li.
LEKs Prawo lub Ustawa jedna jest Naturalna, od której wszystkie inne PRAWA dependują, jakoto Bonum faciendum, Malum fugiendum. Druga LEX iest Vetus, inaczej Mosaića. Insza LEX Evangelica, LEX Graatiae od CHRYSTUSA Światu dana. Generalnie mówiąc, Jedne Prawo jest Boskie od o Rzeczypospolirej, którą utrzymują Prawa
BOGA Najwyższego Legislatora dane; drugie ludzkie od ludzi conformiter do Boskiego napisane
Też Ludzkie PRAWO jedne jest KOŚCIELNE zwane IUS CANONICUM, IUS PAPALE. Drugie IUS CIVILE, POLITICUM. PRAWO ŚWIECKIE zowie się też IUS CESAREUM, które się poczeło zbierać około Roku 528 za Justyniana Cesarza, dlatego CODEX Iustinianus zowie się Dzieli się od jednych na trzy,
li.
LEX Prawo lub Ustawa iedna iest Naturalna, od ktorey wszystkie inne PRAWA dependuią, iakoto Bonum faciendum, Malum fugiendum. Druga LEX iest Vetus, inaczey Mosaića. Insza LEX Evangelica, LEX Graatiae od CHRYSTUSA Swiatu dana. Generalnie mowiąc, Iedne Prawo iest Boskie od o Rzeczypospolirey, ktorą utrzymuią Prawa
BOGA Naywyższego Legislatora dane; drugie ludzkie od ludzi conformiter do Boskiego napisane
Też Ludzkie PRAWO iedne iest KOSCIELNE zwane IUS CANONICUM, IUS PAPALE. Drugie IUS CIVILE, POLITICUM. PRAWO SWIECKIE zowie się też IUS CESAREUM, ktore się poczeło zbierać około Roku 528 za Iustyniana Cesarza, dlatego CODEX Iustinianus zowie się Dzieli się od iednych na trzy,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 360
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w estymacją AREOPAGUS, tojest Sprawiedliwy, i na cały Świat zawołany Trybunał. Katedra Verytatis: Dokąd z całego Świata, nawet od Rzymianów (Teste Gellio) podawane ad dyskutiendum Sprawy zawichłane, O tym Trybunale mówi Cicero: Quo nihil constantius, nihil seuerius, nihil fortius: Fundatorem tej Sprawiedliwości Cekrops Król Ateński: Solon zaś Legislator Ateński, postanowił, aby ci tam byli Sędziami, którzy wprzód by byli Archontes, tojest Książętami, Rządcami Rzeczy-Pospolitej; Erant hi omnium rerum Speculatores ac Custodes, mówi: Plutarchus: Nie ci wokowani co w Kancelaryj umieją Pozew napisać, ale co Rem-Publicam już rządzili. Wy- õ Rzeczypospolitej, którą zdobią Miasta
roki ich byli
w estymacyą AREOPAGUS, toiest Sprawiedliwy, y na cały Swiat zawołany Trybunał. Cathedra Veritatis: Dokąd z całego Swiata, nawet od Rzymianow (Teste Gellio) podawane ad discutiendum Sprawy zawichłane, O tym Trybunale mowi Cicero: Quo nihil constantius, nihil seuerius, nihil fortius: Fundatorem tey Sprawiedliwości Cekrops Krol Ateński: Solon zaś Legislator Ateński, postanowił, aby ci tam byli Sędziami, ktorzy wprzod by byli Archontes, toiest Xiążętami, Rządcami Rzeczy-Pospolitey; Erant hi omnium rerum Speculatores ac Custodes, mowi: Plutarchus: Nie ci wokowani co w Kancellaryi umieią Pozew napisać, ale co Rem-Publicam iuż rządzili. Wy- õ Rzeczypospolitey, ktorą zdobią Miasta
roki ich byli
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 409
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
drudzy descendunt w mizerię. Powieść jemu ta adscribitur: Providere, ne casus veniant; si forte venerint, aequô animô tolerare.
Piąty Sapient Solon Atheniensis Prawodawca i Filozof Ateńskiej Rzeczy Pospolitej, żyjący za Tarkwiniusza starego Króla Rzymskiego; takich Praw ustanowiciel, że Senat i pospólstwo poty nie zgodne, w dobrą wprowadził harmonię: Drakona Legislatora nieznosne po części zniósł Prawo. Ojczyzna jego była Salamine Insuła, przeciwko Aten. Uchodząc przed Tyranem do Egiptu, z tamtąd na Cypr Insułę zapędził się, tandem do Krezusa bogacza: któremu zostawił naukę: Ante supremum Vitae diem O Ludziach Mirabilia i Singularia
neminem Beatum ese iudicandum. Umarł na Insule Cyprus, lat mając 80
drudzy descendunt w mizeryę. Powieść iemu ta adscribitur: Providere, ne casus veniant; si forte venerint, aequô animô tolerare.
Piąty Sapient Solon Atheniensis Prawodawca y Filozof Ateńskiey Rzeczy Pospolitey, żyiący za Tarkwiniusza starego Krola Rzymskiego; takich Praw ustanowiciel, że Senat y pospolstwo poty nie zgodne, w dobrą wprowadził harmonię: Drakona Legislatora nieznosne po części zniosł Prawo. Oyczyzna iego była Salamine Insuła, przeciwko Aten. Uchodząc przed Tyranem do Egyptu, z tamtąd na Cypr Insułę zapędził się, tandem do Krezusa bogacza: ktoremu zostawił naukę: Ante supremum Vitae diem O Ludziach Mirabilia y Singularia
neminem Beatum ese iudicandum. Umarł na Insule Cyprus, lat maiąc 80
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 692
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ZNACZNI.
Mojżesz Prawodawca Ludu Bożego, Ceres Bogini jak orania, tak życia wydała Prawa według Owidiusza : Prima dedit leges, etc. Włochów swojemi instituit Prawami. Saturnus od Jowisza wygoany z Królestwa, aż O Ludziach Mirabilia i Singularia.
we Włoszech u Janusa Latens. Genus inde Latinum nazywając : MINOS Król Kreteński, także Legislator : U Ateńczyków Solon, jeden z liczby siedmiu Mędrców : U Lacedemonczyków Likurgus: w całej Europie Justynianus : Draco Ateński Prawodawca przed Solonem za wszystkie kryminały, nawet i za gnuśność, na gardle postanowił karanie : z kąd powiedział Demades : Draconem non atramento, sed sangvine Leges scripsise, jako świadczy Gellius.
TU Należy JURYS
ZNACZNI.
MOYZESZ Prawodawca Ludu Bożego, Ceres Bogini iák oránia, ták życia wydała Práwa według Owidiusza : Prima dedit leges, etc. Włochow swoiemi instituit Prawami. Saturnus od Iowisza wygoány z Krolestwa, aż O Ludziach Mirabilia y Singularia.
we Włoszech u Ianusa Latens. Genus inde Latinum nazywaiąc : MINOS Krol Kreteński, także Legislator : U Athenczykow Solon, ieden z liczby siedmiu Mędrcow : U Lacedemonczykow Lykurgus: w cáłey Europie Iustinianus : Draco Atenski Prawodawca przed Solonem zá wszystkie krymináły, nawet y zà gnusność, ná gardle postanowił karanie : z kąd powiedział Demades : Draconem non atramento, sed sangvine Leges scripsise, iáko świadczy Gellius.
TU NALEZY IURIS
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 976
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Górę i mieszkanie od Eliasza i Elizeusza Święrych Proroków poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali i obserwowali; od Karmelu gniazda i rezydencyj swojej Karmelitami nazwani. A gdy CHRYSTUS Pan na świat przyszedł, nowy Zakon opowiadający, ciż namienieni Dyscypułowie Karmelitani, słysząc o przyściu Chrystusa Pana, Nowego Legislatora od Z. Jana Chrzciciela nie daleko mieszkającego, na Zielone Świątki, gdy Duch Święty roźnemi językami i mądrością napełnił Apostołów, oni też Wiarę Świętą Chrystusową przyjęli. A zabrawszy afekt do Matki Najświętszcy (widząc Ją jeszcze na świecie żyjącą na ów czas) na Gorze Karmelu, gdzie Eliasz widział chmurkę małę wstępującą, figurującą MARYĘ
Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Gorę y mieszkánie od Eliásza y Elizeusza Swięrych Prorokow poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali y obserwowali; od Karmelu gniázda y rezydencyi swoiey Karmelitami nazwani. A gdy CHRYSTUS Pan ná świat przyszedł, nowy Zakon opowiadaiący, ciż namienieni Dyscypułowie Carmelitani, słysząc o przyściu Chrystusa Pana, Nowego Legislatora od S. Iana Chrzciciela nie daleko mieszkaiącego, ná Zielone Swiątki, gdy Duch Swięty roźnemi ięzykámi y mądrością napełnił Apostołow, oni też Wiárę Swiętą Chrystusową przyięli. A zabrawszy affekt do Matki Nayświętszcy (widząc Ią ieszcze ná świecie żyiącą nà ow czas) na Gorze Karmelu, gdzie Eliász widział chmurkę małę wstępuiącą, figuruiącą MARYĘ
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1037
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, bez Królewskiego przywileju. Własną powagą nie powimen je stanowić Pan, ani Szlachcic w dobrach swoich, alias żadnego nie mają waloru. Na co konstytucje czytaj koronne. Na nowo postanowione jest klątwa Papieska.
Czynsze Pan w dobrach swoich ma postanowić sumienne, pomiarkowane, według proporcyj. aby za czynsz nie był cenzurowany od Najwyższego Legislatora BOGA. D D D Dziesięcina videatur sub verbo zboże z piękną nauką.
DRzewa urodzajne ogrodowe. Urodzajne te tu zowię, co na pożytek fzukt ludziom wydają, jako to: ja błoń, grusza, trzesnia, wisznia, śliwa, morela, brzoskwinia; o których fię tu mówi. Koło drzew tych, aby rodziły
, bez Krolewskiego przywileiu. Własną powagą nie powimen ie stanowić Pan, ani Szlachcic w dobrach swoich, alias żadnego nie maią waloru. Na co konstytucye czytay koronne. Na nowo postanowione iest klątwa Papieska.
Czynsze Pan w dobrach swoich ma postanowić sumienne, pomiarkowane, według proporcyi. aby za czynsz nie był censurowany od Naywyższego Legislatora BOGA. D D D Dziesięcina videatur sub verbo zboże z piękną nauką.
DRzewa urodzayne ogrodowe. Urodzayne te tu zowię, co na pożytek fzukt ludziom wydaią, iako to: ia błoń, grusza, trzesnia, wisznia, sliwa, morela, brzoskwinia; o ktorych fię tu mowi. Koło drzew tych, aby rodziły
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 372
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. W Piśmie są cale nie biegli, w Wierze Arlekini, co raz inną trzymający Sektę, pomieszani będąc to Bałwochwalcy, to Mahometani, to Żydzi. Trzymają Dusz Transmigrationen w insze ciała: za dobre uczynki w ciała zacniejsze, za grzechy w ciała prostych bestii, osobliwie w krowy, a to z nauki Ramak ich Legislatora. Stad krowy szanują. Jeden Obywatel tameczny in praesentia Texeiry Autora wesele sprawił krowie i Bykowi, na które wydał 12. tysięcy Dukatów. A co się mówi o Mogolczykach, to wszytkim służy Indianom. Kolor twarzy Mogolczyków w pośrzodku Państwa mieszkających jest śniadawożołty; mieszkających od Pułnocy biały; a którzy ku Południowi lokowani, są
. W Piśmie są cále nie biegli, w Wierze Arlekini, co ráz inną trzymaiący Sektę, pomieszáni będąc to Bałwochwálcy, to Mahometani, to Zydźi. Trzymaią Dusz Transmigrationen w insze ciała: zá dobre uczynki w ciałá zácnieysze, zá grzechy w ciáła prostych bestyi, osobliwie w krowy, á to z náuki Ramak ich Legislatora. Ztad krowy szánuią. Ieden Obywátel tameczny in praesentia Texeiry Autora wesele spráwił krowie y Bykowi, ná ktore wydał 12. tysięcy Dukátow. A co się mowi o Mogolczykach, to wszytkim służy Indyánom. Kolor twárzy Mogolczykow w pośrzodku Państwá mieszkaiących iest śniadáwożołty; mieszkáiących od Pułnocy biały; á ktorzy ku Południowi lokowáni, są
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 589
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
na oko okazał/ w którym Jaśnie Oświeconych/ Jaśnie Wielm: domów spowinowacenia cła i daniny śmiertelności nie płacą/ ale w rekompense jej ten depozyt/ który sobie z gliny ulepiła/ oddają/ a sobie sławę nienaruszoną zostawują. Stąd moi Miłościwi PP. rozumiem że muliebrem non induetis habitum: bowiem kto kogo płaczę ten według Legislatora Liciorum w białogłowskie stroje przebierać się musi. Nie zachcecie animuszu przy dzielności waszej odmienić/ ale owszem z tąd się weseląc (że w tak niedojrzałym wieku syn wasz u kochanny wstępując do grobu/ na tytuł sobie starca poważnego zasłużył) weselszych się rzeczy od majestatu Pańskiego spodziewać będziecie. Umię w to dobrze sam Pan Najwyższy
ná oko okázáł/ w ktorym Iásnie Oświeconych/ Iásnie Wielm: domow spowinowaceniá cłá y dániny śmiertelnośći nie płácą/ ále w rekompense iey ten depozyt/ ktory sobie z gliny vlepiłá/ oddaią/ á sobie słáwę nienaruszoną zostáwuią. Stąd moi Miłośćiwi PP. rozumiem że muliebrem non induetis habitum: bowiem kto kogo płaczę ten według Legislatora Lyciorum w biáłogłowskie stroie przebierać się muśi. Nie zachcećie ánimuszu przy dźielnośći waszey odmienić/ ále owszem z tąd się weseląc (że w ták niedoyrzáłym wieku syn wasz v kochanny wstępuiąc do grobu/ na tytuł sobie starca poważnego zásłużył) weselszych się rzeczy od máiestátu Páńskiego spodźiewać będźiećie. Vmię w to dobrze sam Pán Naywyższy
Skrót tekstu: WojszOr
Strona: 330
Tytuł:
Oratora politycznego [...] część pierwsza pogrzebowa
Autor:
Kazimierz Wojsznarowicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
retoryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644