obtoczyły mię złości, którym liczby nie masz; pojmały mię nieprawości moje. I w Psalmie 68. Boże, ty wiesz niemądrość moję, i grzechy moje nie są skryte od ciebie. Na tych i na drugich miejscach/ jest mowa o grzechach i nieprawościach na Pana przeniesionych. Na dzień ś. Jana Chrzciciela czytano tę Kalendę. W Rzymie pamiątka świętych wielu Męczenników/ którzy za Nerona Imperatora o spalenie miasta/ potwornie są oskarżeni/ i różnym rodzajem śmierci/ od jego rozkazania zamordowani: jednych nakryto skorami zwierzęcymi/ ci od psów potargani/ drugich na krzyże przybiot/ drugich palono/ aby gdy dnia nie stawało/ oni jast sobotki i łuczywa nocnego
obtoczyły mię złośći, ktorym liczby nie mász; poimáły mię niepráwośći moie. I w Psálmie 68. Boże, ty wiesz niemądrość moię, y grzechy moie nie są skryte od ćiebie. Ná tych y ná drugich mieyscách/ iest mowá o grzechách y niepráwośćiách ná Páná przenieśionych. Ná dźień ś. Ianá Chrzćićielá czytano tę Kálendę. W Rzymie pámiątká świętych wielu Męczennikow/ którzy zá Neroná Imperatorá o spalenie miástá/ potwornie są oskárżeni/ y rożnym rodzáiem śmierći/ od iego roskazánia zámordowáni: iednych nákryto skorámi źwierzęcymi/ ci od psow potárgáni/ drugich ná krzyże przybiot/ drugich palono/ áby gdy dniá nie sstáwáło/ oni iást sobotki y łuczywá nocnego
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 23
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
dni, tych które się zowią Kalendami, (a łepiejby ante Kalendami) to jest dni tych, które się zaczynają od pół Miesiąca pierwszego, a kóńczą się na dniu pierwszym Miesiąca następującego, Wiersz uczy mający 12 słów, i na każdy Miesiąc jedne słowo służące: w każdym słowie z tych wielkie litery pierwsze wyrażają wiele Kalend ma który Miesiąc: Drugie w każdym słowie litery, znaczą wiele Nonas ma każdy Miesiąc. Ale pierwej Wiersze te położę, potym ich eksplikację.
TraDita, QuanDo, ReFers, SeDulô, ReFutato, SoDalem, RuFus, TarDe, SeDet, Re Fugus, SoDalitia, TonDet.
Co tak zrozumiej: W tym słówku Tradyta
dni, tych ktore się zowią Kalendami, (a łepieyby ante Kalendami) to iest dni tych, ktore się zaczynaią od puł Miesiąca pierwszego, a kóńczą się na dniu pierwszym Miesiąca następuiącego, Wiersz uczy maiący 12 słow, y na każdy Miesiąc iedne słowo służące: w każdym słowie z tych wielkie litery pierwsze wyrażaią wiele Kalend ma ktory Miesiąc: Drugie w każdym słowie litery, znaczą wiele Nonas ma każdy Miesiąc. Ale pierwey Wiersze te położę, potym ich explikacyę.
TraDita, QuanDo, ReFers, SeDulô, ReFutato, SoDalem, RuFus, TarDe, SeDet, Re Fugus, SoDalitia, TonDet.
Co tak zrozumiey: W tym słowku Tradita
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 196
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
niezgoda/ sprzeciwiania/ i co ynszego więcej. Powieść, coby się przy takowym Nieba ułożeniu, na powietrzu i na Ziemi, względem pogody, i inszych rzeczy, podług woli Bożej, przytrafić mogło. w Marcu.
¤ Pierwsza Kwadra 5. dnia Marca/ według Nowego/ abo 24. Lut. według Starego Kalend. między 7. a 8. godź pr.p. celuje przez cały czas na pomieszane powietrze/ Deszcz i jasność słoneczną/ wszakże tak/ że przecie Słońce górę otrzyma/ powstawające pary i dymy przewycięży/ a swoją przyjemną jasnością/ świat i obywatele jego/ częstokoć obraduje. Judasz jest ochotny! O! niewierność
niezgodá/ zprzećiwiánia/ y co ynszego więcey. Powieść, coby śię przy tákowym Niebá ułożeniu, ná powietrzu y ná Ziemi, względem pogody, y inszych rzeczy, podług woli Bożey, przytráfić mogło. w Marcu.
¤ Pierwszá Kwádrá 5. dniá Márcá/ według Nowego/ ábo 24. Lut. według Stárego Kálend. między 7. á 8. godź pr.p. celuie przez cáły czás ná pomieszáne powietrze/ Deszcz y iásność słoneczną/ wszákże ták/ że przećie Słonce gorę otrzyma/ powstawáiące páry y dymy przewyćięży/ á swoią przyiemną iásnością/ świát y obywatele iego/ częstokoć obráduie. Judasz iest ochotny! O! niewierność
Skrót tekstu: FurUważ
Strona: F
Tytuł:
Astrophiczne uważanie o ułożeniu powietrza
Autor:
Stefan Furman
Drukarnia:
Dawid Frydrych Rhetiusz
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1664
Data wydania (nie wcześniej niż):
1664
Data wydania (nie później niż):
1664
którzy ubóstwem i gorliwym poządaniem/ do Ojczyzny swej niebieskiej uzbrojeni są; Abowiem właśnie jako w pasowaniu szaty barzo zawadżają/ tak też umysłowi obciężno bywa/ gdy/ świeckiemi myślami obciężony/ o niebo się starać ma. ¤ Pełnia Maja/ która świeci 10: dnia Maja/ podług nowego/albo 30. Kwietnia podług starego Kalend. około 4. rano/ wz. stop/ wietrznej Wagi/ podług naturalnych znaków/ będzie cokolwiek suszyć/ użyczając przyjemnej i jasnej pogody/ chyba/ żeby przy pierwszem nastąpieniu/ co takowego przydać się mogło. Inaczej znajduję tak srzodek jakoby koniec jej/ do parnych i chłodnych chmurów/ wilgotnych wiatrów i pluskoty barzo skłonne
ktorzy ubostwem y gorliwym poządaniem/ do Oyczyzny swey niebieskiey uzbroieni są; Abowiem włáśnie iáko w pásowániu száty bárzo záwadźáią/ ták tesz umysłowi obćiężno bywa/ gdy/ świeckiemi myślámi obćiężony/ o niebo śię stáráć ma. ¤ Pełnia Maiá/ ktora świeći 10: dnia Maiá/ podług nowego/álbo 30. Kwietniá podług stárego Kálend. około 4. ráno/ wz. stop/ wietrzney Wagi/ podług náturálnych znáków/ będźie cokolwiek suszyć/ użyczaiąc przyiemney y iásney pogody/ chyba/ żeby przy pierwszem nástąpieniu/ co tákowego przydáć śię mogło. Ináczey znáyduię ták srzodek iákoby koniec iey/ do párnych y chłodnych chmurow/ wilgotnych wiátrow y pluskoty bárzo skłonne
Skrót tekstu: FurUważ
Strona: F3
Tytuł:
Astrophiczne uważanie o ułożeniu powietrza
Autor:
Stefan Furman
Drukarnia:
Dawid Frydrych Rhetiusz
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1664
Data wydania (nie wcześniej niż):
1664
Data wydania (nie później niż):
1664
które obaczemy/ gdyż niemałe będzie. A pocznie się 6. dnia/ podług nowego/ a 27. lipca według starego Kalendarza/ w nocy o dziesiątej godzinie/ 33. m. 3. sec. Srzodek jego/ abo nawiętsze zaćmienie/ będzie 7. dnia sierp. podług nowego abo 28. Lipca podług starego Kalend. o. godź 38. min. 40. sec. przed pół. to jest/ wnet po pulnocy. Dokończy się już Księżyc z ziemnego cieniu wywikłał/ i zupełnęj jasnoścz zaś nabył/ o godź. 2. 44. m. 12. sec. pr. pół. że się tak całe zaćmienie do
ktore obaczemy/ gdyż niemáłe będźie. A pocznie śię 6. dniá/ podług nowego/ á 27. lipcá według stárego Kálendárza/ w nocy o dzieśiątey godźinie/ 33. m. 3. sec. Srzodek iego/ ábo nawiętsze záćmienie/ będźie 7. dniá sierp. podług nowego ábo 28. Lipcá podług stárego Kálend. o. godź 38. min. 40. sec. przed poł. to iest/ wnet po pulnocy. Dokonczy śię iuż Kśiężyc z źiemnego ćieniu wywikłał/ y zupełnęy iásnoścz záś nábył/ o godź. 2. 44. m. 12. sec. pr. poł. że śię ták cáłe záćmienie do
Skrót tekstu: FurUważ
Strona: G2
Tytuł:
Astrophiczne uważanie o ułożeniu powietrza
Autor:
Stefan Furman
Drukarnia:
Dawid Frydrych Rhetiusz
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1664
Data wydania (nie wcześniej niż):
1664
Data wydania (nie później niż):
1664
bez Karności/ jest by Dom bez dachu; Białagłowa bez Wstydu/ jest by pokarm bez soli; Książę bez Sprawiedliwości/ jest by rzeka bez Wody; Nauczony beż dobrych uczynków/ jest by Obłok bez dżdżu! ¤ Pełnia Października świeci 5. d. paźdź. podług Nowego/ abo 25. Września/ podług starego Kalend. rano/ miedzy 6. i 7. w 2. stop. Flegmatycznych Ryb/ podług wejrzenia/ mało nie przez wszytkie dni niestateczna będzie/ a wnet omokrzy/ wnet zaś osuszy/ przy której też cokolwiek wiatrów wianie obaczone będzie; wszakże się spodziewam/ iż Słońce chmury przemoże/ i z wdzięczną swoją jasnością
bez Kárnośći/ iest by Dom bez dáchu; Białagłowa bez Wstydu/ iest by pokarm bez soli; Kśiąże bez Spráwiedliwośći/ iest by rzeká bez Wody; Náućzony beż dobrych uczynkow/ iest by Obłok bez dżdżu! ¤ Pełnia Páźdźierniká świeći 5. d. páźdź. podług Nowego/ ábo 25. Wrześniá/ podług stárego Kálend. ráno/ miedzy 6. y 7. w 2. stop. Phlegmátycznych Ryb/ podług weyrzenia/ máło nie przez wszytkie dni niestáteczna będźie/ á wnet omokrzy/ wnet záś osuszy/ przy ktorey tesz cokolwiek wiátrow wiánie obaczone będźie; wszákże śię spodźiewam/ iż Słonce chmury przemoże/ y z wdźięczną swoią iásnośćią
Skrót tekstu: FurUważ
Strona: Hv
Tytuł:
Astrophiczne uważanie o ułożeniu powietrza
Autor:
Stefan Furman
Drukarnia:
Dawid Frydrych Rhetiusz
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1664
Data wydania (nie wcześniej niż):
1664
Data wydania (nie później niż):
1664
by już kute i wykonane być! Stróże mogą po Wałach i Wieżach czujni być/ i swoje strzasz dobrze odprawować/ też i na onych miejscach/ gdziesię namniej niebezpieczyeństwa nie obawiają! Aczkolwiekci Bóg nalepszym jest stróżem! ¤ Ostatnia Kwadra/ która 10. dnia List. według nów. a 31. paźdź podług starego Kalend. na WIeczor około 5. nastanie/ czyni nadzieję miernego i wdzięcznego powietrza/ jednak też znaki niektóre znajduje/ które się na mglistą i parną chwilę zanosza! z tąd spodziewać się może/ że powietrze/ jeśli nie zgoła według upodobania/ tedyć przeciemierne i przemieszane tego czasu się pokaże. Popieraj tego/ coś sobie dobrego
by iusz kute y wykonáne być! Stroże mogą po Wáłách y Wieźách czuyni być/ y swoie strzasz dobrze odpráwowáć/ tesz y ná onych mieyscách/ gdźieśię namniey niebespieczienstwá nie obawiáią! Aczkolwiekći Bog nalepszym iest strożem! ¤ Ostátnia Kwádrá/ ktora 10. dniá List. według now. á 31. paźdź podług stárego Kálend. ná WIeczor około 5. nástánie/ czyni nádźieię miernego y wdźięcznego powietrza/ iednák też znáki niektore znáyduie/ ktore śię ná mglistą y párną chwilę zánosza! z tąd spodźiewáć śię może/ że powietrze/ ieśli nie zgoła według upodobánia/ tedyć przećięmierne y przemieszáne tego czásu śię pokaże. Popieray tego/ coś sobie dobrego
Skrót tekstu: FurUważ
Strona: H2
Tytuł:
Astrophiczne uważanie o ułożeniu powietrza
Autor:
Stefan Furman
Drukarnia:
Dawid Frydrych Rhetiusz
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1664
Data wydania (nie wcześniej niż):
1664
Data wydania (nie później niż):
1664
od Agrypy Króla, dany mu od Kajusa, tyle ważący, ile żelazny, w którym ręce jego były z woli Tyberiusza. Oprócz innych Bram Kościelnych największa była Orientalna wielka. Były też przy zachodnich częściach Kościała Wieże na rogach, na których wysokości Kapłani Lud do Kościoła dwiema frebrnemi trąbami zwoływali, Dni Świętne Sabaty,Kalendy,Posty etc. zapowiadali. I to tu non omittendũ, że według Ezechiela Proroka cap: 47. wody szły podziemnemi Kanałami; i wypadały na Wschód słońca w rzekę Cedron; które i Aristeas oczywisty świadek opisał; że pięć staj zabierały kretym płynieniem swoim po pod Kościół przez rury ołowiane: Były do nich apertury,
od Agryppy Krolá, dany mu od Káiusa, tyle wáżący, ile żelazny, w ktorym ręce iego były z woli Tyberyuszá. Oprocz innych Bram Kościelnych náywięksża była Orientalná wielká. Były też przy záchodnich częściach Kościała Wieże ná rogach, ná ktorych wysokości Kápłani Lud do Kościoła dwiemá frebrnemi trąbami zwoływáli, Dni Swiętne Sabbáty,Kalendy,Posty etc. zápowiadali. Y to tu non omittendũ, że według Ezechiela Proroka cap: 47. wody szły podźiemnemi Kánałami; y wypadáły ná Wschod słońca w rzekę Cedron; ktore y Aristeas oczywisty świadek opisał; że pięć stay zábierały kretym płynieniem swoim po pod Kościoł przez rury ołowiane: Były do nich apertury,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 554
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
cnocie, jako naucza Doktor Narodów ibid: u. 31. ale przez zazdrość i niegodziwą emulacją, inszym konserwowane od Boga talenta i Urzędy, sobie przywłaszczają. Tacy są teraźniejszego wieku Kalendarznicy, tak a nie inaczej nazwać się mający genuinè: Albowiem Astrologowie zowią się od Astrów; iże obserwują Astra: Kalendarznicy zowią się od Kalendów; iże obserwują Kálendas, to jest dni Miesiąca. Ci tedy, co nic nie piszą w Kalendarzach Astrologicznego, zowią się purè Kalendarznicy; którzy dla mizernego zysku, albo proźnej chwały, tę sobie Profesyą przywłaszczają, która do nich bynajmniej nie należy. I tak nie jako naśladując naszych Starych Akademików dla Praktyki Matematycznej do Krakowa
cnoćie, iáko náucza Doktor Národow ibid: v. 31. ále przez zazdrość y niegodźiwą emulacyą, inszym konserwowane od Bogá talentá y Urzędy, sobie przywłaszczáią. Tácy są teraźnieyszego wieku Kálendarznicy, ták á nie ináczey názwáć się máiący genuinè: Albowiem Astrologowie zowią się od Astrow; iże obserwuią Astrá: Kálendarznicy zowią się od Kálendow; iże obserwuią Kálendas, to iest dni Mieśiącá. Ci tedy, co nic nie piszą w Kálendarzách Astrologicznego, zowią się purè Kálendarznicy; ktorzy dla mizernego zysku, álbo proźney chwały, tę sobie Professyą przywłaszczáią, ktora do nich bynaymniey nie náleży. Y ták nie iáko náśláduiąc nászych Stárych Akádemikow dla Praktyki Mátematyczney do Krákowa
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: H
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
,
XIII. Kalendarz Juliuszów był, to wymiar całego roku politycznego, i wydział na swoje części dla miarkowania spraw codziennych ludziom akomodowany. Juliusz bowiem Cesarz, jako się rzekło w informacyj drugiej, cały rok słoneczny wydzielił na miesięcy 12. Każdy miesiąc na tygodnie, każdy tydzień na dni swoje, każdego miesiąca dzień pierwszy nazwał Kalendami następujące Nonami, i Idusami, ostatnie dni od Kalendów. I dla tego ta dystrybuta dni całego roku Juliuszowego; od kalendów nazwana jest Kalendarzem Juliuszowym. Ze zaś tenże Cesarz chciał, aby było wszystkim wiadomo, którego dnia w każdym miesiącu przypada Nów Księżyca, a zatym i inne kwadry i pełnia wynalazł pewną liczby zwyczajnej
,
XIII. Kalendarz Iuliuszow był, to wymiar całego roku politycznego, y wydział ná swoie części dla miarkowania spraw codziennych ludziom akkomodowány. Iuliusz bowiem Cesarz, iáko się rzekło w informácyi drugiey, cały rok słoneczny wydzielił ná miesięcy 12. Każdy miesiąc na tygodnie, każdy tydzień ná dni swoie, każdego miesiąca dzień pierwszy nazwał Kálendami następuiące Nonami, y Idusami, ostatnie dni od Kalendow. I dla tego ta dystrybutá dni cáłego roku Iuliuszowego; od kálendow nazwana iest Kalendarzem Iuliuszowym. Ze zaś tenże Cesarz chciał, aby było wszystkim wiadomo, ktorego dnia w każdym miesiącu przypada Now Xiężyca, á zátym y inne kwadry y pełnia wynalazł pewną liczby zwyczayney
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 7
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743