/ nie tylko ten Dydaskał z tego strofowany nie był/ ale i ja odpowiedziane odniosłem/ że inaczej żadnym sposobem Czyściec Rzymski zniesiony być nie może. A to jest początek przyszłych na Gręcję boleści/ jeśli Pan Bóg nie będzie z nią. To mówię/ są początki cięzszej Gręckiej niewolej. Tu nasze zaduszne o zmarłych Liturgie/ Pamiątki/ modlitwy/ jałmużny/ i insze o nich dobrodziejstwa Cerkiewne pod ławę. A to się nie z niepostrogi tego Dydaskała stało/ ale z umysłu: i często. Z którym znajomość mając/ w rozmowie z nim bywałem/ i poznałem/ że pospołu z tym Gerganem w Witembergu Saskim studowali/ i
/ nie tylko ten Didáskał z tego strophowány nie był/ ále y ia odpowiedźiáne odniosłem/ że inácżey żadnym sposobem Czyśćiec Rzymski znieśiony bydź nie może. A to iest początek przyszłych ná Gręcyę boleśći/ ieśli Pan Bog nie będźie z nią. To mowię/ są pocżątki ćięzszey Gręckiey niewoley. Tu násze zaduszne o zmárłych Liturgie/ Pámiątki/ modlitwy/ iáłmużny/ y insze o nich dobrodźieystwá Cerkiewne pod łáwę. A to sie nie z niepostrogi te^o^ Didaskáłá stáło/ ále z vmysłu: y cżęsto. Z ktorym znáiomość máiąc/ w rozmowie z nim bywałem/ y poznałem/ że pospołu z tym Gerganem w Witembergu Saskim studowáli/ y
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 121
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
wyjętnym prawem jest powierzona/ a w nim jego Sukcesorom. Do której po wszytkie przeszłe Chrześcijańskie wieki wszyscy Prawowierni Cesarze i Patriarchowie oczy obrócone mieli. Której przywileje są nad wszech innych Cerkwi przywileje. Która jest szkołą Apostołską i pobożności matką. Ta to Cerkiew nas do swej jedności wzywa/ która Słowackim narodom językiem Słowieńskim Z. Liturgię odprawować/ i wszytkiego nabożeństwa nim zażywać pozwoliła. Z tą Cerkwią Jedność Z. nam zalecana bywa/ która oto i nie dawnymi czasy słowem Bożym żywym i skutecznym/ i przeraźliwszym niżeli wszelaki miecz po obu stron ostry/ i przenikającym aż do rozdzielenia duszej ducha/ stawów też i szpików/ i rozeznawającym myśli i przedsięwzięcia serdeczne
wyiętnym práwem iest powierzona/ á w nim iego Successorom. Do ktorey po wszytkie przeszłe Chrześciáńskie wieki wszyscy Práwowierni Cesárze y Pátryárchowie ocży obrocone mieli. Ktorey przywileie są nád wszech innych Cerkwi przywileie. Ktora iest szkołą Apostolską y pobożnośći mátką. Tá to Cerkiew nas do swey iednośći wzywa/ ktora Słowackim narodom ięzykiem Słowieńskim S. Liturgię odpráwowáć/ y wszytkiego nábożeństwá nim záżywáć pozwoliłá. Z tą Cerkwią Iedność S. nam zálecána bywa/ ktora oto y nie dawnymi cżásy słowem Bożym żywym y skutecżnym/ y przeráźliwszym niżeli wszeláki miecż po obu stron ostry/ y przenikáiącym áż do rozdźielenia duszey duchá/ stáwow też y szpikow/ y rozeznawáiącym mysli y przedśięwźięćia serdeczne
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 196
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
. A Heretycy ze wszytkich tych środków zbawieniu memu służących/ śmiech czynią/ wymysłami i zabobonami je nazywają/ a niektóre niepodobne do zachowania być powiadają/ jako to czystość w poświęconych ludziach. Rzymianie/ Jutrznie/ Godziny/ Msze/ Nieszpory/ Komplety/ Zalomsze w Kościele swym mają. I my także Jutrznie/ Czasy/ Liturgię/ Wieczernie/ Pawieczernice/ Panachidy etc. w Cerkwi naszej mamy. A Heretycy jeśli kilka Psalmów/ ajeśli kiedy Wieczerzą swoję odprawują/ a więcej nic nie mają. Krzyża ani obaczysz w zborze ich/ jak czarci go się boją. Rzymianyn pobożny/ gdy przyjdzie do naszej Cerkwie uczyni Weneracią Naświętszemu Sakramentowi/ całuje Krzyż/
. A Hęretycy ze wszytkich tych środkow zbáwieniu memu służących/ smiech cżynią/ wymysłámi y zabobonámi ie názywáią/ á niektore niepodobne do záchowánia bydź powiádáią/ iáko to czystość w poświęconych ludźiách. Rzymiánie/ Iutrznie/ Godźiny/ Msze/ Nieszpory/ Komplety/ Zalomsze w Kośćiele swym máią. Y my tákże Iutrznie/ Czásy/ Liturgię/ Wiecżernie/ Pawieczernice/ Pánáchidy etc. w Cerkwi nászey mamy. A Hęretycy iesli kilká Psalmow/ áieśli kiedy Wieczerzą swoię odpráwuią/ á więcey nic nie máią. Krzyżá áni obacżysz w zborze ich/ iák czárći go się boią. Rzymiányn pobożny/ gdy przyidźie do nászey Cerkwie vcżyni Venerácią Naświętszemu Sákrámentowi/ cáłuie Krzyż/
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 203
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
, przyjmują Konsylium Chalcedoneńskie Roku 55 miane, przez Cesarzów utrzymane, dlatego i oni niby Cesarskiemi się zowią: Są na wielu w Azyj miejscach, dlatego to pod Aleksandryjskim, to Antiocheńskim, to Jerozolimsk m zostają Patriarchami. Są Greckiej Religii. Tacyż są Syryiczykowie i Cofite Ci Greco-Melchitowie, że w Postów obserwowaniu, i Liturgii celebrowaniu, i w innych Obrządkach Greckich, czynili niektóre mutacje. o to ad Sanctam Sedem odniesieni od Cyryla Patriarchy swego Antiocheńskiego, Dekretem Anni 1743. Ojca Z. BENEDYKTA XIV do obserwowania dawnych obrządków około postu i Mszy Z. kompulsi.
2. MARONITE, Schizmy Greckiej Chrześcijanie, za nauką Monotelity Heretyka idący. Sedes
, przyimuią Concilium Chalcedoneńskie Roku 55 miane, przez Cesarzow utrzymane, dlatego y oni niby Cesarskiemi się zowią: Są na wielu w Azyi mieyscach, dlatego to pod Alexandryiskim, to Antiocheńskim, to Ierozolimsk m zostaią Patryarchami. Są Greckiey Religii. Tacyż są Syryiczykowie y Cophitae Ci Graeco-Melchitowie, że w Postow obserwowániu, y Liturgii celebrowaniu, y w innych Obrządkach Greckich, czynili niektore mutacye. o to ad Sanctam Sedem odniesieni od Cyrilla Patryarchy swego Antiocheńskiego, Dekretem Anni 1743. Oyca S. BENEDYKTA XIV do obserwowania dawnych obrządkow około postu y Mszy S. compulsi.
2. MARONITAE, Schizmy Greckiey Chrześcianie, za nauką Monothelity Heretyka idący. Sedes
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1147
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
podobieństwa z Chrystusem. Zwany mniejszym, lub z pokory, lub że pożniej niż drugi Jakub powołany, lub że młodszy był od tamtego. Był Biskupem Jerozolimskim, Patriarchą Kanoników Regularnych Bożogrobskich, na samą Wielkanoc zganku zrzucony Kościelnego, kamieńmi urzucany, farbierskim kijem zabity wlat 30. po śmierci Chrystusowej. Jest Autorem Liturgii albo ceremonii MszySwiętej. Ciało jego do Rzymu przeniesione, leży wraz z Ciałem Z. Filipa Apostoła w Kościele 12. Apostołów. Głowa jego z cześcią kości jest w Francyj w mieście Tolosie w Kościele Z. Saturnina: Ręka prawa w Genui w Katedrze. Ka- O SS. Relikwiach.
Katedrę jego Biskupią wzięli z sobą
podobieństwa z Chrystusem. Zwany mnieyszym, lub z pokory, lub że pożniey niż drugi Iakub powołany, lub że młodszy był od tamtego. Był Biskupem Ierozolimskim, Patryarchą Kanonikow Regularnych Bożogrobskich, na samą Wielkanoc zganku zrzucony Kościelnego, kamieńmi urzucany, farbierskim kiiem zabity wlat 30. po smierci Chrystusowey. Iest Autorem Liturgii albo ceremonii MszySwiętey. Ciało iego do Rzymu przeniesione, leży wraz z Ciałem S. Filippa Apostoła w Kościele 12. Apostołow. Głowa iego z cześcią kości iest w Francyi w mieście Tolosie w Kościele S. Saturnina: Ręka prawa w Genui w Katedrze. Ka- O SS. Relikwiach.
Katedrę iego Biskupią wzieli z sobą
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 152
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Według Maryj de Agredo pochowany w grobach pospolitych w Nazareth, a według Adrychomiusza na dolinie Iosaphat. Gdy umierał, lat miał 60. według tejże Maryj Agredańskiej. O Relikwiach jego nic nie pisze, bom nic nigdy nieczytał o nich.
JANA Z. Chryzostoma, albo Złotoustego, Patriarchy Carogrodzkiego, Autora Liturgii, którą on z Ojców SS. wykorrygował dla Greków 27. Stycznia Świeto. Był nie pospolicie uczony Doktor; Heretyków, i Monarchów występnych nie ustraszony Gromiciel, zato wygnaniec do Armenii, na wygnaniu umierający. Żył około Roku 406. Teodozjusz syn Arkadiusza Ciało jego do Carogrodu przeniósł, potym do Rzymu się dostało,
. Według Maryi de Agredo pochowany w grobach pospolitych w Nazareth, á według Adrychomiusza na dolinie Iosaphat. Gdy umierał, lat miał 60. według teyże Maryi Agredańskiey. O Relikwiach iego nic nie pisze, bom nic nigdy niecżytał o nich.
IANA S. Chryzostoma, albo Złotoustego, Patryarchy Carogrodzkiego, Autora Liturgii, ktorą on z Oycow SS. wykorrygował dla Grekow 27. Stycżnia Swieto. Był nie pospolicie ucżony Doktor; Heretykow, y Monarchow występnych nie ustraszony Gromiciel, zato wygnaniec do Armenii, na wygnaniu umieraiący. Zył około Roku 406. Teodozyusz syn Arkadiusza Ciało iego do Carogrodu przeniosł, potym do Rzymu sie dostało,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 156
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Vincula Martyr: Rom: Kolonii zaś miasta Obywatele w Niemczech firmiter twierdzą, że u nich się znajdują ciż Święci Machabaei, leżący w swoim Kościele Machabejskim; musi być że Rzym udzielił temu miastu po partykule ich Relikwii.
MŁODZIANKÓW Świetych Męczenników 28. Listopada,stracił ich Heród szukając Narodzonego Chrystusa czternaście tysięcy, jako świadczy Liturgia Murzyńska i Autor Viegas. Ciała ich złożone były w Betleem w jaskini pod Kościołem Narodzenia Chrystusowego, potym za Chrześcijan erygowanym. Rozebrane są od pobożnych po świecie. Jest trzy Ciałek ich w Rzymie u Z. Pawła. W Walencyj mieście Hiszpańskim w Katedrze: Dwie ich głowy w Genui w Katedrze w Włoszech: W Kołonii
Vincula Martyr: Rom: Kolonii zaś miasta Obywatele w Niemczech firmiter twierdzą, że u nich sie znayduią ciż Swięci Machabaei, leżący w swoim Kościele Machabeyskim; musi być że Rzym udzielił temu miastu po partykule ich Relikwii.
MŁODZIANKOW Swietych Męczennikow 28. Listopada,stracił ich Herod szukaiąc Narodzonego Chrystusa czternaście tysięcy, iako swiadcży Liturgia Murzyńska y Autor Viegas. Ciała ich złożone były w Bethleem w iaskini pod Kościołem Narodzenia Chrystusowego, potym za Chrześcian erygowanym. Rozebrane są od pobożnych po swiecie. Iest trzy Ciałek ich w Rzymie u S. Pawła. W Walencyi mieście Hiszpańskim w Katedrze: Dwie ich głowy w Genui w Katedrze w Włoszech: W Kołonii
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 177
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
za Gracjana Cesarza okolo Roku 380. wielki był Prześladownik Arianów Heretyków: chwali go Z: Grzegorz Nazjanzeński in oratione, de eius laudibus, w Ateńskich Szkołach jego Kondyscypuł i przyjaciel. Wiele pisał ten wielki Doktor, które Pisma jedne jego prawdziwe, drugie temu podrzucone wylicza w Historyj swej Kościelnej Autor Graweson. Ten Święty Liturgię w Grecyj na Moskwie i na Rusi zażywaną, która się zowie Z: Bazylego, ułożył. Bronił on pochodzenia Ducha Świętego, a jego Sekwitowie i Synowie, alias OO. Bazyliani na Pułnocy, bardzo go opugnują mówi Ksiądz Teofil Rutka Soc: IESU. Więcej otym Świętym mówiłem w Części 1 Aten między Zakonami
za Gracyana Cesarza okolo Roku 380. wielki był Prześladownik Arianow Heretykow: chwali go S: Grzegorz Nazyanzeński in oratione, de eius laudibus, w Ateńskich Szkołach iego Kondyscypuł y przyiaciel. Wiele pisał ten wielki Doktor, ktore Pisma iedne iego prawdziwe, drugie temu podrzucone wylicza w Historii swey Kościelney Autor Graweson. Ten Swięty Liturgię w Grecyi na Moskwie y na Rusi zazywaną, ktora się zowie S: Bazylego, ułożył. Bronił on pochodzenia Ducha Swiętego, á iego Sekwitowie y Synowie, alias OO. Bazyliani na Pułnocy, bardzo go oppugnuią mowi Xiądz Teofil Rutka Soc: IESU. Więcey otym Swiętym mowiłem w Części 1 Aten między Zakonami
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 600
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, Poganom, dwie księgi de compunctione cordis, Listy różne, o Panieństwie, Opera Moralia. Inne Opera są pod jego podszyte jakoto Opus imperfectū in Mathaeum tak rzeczone, z racyj że tylko po Rozdział 25 prowadzone. List do Cezariusza Mnicha, 14 Homilii na Ewangelią Z: Marka, niektóre Homilie in Genesim. Liturgię też alias Mizę Świętą w Greckim Kościele konserwowaną on zordynował, która jest krótszą od Liturgii Z Bazylego wielkiego. Skończył Z: Chryzostom życie 14 7bris Roku 407.
Ioannes Scylitzes CUROPALATES, tojest Pałacowy, albo Marszałek Nadworny Cesarski. Żył wieku jedenastego za panowania Aleksego Komnena. Napisał Historię od Roku 813 do Roku 1081. Katalog
, Poganom, dwie księgi de compunctione cordis, Listy rożne, o Panieństwie, Opera Moralia. Inne Opera są pod iego podszyte iakoto Opus imperfectū in Mathaeum tak rzeczone, z racyi że tylko po Rozdział 25 prowadzone. List do Cezariusza Mnicha, 14 Homilii na Ewangelią S: Marka, niektore Homilie in Genesim. Liturgię też alias Mizę Swiętą w Greckim Kościele konserwowaną on zordynował, ktora iest krotszą od Liturgii S Bazylego wielkiego. Skończył S: Chryzostom życie 14 7bris Roku 407.
Ioannes Scylitzes CUROPALATES, toiest Pałacowy, albo Marszałek Nadworny Cesarski. Zył wieku iedenastego za panowania Alexego Komnena. Napisał Historyę od Roku 813 do Roku 1081. Katalog
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 609
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Moralia. Inne Opera są pod jego podszyte jakoto Opus imperfectū in Mathaeum tak rzeczone, z racyj że tylko po Rozdział 25 prowadzone. List do Cezariusza Mnicha, 14 Homilii na Ewangelią Z: Marka, niektóre Homilie in Genesim. Liturgię też alias Mizę Świętą w Greckim Kościele konserwowaną on zordynował, która jest krótszą od Liturgii Z Bazylego wielkiego. Skończył Z: Chryzostom życie 14 7bris Roku 407.
Ioannes Scylitzes CUROPALATES, tojest Pałacowy, albo Marszałek Nadworny Cesarski. Żył wieku jedenastego za panowania Aleksego Komnena. Napisał Historię od Roku 813 do Roku 1081. Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
Chrystophorus CLAVIUS, wieków świższych Tuclides z Bambergi Miasta
Moralia. Inne Opera są pod iego podszyte iakoto Opus imperfectū in Mathaeum tak rzeczone, z racyi że tylko po Rozdział 25 prowadzone. List do Cezariusza Mnicha, 14 Homilii na Ewangelią S: Marka, niektore Homilie in Genesim. Liturgię też alias Mizę Swiętą w Greckim Kościele konserwowaną on zordynował, ktora iest krotszą od Liturgii S Bazylego wielkiego. Skończył S: Chryzostom życie 14 7bris Roku 407.
Ioannes Scylitzes CUROPALATES, toiest Pałacowy, albo Marszałek Nadworny Cesarski. Zył wieku iedenastego za panowania Alexego Komnena. Napisał Historyę od Roku 813 do Roku 1081. Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
Chrystophorus CLAVIUS, wiekow swiższych Tuclides z Bambergi Miasta
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 609
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754