Chrystus przestępstwem jego obłupiony. On przy drzewie: Zbawiciel przy mocnym filarze/ Tamtemu naznaczone cierznie/ tego karze. Oto obnażonego przywięzują kaci/ Niestetyż: jużci sieką/ już chlustają: A ci Dodawają rózg świeżych/ ułomki odnosząc/ Tuż tuż nieprzyjaciele przynaglają: prosząc/ Nagrodę obiecują/ żeby darsko bito: Już linieje skora/ już krwie płynie obfito. Gen: 3. Męki Pańskiej.
Już niedostaje mioteł. To, Jezusie za to Rozgami/ żeś Prorokiem nazywał się. A to Ześ tytuły królewskie przypisował sobie: Zakasawszy hyclowie duże ręce obie. Biczami na przemianę z obudwu stron sieką: Z biczów krwawe strumienie po
Chrystus przestępstwem iego obłupiony. On przy drzewie: Zbáwićiel przy mocnym filarze/ Támtemu náznáczone ćierznie/ tego karze. Oto obnáżonego przywięzuią káci/ Niestetysz: iużći śieką/ iuż chlustáią: A ći Dodawáią rozg świeżych/ vłomki odnosząc/ Tuż tuż nieprzyiáciele przynagláią: prosząc/ Nagrodę obiecuią/ żeby dársko bito: Iuż linieie skora/ iuż krwie płynie obfito. Gen: 3. Męki Páńskiey.
Iuż niedostáie mioteł. To, Iezuśie zá to Rozgámi/ żeś Prorokiem názywał się. A to Ześ tytuły krolewskie przypisował sobie: Zákasawszy hyclowie duże ręce obie. Biczámi ná przemiánę z obudwu stron śieką: Z biczow krwáwe strumienie po
Skrót tekstu: RożAPam
Strona: 52.
Tytuł:
Pamiątka krwawej ofiary Pana Zbawiciela Naszego Jezusa Chrystusa
Autor:
Abraham Rożniatowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
czołem. A stąd którzy wiele myślą, często łysieją, iż ciepło do głowy ciągną które wilgotność suszy. 9. Czemu głowa z przodku albo z wierzchu nie ztyłu łysieje? Bo ztyłu więcej jest ciała na kości, które wilgotność łacniej zachowa, mniej schną niż które są przeciw mózgowi. 10. Czemu zwierz linieje a nie człowiek? Sierć o pada ze zwierza względem czasu, nie względem natury: to jest, nie za starością jako z człowieka włos ale za odmianą powietrza odchodzi, jako i liście z drzewa. dla tego też gdy czas i powietrze się wróci. tedy i liście drzewu, i sierć się wraca żwierzowi, a
czołem. A ztąd ktorzy wiele myslą, częśto łyśieią, iż ciepło do głowy ćiągną ktore wilgotność suszy. 9. Czemu głowa z przodku álbo z wierzchu nie styłu łyśieie? Bo ztyłu więcey iest ćiáłá ná kośći, ktore wilgotność łácniey zachowa, mniey schną niż ktore są przećiw mozgowi. 10. Czemu zwierz linieie á nie człowiek? Sierć o páda ze zwierzá względem czasu, nie względem nátury: to iest, nie zá stárośćią iako z człowieká włos ale zá odmiáną powietrza odchodźi, iáko y liśćie z drzewá. dla tego też gdy czas y powietrze się wroći. tedy y liśćie drzewu, y śierć się wracá żwierzowi, á
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 257
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
formuje, ściskając albo otwierając skorę. i materią sprawując która się skory trzyma i nie głębiej jest. W człowieku zasię z głęboka włosy wychodzą, i ciepło prżyrodzone, nie powerzchowne około nich pracuje: dla tego lubo się odmieni powietrże nic włosom nie przyda, gdy przyrodzone ciepło nie powróci. 11. Czemu nie każdy zwierz linieje? Niektóre zwierze mają wilgotności słabe, i ciepło nastąpi wysusza je i tak sierć opada, a które mają wilgoć mocniejszą, nie nie linieją. 12. Czemu lisi na brodzie i ciele pospolicie mają dosyć włosów? Cztery są stopnie ciepła pomagającego do włosów, jako też i włosy są czworakie. Pierwsze ciepło słabe, a
formuie, śćiskáiąc álbo otwieraiąc skorę. y máteryą spráwuiąc ktorá się skory trzymá y nie głebiey iest. W człowieku zásię z głęboká włosy wychodzą, y ćiepło prżyrodzone, nie powerzchowne około nich pracuie: dla tego lubo się odmieni powietrże nic włosom nie przyda, gdy przyrodzone ćiepło nie powroći. 11. Czemu nie káżdy zwierz linieie? Niektore zwierze máią wilgotnośći słábe, y ciepło nástąpi wysuszá ie y ták śierć opada, á ktore maią wilgoć mocnieyszą, nie nie linieyą. 12. Czemu liśi ná brodźie y ciele pospolićie maią dosyć włosow? Cztery są stopnie ćiepłá pomagáiącego do włosow, iáko też y włosy są czworakie. Pierwsze ćiepło słábe, á
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 258
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
, a wszyscy psi są choleryczni, zaczym gdy jeden szczeknie w drugich się cholera burzy, i do szczekania owszem do kąsania pobudza. 67. Czemu człowiek na głowie dłuższe ma wlosy niżeli który zwierz? Bo ma nad inny zwierz mózg wilgoniejszy, z skąd też włosy wzrost sposobem wyżej opisanem: ku temu człowiek nie linieje jako bestie. 98. Czemu na bliźnie nie rosną włosy? Bo skora jest gruba że przez nią dymy przebić się nie mogą. 69. Czemu na miły dobry zapach a złym się brzydziem? Bo dobry zapach ma podobieństwo do naszej dobrze sporządzonej natury, której przeciwna jest wonia, toż jest o muzyce złej i dobrej
, á wszyscy pśi są choleryczni, záczym gdy ieden szczeknie w drugich się cholera burzy, y do szczekániá owszem do kąsániá pobudza. 67. Czemu człowiek ná głowie dłuższe ma wlosy niżeli ktory zwierz? Bo ma nád inny zwierz mozg wilgonieyszy, z skąd też włosy wzrost sposobem wyżey opisanem: ku temu człowiek nie linieie iáko bestyie. 98. Czemu ná bliźnie nie rostą włosy? Bo skora iest gruba że przez nię dymy przebić się nie mogą. 69. Czemu na miły dobry zapách á złym się brzydziem? Bo dobry zápách ma podobieństwo do nászey dobrze sporządzoney nátury, ktorey przećiwna iest wonia, toż iest o muzyce złey y dobrey
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 354
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692