1. Nad białogłowami onemi pobożnemi: Córki Jerozolimskie, nie płaczcie nademną, ale nad wami i Synami waszymi.2. Nad Naświętszą Panną i matką, i miłym uczniem swoim owszem nad wszytkimi uczniami: dla tego też wyrzekł: Oto Syn twój: a kochannemu Uczniowi: Oto Matka twoja.3. Nad samymi Krzyżownikami: Ojcze odpuść im bo niewiedzą co czynią. Cierpiał tez i na siłach rozumnych. 1. Rozpamiętywając sobie wszytkie świata wszytkiego brzydkie nieprawości i rozbierając iże on sam miałścisłą satisfaccją za nie czynić, sprawiedliwości Bożej: który własnemu Synowi nie przepuścił, ale dla nas wydał go.jako ja chcę, ale jako ty
1. Nád białogłowámi onemi pobożnemi: Corki Ierozolimskie, nie płaczćie nádemną, ále nád wámi y Synámi wászymi.2. Nád Naświętszą Pánną y mátką, y miłym vczniem swoim owszem nád wszytkimi vczniami: dlá tego też wyrzekł: Oto Syn twoy: á kochannemu Vczniowi: Oto Mátká twoiá.3. Nad sámymi Krzyżownikámi: Oycze odpuść im bo niewiedzą co czynią. Cierpiał tez y ná śiłách rozumnych. 1. Rozpamiętywáiąc sobie wszytkie świátá wszytkiego brzytkie nieprawośći y rozbieraiąc iże on sam miałsćisłą satisfactią za nie czynić, sprawiedliwości Bożey: ktory własnemu Synowi nie przepuśćił, ále dla nas wydał go.iáko ia chcę, ale iako ty
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 134
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
tego za zatwardziałe grześniki, i za zmarłe modlić się, za świętą rzecz poczyta. 4. Pamięć o umarłych sam Zbawiciel poświęcił: nie tylko za żywych modląc się w Ogrojcu, ale i za umarłych. 5. Co gdy czyni święta Konfraternia miejsca tego, pamięć jej takowa, być musi święta. 6. Za krzyżowniki swoje naprzód, na Krzyżu modli się Chrystus, czemu? święta jest rzecz, modlić się za zmarłych. 7. Czemu na pogrzeb Chrystusów, tak wielkie spezy wierni jego czynią? bo Sancta et salubris est cogitatio. 8. Czemu Pan JEZUS, jednym słowem mogąc wszytko uczynić; tak wiele czyni, umarłych wskrzeszając.
tego zá zátwárdźiáłe grześniki, y zá zmárłe modlić się, zá świętą rzecz poczyta. 4. Pámięć o umárłych sąm Zbáwićiel poświęćił: nie tylko zá żywych modląc się w Ogroycu, ále y zá umárłych. 5. Co gdy czyni święta Konfraternia mieyscá tego, pámięć iey tákowa, bydź muśi święta. 6. Zá krzyżowniki swoie naprzod, ná Krzyżu modli się Chrystus, czemu? święta iest rzecz, modlić się zá zmárłych. 7. Częmu ná pogrzeb Chrystusow, ták wielkie spezy wierni iego czynią? bo Sancta et salubris est cogitatio. 8. Częmu Pan IEZVS, iednym słowem mogąc wszytko uczynić; ták wiele czyni, umárłych wskrzeszáiąc.
Skrót tekstu: PiskorKaz
Strona: 843
Tytuł:
Kazania na Dni Pańskie
Autor:
Sebastian Jan Piskorski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1706
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1706
Zbawiciela świata, za umarłe świątobliwa Confraternia; święta modlitwa twoja, zbawienna pobożność twoja, wielka przed Bogiem pamięć twoja. Sancta ergò etc.
6. Już wisi na Krzyżu Zbawiciel świata, już Słowo wieczne wcielone, siedmią słów testament ostatniej woli swojej zapisuje: a jakimże porządkiem rozporządzenie one czyni? modli się naprzód za krzyżowniki swoje; potym bolesnej pod Krzyżem Matce, Jana za Syna oddaje: potrzecie Janowi opiekę Matki swojej zleca; pragnie potym. sitio: w boleściach śmiertelnych uskarża się; Deus Deus meus, vt quid dereliquisti me? łotrowi zatym Raj leguje: naostatek Ducha swego, w ręce Ojcu niebieskiemu zaleca. in manus tuas etc
Zbáwićielá świátá, zá umárłe świątobliwa Confraternia; święta modlitwá twoiá, zbáwienna pobożność twoiá, wielka przed Bogiem pámięć twoiá. Sancta ergò etc.
6. Już wiśi ná Krzyżu Zbáwićiel świátá, iuż Słowo wieczne wćielone, śiedmią słow testáment ostátniey woli swoiey zápisuie: á iákimże porządkiem rozporządzenie one czyni? modli się naprzod zá krzyżowniki swoie; potym bolesney pod Krzyżem Mátce, Ianá zá Syná oddáie: potrzećie Ianowi opiekę Mátki swoiey zleca; prágnie potym. sitio: w boleśćiách śmiertelnych uskarża się; Deus Deus meus, vt quid dereliquisti me? łotrowi zátym Ray leguie: náostátek Duchá swego, w ręce Oycu niebieskiemu záleca. in manus tuas etc
Skrót tekstu: PiskorKaz
Strona: 846
Tytuł:
Kazania na Dni Pańskie
Autor:
Sebastian Jan Piskorski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1706
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1706
, Jana za Syna oddaje: potrzecie Janowi opiekę Matki swojej zleca; pragnie potym. sitio: w boleściach śmiertelnych uskarża się; Deus Deus meus, vt quid dereliquisti me? łotrowi zatym Raj leguje: naostatek Ducha swego, w ręce Ojcu niebieskiemu zaleca. in manus tuas etc. Co to jest? pierwsze miejsce Krzyżownikom swoim, Zbawiciel nasz daje w pamięci swojej; niż kochanej Matce swojej, niż Beniaminowi swemu; niż respektowi swemu, niż własnej Duszy swojej. Czemu to? odezwał się Chrystus, u Izajasza Proroka: gloriam meam alteri non dabo. Septuaginta czytają: Crucem meam alteri non dabo. Największa to chwała Chrystusowa była, największa
, Ianá zá Syná oddáie: potrzećie Ianowi opiekę Mátki swoiey zleca; prágnie potym. sitio: w boleśćiách śmiertelnych uskarża się; Deus Deus meus, vt quid dereliquisti me? łotrowi zátym Ray leguie: náostátek Duchá swego, w ręce Oycu niebieskiemu záleca. in manus tuas etc. Co to iest? pierwsze mieysce Krzyżownikom swoim, Zbáwićiel nász dáie w pámięci swoiey; niż kocháney Mátce swoiey, niż Beniáminowi swęmu; niż respektowi swemu, niż własney Duszy swoiey. Czemu to? odezwał się Chrystus, u Izáiaszá Proroka: gloriam meam alteri non dabo. Septuaginta czytáią: Crucem meam alteri non dabo. Naywiększa to chwałá Chrystusowá była, naywiększa
Skrót tekstu: PiskorKaz
Strona: 847
Tytuł:
Kazania na Dni Pańskie
Autor:
Sebastian Jan Piskorski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1706
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1706
żadna niepożyteczność/ żadna niewdzięczność nasza odrazić nie może/ ale zarówno złym ludziom/ jako i dobrym każe/ aby słońce świeciło/ każe aby wcześne deszcze spadały/ każe aby wszytka ziemia/ i nawet aby i sami Aniołowie jego usługowali. Uczy nas tegoż miłosierdzia Pan JEzus i swoim przykładem/ nie tylko modląc się za krzyżowniki swoje i morderce/ ale też i dusze kładąc swoję za nas niewdzięczne i nieprzyjaciele swoje/ i innymi nad to niezliczonymi dobrodziejstwy i łaskami dusze nasze napełniając. O nauce jego co mówić? dosyć to: że więcej miłosierdzia chce od nas/ niżeli ofiar ku czci Boskiej: że jałmużnę ubogim czynioną/ czyni szafarką nieba/
żádna niepożyteczność/ żadna niewdźięczność nászá odráźić nie może/ ále zárowno złym ludźiom/ iáko i dobrym kaze/ áby słońce świećiło/ każe áby wcześne deszcze spadáły/ każe áby wszytká źiemiá/ i náwet áby i sámi Aniołowie iego vsługowáli. Vczy nas tegoż miłośierdźia Pan IEzus i swoim przykłádem/ nie tylko modląc się zá krzyżowniki swoie i morderce/ ále też i dusze kładąc swoię zá nas niewdźięczne i nieprzyiaćiele swoie/ i innymi nád to niezliczonymi dobrodźieystwy i łáskámi dusze násze nápełniáiąc. O náuce iego co mowić? dosyć to: że więcey miłośierdźia chce od nas/ niżeli ofiar ku czći Boskiey: że iáłmużnę vbogim czynioną/ czyni száfárką niebá/
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 182
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665