trydencie Mieście, Hrabstwa Tyrolskiego, dlá dostania Krwie Chrześciańskey; ktorey oni zażywaią na oddalenie naturalnego od siebie fetoru, nazywáiąc tę krew Iobel toiest Iubileusz, to Evicom Ichże okrucieństwem S
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 383
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
w Bałwochwalstwo przecie nie wpadali, a przedtym często. Ezechiel Prorok cap: 43 1. a drugi Izajasz cap: 1. 29. Wychodząc z Babilońskiej niewoli, śpiewali Psalm 117. Consitemini quoniam bonus, jako świadczy Jeremiasz cap. 13. 11. Odtąd Judejczykowie z Izraelitami jednym stali się ludem, długo będąc na Judejskie i Izraelskie rozdzieleni Królestwa, osobnych mając Królów, i Kościół; Osee cap: 1. 11. Ciż ŻydZI zgorszeni nauką Judy Galilejczyka, chcieli się wybić z pod władzy, co i nowi Chrześcijanie na tenczas Żydów naśladując, chcieli uczynić, ale Z. Paweł pisząc do Rzymian cap: 13. 1. rozkazuje
w Bałwochwalstwo przecie nie wpadali, a przedtym często. Ezechiel Prorok cap: 43 1. a drugi Izaiasz cap: 1. 29. Wychodząc z Babylońskiey niewoli, śpiewali Psalm 117. Consitemini quoniam bonus, iako świadczy Ieremiasz cap. 13. 11. Odtąd Iudeyczykowie z Izraelitami iednym stali się ludem, długo będąc na Iudeyskie y Izraelskie rozdzieleni Królestwa, osobnych maiąc Królow, y Kościół; Osee cap: 1. 11. Ciż ZYDZI zgorszeni nauką Iudy Galileyczyka, chcieli się wybić z pod władzy, co y nowi Chrześcianie na tenczas Zydów naśladuiąc, chcieli uczynić, ale S. Paweł pisząc do Rzymian cap: 13. 1. rozkazuie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 483
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
nazwanej) był razem i Arcykapłanem i Wodzem (naśladując Helego, 1. Regum 4.18.) Tę godność Arcykapłańską i Wodzową, albo Książęcą długo piastowali Machabejczykowie. Arystobulus był razem Arcykapłanem i Królem Żydowskim, Jona Hirkana Syn. Za Arystobula II. Arcykapłana i Króla M. Crassus Kościół Jerozolimski złupił. Za niego judejska ziemia z całą Syrią Rzymską stała się Prowincją. Za Symona Boeti Arcykapłana i Króla Żydowskiego Teszcza Herodowego, Chrystus Pan narodził się z Najczystszej Dziewicy. Stało te Arcykapłaństwo wraz z tytułem Królewskim na Osobach 11.
Od Pańskiego Narodzenia, aż do zburzenia Jerozolimy przez Tytusa Cesarza Rzymskiego (kiedy był Fanasius Rusticus Arcykapłan) byli tylko już
nazwaney) był razem y Arcykapłanem y Wodzem (naśladuiąc Helego, 1. Regum 4.18.) Tę godność Arcykapłańską y Wodzową, albo Xiążęcą długo piastowali Machabeyczykowie. Aristobulus był razem Arcykapłanem y Krolem Zydowskim, Iona Hirkana Syn. Za Aristobula II. Arcykapłana y Krola M. Crassus Kościoł Ierozolimski złupił. Za niego iudeyska ziemia z całą Syrią Rzymską stała sie Prowincyą. Za Symoná Bòéthi Arcykapłána y Krola Zydowskiego Teszcza Herodowego, Chrystus Pan narodził się z Nayczystszey Dziewicy. Stało te Arcykapłaństwo wraz z tytułem Krolewskim na Osobach 11.
Od Pańskiego Narodzenia, aż do zburzenia Ierozolimy przez Tytusa Cesarza Rzymskiego (kiedy był Phanasius Rusticus Arcykapłan) byli tylko iuż
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 487
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. Inni Apostołowie, aż ad Divisionem suam, w Jeruzalem przetrwali. JUDEJCZYKOWIE za panowania swego, przed rozproszeniem po świecie, jakiej MONETY zażywali, i ją nazywali, mówiłem tu w tej Części pod opisaniem Włoch i Rzymu; gdzie HEBRAJSKĄ, GRECKĄ, i Rzymian dawnych opisuję monetę, tam obacz Cny Czytelniku.
W JUDEJSKIEJ ZIEMI, Stolicą było JERUZALEM, obszernie opisane odemnie, ale jest jeszcze co pomówić, o tym tak sławnym Mieście. Ze według Willałpanda z Józefa Gwilielma Tyryiskiego Biskupa, Historyka, Jeruzalem Miasto zamykało w murach cztery góry, albo części. 1. Salem, potym Akra zwaną, od Melchisedecha założoną. 2. Ku
. Inni Apostołowie, aż ad Divisionem suam, w Ieruzalem przetrwali. IUDEYCZYKOWIE za panowania swego, przed rosproszeniem po świecie, iakiey MONETY zażywali, y ią nazywali, mowiłem tu w tey Części pod opisaniem Włoch y Rzymu; gdzie HEBRAYSKĄ, GRECKĄ, y Rzymian dawnych opisuię monetę, tam obacz Cny Czytelniku.
W IUDEYSKIEY ZIEMI, Stolicą było IERUZALEM, obszernie opisane odemnie, ale iest ieszcze co pomowić, o tym tak sławnym Mieście. Ze według Willałpanda z Iozefa Gwilielma Tyryiskiego Biskupa, Historyka, Ieruzalem Miasto zamykało w murach cztery góry, albo części. 1. Salem, potym Akra zwaną, od Melchisedecha założoną. 2. Ku
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 489
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756