. pag. 469. In Aucorato. Lib. in Ioel. Prophetam in hoc, effundam de Spiritu meo i lib. 4. ad Pallad. o Pochodzeniu Ducha Z. Gal: 2. Cyril. Alex: lib. ad Pallad:
Uważenie dziewiąte. Poniechawszy Synodów dwu/ Barskiego w Roku 1088. i Laterańskiego/ w Roku 1215. ochodzonych/ w sprawie różnic tych miedzy Wschodną i Zachodną Cerkwią/ i za wzgląd jedności ich/ nie bez przytomnych/ ile ony czas pozwalał/ Greków. Do uważenia biorę i podaję drugie dwa Synody Generalne/ a nie równo znamienitsze/ Lugduński w Roku 1273. i Ferarski/ abo Florencki
. pag. 469. In Aucorato. Lib. in Ioel. Prophetam in hoc, effundam de Spiritu meo y lib. 4. ad Pallad. o Pochodzeniu Duchá S. Gal: 2. Cyril. Alex: lib. ad Pallad:
Vważenie dźiewiąte. Poniechawszy Synodow dwu/ Barskiego w Roku 1088. y Láteráńskiego/ w Roku 1215. ochodzonych/ w spráwie rożnic tych miedzy Wschodną y Zachodną Cerkwią/ y zá wzgląd iednośći ich/ nie bez przytomnych/ ile ony cżás pozwalał/ Graekow. Do vważenia biorę y podáię drugie dwá Synody Generálne/ á nie rowno známienitsze/ Lugduński w Roku 1273. y Ferárski/ ábo Florentski
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 137
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
tego ma zabronić Rzeczpospolita Rzymowi i Monarchom rekomendującym zasłużonych do tej Eminencyj, tym barziej, kiedy to jest z honorem krwi Szlacheckiej Narodu Polskiego. RZĄD POLSKI. O ARCYBISKUPIE GnieźnieŃSKIM.
ARcybiskupów Gnieźnieńskich powaga Roku 965. jako wyżej w Historyj za Miecisława Książęcia Polskiego ufundowana, i nieustannie pierwsza w Polsce. Roku 1215. podczas Konsylium Laterańskiego Innocenty III. Papież przydał do tej powagi Honor Legati Nati, Henrykowi Kietliczowi Arcybiskupowi Gnieźnieńskiemu. Roku zaś 1416. Prymasostwo przydane Mikołajowi Trąbie Arcybiskupowi Gnieźnieńskiemu na Konsylium Konstancjeńskim, o czym Olsz: i Karn: de Primatu Arch: Gnesn: Roku 1515. Leo X. Papież na Konsylium Laterańskim Janowi Łaskiemu Arcyb: Gnieźnień:
tego ma zabronić Rzeczpospolita Rzymowi i Monarchom rekommendującym zasłużonych do tey Eminencyi, tym barźiey, kiedy to jest z honorem krwi Szlacheckiey Narodu Polskiego. RZĄD POLSKI. O ARCYBISKUPIE GNIEZNIENSKIM.
ARcybiskupów Gnieznieńskich powaga Roku 965. jako wyżey w Historyi za Miecisława Xiążęćia Polskiego ufundowana, i nieustannie pierwsza w Polszcze. Roku 1215. podczas Consilium Laterańskiego Innocenty III. Papież przydał do tey powagi Honor Legati Nati, Henrykowi Kietliczowi Arcybiskupowi Gnieznieńskiemu. Roku zaś 1416. Prymasostwo przydane Mikołajowi Trąbie Arcybiskupowi Gnieznieńskiemu na Concilium Konstancyeńskim, o czym Olsz: i Karn: de Primatu Arch: Gnesn: Roku 1515. Leo X. Papież na Concilium Laterańskim Janowi Łaskiemu Arcyb: Gnieznień:
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 165
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
. Roku 1215. podczas Konsylium Laterańskiego Innocenty III. Papież przydał do tej powagi Honor Legati Nati, Henrykowi Kietliczowi Arcybiskupowi Gnieźnieńskiemu. Roku zaś 1416. Prymasostwo przydane Mikołajowi Trąbie Arcybiskupowi Gnieźnieńskiemu na Konsylium Konstancjeńskim, o czym Olsz: i Karn: de Primatu Arch: Gnesn: Roku 1515. Leo X. Papież na Konsylium Laterańskim Janowi Łaskiemu Arcyb: Gnieźnień: Posłowi wielkiemu od Zygmunta I. potwierdził tęż samę powagę Legati Nati i Prymacjalną, na co Bulla jest w Gnieźnie. Arcybiskup Gnieźnieński jako Legatus-Natus może wszystkich Biskupów Polskich Dekreta apelacjalne relaksować, aprobować i każdej Diecezyj sprawy sądzić może, ale z apelacją do Nuncjatury. Arcybiskup Gnieźnieński jest pierwszym Książęciem Korony
. Roku 1215. podczas Consilium Laterańskiego Innocenty III. Papież przydał do tey powagi Honor Legati Nati, Henrykowi Kietliczowi Arcybiskupowi Gnieznieńskiemu. Roku zaś 1416. Prymasostwo przydane Mikołajowi Trąbie Arcybiskupowi Gnieznieńskiemu na Concilium Konstancyeńskim, o czym Olsz: i Karn: de Primatu Arch: Gnesn: Roku 1515. Leo X. Papież na Concilium Laterańskim Janowi Łaskiemu Arcyb: Gnieznień: Posłowi wielkiemu od Zygmunta I. potwierdźił tęż samę powagę Legati Nati i Prymacyalną, na co Bulla jest w Gnieznie. Arcybiskup Gnieznieński jako Legatus-Natus może wszystkich Biskupów Polskich Dekreta apellacyalne relaxować, approbować i każdey Dyecezyi sprawy sądźić może, ale z appellacyą do Nuncyatury. Arcybiskup Gnieznieński jest pierwszym Xiążęćiem Korony
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 165
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
równą cześć dwunastu Aposotołów. A ponieważ częstokroć więtszą część samemu Piotrowi niżli wszystkim spolnie Apostołom wyrządza/ izaliz nie przystało/ aby i koszów ziemie więcej na jednego Piotra cześć/ niż na wszystkich inszych był wyniósł? Cóż rzekę o owym dziesiąci darów figmencie? któremi (mowią) Papież do Konstantyna był uczczony. I. Pałacem Laterańskim. 2. Koroną złotą. 3. Biskupią czapką. 4. Obręczem albo kołnierzem Cesarskim. 5. Purpurea chlamide. 6. Szarłatną szatą. 7. Cesarskim odzieniem. 8. Butą w przód idących. 9. Cesarskim sceptrem. 10. Wszystkiemi znaki/ władzą wywoływania i chorągwiami. Cóż za porównanie Antecesora i
rowną cześć dwunastu Aposotołow. A ponieważ cżęstokroc więtszą cżęść sámemu Piotrowi niżli wszystkim spolnie Apostołom wyrządza/ izaliz nie przystało/ áby y koszow źiemie więcey ná iednego Piotrá cżeść/ niż ná wszystkich inszych był wyniosł? Coż rzekę o owym dźieśiąći dárow figmenćie? ktoremi (mowią) Papież do Constantiná był vcżcżony. I. Páłacem Láteráńskim. 2. Koroną złotą. 3. Biskupią czapką. 4. Obręcżem álbo kołnierzem Cesarskim. 5. Purpurea chlamide. 6. Szárłatną szátą. 7. Cesárskim odźieniem. 8. Butą w przod idących. 9. Cesarskim sceptrem. 10. Wszystkiemi znáki/ władzą wywoływánia y chorągwiámi. Coż zá porownánie Antecessorá y
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 64
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Tak przychodzącej Pompie Kapituła Lateraneńskiego okurebat Kościoła, witając cum plausu et hônore Cesarza tudzież podając Krzyż i Relikwie SS. do pocałowania, przy incensacyj. Prowadzony był do Kościoła śpiewając Te DEUM Laudamus; klęknąwszy przy Faldystorzu na krótką Modlitwę, wstawał; do Ołtarza przystępując Wielkiego całując go; a włożywszy Koronę na głowę, za Kanonika Laterańskiego i Brata, od tameczych był przyjęty Kanoników, którzy potym szli do niego ad Osculum pacis. Cesarz po skończonych Ceremoniach, u siebie lautissime częstował, Kawalerów kreował, etc. O czym Majolus i Tractatus Sacrarum Ceremoniarum S. R. E. o Imperium Rzymsko Niemieckim i Koronacyj
Teraz że Świat spoważniał, wiele Herezja poskandalizowała
Tak przychodzącey Pompie Kapituła Lateraneńskiego occurebat Kościoła, witaiąc cum plausu et hônore Cesarza tudziesz podaiąc Krzyz y Relikwie SS. do pocałowania, przy incensacyi. Prowadzony był do Kościoła spiewaiąc Te DEUM Laudamus; klęknąwszy przy Faldystorzu na krotką Modlitwę, wstawał; do Ołtarza przystępuiąc Wielkiego cáłuiąc go; a włożywszy Koronę na głowę, za Kanonika Laterańskiego y Brata, od tameczych był przyięty Kanonikow, ktorzy potym szli do niego ad Osculum pacis. Cesarz po skończonych Ceremoniach, u siebie lautissimè częstował, Kawalerow kreował, etc. O czym Maiolus y Tractatus Sacrarum Ceremoniarum S. R. E. o Imperium Rzymsko Niemieckim y Koronacyi
Teraz że Swiat spoważniał, wiele Herezya poskandalizowała
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 498
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
z których dwa płomienie w raz się łączą, przydaj napis Wieczysty, gdy czysty, subintellige affekt.
Takie tu następują EMBLEMATYCZNE, i SYMBOLICZNE Obrazy, reprezentujące Królestw, Krajów, Rzek, Wiatrów różnych czasów Kunsztów, Nauk, Cnot, niecnot różnych w Świecie Portrety, wybrane odemnie ex mundo Symbolico Filipa Pikcinella Kanonika Regularnego Laterańskiego, 2do ex Speculo Imaginum veritatis Maseniusza Soc: IESU 3tio z Emblematów Ottona Weniusza 4to ex Symbolis, jako też z Dywizów Ludwika Wielkiego Króla Francuskiego. 5to ex Symbolis Divinis et Humanis, Pontificum, Imperatorum, Regum, od Jakuba Tipociusza eksplikowanych 6to z Cesara Ripy Kawalera, z Eksplikacją moją i aplikacją do różnych moteryj.
z ktorych dwa płomienie w raz się łączą, przyday napis Wieczysty, gdy czysty, subintellige affekt.
Tákie tu następuią EMBLEMATYCZNE, y SYMBOLICZNE Obrazy, reprezentuiące Krolestw, Kraiow, Rzek, Wiatrow rożnych czasow Kunsztow, Nauk, Cnot, niecnot rożnych w Swiecie Portrety, wybrane odemnie ex mundo Symbolico Filippa Pikcinella Kanonika Regularnego Lateranskiego, 2do ex Speculo Imaginum veritatis Maseniusza Soc: IESU 3tio z Emblematow Ottoná Weniusza 4to ex Symbolis, iako teź z Diwizow Ludwika Wielkiego Krola Francuskiego. 5to ex Symbolis Divinis et Humanis, Pontificum, Imperatorum, Regum, od Iákuba Tipociusza explikowanych 6to z Cesara Ripy Kawalera, z Explikacyą moią y applikacyą do rożnych moteryi.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1161
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ofiarą usługę, życzy, aby jako wielkich przodków swoich wysokim równa się cnotom, tak ich w tym przewyższył, żeby wielu na tej godności będących lata on jeden w swoim wieku przeżył, dlaczego odmienioną nieco przytaczam życzliwość, z którą się Wielmożnemu i Najprzewielebniejszemu IM. księdzu Janowi Herkulanowi Matuszewicowi, świętej teologii doktorowi, kanoników regularnych laterańskich proboszczowi generalnemu, kaznodzieja nasz oświadczył:
Exequias olor ipse sibi tristique susurro Occidit alternans in moriendo choros Cum mea me ad coelum faustissima fata vocarunt Cantat olorino laetius ore sacrum Et Buchowiecki quod cano crine secundus Primitias repetet sic canit albus olor Umierający łabędź sam sobie odprawia egzekwie i smutnym głosem naśladuje śpiewające na przemian chóry. Gdy mój
ofiarą usługę, życzy, aby jako wielkich przodków swoich wysokim równa się cnotom, tak ich w tym przewyższył, żeby wielu na tej godności będących lata on jeden w swoim wieku przeżył, dlaczego odmienioną nieco przytaczam życzliwość, z którą się Wielmożnemu i Najprzewielebniejszemu JM. księdzu Janowi Herkulanowi Matuszewicowi, świętej teologii doktorowi, kanoników regularnych laterańskich proboszczowi generalnemu, kaznodzieja nasz oświadczył:
Exequias olor ipse sibi tristique susurro Occidit alternans in moriendo choros Cum mea me ad coelum faustissima fata vocarunt Cantat olorino laetius ore sacrum Et Buchowiecki quod cano crine secundus Primitias repetet sic canit albus olor Umierający łabędź sam sobie odprawia egzekwie i smutnym głosem naśladuje śpiewające na przemian chóry. Gdy mój
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 498
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
miesza z Nowym Zakonem w nocy. Szpetna bowiem rzecz, aby Chrześcijanie nadani wolnością od Chrystusa, byli niewolnikami swoich niewolników i Wygnańców żydów; sam się żali Jeremiasz Prorok Threnorum cap. 5, v. 8. Servi dominati sunt nostri. 6to w Wielki tydzień na publicum dla Katolickiego nabożeństwa niech niewychodzą według Aureliańskiego i Laterańskich Synodów, a w Wielki Piątek drzwi, okna, jako też na Fest Bożego Ciała niech mają zawarte. 7mo Żydów Medyków, Cerulików, zażywać się niegodzi Chrześcijanom, bo często ex odio trują; ani być za Mamki: gdyż to pro certo constat, iż po Wielkonocnej komunii przez trzy dni pokarm żydowki każą im
miesza z Nowym Zakonem w nocy. Szpetna bowiem rzecz, aby Chrześcianie nadani wolnością od Chrystusa, byli niewolnikami swoich niewolnikow y Wygnańcow żydow; sam się żali Ieremiasz Prorok Threnorum cap. 5, v. 8. Servi dominati sunt nostri. 6to w Wielki tydzień na publicum dla Katolickiego nabożeństwa niech niewychodzą według Aurelianskiego y Lateranskich Synodow, a w Wielki Piątek drzwi, okna, iako też na Fest Bożego Ciałá niech maią zawarte. 7mo Zydow Medykow, Cerulikow, zażywać się niegodzi Chrześcianom, bo często ex odio truią; ani bydz za Mamki: gdyż to pro certo constat, iż po Wielkonocney kommunii przez trzy dni pokarm żydowki káżą im
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 387
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
pokazał/ że Duch ś. nie pochodzi od Syna/ tylko od Ojca/ w następujących Koncyliach postanowiono to wyraźnie/ co zwyż mianowanych Koncyliach zaniedbano. Jako na Koncylium Florenckim wszytkich Greków i Łacinników za długim rozpieraniem w tej sprawie conclusum est, Ducha ś. pochodzącego od Ojca i od Syna. Toż i na Koncylium Laterańskim Cap: firmiter de Summa Trinitate et Fide Catholica. I na Koncyliach Toletańskich/ trzecim/ czwartym/ ośmym, jedenastym i dwunastym. Potwierdzają tego Doktorowie Kościoła Bożego/ Ambroży święty/ Hilarius, Augustinus de fide ad Petrum, Diuus Athanasius, Beatus Chrysostomus de expositione Symboli. Cyrillus in Ioannem. Diuus Basilius. i
pokazał/ że Duch ś. nie pochodźi od Syná/ tylko od Oycá/ w następuiących Koncyliách postánowiono to wyráźnie/ co zwyż miánowánych Koncyliách zániedbano. Iáko ná Koncylium Florentskim wszytkich Graekow y Láćinnikow zá długim rospierániem w tey spráwie conclusum est, Duchá ś. pochodzącego od Oycá y od Syná. Toż y ná Koncylium Láteráńskim Cap: firmiter de Summa Trinitate et Fide Catholica. Y ná Koncyliách Toletáńskich/ trzećim/ czwartym/ osmym, iedenastym y dwánastym. Potwierdzáią tego Doktorowie Kościołá Bożego/ Ambroży święty/ Hilarius, Augustinus de fide ad Petrum, Diuus Athanasius, Beatus Chrysostomus de expositione Symboli. Cyrillus in Ioannem. Diuus Basilius. y
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 53
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
31 l. 5, de civita: c. 23. 567. & q: 45 ex 83 . Zakazują ją Kanony can: 26: q: 2. fed iilud & q: 3 c. illud & c.illos & q: 5. c. non licet. Potępiają Zbory, Bracareński i Laterański za Leona X. Tridentski (de Lib: proh: reg: 9.) Sikstus V. Papież, w którego Bulli godne są uwagi słowa następujące: Etiamsi id non certe affirmare afferant, aut protestantur. ROZDZIAŁ IV.
Jeśli komety są prognostykami przypadków, które od woli zawisły?
RZECZ jedna znakiem jest przyrodzonym drugiej
31 l. 5, de civita: c. 23. 567. & q: 45 ex 83 . Zakazuią ią Kanony can: 26: q: 2. fed iilud & q: 3 c. illud & c.illos & q: 5. c. non licet. Potępiaią Zbory, Bracareński y Laterański za Leona X. Tridentski (de Lib: proh: reg: 9.) Sixtus V. Papież, w ktorego Bulli godne są uwagi słowa następuiące: Etiamsi id non certe affirmare afferant, aut protestantur. ROZDZIAŁ IV.
Jeśli komety są prognostykami przypadkow, ktore od woli zawisły?
RZECZ iedna znakiem iest przyrodzonym drugiey
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 244
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770