. Inter alia na dysydentów i Żydów vehementissime aklamował i na Żydów wydał taką propozycją, że wypędzając ich z kraju, kraj by spustoszał, ale ażeby ich kastrować i starych, i młodych, ażeby się insensibiliter ten naród wyplenił. Kiedy to królowi powiedzieli, tedy się barzo śmiał. Także o Grabowskiej, starościnie wisztynieckiej, kalwince, w głosie powiedał, że jest seniorką wszystkich kalwinów w Litwie i nawet predykantów święci tymi słowy: „Bierz ducha spod fartucha.” Także królowi dziękował za zbawienie duszy chrześcijańskiej, że dał podskarbstwo wielkie lit. Flemingowi, który z lutra katolikiem został. Item, że między arbitrami obaczył pijara z jezuitą obok siedzącego,
. Inter alia na dysydentów i Żydów vehementissime aklamował i na Żydów wydał taką propozycją, że wypędzając ich z kraju, kraj by spustoszał, ale ażeby ich kastrować i starych, i młodych, ażeby się insensibiliter ten naród wyplenił. Kiedy to królowi powiedzieli, tedy się barzo śmiał. Także o Grabowskiej, starościnie wisztynieckiej, kalwince, w głosie powiedał, że jest seniorką wszystkich kalwinów w Litwie i nawet predykantów święci tymi słowy: „Bierz ducha spod fartucha.” Także królowi dziękował za zbawienie duszy chrześcijańskiej, że dał podskarbstwo wielkie lit. Flemingowi, który z lutra katolikiem został. Item, że między arbitrami obaczył pijara z jezuitą obok siedzącego,
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 278
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
, uważający sens, regulujący się do żywota przyszłego, albo Kościoła triumfującego. 4. Sens MORALIS, albo TROPOLOGICUS, uważający sens oprócz literalnego, jaką jeszcze ma w sobie instrukcję, służącą Kościołowi wojującemu koło obyczajów, i obligacyj miłości Bliźniego. A tych sensów, rozumieć, wykładać, nie potrafi Pani Arianka, Luterka, Kalwinka, potrzeba tu głównego Teologa, dobrej wiary i postępków, ufundowanego na eksplikacyj dawnych Ojców Świętych, na zdaniu Koncyliów, na pospolitej i generalnie przy jętej sentencyj u Doktorów Katolickich, nie nabłędnym Heretyków widzi mi się, jak mi się podoba. Dlatego Katolikom chyba rozeznanym i dalekim od zgorszenia BIBLIĘ czytać bez konsensu Biskupa i to
, uważáiący sens, reguluiący się do zywota przyszłego, albo Kościoła tryumfuiącego. 4. Sens MORALIS, albo TROPOLOGICUS, uważaiący sens oprocz literalnego, iaką ieszcze ma w sobie instrukcyę, służącą Kościołowi woiuiącemu koło obyczaiow, y obligacyi miłości Blizniego. A tych sensow, rozumieć, wykładać, nie potrafi Pani Arianka, Luterka, Kalwinka, potrzeba tu głownego Teologa, dobrey wiary y postępkow, ufundowanego na explikacyi dawnych Oycow Swiętych, na zdaniu Konciliow, na pospolitey y generalnie przy iętey sentencyi u Doktorow Katolickich, nie nabłędnym Heretykow widzi mi się, iak mi się podoba. Dlatego Kátolikom chyba rozeznanym y dalekim od zgorszenia BIBLIĘ czytać bez konsensu Biskupa y to
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 592
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. A te wyliczone są jego najpryncypalnejsze błędy. Innych więcej jest, bo tysiąc czterysta errorów, z niego i Sektarzów jego zebrał i refutował Franciszek Fewardentius Minorita, Doktor Teologii w Paryskiej Akademii w księdze swej Theomachia Calvinistica, tojest wojna z Bogiem Kalwińska. Uważają, i wnoszą mądrzy znauki ladajakiej Kałwina. Ze żywot każdej Kalwinki, byle ona albo mąż jej wierzył w Chrystusa, choćby też kazirodztwem, cudzołóstwem był zmazany jest krzecielnicą, gdyż bez grzechu stamtąd pierworódnego wychodzą Calvinistae, jak KatoIcy od Chrztu Świętego. Uważają powtóre ciż Katolicy, iż żywot u Kalwina jest ów Wieczernik Jerozolimski, gdzie Duch święty zstąpił na Apostolów, gdyż w brzuchu
. A te wyliczone są iego naypryncypalneysze błędy. Innych więcey iest, bo tysiąc czterysta errorow, z niego y Sektarzow iego zebrał y refutowáł Franciszek Fewardentius Minorita, Doktor Teologii w Paryskiey Akademii w księdze swey Theomachia Calvinistica, toiest woyna z Bogiem Kalwińska. Uważaią, y wnoszą mądrzy znauki ledaiakiey Kałwina. Ze żywot każdey Kalwinki, byle ona albo mąż iey wierzył w Chrystusa, choćby też kazirodztwem, cudzołostwem był zmazany iest krzecielnicą, gdyż bez grzechu ztamtąd pierworodnego wychodzą Calvinistae, iak KatoIicy od Chrztu Swiętego. Uważaią powtore ciż Katolicy, iż żywot u Kalwina iest ow Wieczernik Ierozolimski, gdzie Duch swięty zstąpił na Apostolow, gdyż w brzuchu
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 617
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
stamtąd pierworódnego wychodzą Calvinistae, jak KatoIcy od Chrztu Świętego. Uważają powtóre ciż Katolicy, iż żywot u Kalwina jest ów Wieczernik Jerozolimski, gdzie Duch święty zstąpił na Apostolów, gdyż w brzuchu ich jak w wieczorniku Duch święty napełnia, iż złaski tej nigdy wypaść niemogą. Wnoszą potrzecie Prawowierni, iż żywot Kalwinek jest kościół, lub święte miejsce, gdzie Kalwini na Kapłaństwo się poświęcają, Duchowne, sprawując ofiary, gdyż ich nikt nie święci. Uważają po czwarte iż tenże żywot, czyli kaldun Kalwinek, jest konfessionałem, iż tam taką otrzymują Kalwini absolucję, że im stamtąd wychodzącym żadnego BÓG nie imputuje grzechu, karania godnego.
ztamtąd pierworodnego wychodzą Calvinistae, iak KatoIicy od Chrztu Swiętego. Uważaią powtore ciż Katolicy, iż żywot u Kalwina iest ow Wieczernik Ierozolimski, gdzie Duch swięty zstąpił na Apostolow, gdyż w brzuchu ich iak w wieczorniku Duch swięty napełnia, iż złaski tey nigdy wypaść niemogą. Wnoszą potrzecie Prawowierni, iż żywot Kalwinek iest kościol, lub swięte mieysce, gdzie Kalwini na Kapłaństwo się poświęcaią, Duchowne, sprawuiąc ofiary, gdyż ich nikt nie swięci. Uważaią po czwarte iż tenże żywot, czyli kaldun Kalwinek, iest konfessionałem, iż tam taką otrzymuią Kalwini absolucyę, że im ztamtąd wychodzącym żadnego BOG nie imputuie grzechu, karania godnego.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 617
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
brzuchu ich jak w wieczorniku Duch święty napełnia, iż złaski tej nigdy wypaść niemogą. Wnoszą potrzecie Prawowierni, iż żywot Kalwinek jest kościół, lub święte miejsce, gdzie Kalwini na Kapłaństwo się poświęcają, Duchowne, sprawując ofiary, gdyż ich nikt nie święci. Uważają po czwarte iż tenże żywot, czyli kaldun Kalwinek, jest konfessionałem, iż tam taką otrzymują Kalwini absolucję, że im stamtąd wychodzącym żadnego BÓG nie imputuje grzechu, karania godnego. Piątą rzecz konsiderują uczeni Katolicy, że Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
żywot Kalwinki każdej, jest to Akademia, gdzie taką Kalwini zabierają naukę od Boga w Tajemnicach wiary, że ani
brzuchu ich iak w wieczorniku Duch swięty napełnia, iż złaski tey nigdy wypaść niemogą. Wnoszą potrzecie Prawowierni, iż żywot Kalwinek iest kościol, lub swięte mieysce, gdzie Kalwini na Kapłaństwo się poświęcaią, Duchowne, sprawuiąc ofiary, gdyż ich nikt nie swięci. Uważaią po czwarte iż tenże żywot, czyli kaldun Kalwinek, iest konfessionałem, iż tam taką otrzymuią Kalwini absolucyę, że im ztamtąd wychodzącym żadnego BOG nie imputuie grzechu, karania godnego. Piątą rzecz konsideruią uczeni Katolicy, że Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
żywot Kalwinki każdey, iest to Akademia, gdzie taką Kalwini zabieraią naukę od Boga w Taiemnicach wiary, że ani
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 617
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
sprawując ofiary, gdyż ich nikt nie święci. Uważają po czwarte iż tenże żywot, czyli kaldun Kalwinek, jest konfessionałem, iż tam taką otrzymują Kalwini absolucję, że im stamtąd wychodzącym żadnego BÓG nie imputuje grzechu, karania godnego. Piątą rzecz konsiderują uczeni Katolicy, że Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
żywot Kalwinki każdej, jest to Akademia, gdzie taką Kalwini zabierają naukę od Boga w Tajemnicach wiary, że ani od Kościoła, ani od Soborów Generalnych, ani od Ojców Świętych, ani od Biskupów nie potrzebują nauki i informacyj. Szóstą rzecz uważają Katolicy i wnoszą, że u Kalwinek kałdun jestto wielowładna Kancelaria, z której eksportują dyspensę
sprawuiąc ofiary, gdyż ich nikt nie swięci. Uważaią po czwarte iż tenże żywot, czyli kaldun Kalwinek, iest konfessionałem, iż tam taką otrzymuią Kalwini absolucyę, że im ztamtąd wychodzącym żadnego BOG nie imputuie grzechu, karania godnego. Piątą rzecz konsideruią uczeni Katolicy, że Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
żywot Kalwinki każdey, iest to Akademia, gdzie taką Kalwini zabieraią naukę od Boga w Taiemnicach wiary, że ani od Kościoła, ani od Soborow Generalnych, ani od Oycow Swiętych, ani od Biskupow nie potrzebuią nauki y informacyi. Szostą rzecz uważaią Katolicy y wnoszą, że u Kalwinek kałdun iestto wielowładna Kancellarya, z ktorey exportuią dyspensę
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 618
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
żywot Kalwinki każdej, jest to Akademia, gdzie taką Kalwini zabierają naukę od Boga w Tajemnicach wiary, że ani od Kościoła, ani od Soborów Generalnych, ani od Ojców Świętych, ani od Biskupów nie potrzebują nauki i informacyj. Szóstą rzecz uważają Katolicy i wnoszą, że u Kalwinek kałdun jestto wielowładna Kancelaria, z której eksportują dyspensę, odpustów, pokuty, ślubów, dobrych uczynków, wolności od słuchania praw pospolitych, od grzechów, które u nich są venialia.
Stej Kalwina niezbożnego Sekty urodziło się innych cztery: jedna Reformatorum, trzymająca się mocno nauki jego, która długo trwała w Francyj; tandem stamtąd
Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
żywot Kalwinki każdey, iest to Akademia, gdzie taką Kalwini zabieraią naukę od Boga w Taiemnicach wiary, że ani od Kościoła, ani od Soborow Generalnych, ani od Oycow Swiętych, ani od Biskupow nie potrzebuią nauki y informacyi. Szostą rzecz uważaią Katolicy y wnoszą, że u Kalwinek kałdun iestto wielowładna Kancellarya, z ktorey exportuią dyspensę, odpustow, pokuty, ślubow, dobrych uczynkow, wolności od słuchania praw pospolitych, od grzechow, ktore u nich są venialia.
Ztey Kalwina niezbożnego Sekty urodziło się innych cztery: iedna Reformatorum, trzymaiąca się mocno nauki iego, ktora długo trwała w Francyi; tandem ztamtąd
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 618
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w Anglii.
Francuzi w tę niepogodę w Anglii profitowali, forteczki koło Bolonii opanowawszy. Jan Dudlejus Książę Nortumbryj złe widząc Edowarda Sejmera Opiekuna rządy, mało go nie zgubił z innemi zniósłszy się Panami, Wiarę niby chcąc katolicką przywrócić. Ale i to był Faryzeusz, zdrajca, fłowo łomca. Wtedy Joanna Buchera Niewiasta z Kancium Kalwinka, uczyła z Walentynem Heretykiem Anabaptystą że Pan Chrystus z Maryj nie wziął Ludzkiej natury, z której tak tylko wyszedł, jak woda z rzeki idzie: spalona w Londynie na kowalskiej ulicy Księża i Mnisi Zony brać Poczęli, i na Sejmie R. 1550; spurii Clericorum, za Dzieci prawdziwego łoża uznano, przeciw Prawu;
w Anglii.
Francuzi w tę niepogodę w Anglii profitowali, fortećzki koło Bolonii opánowawszy. Ián Dudleius Xiąże Nortumbryi złe widząc Edowarda Seymera Opiekuna rządy, mało go nie zgubił z innemi zniosłszy się Panámi, Wiarę niby chcąc katolicką przywrocić. Ale y to był Faryzeusz, zdrayca, fłowo łomca. Wtedy Ioanna Buchera Niewiastá z Kancium Kalwinka, uczyłá z Walentynem Heretykiem Anabaptystą że Pan Chrystus z Maryi nie wziął Ludzkiey natury, z ktorey tak tylko wyszedł, iak woda z rzeki idzie: spalona w Londynie na kowalskiey ulicy Xięża y Mnisi Zony brać pocżeli, y na Seymie R. 1550; spurii Clericorum, za Dzieci práwdziwego łoża uznano, przeciw Prawu;
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 104
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
obrali Anglicy Królem Gwilelma Książęcia Aurasikańskiego, albo Orańskiego (jest to Księstwo we Francyj w Prowincyj) z polowania, i z febry zmarłego 1702 Roku. Miał zasobą Marię Córkę Jakoba II Króla Angielskiego, który wygnawszy Teszcza, tron osiadł kalwińskiej Sekty sub nomine Gwillelma III. Po nim Anna Córka Jakoba II Zona Jerzego Książęcia Duńskiego Kalwinka, a Jakub III. Brat jej rodzony wzgardzony, umarła ta Roku 1714. Nastąpił po niej Jerzy 1. Elektor Hannowerski Luter; po tym Roku 1727. Jerzy II teraz panujący. Zgoła w Anglii panowały te Familie. Naprzód Egberta Potomkowie od Roku. 800 2do Nortmannowie trzech, i trzynastu z Hrabiów Andegaweńskich. 3tio
obrali Anglicy Krolem Gwilelmá Xiążęcia Aurasikańskiego, albo Orańskiego (iest to Xięstwo we Francyi w Prowincyi) z polowania, y z febry zmarłego 1702 Roku. Miał zasobą Maryę Corkę Iakoba II Krola Angielskiego, ktory wygnawszy Teszcza, tron osiadł kalwińskiey Sekty sub nomine Gwillelma III. Po nim Anna Corka Iakoba II Zona Ierzego Xiążęcia Duńskiego Kalwinka, á Iakob III. Brat iey rodzony wzgardzony, umarła ta Roku 1714. Nastąpił po niey Ierzy 1. Elektor Hannowerski Luter; po tym Roku 1727. Ierzy II teraz panuiący. Zgoła w Anglii panowały te Familie. Naprzod Egberta Potomkowie od Roku. 800 2do Nortmannowie trzech, y trzynastu z Hrabiow Andegaweńskich. 3tio
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 402
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756