egzekwie, a po egzekwiach kongregacje, na których się audiencje francuskiemu, portugalskiemu i weneckiemu ambasadorom dawały, tudzież in honorem creata była machina vulgo catafalq z różnemi inskryptiami. Komórki też pro conclavi dla kardynałów, in vaticano palalio na pierwszem piętrze, wszędzie murem zagrodzone, wystawiły się dosyć ciasne i ciemne.
31^go^ ejusdem po mszy kardynalskiej de Spiritu Sancto, wszyscy kardynałowie, którzy w Rzymie byli, okrom dwóch chorych processionaliter do pałacu z kościoła do konklawe przenieśli się i tam tego dnia wizytowani byli od różnych ambasadorów i panów rzymskich aż do nocy. Książę[...] marszałek conclavis, który pięćdziesiąt ludzi przybrawszy, tego dnia warty po wszystkim kohorcie[...] zamkami zawarł i już do
exekwie, a po exekwiach kongregacye, na których się audyencye francuzkiemu, portugalskiemu i weneckiemu ambasadorom dawały, tudzież in honorem creata była machina vulgo catafalq z różnemi inscriptiami. Komórki téż pro conclavi dla kardynałów, in vaticano palalio na pierwszém piętrze, wszędzie murem zagrodzone, wystawiły się dosyć ciasne i ciemne.
31^go^ ejusdem po mszy kardynalskiéj de Spiritu Sancto, wszyscy kardynałowie, którzy w Rzymie byli, okrom dwóch chorych processionaliter do pałacu z kościoła do konklawe przenieśli się i tam tego dnia wizytowani byli od różnych ambasadorów i panów rzymskich aż do nocy. Książe[...] marszałek conclavis, który pięćdziesiąt ludzi przybrawszy, tego dnia warty po wszystkim kohorcie[...] zamkami zawarł i już do
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 435
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
Ministrem i Kanclerzem W. K. i wielą przed nim innemi o czym Niesiecki Z. J. W Polsce zawsze kontrowersye bywały w Senacie Biskupów o miejsce z Kardynałami, a osobliwie Arcybiskupów Gnieźnieńskich Roku 1451. gdzie na Sejmie Piotrkowskim Konstytucja stanęła, żeby odtąd bez konsensu Rzeczypospolitej nikt nie ważył się z Biskupów konkurować o honor Kardynalski, o czym wolno czytać obszerniej Herburta fol: 63. i Januszowskiego Lib: 2. part: 2. fol: 19. ale trudno tego ma zabronić Rzeczpospolita Rzymowi i Monarchom rekomendującym zasłużonych do tej Eminencyj, tym barziej, kiedy to jest z honorem krwi Szlacheckiej Narodu Polskiego. RZĄD POLSKI. O ARCYBISKUPIE GnieźnieŃSKIM.
Ministrem i Kanclerzem W. K. i wielą przed nim innemi o czym Nieśiecki S. J. W Polszcze zawsze kontrowersye bywały w Senaćie Biskupów o mieysce z Kardynałami, á osobliwie Arcybiskupów Gnieznieńskich Roku 1451. gdźie na Seymie Piotrkowskim Konstytucya stanéła, żeby odtąd bez konsensu Rzeczypospolitey nikt nie ważył się z Biskupów konkurować o honor Kardynalski, o czym wolno czytać obszerniey Herburta fol: 63. i Januszowskiego Lib: 2. part: 2. fol: 19. ale trudno tego ma zabronić Rzeczpospolita Rzymowi i Monarchom rekommendującym zasłużonych do tey Eminencyi, tym barźiey, kiedy to jest z honorem krwi Szlacheckiey Narodu Polskiego. RZĄD POLSKI. O ARCYBISKUPIE GNIEZNIENSKIM.
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 164
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
na koronacją Króla Jana III. kiedy mu Trzebicki był przeciwny, jeżeliby zaś i Biskupa Kujawskiego nie było, tedy Biskup Poznański powinien być najpierwszy jako Wielkopolski Biskup, ale choć przy prezencyj Hozjusza Biskupa Poznańskiego, j[...] dnak teraźniejszego Regnanta Koronował Lipski Biskup Krakowski potym Kardynał, Arcybiskup Gnieźnieński każdy z dawności zażywa stroju purpurowego nakształt Kardynalskiego, jako o tym świadczy Ceremoniale po Włosku opisane przez Mareskottego Nuncjusza, a potym Kardynała, które podał w Rzymie do sekretaryj 10. Lipca Roku 1669. i toż samo ingrossowane w Archiwie Gnieźnieńskim. Ma zawsze Kanonika Gnieźnieńskiego Krucyfera, który przez nim Krzyż srebrny nosi w Senacie i w Pokoju Królewskim podczas Audiencyj, i na
na koronacyą Króla Jana III. kiedy mu Trzebicki był przećiwny, jeżeliby zaś i Biskupa Kujawskiego nie było, tedy Biskup Poznański powinien być naypierwszy jako Wielkopolski Biskup, ale choć przy prezencyi Hozyusza Biskupa Poznańskiego, j[...] dnak teraznieyszego Regnanta Koronował Lipski Biskup Krakowski potym Kardynał, Arcybiskup Gnieznieński każdy z dawnośći zażywa stroju purpurowego nakształt Kardynalskiego, jako o tym świadczy Ceremoniale po Włosku opisane przez Mareskottego Nuncyusza, á potym Kardynała, które podał w Rzymie do sekretaryi 10. Lipca Roku 1669. i toż samo ingrossowane w Archiwie Gnieznieńskim. Ma zawsze Kanonika Gnieznieńskiego Krucyfera, który przez nim Krzyż srebrny nośi w Senaćie i w Pokoju Królewskim podczas Audyencyi, i na
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 166
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
; drugi dwa z ekspressją Wiktoriarum Aleksandra Wielkiego de Dario et Persis, także kopersztychowy.
279 Obrazków chińskich, ćwierciowych, in circulo, w ramkach czarnych, No 22.
280 Obrazek chiński, miniaturowy, z ekspressją cesarza tureckiego na majestacie, papierowy. No 4 to. W pokoju, gdzie oratorium do Kaplicy
281 Portretów kardynalskich No — Ottoboni, Barbarini.
282 Portret papieża, owal, w ramach snycerskich, złocistych.
283 + Portret Żółkiewskiego, karmelity, w ramach złocistych.
284 Portret ks. Żałuskiego, kanclerza koronnego, na blejtramie.
285 Obrazków mozaicznych dwa, w ramkach złocistych, snycyrskich, ćwierciowych.
286 Portret papieża Innocentego XII,
; drugi dwa z ekspressją Victoriarum Alexandra Wielkiego de Dario et Persis, także kopersztychowy.
279 Obrazków chińskich, czwierciowych, in circulo, w ramkach czarnych, No 22.
280 Obrazek chiński, miniaturowy, z ekspressją cesarza tureckiego na majestacie, papierowy. No 4 to. W pokoju, gdzie oratorium do Kaplicy
281 Portretów kardynalskich No — Ottoboni, Barbarini.
282 Portret papieża, owal, w ramach snycerskich, złocistych.
283 + Portret Żółkiewskiego, karmelity, w ramach złocistych.
284 Portret ks. Załuskiego, kanclerza koronnego, na blejtramie.
285 Obrazków mozaicznych dwa, w ramkach złocistych, snycyrskich, czwierciowych.
286 Portret papieża Innocentego XII,
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 183
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
55v
Tegoż dnia wieczorem wozy i rumaki z wielbłądami przyszły księcia IM pana podkanclerzcgo litewskiego.
Dnia 24 Februarii, w dzień S. Matie, nabożeństwa słuchałem apud S. Mariam Majorem, kędy ciało tego święte leży.
Po południu publice książę IM wjechał do Rzymu, przeciwko któremu karyta posła francuskiego sześcią koni i druga kardynalska, inszych niemało, co po parę koni było, za nim.
Po wjeździe księcia IM byłem in Termis Diocletianis, to jest kąpielnie, która jest tak wielka machina, jako miasto jakie główne, z różnemi przegrodami, in varium modum wielkim sumptem wystawione, ale już teraz więcej in ruderibus exstat. Intus jeno kościół
55v
Tegoż dnia wieczorem wozy i rumaki z wielbłądami przyszły księcia JM pana podkanclerzcgo litewskiego.
Dnia 24 Februarii, w dzień S. Matthiae, nabożeństwa słuchałem apud S. Mariam Maiorem, kędy ciało tego święte leży.
Po południu publice książę JM wjechał do Rzymu, przeciwko któremu karyta posła francuskiego sześcią koni i druga kardynalska, inszych niemało, co po parę koni było, za nim.
Po wjeździe księcia JM byłem in Thermis Diocletianis, to jest kąpielnie, która jest tak wielka machina, jako miasto jakie główne, z różnemi przegrodami, in varium modum wielkim sumptem wystawione, ale już teraz więcej in ruderibus exstat. Intus jeno kościoł
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 210
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
/ zjednego do drugiego/ pięć obaczysz/ wszytko w kwadrat budowanych Pokojów/ których jest 20. Drogiemi i kosztownemi przyozdobione obiciami/ mianowicie Konterfekty kunsztowne/ których wykład/ tuż zaraz na brzegach wypisany stoi. Stamtąd do Monte Rosa, Wieś 3. mile/ niżeli w Monte Rosa staniesz/ możesz jechać/ przez Ogród Kardynalski/ gdzie obaczysz/ Jeleni/ Sarn/ i różnego dzikiego zwierza dostatkiem. Z Monte Rosa, do Bacano. Austeria 6. mil/ przed laty/ był tamtędy trudny przejazd/ a to dla bliskiego/ i gęstego Lasu/ w którym się ukrywali Bandyci, który potym wycięto/ zaczym teraz wolny i bezpieczny przejazd.
/ ziednego do drugiego/ pięć obáczysz/ wszytko w quádrat budowánych Pokoiow/ ktorych iest 20. Drogiemi i kosztownemi przyozdobione obićiámi/ miánowićie Conterfekty kunsztowne/ ktorych wykład/ tuż záraz ná brzegách wypisány stoi. Ztámtąd do Monte Rosa, Wieś 3. mile/ niżeli w Monte Rosa stániesz/ możesz iecháć/ przez Ogrod Cárdinalski/ gdźie obaczysz/ Ieleni/ Sarn/ y roznego dźikiego źwierzá dostátkiem. Z Monte Rosa, do Bacano. Austeria 6. mil/ przed láty/ był támtędy trudny przeiázd/ á to dlá bliskiego/ y gęstego Lasu/ w ktorym się vkrywáli Bandici, ktory potym wyćięto/ záczym teraz wolny y beśpieczny przeiazd.
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 89
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
de Patre DEO vera praedixise, et dixise perhibentur.
Notandum i to, że Sybille nie razem, lecz różnych wieków, ani na jednym miejscu, lecz po różnych Krajach, Skałach, Jaskiniach; odludnych miejscach znajdowały się, i prorokowały, piszące swoje zdania posteritati ad notitiam pełne Proroctwa.
Baroniusz Purpurat Rzymski, nie tylko Kardynalską Godnosią, ale i mądrością Eminentissimus, in Annalibus Ecclesiasticis twierdzi, że wiersze Sybill za Króla Rzymskiego Tarkwiniusza pysznego, były z rewerencją w Kapitolium reponowanc; lecz potym w kilkaset lat zgorzały. Zaczym tę reparując ruinę (Varrone, et Lactatiô testibûs) wysłani byli magne note et aktivitatis po całym Świecie Ludzie, partum ingenii tych
de Patre DEO vera praedixise, et dixise perhibentur.
Notandum y to, że Sybille nie razem, lecz rożnych wiekow, ani na iednym mieyscu, lecz po rożnych Kraiach, Skałach, Iaskiniach; odludnych mieyscach znaydowały się, y prorokowały, piszące swoie zdania posteritati ad notitiam pełne Proroctwa.
Baroniusz Purpurat Rzymski, nie tylko Kardynalską Godnośią, ale y mądrością Eminentissimus, in Annalibus Ecclesiasticis twierdzi, że wiersze Sybill za Krola Rzymskiego Tarkwiniusza pysznego, były z rewerencyą w Kapitolium reponowanc; lecz potym w kilkaset lat zgorzały. Zaczym tę reparuiąc ruinę (Varrone, et Lactatiô testibûs) wysłani byli magnae notae et activitatis po całym Swiecie Ludzie, partum ingenii tych
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 50
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tenże racjocynuje Polityk: Unitatem Religio dat, et Amorem etc. Varietas Religionis, disgregatio Religionis. Turbata Religio politiam turbat, tojest: Dobro Pospolite.
Dotychczas Ziemia Święta jęczy pod Bisurmanem, bo Wojsko Chrześcijańskie, Łacinnicy i Grecy, zawsze emuli w RELIGII komponebant, Woleli Grecy Turban, to jest Zawoj, niżeli Kapelusz Kardynalski oglądać w Carogrodzie.
Zaczym Różność RELIGII jest Seminarium niezgody, nienawiści wielkiej, ut tandem upadku Florentissimarum Rerum-publicarum.
Do RELIGII jednak przymuszać nie należy nikogo: perswadować, nie tyranizować potrzeba. Doctore, non Tortore opus, mówi Schonbornerus Jurysta: Nil tam voluntarium, quam Religio, mówi Lactantius; rację dając: In quasi o
tenże racyocynuie Polityk: Unitatem Religio dat, et Amorem etc. Varietas Religionis, disgregatio Religionis. Turbata Religio politiam turbat, toiest: Dobro Pospolite.
Dotychczas Ziemia Swięta ięczy pod Bisurmanem, bo Woysko Chrześciańskie, Łacinnicy y Grecy, zawsze aemuli w RELIGII componebant, Woleli Grecy Turban, to iest Zawoy, niżeli Kapelusz Kardynalski oglądać w Carogrodzie.
Zaczym Rożność RELIGII iest Seminarium niezgody, nienawiści wielkiey, ut tandem upadku Florentissimarum Rerum-publicarum.
Do RELIGII iednak przymuszać nie należy nikogo: perswadować, nie tyrannizować potrzeba. Doctore, non Tortore opus, mowi Schonbornerus Iurysta: Nil tam voluntarium, quam Religio, mowi Lactantius; racyę daiąc: In quasi o
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 363
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wygłądającego; gdzie też uczyniwszy przez Testament piękne Wiary Katolickiej wyznanie, Sacramentis munitus, życie zakończył Pogrzeb mając od tak wielkich uszanowany Gości. Tenże Marek Efeski Biskup, potym z pasyj i krzyku na Dyspucie z Bartłomiejem Dominikanem z Teologi, rozchorował się, umarł. Bezsarion Niceński, a Izydor Ruski Metropolici, na Mądrych Głowach Kardynalskie odnieśli Kapelusze. Cesarza zaraz z nieukontentowaniem Grecy przyjęli w Carogrodzie, Deputatów Azymitami, Apostatami, Łacinńskami, zdraj- O Schizmie Greckiej
cami Wiary tytułując. Do Kościoła Z. Zofii nie chodzili, Izydora Kardynała Arcy Biskupa Kijowskiego, gdy obaczyli w Carogrodzie, mówili, że wolą widzieć Turban (Zawoj Turecki) niż Kapelusz Kardynalski.
wygłądaiącego; gdzie też uczyniwszy przez Testament piękne Wiary Katolickiey wyznanie, Sacramentis munitus, życie zakończył Pogrzeb maiąc od tak wielkich uszanowany Gości. Tenże Marek Efeski Biskup, potym z pasyi y krzyku na Dyspucie z Bartłomieiem Dominikanem z Teologi, rozchorował się, umarł. Bessarion Niceński, á Izydor Ruski Metropolici, na Mądrych Głowach Kardynalskie odnieśli Kapelusze. Cesarza zaraz z nieukontentowaniem Grecy przyięli w Carogrodzie, Deputatow Azymitami, Apostatami, Łacinnskami, zdray- O Schizmie Greckiey
cami Wiary tytułuiąc. Do Kościoła S. Zofii nie chodzili, Izydora Kardynała Arcy Biskupa Kiiowskiego, gdy obaczyli w Carogrodzie, mowili, że wolą widzieć Turban (Zawoy Turecki) niż Kapelusz Kardynalski.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1144
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Głowach Kardynalskie odnieśli Kapelusze. Cesarza zaraz z nieukontentowaniem Grecy przyjęli w Carogrodzie, Deputatów Azymitami, Apostatami, Łacinńskami, zdraj- O Schizmie Greckiej
cami Wiary tytułując. Do Kościoła Z. Zofii nie chodzili, Izydora Kardynała Arcy Biskupa Kijowskiego, gdy obaczyli w Carogrodzie, mówili, że wolą widzieć Turban (Zawoj Turecki) niż Kapelusz Kardynalski. Znalazło się wiele, którzy piórem szczypać Poczęli wszczepioną. Unię, rozruciwszy skrypt po Grecyj kłamliwy, że Patriarchę i Greków przekupiono, głodem morzono, do podpisu przymuszając. AMURAT Cesarz Turecki malkontent także był z tej Unii. Pod Jeruzalem Wschodni Patriarchowie Synod złożywszy, klątwą Cesarzowi grozili, jeżeliby Synodu Florenckiego Dekreta akceptował,
Głowach Kardynalskie odnieśli Kapelusze. Cesarza zaraz z nieukontentowaniem Grecy przyięli w Carogrodzie, Deputatow Azymitami, Apostatami, Łacinnskami, zdray- O Schizmie Greckiey
cami Wiary tytułuiąc. Do Kościoła S. Zofii nie chodzili, Izydora Kardynała Arcy Biskupa Kiiowskiego, gdy obaczyli w Carogrodzie, mowili, że wolą widzieć Turban (Zawoy Turecki) niż Kapelusz Kardynalski. Znalazło się wiele, ktorzy piorem szczypać poczeli wszczepioną. Unię, rozruciwszy skrypt po Grecyi kłamliwy, że Patryarchę y Grekow przekupiono, głodem morzono, do podpisu przymuszaiąc. AMURAT Cesarz Turecki malkontent także był z tey Unii. Pod Ieruzalem Wschodni Patryarchowie Synod złożywszy, klątwą Cesarzowi grozili, ieżeliby Synodu Florenckiego Dekreta akceptował,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755