i to jeszcze sciendum et quidem principaliter; że jedne jej księgi są PROTOCANONICI, wielkiej wagi i wiary, jako to księgi Mojżeszowe etc. Drugie DEUTERO CANONICI, októrych były powątpiewania dawnych bardzo czasów, między samemi Katolikami, z racyj tej, iż Żydzi niektórych, Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
dziś u nas kanonicznych, w Katalogu ksiąg, swojej Biblii nie mieli. Ale co nam do Żydów, dość że je potym Kościół Święty błądzić przy asystencyj Ducha Z: nie mogący, przyjoł za kanoniczne i prawdziwe. Nie wszyscy też Ojcowie starzy wszytkie księgi te wątpliwe odrzucali, ale ci te, a ci drugie. Bo jeszcze na on
y to ieszcze sciendum et quidem principaliter; że iedne iey księgi są PROTOCANONICI, wielkiey wagi y wiary, iako to księgi Moyżeszowe etc. Drugie DEUTERO CANONICI, oktorych były powątpiewania dawnych bardzo czasow, między samemi Katolikami, z racyi tey, iż Zydzi niektorych, Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
dziś u nas kanonicznych, w Katalogu ksiąg, swoiey Biblii nie mieli. Ale co nam do Zydow, dość że ie potym Kościoł Swięty błądzić przy assistencyi Ducha S: nie mogący, przyioł za kanoniczne y prawdziwe. Nie wszyscy też Oycowie starzy wszytkie księgi te wątpliwe odrzucáli, ale ci te, á ci drugie. Bo ieszcze na on
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 593
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
bardzo czasów, między samemi Katolikami, z racyj tej, iż Żydzi niektórych, Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
dziś u nas kanonicznych, w Katalogu ksiąg, swojej Biblii nie mieli. Ale co nam do Żydów, dość że je potym Kościół Święty błądzić przy asystencyj Ducha Z: nie mogący, przyjoł za kanoniczne i prawdziwe. Nie wszyscy też Ojcowie starzy wszytkie księgi te wątpliwe odrzucali, ale ci te, a ci drugie. Bo jeszcze na on czas nie było decyzyj Kościoła Bożego, aż tandem nastąpiła za Innocentego I. Papieża. Jednakże jeszcze przed tym Innocencjuszem i przed Z: Augustynem ci Ojcowie trzymali księgi powątpliwe, za
bardzo czasow, między samemi Katolikami, z racyi tey, iż Zydzi niektorych, Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
dziś u nas kanonicznych, w Katalogu ksiąg, swoiey Biblii nie mieli. Ale co nam do Zydow, dość że ie potym Kościoł Swięty błądzić przy assistencyi Ducha S: nie mogący, przyioł za kanoniczne y prawdziwe. Nie wszyscy też Oycowie starzy wszytkie księgi te wątpliwe odrzucáli, ale ci te, á ci drugie. Bo ieszcze na on czas nie było decyzyi Kościoła Bożego, aż tandem nastąpiła za Innocentego I. Papieża. Iednakże ieszcze przed tym Innocencyuszem y przed S: Augustynem ci Oycowie trzymali księgi powątpliwe, za
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 593
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
i prawdziwe. Nie wszyscy też Ojcowie starzy wszytkie księgi te wątpliwe odrzucali, ale ci te, a ci drugie. Bo jeszcze na on czas nie było decyzyj Kościoła Bożego, aż tandem nastąpiła za Innocentego I. Papieża. Jednakże jeszcze przed tym Innocencjuszem i przed Z: Augustynem ci Ojcowie trzymali księgi powątpliwe, za kanoniczne 1mo Melito, 2 Origenes, 3. Eusebius, 4 Athanasius, 5. Hilarius, 6. Epiphanius, 7. Cyrillus Hierosolymitanus, 8. Nazianzenus, 9. Hieronymus, 10. Ruffinus. Dubitowano zaś albo wątpliwość miano czasów dawnych otych księgach: o Baruch księdze, o drugiej części Estery, o księgach
y prawdziwe. Nie wszyscy też Oycowie starzy wszytkie księgi te wątpliwe odrzucáli, ale ci te, á ci drugie. Bo ieszcze na on czas nie było decyzyi Kościoła Bożego, aż tandem nastąpiła za Innocentego I. Papieża. Iednakże ieszcze przed tym Innocencyuszem y przed S: Augustynem ci Oycowie trzymali księgi powątpliwe, za kanoniczne 1mo Melito, 2 Origenes, 3. Eusebius, 4 Athanasius, 5. Hilarius, 6. Epiphanius, 7. Cyrillus Hierosolymitanus, 8. Nazianzenus, 9. Hieronymus, 10. Ruffinus. Dubitowano zaś albo wątpliwość miano czasow dawnych otych księgach: o Baruch księdze, o drugiey części Estery, o księgach
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 593
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
o Liście do Hebrajczyków, o Liście Jakuba, o drugim Liście Piotra, o trzecim Z: Jana, o Listach Judy i Objawieniu Z Jana. Ale po Konsylium Trydenckim aprobującym te wszytkie księgi wspomniane, i pro Canonica Scriptura przyjmującym, żadnego nie masz dubiū. Które to Konsylium Trydenckie w sesji 4 te ma księgi za kanoniczne, z starego Testamentu: Genesim Exodum, Leviticum, Numeros, Deuteronomium, Iosue, Ruth, quatuor Libros Regum, duos Paralipomenon duos Esdrae, Tobiam, Iudith, Esther, Iob, Psalterium, Proverbia, Ecclesiasten, Cantica, Sapientiam, Ecclesiasticum, 4tuor maiores Prophetas, duodecim minores, duos Libros Machabaeorum. Z Nowego
o Liście do Hebrayczykow, o Liście Iakuba, o drugim Liscie Piotra, o trzecim S: Iana, o Listach Iudy y Obiawieniu S Iana. Ale po Koncilium Trydenckim approbuiącym te wszytkie księgi wspomniane, y pro Canonica Scriptura przyimuiącym, żadnego nie masz dubiū. Ktore to Koncilium Trydenckie w sessii 4 te ma księgi za kanoniczne, z starego Testamentu: Genesim Exodum, Leviticum, Numeros, Deuteronomium, Iosue, Ruth, quatuor Libros Regum, duos Paralipomenon duos Esdrae, Tobiam, Iudith, Esther, Iob, Psalterium, Proverbia, Ecclesiasten, Cantica, Sapientiam, Ecclesiasticum, 4tuor maiores Prophetas, duodecim minores, duos Libros Machabaeorum. Z Nowego
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 593
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, Leviticum, Numeros, Deuteronomium, Iosue, Ruth, quatuor Libros Regum, duos Paralipomenon duos Esdrae, Tobiam, Iudith, Esther, Iob, Psalterium, Proverbia, Ecclesiasten, Cantica, Sapientiam, Ecclesiasticum, 4tuor maiores Prophetas, duodecim minores, duos Libros Machabaeorum. Z Nowego Testamentu też Konsylium te mieć każe za kanoniczne, Quatuor Evangelia, Actus Apostolorum, quatuordecim Epistolas Pauli, tres Ioannis, duas Petri, unam Iacobi, unam Iudae et Apocalypsim Ioanis. A te same że są Kanoniczne, wzięli Ojcowie od Eugeniusza IV Papieża na Konsylium Florenckim Annô Dni 1438 mianym. A Eugeniusz ten Katalog Osób wiadomości o sobie godnych.
wziął od Gelaziusza
, Leviticum, Numeros, Deuteronomium, Iosue, Ruth, quatuor Libros Regum, duos Paralipomenon duos Esdrae, Tobiam, Iudith, Esther, Iob, Psalterium, Proverbia, Ecclesiasten, Cantica, Sapientiam, Ecclesiasticum, 4tuor maiores Prophetas, duodecim minores, duos Libros Machabaeorum. Z Nowego Testamentu też Koncilium te mieć każe za kanoniczne, Quatuor Evangelia, Actus Apostolorum, quatuordecim Epistolas Pauli, tres Ioannis, duas Petri, unam Iacobi, unam Iudae et Apocalypsim Ioanis. A te same że są Kanoniczne, wzieli Oycowie od Eugeniusza IV Papieża na Koncilium Florenckim Annô Dni 1438 mianym. A Eugeniusz ten Katalog Osob wiadomości o sobie godnych.
wzioł od Gelaziusza
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 593
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Ecclesiasten, Cantica, Sapientiam, Ecclesiasticum, 4tuor maiores Prophetas, duodecim minores, duos Libros Machabaeorum. Z Nowego Testamentu też Konsylium te mieć każe za kanoniczne, Quatuor Evangelia, Actus Apostolorum, quatuordecim Epistolas Pauli, tres Ioannis, duas Petri, unam Iacobi, unam Iudae et Apocalypsim Ioanis. A te same że są Kanoniczne, wzięli Ojcowie od Eugeniusza IV Papieża na Konsylium Florenckim Annô Dni 1438 mianym. A Eugeniusz ten Katalog Osób wiadomości o sobie godnych.
wziął od Gelaziusza Papieża na Konsylium Rzymskim, a Gelaziusz wziął przez tradycję od Augustyna Z: Libro 2 de Doctrina Christiana capite: 8vo, księgi te regestrującego. A Augustyn z Konsylium Kartagińskiego
Ecclesiasten, Cantica, Sapientiam, Ecclesiasticum, 4tuor maiores Prophetas, duodecim minores, duos Libros Machabaeorum. Z Nowego Testamentu też Koncilium te mieć każe za kanoniczne, Quatuor Evangelia, Actus Apostolorum, quatuordecim Epistolas Pauli, tres Ioannis, duas Petri, unam Iacobi, unam Iudae et Apocalypsim Ioanis. A te same że są Kanoniczne, wzieli Oycowie od Eugeniusza IV Papieża na Koncilium Florenckim Annô Dni 1438 mianym. A Eugeniusz ten Katalog Osob wiadomości o sobie godnych.
wzioł od Gelaziusza Papieża na Koncilium Rzymskim, á Gelaziusz wzioł przez tradycyę od Augustyna S: Libro 2 de Doctrina Christiana capite: 8vo, księgi te regestruiącego. A Augustyn z Koncilium Kartagińskiego
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 593
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
kiedy do tego jaką lub z tej/ lub z owej strony widzi inklinacją. Ostróżna to jest Wloska przestroga . kotowi który rożen polizuje nie wierz pieczenie/ bo snadź mu smakuje/ i upatrzywszy czas pomknie się pewnie do niej. Tak to rzeczy chodzą. A jako zbytnie/ tak i nieporządne kochanie psuje żony. Prawo Kanoniczne mówi ( nie godzi mi się w tym krityzować/ mądremu dosyć. Jako ją przyzwyczaisz/ tak będzie chciała/ a strzeż się żeby dzień nie były gody/ a tydzień głody/ wszytkiego to może miarą/ i na przemiany zażyć. na ZŁOTE JARZMO.
I to nie mniejszy błąd i znak płochości/ co drugi z
kiedy do tego iáką lub z tey/ lub z owey strony widźi inklinácyą. Ostrożna to iest Wloska przestrogá . kotowi ktory rożen polizuie nie wierz pieczenie/ bo snádź mu smákuie/ y upátrzywszy czás pomknie się pewnie do niey. Ták to rzeczy chodzą. A iáko zbytnie/ ták y nieporządne kochánie psuie żony. Práwo Kánoniczne mowi ( nie godźi mi się w tym krityzowáć/ mądremu dosyć. Iáko ią przyzwyczáisz/ ták będźie chćiáłá/ á strzeż się żeby dźień nie były gody/ á tydźień głody/ wszytkiego to może miárą/ y ná przemiány záżyć. ná ZŁOTE IARZMO.
Y to nie mnieyszy błąd y znák płochośći/ co drugi z
Skrót tekstu: GorzWol
Strona: 84
Tytuł:
Gorzka wolność młodzieńska
Autor:
Andrzej Żydowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1670 a 1700
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1700
na ZŁOTE JARZMO.
i trudno jej mieć za złe/ kiedy tegoż pieczywa chlebem oddaje. Bo jeśli pójdziecie z nami do prawa/ pewnie wygramy i w świeckim i w Duchownym/ W świeckim mamy po sobie Ulpiana sławnego/ który tak napisał. i daje tego dobrą racją: To raz. Mamy powtóre Duchowne Kanoniczne prawo po sobie: Do świeckiego i Kanonicznego prawa mogłabym siła Ojców Kościelnych zdania w tym przywieść/ ale dość mi na jednym/ którego zdanie to jest/ że nie może dobrym sumnieniem upomnieć się żonie/ choćby wyskoczyła z pasternika/ taki mąż który sobie pozwala cudze łąki kosić/ I stąd pięknie i cnotliwie sam
ná ZŁOTE IARZMO.
y trudno iey mieć zá złe/ kiedy tegosz pieczywá chlebem oddáie. Bo ieśli poydźiećie z námi do práwá/ pewnie wygramy y w świeckim y w Duchownym/ W świeckim mamy po sobie Ulpiana sławnego/ ktory ták nápisał. y dáie tego dobrą rácyą: To raz. Mámy powtore Duchowne Kánoniczne práwo po sobie: Do świeckiego y Kánonicznego práwá mogłábym śiłá Oycow Kośćielnych zdánia w tym przywieść/ ále dość mi ná iednym/ ktorego zdánie to iest/ że nie może dobrym sumnieniem upomnieć się żonie/ choćby wyskoczyłá z pásterniká/ táki mąż ktory sobie pozwala cudze łąki kośić/ Y ztąd pięknie y cnotliwie sam
Skrót tekstu: GorzWol
Strona: 87
Tytuł:
Gorzka wolność młodzieńska
Autor:
Andrzej Żydowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1670 a 1700
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1700
za złe/ kiedy tegoż pieczywa chlebem oddaje. Bo jeśli pójdziecie z nami do prawa/ pewnie wygramy i w świeckim i w Duchownym/ W świeckim mamy po sobie Ulpiana sławnego/ który tak napisał. i daje tego dobrą racją: To raz. Mamy powtóre Duchowne Kanoniczne prawo po sobie: Do świeckiego i Kanonicznego prawa mogłabym siła Ojców Kościelnych zdania w tym przywieść/ ale dość mi na jednym/ którego zdanie to jest/ że nie może dobrym sumnieniem upomnieć się żonie/ choćby wyskoczyła z pasternika/ taki mąż który sobie pozwala cudze łąki kosić/ I stąd pięknie i cnotliwie sam się w tym osądził on Czeski Król Otocarus
zá złe/ kiedy tegosz pieczywá chlebem oddáie. Bo ieśli poydźiećie z námi do práwá/ pewnie wygramy y w świeckim y w Duchownym/ W świeckim mamy po sobie Ulpiana sławnego/ ktory ták nápisał. y dáie tego dobrą rácyą: To raz. Mámy powtore Duchowne Kánoniczne práwo po sobie: Do świeckiego y Kánonicznego práwá mogłábym śiłá Oycow Kośćielnych zdánia w tym przywieść/ ále dość mi ná iednym/ ktorego zdánie to iest/ że nie może dobrym sumnieniem upomnieć się żonie/ choćby wyskoczyłá z pásterniká/ táki mąż ktory sobie pozwala cudze łąki kośić/ Y ztąd pięknie y cnotliwie sam się w tym osądźił on Czeski Krol Othocarus
Skrót tekstu: GorzWol
Strona: 87
Tytuł:
Gorzka wolność młodzieńska
Autor:
Andrzej Żydowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1670 a 1700
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1700
zrobili. Król zaś August chwycił się w Krakowie nowego gospodarstwa: wziął przed się, aby zamek krakowski fortyfikował, chcąc się tam Szwedom opierać; a tak dla owej fortyfikacji wiele szkody narobił. Naprzód bramę poboczną, przy zamku stojącą, obalił, która dotychczas tak, zwalona pokazuje się; przy grodzkiej bramie, kilka kamienic kanonicznych przeciwko cejchauzowi stojących obalił, Bernardynom na Stradomiu browar murowany zniósł, mur koło sadu obalił i sad wyciął, rybaki na Podzamczu spustoszył, a rybakom na Kazimierzu kazał się budować. Do tego uciązył okrutnie województwo krakowskie i sandomierskie, bo musieli na owę fortyfikacją dawać wielkie pieniądze z dóbr, i ludzi do roboty z prowiantami.
zrobili. Król zaś August chwycił się w Krakowie nowego gospodarstwa: wziął przed się, aby zamek krakowski fortyfikował, chcąc się tam Szwedom opierać; a tak dla owéj fortyfikacyi wiele szkody narobił. Naprzód bramę poboczną, przy zamku stojącą, obalił, która dotychczas tak, zwalona pokazuje się; przy grodzkiéj bramie, kilka kamienic kanonicznych przeciwko cejchauzowi stojących obalił, Bernardynom na Stradomiu browar murowany zniósł, mur koło sadu obalił i sad wyciął, rybaki na Podzamczu spustoszył, a rybakom na Kazimierzu kazał się budować. Do tego uciązył okrutnie województwo krakowskie i sandomirskie, bo musieli na owę fortyfikacyą dawać wielkie pieniądze z dóbr, i ludzi do roboty z prowiantami.
Skrót tekstu: OtwEDziejeCzech
Strona: 91
Tytuł:
Dzieje Polski pod panowaniem Augusta II od roku 1696 – 1728
Autor:
Erazm Otwinowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1696 a 1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1728
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Czech
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Józef Czech
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1849