bo pustki w tym dworze I dziedzic, łaskaw na cię, w bucentorze Albo w gondoli, równej w biegu strzale, Weneckie ściga łanie po kanale. Hetmańskie potem puścisz w bok fabryki, Który jak wstąpił między nieboszczyki, Zwiędła Korony sława na pokosie I koniec Polski na cienkim był włosie. Podle masz ojców wyzutych z Karmelu, Ostrego życia i potraw niewielu; Miń, tłusty wieprzu, mięsa tu nie jedzą I w grubej kapie o żarcie nie wiedzą. Dalej masz piętrem opuszczone z góry Aż na brzeg Wisły Kazanowskie mury, Gdzie pani rącze do Rzymu zawody Z powtórnym mężem puszcza o rozwody; O ścianę zaraz i z jednejże gliny Murem złączone
bo pustki w tym dworze I dziedzic, łaskaw na cię, w bucentorze Albo w gondoli, równej w biegu strzale, Weneckie ściga łanie po kanale. Hetmańskie potem puścisz w bok fabryki, Który jak wstąpił między nieboszczyki, Zwiędła Korony sława na pokosie I koniec Polski na cienkim był włosie. Podle masz ojców wyzutych z Karmelu, Ostrego życia i potraw niewielu; Miń, tłusty wieprzu, mięsa tu nie jedzą I w grubej kapie o żarcie nie wiedzą. Dalej masz piętrem opuszczone z góry Aż na brzeg Wisły Kazanowskie mury, Gdzie pani rącze do Rzymu zawody Z powtórnym mężem puszcza o rozwody; O ścianę zaraz i z jednejże gliny Murem złączone
Skrót tekstu: MorszAUtwKuk
Strona: 74
Tytuł:
Utwory zebrane
Autor:
Jan Andrzej Morsztyn
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1654
Data wydania (nie wcześniej niż):
1654
Data wydania (nie później niż):
1654
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Utwory zebrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1971
, in conspectu totius populi (jest też w kryształowej ampułce krew tegoż świętego) na ołtarzu, gdy applicant tę krew ad caput sanctum, lubo zeschła ante apparet, potym
zaraz oświeżeje, tak, iż wre, skoro zaś amovetur, znowu ad pristinam siccitatem redire ille sacer sanguis solet.
Przed kościołem S. Marie Karmeli jest krucyfiks z drzewa, cudowny, stoi na kamiennym sedesie. O którym powiadają, iż, kiedy Alphonsus król dobywał miasta, kula z działa lecąca directe nieochybnie by 57v była Pana Jezusa pogruchotała, gdyby, videntibus multis, ten krucyfiks nie ukłonił głowy, jako i teraz ma uchyloną trochę, quo maximo miraculo , wielką
, in conspectu totius populi (jest też w kryształowej ampułce krew tegoż świętego) na ołtarzu, gdy applicant tę krew ad caput sanctum, lubo zeschła ante apparet, potym
zaraz oświeżeje, tak, iż wre, skoro zaś amovetur, znowu ad pristinam siccitatem redire ille sacer sanguis solet.
Przed kościołem S. Mariae Carmeli jest krucyfiks z drzewa, cudowny, stoi na kamiennym sedesie. O którym powiadają, iż, kiedy Alphonsus król dobywał miasta, kula z działa lecąca directe nieochybnie by 57v była Pana Jezusa pogruchotała, gdyby, videntibus multis, ten krucyfiks nie ukłonił głowy, jako i teraz ma uchyloną trochę, quo maximo miraculo , wielką
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 216
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
Opertiq; sunt omnes Montes, Altior fuit aqua super Montcs Korab też odpoczął na GORZE ARARAT, która nie uformowała się z namułów, piasków, alias pod ciężarem Korabia osiadłaby, rozsypałaby się, jako świeże i mokre Opus. Takiemi GÓRAMI jako Kasztelami, Palestyna zasłoniła się to GORĄ SYNAI i HOREB rozłożonemi, to KARMELEM, Armenia GORĄ ARARAT et GORDIANIS MONTIBUS: Jeruzalem GORĄ SION zasłania się, Włoskie Państwo GÓRAMI ALPES, Hiszpańskie PYRENEJSKIEMI, Polska od Węgier zastawiona Carpatiis Montibûs, które to TATRAMI, to BEZKIDAMI Podgorskie zowią Kraje. Racja druga być może kreowania Gór, aby były przeciw Wichrom walnym, i potężnym wiatrom odporem, i odbijającą metą
Opertiq; sunt omnes Montes, Altior fuit aqua super Montcs Korab też odpoczął na GORZE ARARAT, ktora nie uformowała się z namułow, piaskow, alias pod ciężarem Korabia osiadłáby, rozsypałaby się, iako świeże y mokre Opus. Takiemi GORAMI iako Kasztelami, Palestyna zasłoniła się to GORĄ SYNAI y HOREB rozłożonemi, to KARMELEM, Armenia GORĄ ARARAT et GORDIANIS MONTIBUS: Ieruzalem GORĄ SION zasłania się, Włoskie Państwo GORAMI ALPES, Hiszpańskie PYRENEYSKIEMI, Polska od Węgier zastawiona Carpatiis Montibûs, ktore to TATRAMI, to BESKIDAMI Podgorskie zowią Kraie. Racya druga bydź może kreowania GOR, aby były przeciw Wichrom walnym, y potężnym wiatrom odporem, y odbiiaiącą metą
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 543
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Grobie Pańskim w Betleem, w Nazaret, gdzie od czasów Apostołskich, lub w wielkich persekucjach konserwuje się Christianismus.
Byli ledwie nie wszyscy przed tym, a teraz po wielkiej części Chrześcijanie w Aleksandretcie, w Aleksandryj, Damaszku, w Alepie, gdzie dla Katolików są Franciszkanie, Kapucyni, Karmelici, Jezuici. Na Gorze KARMELU, jest Klasztor z Kościołem Najśw: Panny sub cura OO. Karmelitów. Na Gorze LIBANU i cyrkumferencyj sto-milnej, jest Patriarcha Z. Antoniego, mający Biskupów i Opatów, pod sobą Chrześcijan Maronitów, ale Schizmą zarażonych.
W GEORGII są OO Kapucyni, w Albanii Georgiańskiej Prowincyj, są OO. Dominikanie, często przez Persów
Grobie Pańskim w Betleem, w Nazaret, gdzie od czasow Apostolskich, lub w wielkich persekucyach konserwuie się Christianismus.
Byli ledwie nie wszyscy przed tym, a teraz po wielkiey części Chrześcianie w Alexandretcie, w Alexandryi, Damaszku, w Alepie, gdzie dla Katolikow są Franciszkanie, Kapucyni, Karmelici, Iezuici. Na Gorze KARMELU, iest Klasztor z Kosciołem Nayśw: Pánny sub cura OO. Karmelitow. Na Gorze LIBANU y cyrkumferencyi sto-milney, iest Patryarcha S. Antoniego, maiący Biskupow y Opatow, pod sobą Chrześcian Maronitow, ale Schizmą zarażonych.
W GEORGII są OO Kapucyni, w Albanii Georgiańskiey Prowincyi, są OO. Dominikanie, często przez Persow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1013
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w Pokoleniu Issachar nad Morzem Charmel długo się ciągnąca, na której Eliasz Prorok czysty, bezżenny (jako Z. Hieronimowi i Ambrożemu konstat) w kontemplacyj rzeczy Niebieskich mając wiele Dyscypułów którzy się zwali Filii Profetarum, stamtąd przechodził się do Galgalis, do Betel, do Jerycho, Klasztory tam swoje wizytujący, najwięcej jednak mieszkający na Karmelu z Elizeuszem pryncypalnym uczniem swoim. Tam ogniem z Nieba spuszczonym Ofiary zapalił: 450 Kapłanów Baalowych, to jest Bałwochwalskich pozab jał : z tej góry, o żołnierzy dwa razy Ochoniasza Króla ogniem Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Górę i mieszkanie od Eliasza i Elizeusza Święrych Proroków poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali i
w Pokoleniu Issachar nad Morzem Charmel długo się ciągnąca, ná ktorey Eliasz Prorok czysty, bezżenny (iako S. Hieronimowi y Ambrożemu constat) w kontemplacyi rzeczy Niebieskich maiąc wiele Discypułow ktorzy się zwali Filii Prophetarum, ztamtąd przechodził się do Galgalis, do Bethel, do Iericho, Klasztory tam swoie wizytuiący, naywięcey iednak mieszkaiący nà Karmelu z Elizeuszem pryncypálnym uczniem swoim. Tam ogniem z Nieba spuszczonym Ofiáry zapálił: 450 Kapłanow Báálowych, to iest Báłwochwalskich pozab iał : z tey gory, o zołnierzy dwa rázy Ochoniásza Krola ogniem Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Gorę y mieszkánie od Eliásza y Elizeusza Swięrych Prorokow poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1037
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
uczniem swoim. Tam ogniem z Nieba spuszczonym Ofiary zapalił: 450 Kapłanów Baalowych, to jest Bałwochwalskich pozab jał : z tej góry, o żołnierzy dwa razy Ochoniasza Króla ogniem Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Górę i mieszkanie od Eliasza i Elizeusza Święrych Proroków poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali i obserwowali; od Karmelu gniazda i rezydencyj swojej Karmelitami nazwani. A gdy CHRYSTUS Pan na świat przyszedł, nowy Zakon opowiadający, ciż namienieni Dyscypułowie Karmelitani, słysząc o przyściu Chrystusa Pana, Nowego Legislatora od Z. Jana Chrzciciela nie daleko mieszkającego, na Zielone Świątki, gdy Duch Święty roźnemi językami i mądrością napełnił Apostołów, oni też Wiarę Świętą
uczniem swoim. Tam ogniem z Nieba spuszczonym Ofiáry zapálił: 450 Kapłanow Báálowych, to iest Báłwochwalskich pozab iał : z tey gory, o zołnierzy dwa rázy Ochoniásza Krola ogniem Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Gorę y mieszkánie od Eliásza y Elizeusza Swięrych Prorokow poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali y obserwowali; od Karmelu gniázda y rezydencyi swoiey Karmelitami nazwani. A gdy CHRYSTUS Pan ná świat przyszedł, nowy Zakon opowiadaiący, ciż namienieni Dyscypułowie Carmelitani, słysząc o przyściu Chrystusa Pana, Nowego Legislatora od S. Iana Chrzciciela nie daleko mieszkaiącego, ná Zielone Swiątki, gdy Duch Swięty roźnemi ięzykámi y mądrością napełnił Apostołow, oni też Wiárę Swiętą
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1037
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Dyscypułowie Karmelitani, słysząc o przyściu Chrystusa Pana, Nowego Legislatora od Z. Jana Chrzciciela nie daleko mieszkającego, na Zielone Świątki, gdy Duch Święty roźnemi językami i mądrością napełnił Apostołów, oni też Wiarę Świętą Chrystusową przyjęli. A zabrawszy afekt do Matki Najświętszcy (widząc Ją jeszcze na świecie żyjącą na ów czas) na Gorze Karmelu, gdzie Eliasz widział chmurkę małę wstępującą, figurującą MARYĘ, wystawili Jej Kaplicę. z wielką Ludu frek wencją nabożnego, cześć Jej promowując. Od tego czasu passim nazywano ich Fratres B. Mariae Virginis de Monte Carmelo, który Tytuł Biskupi Rzymsej potym aprobowali, insuper nadali Odpust tym, którzyby ich tak tytułowali Jeszcze więcej
Dyscypułowie Carmelitani, słysząc o przyściu Chrystusa Pana, Nowego Legislatora od S. Iana Chrzciciela nie daleko mieszkaiącego, ná Zielone Swiątki, gdy Duch Swięty roźnemi ięzykámi y mądrością napełnił Apostołow, oni też Wiárę Swiętą Chrystusową przyięli. A zabrawszy affekt do Matki Nayświętszcy (widząc Ią ieszcze ná świecie żyiącą nà ow czas) na Gorze Karmelu, gdzie Eliász widział chmurkę małę wstępuiącą, figuruiącą MARYĘ, wystawili Iey Kaplicę. z wielką Ludu frek wencyą nabożnego, cześć Iey promowuiąc. Od tego czasu passim nazywano ich Fratres B. Mariae Virginis de Monte Carmelo, ktory Tytuł Biskupi Rzymsey potym approbowali, insuper nadali Odpust tym, ktorzyby ich tak tytułowali Ieszcze więcey
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1037
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, cum Praerogativis Ojcowie Święci Jan XXII. Si- O Wierze Katolickiej, którą zdobią Zakony.
kstus IV. Julius II. Klemens VII. B. Pius V. Grzegorz XIII. Klemens VIII. Paweł V. swemi Bullami. Ale pierwej Ordynem Albertus Patriarcha Jerozolimski w nowy w prowadził porządek, ze starego transformowawszy. Skalistego Karmelu Lapis Angularys Z. Eliasz Prorok oraz Proto-Parens: który ognistym wozem wzięty do Raju, jako Vir Igneus. Tej Reguły być rozumieją niektórzy Z. Jana Chrzciciela, Z. Andrzeja Apostoła, Cyryla Aleksandryjskiego. Grzegorza Nazjanzeńskiego, BazylegoWielkiego; niektórzyMartę ; Domicillę, Eustochium. 76 Świętych ten Zakon aż pod Niebo wynoszą świętością swoją,
, cum Praerogativis Oycowie Swięci Ian XXII. Si- O Wierze Katolickiey, ktorą zdobią Zakony.
xtus IV. Iulius II. Klemens VII. B. Pius V. Grzegorz XIII. Klemens VIII. Paweł V. swemi Bullami. Ale pierwey Ordinem Albertus Patryarcha Ierozolimski w nowy w prowádził porządek, ze starego transformowawszy. Skalistego Karmelu Lapis Angularis S. Eliász Prorok oráz Proto-Parens: ktory ognistym wozem wzięty do Ráiu, iáko Vir Igneus. Tey Reguły być rozumieią niektorzy S. Iana Chrzciciela, S. Andrzeia Apostoła, Cyrilla Alexandryiskiego. Grzegorza Nazyanzeńskiego, BazylegoWielkiego; niektorzyMartę ; Domicillę, Eustochium. 76 Swiętych ten Zakon aż pod Niebo wynoszą świętością swoią,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1038
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. złożone w Kościele Z. Jana Chrzciciela, stamtąd do Carogrodu, na ostatek do Francyj, do Delfinatu Prowincyj w miasteczku Z. Antoniego: gdzie Gaston i Giron Opactwo fundowali. Płaszcz jego dostał się był Z. Atanazemu, dopiero namienionemu. Antonius w Greckim znaczy: różnosiciel.
ANASTAZEGO Z. Męczennika Persyniana z góry Karmelu 22. Stycznia. Żył za Herakliusza Cesarza, alias około Roku 610. po duszeniu tyrańskim ścięty. Pogrzebiony był w Jeruzalem, potym wzięty do Rzymu, i złożony w Klasztorze ad Aquas salvias. Głowy jego dziwnie się Czarci i czary boją. O SS. Relikwiach.
ALEKsANDRA Z. Papieża Męczennika 3. Maja.
. złożone w Kościele S. Iana Chrzciciela, ztamtąd do Carogrodu, na ostatek do Francyi, do Delfinatu Prowincyi w miasteczku S. Antoniego: gdzie Gaston y Giron Opactwo fundowali. Płaszcz iego dostał się był S. Atanazemu, dopiero namienionemu. Antonius w Greckim znacży: roznosiciel.
ANASTAZEGO S. Męcżennika Persyniana z gory Karmelu 22. Stycznia. Zył za Herakliusza Cesarza, alias około Roku 610. po duszeniu tyrańskim scięty. Pogrzebiony był w Ieruzalem, potym wzięty do Rzymu, y złożony w Klasztorze ad Aquas salvias. Głowy iego dziwnie się Cżarci y cżary boią. O SS. Relikwiach.
ALEXANDRA S. Papieża Męcżennika 3. Maia.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 122
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
czyli 33. On to odebrał od Matki Najś: Sukienkę alias Szkaplerz w Londynie Roku 1251. czyli 1264. 16. Lipca. Umarł mówiąc: Ave Maria etc. Roku 1265. Żył lat sto Leży w Burdygali mieście Akwitanii Prowincyj Francuskiej. Najś: Panna przez lat 6 Manną go Niebieską karmiła na Karmelu, Rollandus Bonchiarius in vita.
SACERDOTA Z. Biskupa Lemowiceńskiego w Francyj 21 Października. Żył około Roku 517. Leży w Kalubrze na swojej Fundacyj. Jest Patronem od ptaków drapieżnych; bo we wsi Argentaku jastrzębiom kury ziadającym u ludzi ubogich zakazał nie- O SS. Relikwiach.
tykać Od tego czasu jastrzęby, krogulce, kanie
czyli 33. On to odebrał od Matki Nayś: Sukienkę alias Szkaplerz w Londynie Roku 1251. czyli 1264. 16. Lipca. Umarł mowiąc: Ave Maria etc. Roku 1265. Zył lat sto Leży w Burdigali mieście Akwitanii Prowincyi Francuzkiey. Nayś: Panna przez lat 6 Manną go Niebieską karmiła na Karmelu, Rollandus Bonchiarius in vita.
SACERDOTA S. Biskupa Lemowiceńskiego w Francyi 21 Października. Zył około Roku 517. Leży w Kalubrze na swoiey Fundacyi. Iest Patronem od ptakow drapieżnych; bo we wsi Argentaku iastrzębiom kury ziadaiącym u ludzi ubogich zakazał nie- O SS. Relikwiach.
tykać Od tego czasu iastrzęby, krogulce, kanie
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 197a
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754