ratunek udalismy się: którego od nich nabywszy/ sobiesmy go za czasem przyswoili/ wstąpiwszy/ mówię/ dla przyjętej od starszych naszych Duchownych z Rzymskim Kościołem jedności/ tak z Rzymiany/ jak i z swoimi/ za którymi iść niechcielismy/ w poswar/ a zdołać ich niemogszy/ udalismy się o pomoc i o ratunek do Luteran i do Kalwinistów/ od których błędów ich i Herezji pożycką wziąwszy/ przeciwnej stronie w przeciw zastawialismy się/ a potymesmy samych siebie tymiż ich błędami i Herezjami zarazili. Za którymi jużesmy teraz i swej przyrodzonej wiary zapomnieli/ i to co znich wyczerpnione nam jest podano/ wiarę być ś. Wschodniej Cerkwie rozumiemy
rátunek vdálismy sie: ktorego od nich nábywszy/ sobiesmy go zá czásem przyswoili/ wstąpiwszy/ mowię/ dla przyiętey od stárszych nászych Duchownych z Rzymskim Kośćiołem iednośći/ tak z Rzymiány/ iák y z swoimi/ zá ktorymi iść niechćielismy/ w poswar/ á zdołáć ich niemogszy/ vdálismy sie o pomoc y o rátunek do Luteran y do Kálwinistow/ od ktorych błędow ich y Haereziy pożycką wźiąwszy/ przeciwney stronie w przećiw zástáwiálismy sie/ á potymesmy sámych śiebie tymiż ich błędámi y Haerezyámi záráźili. Za ktorymi iużesmy teraz y swey przyrodzoney wiáry zápomnieli/ y to co znich wyczerpnione nam iest podáno/ wiarę bydź ś. Wschodniey Cerkwie rozumiemy
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 95
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
przeczytali. Przybyło więcej Książąt i Miast skonfederowanych Protestantckich rezolwowanych orężem bronić Sekty swojej. Interym że Wojna Turecka nad karkiem wisiała, uczyniony Pokoj z Protestantami, do Konsylium przyszłego; obligowali się, że żadna strona in negotio Religii, Litem wszczynać nie ma. Napisany Dekret Roku Pańskiego 1532. Od Miasta tedy Augusta, Religia Luteranów zwać się poczęła Augustana Confessio. Roku potym 1548 Wojna znowu z Protestantami zajęła się, Smalcaldicum Bellum nazwana od Miasta Smalcaldia, gdzie potyczka była, na której Protestantes przegrali, Saski Elektor i Lancgraf Hassji, pobrani na Wojnie, całe poddali się Niemcy, oprócz Magdeburgu. Wkrótce potym Maurycy Saski Książę niespodzianie uderzył na Cesarza,
przeczytali. Przybyło więcey Xiążąt y Miast skonfederowanych Protestantckich rezolwowanych orężem bronić Sekty swoiey. Interim że Woyna Turecka nad karkiem wisiała, uczyniony Pokoy z Protestantámi, do Koncilium przyszłego; obligowali się, że żadna strona in negotio Religii, Litem wszczynać nie ma. Napisány Dekret Roku Pańskiego 1532. Od Miasta tedy Augusta, Religia Luteranow zwać się poczęła Augustana Confessio. Roku potym 1548 Woyna znowu z Protestantami zaięłá się, Smalcaldicum Bellum názwána od Miasta Smalcaldia, gdzie potyczka byłá, na ktorey Protestantes przegrali, Sáski Elektor y Lancgraff Hassii, pobráni na Woynie, całe poddáli się Niemcy, oprocz Magdeburgu. Wkrotce potym Maurycy Saski Xiąże niespodzianie uderzył na Cesarza,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1125
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ód Łacińskiego oderwał, od Konsylium IV Konstantynopolitańskiego wyklęty, od Leona Cesarza na wygnanie dekretowany; jak tam dokończył życia, non constat.
HENRYK VIII Król Angielski acerrimus hostis Kościoła Z, którego się czynił Głową, w chorobie o śmierci przestrzeżony, wina białego napiwszy się, umarł bez żadnego za tyle grzechów żalu.
HERETYCY osobliwie Luterani udają, że oni byli utajeni od czasów Apostołskich: żadają Katolikom, że do pierwszych pięciu wieków dobrzy byli Katolicy, a potym defecerunt. Ale niech słuchają Chrystusa Pana Lucae Herezje Chrześcijańskie
21 Simon, e go rogavi pró te,ut non deficiat Fides tua. Czy to być mogło? Wżdyć to Ecclesia jest Columna
ód Lacińskiego oderwał, od Koncilium IV Konstantynopolitańskiego wyklęty, od Leona Cesarza na wygnanie dekretowány; iak tam dokończył życia, non constat.
HENRYK VIII Krol Angielski acerrimus hostis Kościoła S, ktorego się czynił Głową, w chorobie o śmierci przestrzeżony, wina białego napiwszy się, umarł bez żadnego za tyle grzechow żalu.
HERETYCY osobliwie Lutherani udaią, że oni byli utaieni od czasow Apostolskich: żadaią Katolikom, że do pierwszych pięciu wiekow dobrzy byli Katolicy, a potym defecerunt. Ale niech słuchaią Chrystusa Pána Lucae Herezye Chrześciańskie
21 Simon, e go rogavi pró te,ut non deficiat Fides tua. Czy to bydź mogło? Wżdyć to Ecclesia iest Columna
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1134
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, bawił się lukubracją. Żył około Roku 145.
Iacobus GRETSERUS Szwab Jezuita, który w Ingolstadium Bawarskim Mieście uczył lat 24. Teologii, sto 50 ksiąg napisał in omni literaturae, częścią z Greckiego i Francuskiego języka na Łaciński przetłumaczył, z których wiele do druku podano w Ratisbonie mówi Henryk Niderndorf. Wielki to był triumphator Luteranów, owszem wszytkich malleus Haereticorm. Inter alia memorata napisał też dwa Tomy in 4to de Cruce, alias cokolwiek o Krzyżu może być sciendorum, jako to forma instrumenta, czczenie, cuda, Hymny, z Ojców Greckich i Łacińskich, opisał z wielkim Czytelnika profitem. Magistrat Marchdorfeński, iż się tam urodził Gretserus ten, gdy
, bawił się lukubracyą. Zył około Roku 145.
Iacobus GRETSERUS Szwab Iezuita, ktory w Ingolstadium Bawarskim Mieście uczył lat 24. Teologii, sto 50 ksiąg napisał in omni literaturae, częścią z Greckiego y Francuskiego ięzyka na Łaciński przetłumaczył, z ktorych wiele do druku podano w Ratisbonie mowi Henryk Niderndorff. Wielki to był triumphator Luteranow, owszem wszytkich malleus Haereticorm. Inter alia memorata napisał też dwa Tomy in 4to de Cruce, alias cokolwiek o Krzyżu może bydź sciendorum, iako to forma instrumenta, czczenie, cuda, Hymny, z Oycow Greckich y Łacińskich, opisał z wielkim Czytelnika profitem. Magistrat Marchdorffeński, iż się tam urodził Gretserus ten, gdy
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 633
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
gdzie się urodził, bez dyspozycyj, na uciechach, żartach, traktamencie noc oną trawiąc; zaprowadzone ciężko śmierdzące ciało jego do Wittembergi, tam pochowane. Życzył sobie na nadgrobku takiego epitaphium: Pestis eram vivus, moriens ero mors tua Papa. Pisma jego cały świat gorszącego, jest siedm Tomów in folio, w Wittembergu przez Luteranów drukowanych Roku 1558. On bowiem błędy, różnych Herezyj, różnych czasów od różnych Papieżów, Koncyliów, wyklętych, wskrzesił, znowu utwierdził, nauczał i w swoich Tomach opisał, swoim Sektarzom ad credendum proposuit. Z Operów i Sentymentów jego zebrano Artykułów błędnych, przeciw Katolickiej prawdzie czterdzieści i jeden; które Leo X. Papież
gdzie się urodził, bez dyspozycyi, na uciechach, żartach, traktamencie noc oną trawiąc; zaprowadzone cięszko smierdzące ciało iego do Wittembergi, tam pochowane. Zyczył sobie na nadgrobku takiego epitaphium: Pestis eram vivus, moriens ero mors tua Papa. Pisma iego cały swiat gorszącego, iest siedm Tomow in folio, w Wittembergu przez Luteranow drukowanych Roku 1558. On bowiem błędy, rożnych Herezyi, rożnych czasow od rożnych Papieżow, Konciliow, wyklętych, wskrzesił, znowu utwierdził, nauczał y w swoich Tomach opisał, swoim Sektarzom ad credendum proposuit. Z Operow y Sentymentow iego zebrano Artykułow błędnych, przeciw Katolickiey prawdzie czterdzieści y ieden; ktore Leo X. Papież
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 657
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
albo Protestantes jedni są Rigidi, bardzo się Lutra Mistrza nauki trzymający, inni Molles, wyznanie inne Wittembergskie trzymający, trzeci Fxtravagantes, owo Augustańskie albo Auszpurskie wyznanic w ustach mający, dla pozyskania sobie respektów Książąt Imperii, a w sercu i rzeczy samej, Lutrowi są przeciwni. Ci sami Anabaptistae od Mikołaja Storkiusza, albo Pelarga Luteranina, Śleżaka wziąwszy początek, origine synowie niezbożni Marcina Lutra, napłodzili wiele Corek, albo Sekt bezrozumnych, w Śląsku, Turyngii i po innych krajach; które od nowych znowu Autorów, albo od nauki; albo od miejsca wypłodzenia swęgo biorą nazwiska, jakoto Munceriani od Munceriusza Kaznodziei Hypokryty; Huttitae od Hutta, Augustyniani
albo Protestantes iedni są Rigidi, bardzo się Lutra Mistrza nauki trzymaiący, inni Molles, wyznanie inne Wittembergskie trzymaiący, trzeci Fxtravagantes, owo Augustańskie albo Auszpurskie wyznanic w ustach maiący, dla pozyskania sobie respektow Xiążąt Imperii, á w sercu y rzeczy samey, Lutrowi są przeciwni. Ci sami Anabaptistae od Mikołaia Storkiusza, albo Pelarga Luteranina, Sleżaka wziąwszy początek, origine synowie niezbożni Marcina Lutra, napłodzili wiele Corek, albo Sekt bezrozumnych, w Szląsku, Turingii y po innych kraiach; ktore od nowych znowu Autorow, albo od nauki; albo od mieysca wypłodzenia swęgo biorą nazwiská, iakoto Muntzeriani od Muntzeriusza Kaznodziei Hypokryty; Huttitae od Hutta, Augustiniani
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 658
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Wtymże samym Cyrkule są wolne Imperialne Miasta, jako to NURYMBERSKIE Burgrabstwo, którego Stolica Nuremberg nad rzeką Pregnic, którą rozdzielone ma Mostów 11 murowanych. Imię bierze od Zamku starego Castrum Noricum zwanego, w Lesie Hercińskim, olim in refugium wymurowanego na gorze. Ma kamienice o czterech, o piąciu piątrach wysokie. Katedra tutejsza Luteranom cessit w której Katolickie aparaty conservantur, i Ołtarz jeden na boku Najss: Panny, cudownej za katolików, przy krorym lampę palą Predykanci, kurs śpiewają. Msze miewają Ritu Romanae Ecclesiae, czego nie czyniąc, ogniem Miasto karane bywa. W Arsenale tutejszym jest na 15 tysięcy ludzi oręża. Caetera napisałem w Części II
Wtymże samym Cyrkule są wolne Imperialne Miasta, iako to NURYMBERSKIE Burgrábstwo, ktorego Stolica Nuremberg nad rzeką Pregnitz, ktorą rozdzielone ma Mostow 11 murowanych. Imie bierze od Zamku starego Castrum Noricum zwanego, w Lesie Hercińskim, olim in refugium wymurowanego ná gorze. Ma kamienice o czterech, o piąciu piątrach wysokie. Katedra tuteysza Luteranom cessit w ktorey Katolickie apparaty conservantur, y Ołtarz ieden na boku Nayss: Panny, cudowney za katolikow, przy krorym lampę palą Predikánci, kurs spiewaią. Msze miewaią Ritu Romanae Ecclesiae, czego nie czyniąc, ogniem Miasto karane bywa. W Arsenale tuteyszym iest na 15 tysięcy ludzi orężá. Caetera napisałem w Części II
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 264
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
roztrzyga śmiele, Nieomylnym wyrokiem przytomności Ducha Świętego, w Piśmie o tym wszakże rzecz nie głucha - Niż w cieleśniku jednym Lutrze, niż w Kalwinie Piątnowanym, zborzyszcze które z lekka zginie. Czart opętał te głowy, przeciw sobie uczą, Na udry z sobą idą, przeciw sobie huczą. Dąbrowski co wżdy uczysz? Śpicie luterani? Patrzcie co u nas broi Szwan i jego pani! W Raju dusznym czytajcie męskim, a najdziecie, Iż może być zbawione bez chrztu małe dziecię. Aza to nie jest kalwin? Szwana by potrzeba Chrzcić dębowym olejkiem, chrzest to piękny z nieba! Wysmarować mu boki, by nie szedł na udry, I pomacać
rostrzyga śmiele, Nieomylnym wyrokiem przytomności Ducha Świętego, w Piśmie o tym wszakże rzecz nie głucha - Niż w cieleśniku jednym Lutrze, niż w Kalwinie Piątnowanym, zborzyszcze które z lekka zginie. Czart opętał te głowy, przeciw sobie uczą, Na udry z sobą idą, przeciw sobie huczą. Dąbrowski co wżdy uczysz? Śpicie luterani? Patrzcie co u nas broi Szwan i jego pani! W Raju dusznym czytajcie męskim, a najdziecie, Iż może być zbawione bez chrztu małe dziecię. Aza to nie jest kalwin? Szwana by potrzeba Chrzcić dębowym olejkiem, chrzest to piękny z nieba! Wysmarować mu boki, by nie szedł na udry, I pomacać
Skrót tekstu: TajRadKontr
Strona: 277
Tytuł:
Tajemna rada
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Jezuicka
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1624
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1624
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
synagogi Ja radzę schroń się, bo-ć utrą rogi! Abo cię każą z miasta wyświecić, Lub jak ślepego ogniem oświecić. Tak ten ciuć wolno, by co dobrego, Tak w Wilnie szczeka, by co biegłego, Taka od chłopa pod bokiem pana, Taka tak zacnym stanom nagana! Ty nas poczynić chcesz luterany, Chcesz nas przemienić w same szatany. Wabi nas k sobie sekta zborowa, Wabi do siebie arianowa, A jak psem wśmiardłym wszyscy się brzydzą Wami i z zboru waszego szydzą. Kalwinistowie, purytanowie, Wzajem angielscy reformatowie, Więc wszyscy Pismo święte czytają, - "U nas jest prawda!" - wszyscy wołają.
synagogi Ja radzę schroń się, bo-ć utrą rogi! Abo cię każą z miasta wyświecić, Lub jak ślepego ogniem oświecić. Tak ten ciuć wolno, by co dobrego, Tak w Wilnie szczeka, by co biegłego, Taka od chłopa pod bokiem pana, Taka tak zacnym stanom nagana! Ty nas poczynić chcesz luterany, Chcesz nas przemienić w same szatany. Wabi nas k sobie sekta zborowa, Wabi do siebie aryjanowa, A jak psem wśmiardłym wszyscy się brzydzą Wami i z zboru waszego szydzą. Kalwinistowie, purytanowie, Wzajem angielscy reformatowie, Więc wszyscy Pismo święte czytają, - "U nas jest prawda!" - wszyscy wołają.
Skrót tekstu: TajRadKontr
Strona: 287
Tytuł:
Tajemna rada
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Jezuicka
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1624
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1624
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
Lit/ dnia dzisiejszego oddał Bogu ducha/ i umarł o 10 przed Południem godzinie/ po wczorajszem powtórnym Paralizu paroksyzmie. z Grodona/ 5. Octobra.
Sejm Koronny/ 3. d. t. m. już wziął swój początek/ Marszałkiem Poselskim obrany/ I. P. Zawisza/ Starosta Miński/ Ewangelikom i Luteranom/ pozwolono wprawdzie miejsca swoje należyte zasiadać/ ale im wolnego głosu aż do tąd/ jeszcze niechciano pozwolić. z Warszawy/ 7. Octobra.
Ze Król Jego Mość 27. Septembra w Grodnie Stanął/ mieliśmy różne o tym stamtąd pisania/ a oraz że się już Sejm zaczął/ D. 3. t
Lith/ dńiá dzisieyszego oddał Bogu duchá/ y umárł o 10 przed Południem godzinie/ po wczoráyszem powtornym Párálizu pároxyzmie. z Grodoná/ 5. Octobrá.
Seym Koronny/ 3. d. t. m. iusz wźiął swoy pocżątek/ Márszałkiem Poselskim obrány/ I. P. Zawiszá/ Stárostá Minski/ Ewángelikom y Lutheránom/ pozwolono wprawdźie mieysca swoie należyte záśiadáć/ ále im wolnego głosu ász do tąd/ ieszcze niechćiano pozwolić. z Wárszáwy/ 7. Octobrá.
Ze Krol Iego Mosc 27. Septembrá w Grodnie Stánął/ mielismy rozne o tym ztámtąd pisáńia/ á oraż że śię iusz Seym záczął/ D. 3. t
Skrót tekstu: PoczKról
Strona: 96
Tytuł:
Poczta Królewiecka
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Królewiec
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1718
Data wydania (nie wcześniej niż):
1718
Data wydania (nie później niż):
1718