; Pies czyli suka wpadszy do kuchniej je zjadła. Jeść co pasz, kiedy nie masz dla siadła kucharki: Wygląda z między węglów, porzuciwszy garki. 123. NAGROBEK PASKWILANTOWI
Paskwilograf tu leży, szarpacz cudzej sławy. Do piekła nie chce mu się, w niebie nie ma sprawy. Więc jak miewały koniec owe kartelusze W kloace — tam i jego spodziewać się dusze. 124. MÓWIĄ TO STĄD: „NE SUTOR ULTRA CREPIDAM”
— Szwiec przyszedł do malarza. Ów wyjmuje z ramy Cale skończony obraz modno strojnej damy. — Szewc dał gańbę trzewikom. Z gniewem-ci, atoli Wziąwszy pędzla poprawił według jego woli. Nuż sziwiec
; Pies czyli suka wpadszy do kuchniej je zjadła. Jeść co pasz, kiedy nie masz dla siadła kucharki: Wygląda z między węglów, porzuciwszy garki. 123. NAGROBEK PASKWILANTOWI
Paskwilograf tu leży, szarpacz cudzej sławy. Do piekła nie chce mu się, w niebie nie ma sprawy. Więc jak miewały koniec owe kartelusze W kloace — tam i jego spodziewać się dusze. 124. MÓWIĄ TO STĄD: „NE SUTOR ULTRA CREPIDAM”
— Szwiec przyszedł do malarza. Ów wyjmuje z ramy Cale skończony obraz modno strojnej damy. — Szewc dał gańbę trzewikom. Z gniewem-ci, atoli Wziąwszy pędzla poprawił według jego woli. Nuż sziwiec
Skrót tekstu: KorczFrasz
Strona: 38
Tytuł:
Fraszki
Autor:
Adam Korczyński
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1699
Data wydania (nie wcześniej niż):
1699
Data wydania (nie później niż):
1699
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Roman Pollak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1950
pole twoje, nie tu plac, ubogich chałupki, w których jak jaźwce mizerne siedzą, wywracać i krwawić albo z mizeryją ludzką pasować się okrutnie, dla której powołanie wasze krew lać i umierać rozkazuje koniecznie. Rozruciły nie zgluzowanym stylem i sztychem po całym świecie publiczną imienia i narodu waszego ignominiją prawdziwe w nienawiści cudzoziemskiej poczty i kartelusze. Rozebrały za pocieszną zabawę nieprzyjazne kraje paskudne akcyje. W nich serca słabość, w opresyjach siłę, w szyku wstyd, w posturze sromotę, w imprezach zawód, w liczbie płonny wiatr, w potędze i regule wojennej defekt, w posłuszeństwie swawolą, w swawoli zbytek, w władzach niedoskonałość, w słowach i w brawurze
pole twoje, nie tu plac, ubogich chałupki, w których jak jaźwce mizerne siedzą, wywracać i krwawić albo z mizeryją ludzką pasować się okrutnie, dla której powołanie wasze krew lać i umierać rozkazuje koniecznie. Rozruciły nie zgluzowanym stylem i sztychem po całym świecie publiczną imienia i narodu waszego ignominiją prawdziwe w nienawiści cudzoziemskiej poczty i kartelusze. Rozebrały za pocieszną zabawę nieprzyjazne kraje paskudne akcyje. W nich serca słabość, w opresyjach siłę, w szyku wstyd, w posturze sromotę, w imprezach zawód, w liczbie płonny wiatr, w potędze i regule wojennej defekt, w posłuszeństwie swawolą, w swawoli zbytek, w władzach niedoskonałość, w słowach i w brawurze
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 282
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
wszystkie liczby, Summy niezliczone składają się, to jest 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 0. Z tych Elementów i Charakterów, jako największą zrobisz Summę, tę anie insze kładąc Numeros Części najpryncypalniejszych Arytmetyki jest 5. Pierwsza NUMERATIO, którą największą liczbę chooby na karteluszu tak wielkim jak Niebo zrachuje. Naprzykład tę liczbę 10870360. tak Numerare, albo liczyć i rozumieć potrzeba: Dziesięć Milionów, Ośm kroć i siedmdziesiąt tysięcy, trzysta sześćdziesiat. Największą znalazłszy SUMMĘ, należy pierwej pomiarkować signis, od lewej ręki: olias z końca nie z początku, naprzykład tę liczbę. 67546273
wszystkie liczby, Summy niezliczone składaią się, to iest 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 0. Z tych Elementow y Charakterow, iako naywiększą zrobisz Summę, tę anie insze kładąc Numeros Części naypryncypalnieyszych Arytmetyki iest 5. Pierwszá NUMERATIO, ktorą naywiększą liczbę chooby na karteluszu tak wielkim iak Niebo zrachuie. Naprzykład tę liczbę 10870360. tak Numerare, albo liczyć y rozumieć potrzeba: Dziesięć Millionow, Ośm kroć y siedmdziesiąt tysięcy, trzysta sześćdziesiat. Naywiększą znalazłszy SUMMĘ, nalezy pierwey pomiárkować signis, od lewey ręki: olias z końca nie z początku, naprzykład tę liczbę. 67546273
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 155
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Austriackiego, i Burgunckiego: a na lewej stronie reszta Książąt mających praerogativam sessionis. 4to . Po zagajonej Sesyj jeden z Książąt od Majestatu Cesarskiego dziękuje Stanom, że raczyli na zbawienne obrad Dzieło komparare. Tęż podziękowanie kompendiose czyni sam Cesarz, do zobopolnej Konsultacyj, wszystkich animując 5to Sekretarz Propozycje i punkta deliberandy podaje, czytając z Kartelusza: na końcu których Stany wstają i krótką z sobą uczyniwszy Konferencję i rozhowor, Majestatowi odpowiadają Cesarskiemu przez Elektora Mogunckiego: Ze słuszne jak widziemy są motiva do Sejmowania: dziękują Cesarzowi Jego Mości za pilną o koło Interesów Imperyj pieczołowitość: Suplikują Jego Pańskiego Majestatowi, aby propozycyj czytanych mieli Copias 6to. Znowu Cesarz czyni podziękowanie Statibus
Austryackiego, y Burgunckiego: á na lewey stronie reszta Xiążąt maiących praerogativam sessionis. 4to . Po zagaioney Sesyi ieden z Xiążąt od Maiestatu Cesarskiègo dziękuie Stanom, że raczyli na zbawienne obrad Dzieło comparare. Tęż podziękowanie compendiose czyni sam Cesarz, do zobopolney Konsultacyi, wszystkich animuiąc 5to Sekretarz Propozycye y punkta deliberandi podaie, czytaiąc z Kartelusza: ná końcu ktorych Stany wstaią y krotką z sobą uczyniwszy Konferencyę y rozhowor, Maiestatowi odpowiadaią Cesarskiemu przez Elektora Mogunckiego: Ze słuszne iak widziemy są motiva do Seymowania: dziękuią Cesarzowi Iego Mości za pilną o koło Interesow Imperii pieczołowitość: Supplikuią Iego Pańskiego Maiestatowi, aby propozycyi czytanych mieli Copias 6to. Znowu Cesarz czyni podziękowanie Statibus
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 401
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
gwiazdami złotemi) która w Jewej ręce kopię, w prawej Geniusza, albo Kupidyna, a na głowie
Bazyliszka złotego piastuje. Albo się też maluje Białogłowa o trzech głowach prześcieradłem okryta, węża w koło 7 winionego, Okrąg Świata, Słońce, Księżyc, na podołku mająca, na głowie Bazyliszka, kopie w ręku, z karteluszem popisanym: his formalibûs: Manet immota. Albo też się wyraża Panny postacią,na znak, że AEternitas jak Panna incorrupta, z długim warkoczem i szatą; długość Wieczności znamienując: Cornucopiam trzyma w ręku, na kopii wsparta, na znak, że Wieczność wszystkiego dobra Matką dla dobrych, a kopia znaczy złych karanie;
gwiazdami złotemi) ktora w Iewey ręce kopię, w prawey Geniusza, álbo Kupidyná, a na głowie
Bazyliszká złotego piástuie. Albo się też maluie Białogłowa o trzech głowach prześcieradłem okryta, węża w koło 7 winionego, Okrąg Swiata, Słońce, Xiężyc, na podołku máiąca, na głowie Bazyliszka, kopie w ręku, z karteluszem popisanym: his formalibûs: Manet immota. Albo też się wyraża Panny postacią,na znak, że AEternitas iak Panna incorrupta, z długim warkoczem y szatą; długośc Wieczności znamienuiąc: Cornucopiam trzyma w ręku, na kopii wsparta, na znák, że Wieczność wszystkiego dobra Matką dla dobrych, a kopiá znaczy złych karanie;
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1165
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
polu zielonym, idącą za Barankiem. Albo też Panna Jednorożca głaszcząca, o którym piszą, że Virgineo mansvescit amore.
70 Vanitas, maluje się w stroju Białogłowskim, ręce na boki rozciągnione mając, a na głowie tacę z sercem.
71 Vita brevis, wyraża się przez Niewiastę, która kwiat w jednej ręce piastuje z karteluszem napisanym: Una dies aperit, conficit una dies; W drugiej ręce ma rybę.
72 Vita longa, także w Białogłowskiej adumbruje się osobie, w długim stroju, wjednej ręce kruka trzyma, drugą na Jeleniu wspiera się, gdyż ten Ptak i ten zwierz, długich lat sąSymbolum u Naturalistów.
73 Virtus,
polu zielonym, idącą za Báránkiem. Albo też Panna Iednorożca głaszcząca, o ktorym piszą, że Virgineo mansvescit amore.
70 Vanitas, maluie się w stroiu Białogłowskim, ręce ná boki rościągnione maiąc, a ná głowie tácę z sercem.
71 Vita brevis, wyrażá się przez Niewiastę, ktora kwiat w iedney ręce piastuie z karteluszem napisánym: Una dies aperit, conficit una dies; W drugiey ręce ma rybę.
72 Vita longa, także w Białogłowskiey adumbruie się osobie, w długim stroiu, wiedney ręce kruka trzyma, drugą na Ieleniu wspiera się, gdyż ten Ptak y ten zwierz, długich lat sąSymbolum u Naturalistow.
73 Virtus,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1174
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
krwie płynieniu. IV Leczenie, przez obrazków woskowych ulanie; na które ci Superstitiosi Medykowie, choroby ponoszą; i dopiero te obrazki w ogień rzucają, aby z obrazkiem czyli portrecikiem, od całego człeka albo od członka jego choroba odstąpiła V Niektórzy chorego pod Niebem na ulicy, drodze, rynku położywsry, przykładają do ciała jego kartelusz jakiś z cudnemi znakami, i imionami czartowskiemi; jakie są Butfar, Nartin, Olleazar, Bilech, Mammon, Oriens etc. VI Paracelsus namieniony Medyk, jakieś wystawił Hexagenos, o sześciu węgłach figury na jednej pisząc Imię Boskie Adonai, a na drugiej takiejże figurze Jehova; które pewnym podawszy pacientowi sposobem, wszystkie mają
krwie płynieniu. IV Lecżenie, przez obrazkow woskowych ulanie; na ktore ci Superstitiosi Medykowie, choroby ponoszą; y dopiero te obrazki w ogień rzucaią, aby z obrazkiem cżyli portrecikiem, od całego człeka albo od członka iego choroba odstąpiła V Niektorzy chorego pod Niebem na ulicy, drodze, rynku położywsry, przykładaią do ciała iego kartelusz iakiś z cudnemi znakami, y imionami czartowskiemi; iakie są Butfar, Narthin, Olleazar, Bilech, Mammon, Oriens etc. VI Paracelsus namieniony Medyk, iakieś wystawił Hexagenos, o sześciu węgłach figury na iedney pisząc Imie Boskie Adonai, a na drugiey takieyże figurze Iehova; ktore pewnym podawszy pacientowi sposobem, wszystkie maią
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 265
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
B. F. R. Z. które litery znaczą straszne słowa i prośby do BOGA. Ale mają być od kapłana poswięcone Modlitwami, na to ordynowanemi, to w Książce Infirmitatis humánae praesidium: to w Książce Nucleus Benedictionum położonemi: które to litery, albo Charaktery zebrał niegdy Z. Zachariasz Biskup Jerozolimski, napisał na karteluszu pargaminowym ręką własną, w Klasztorze Hiszpańskim Ojców Benedyktynów de Frajles zwanym znalezione; których to Charakterów z wielką Wiarą, dewocją, gdy Ojcowie zebrani do Trydentu na Sobór generalny Roku 1546 zażywali, przy sobie nosili, od Powietrza (które się tam ciężkie było wszczeło) są obronieni. Dobre są grana Z. Joanny. A
B. F. R. S. ktore litery znaczą straszne słowa y proźby do BOGA. Ale maią bydź od kapłana poswięcone Modlitwami, na to ordynowanemi, to w Ksiąszce Infirmitatis humánae praesidium: to w Ksiąszce Nucleus Benedictionum położonemi: ktore to litery, albo Charaktery zebrał niegdy S. Zachariasz Biskup Ierozolimski, napisał na karteluszu pargaminowym ręką własną, w Klasztorze Hiszpańskim Oycow Benedyktynow de Frayles zwanym znalezione; ktorych to Charakterow z wielką Wiarą, dewocyą, gdy Oycowie zebrani do Trydentu na Sobor generalny Roku 1546 zażywali, przy sobie nosili, od Powietrza (ktore się tam cięsżkie było wszczeło) są obronieni. Dobre są grana S. Ioanny. A
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 453
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Benedykta XIV. Lambertyna w Herbie kolumny noszącego, za Augusta Trzeciego Króla Polskiego szpady w Herbie mającego, Dom ten stanął.
Na kominie ta się daje czytać Inskrypcja.
Iocus et Focus placent; Sed ne nimis urat uterq;
Wkątach Izby są ludzkie wyrabiane głowy jak żywe, oczy mając z zwierciadeł. Pierwsza głowa trzyma kartelusz, naktórym Symbolum jest słońce, z napisem: Clarus quia solus z eksplikacją taką.
Zawsze wiasnej dobie, Bo jedno tylko tobie.
Wdrugim kącie druga głowa piastuje w gębie kartelusz z namalowanym Diogenesem w beczce znapisem. Sic latuise iuvat. Na co wierszyk
Kto się rad kryje, Ten w rozum tyje.
W
Benedykta XIV. Lambertyna w Herbie kolumny noszącego, zá Augusta Trzeciego Krola Polskiego szpady w Herbie maiącego, Dom ten stánoł.
Na kominie ta się daie czytać Inskrypcya.
Iocus et Focus placent; Sed ne nimis urat uterq;
Wkątach Izby są ludzkie wyrábiane głowy iak żywe, oczy maiąc z zwierciadeł. Pierwsza glowa trzyma kartelusz, naktorym Symbolum iest słonce, z napisem: Clarus quia solus z explikacyą taką.
Zawsze wiasney dobie, Bo iedno tylko tobie.
Wdrugim kącie druga głowa piastuie w gębie kartelusz z namalowanym Dyogenesem w beczce znápisem. Sic latuise iuvat. Na co wierszyk
Kto się rád kryie, Ten w rozum tyie.
W
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 532
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
placent; Sed ne nimis urat uterq;
Wkątach Izby są ludzkie wyrabiane głowy jak żywe, oczy mając z zwierciadeł. Pierwsza głowa trzyma kartelusz, naktórym Symbolum jest słońce, z napisem: Clarus quia solus z eksplikacją taką.
Zawsze wiasnej dobie, Bo jedno tylko tobie.
Wdrugim kącie druga głowa piastuje w gębie kartelusz z namalowanym Diogenesem w beczce znapisem. Sic latuise iuvat. Na co wierszyk
Kto się rad kryje, Ten w rozum tyje.
Wtrzecim kącie trzecia głowa trzyma Symbolum, stolik z otwartą księgą i napisem: Et docet. et decet, to jest.
Ta człeka w rozum stroi, Mądremu przystoi
Wczwartym kącie
placent; Sed ne nimis urat uterq;
Wkątach Izby są ludzkie wyrábiane głowy iak żywe, oczy maiąc z zwierciadeł. Pierwsza glowa trzyma kartelusz, naktorym Symbolum iest słonce, z napisem: Clarus quia solus z explikacyą taką.
Zawsze wiasney dobie, Bo iedno tylko tobie.
Wdrugim kącie druga głowa piastuie w gębie kartelusz z namalowanym Dyogenesem w beczce znápisem. Sic latuise iuvat. Na co wierszyk
Kto się rád kryie, Ten w rozum tyie.
Wtrzecim kącie trzecia głowa trzyma Symbolum, stolik z otwartą księgą y napisem: Et docet. et decet, to iest.
Ta człeka w rozum stroi, Mądremu przystoi
Wczwartym kącie
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 532
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754