. w katedralnym kościele, od lat 1200 fundowanym od św. Wigiliusza, biskupa trydenskiego, którego ciało i św. Maksencjej, matki jego, tamże leży. Inszych tamże relikwii leży niemało, jako to: spina od korony cierniowej, noga cała św. Hieronima, palce dwa apostołów świętych, część relikwii św. Katarzyny męczenniczki etc. etc.
Wyjechaliśmy mil 1 i 1/2 na nocleg do wsi Perdrine biskupa trydeńskiego.
Tego dnia, wyjechawszy z Trydentu, mieliśmy górę skalistą na mil 5 włoskich, na którą wołami kowanemi wozy wciągano. Tuż niedaleko przepaść - z góry od samej drogi z powstającemi skałami horribilis, z dołu immenso
. w katedralnym kościele, od lat 1200 fundowanym od św. Wigiliusza, biskupa trydenskiego, którego ciało i św. Maksencjej, matki jego, tamże leży. Inszych tamże relikwii leży niemało, jako to: spina od korony cierniowej, noga cała św. Hieronima, palce dwa apostołów świętych, część relikwii św. Katarzyny męczenniczki etc. etc.
Wyjechaliśmy mil 1 i 1/2 na nocleg do wsi Perdrine biskupa trydeńskiego.
Tego dnia, wyjechawszy z Trydentu, mieliśmy górę skalistą na mil 5 włoskich, na którą wołami kowanemi wozy wciągano. Tuż niedaleko przepaść - z góry od samej drogi z powstającemi skałami horribilis, z dołu immenso
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 142
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
ochłody swoje na ten czas miały; ale Bogarodzice Pasja wszytka/ nie ciało ale duszę przechodziła. Obiecał jej to był Symeon: Twoję własną duszę przeniknie miecz; miecz mówię/ Kompasyej/ jako mówi Bernard ś. abo boleści zaraz i miłości/ jako uczy Ildefonsus. Dla tej przyczyny Ojcowie święci/ Pannę zowią więcej niż Męczenniczkę: bo jako rozkosz duchownaprzechodzi rozkoszy cielesne/ ona rozkosz/ która się rodzi z rozmyślania rzeczy wdzięcznych; tak ból który duszę obejmuje/ więtszy jest/ niż ten który ciało/ według nauki Filozofów: Contrariorum omnium, eadem est ratio. 2. Śmierć Męczenniki robi/ a Bogarodzica ucierpiała coś cięzszego nad śmierć. Lżejszaby
ochłody swoie ná ten czás miáły; ále Bogárodźice Pássya wszytká/ nie ćiáło ále duszę przechodźiłá. Obiecał iey to był Symeon: Twoię własną duszę przeniknie miecz; miecz mowię/ Kompássyey/ iáko mowi Bernárd ś. ábo boleśći záraz y miłośći/ iáko vczy Ildefonsus. Dla tey przyczyny Oycowie święći/ Pánnę zowią więcey niż Męczenniczkę: bo iáko roskosz duchownaprzechodźi roskoszy ćielesne/ oná roskosz/ która się rodźi z rozmyślánia rzeczy wdźięcznych; ták bol ktory duszę obeymuie/ więtszy iest/ niż ten który ćiáło/ według náuki Philozophow: Contrariorum omnium, eadem est ratio. 2. Smierć Męczenniki robi/ á Bogárodźicá vćierpiáłá coś ćięzszego nád śmierć. Lżeyszaby
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 27
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
z rozmyślania rzeczy wdzięcznych; tak ból który duszę obejmuje/ więtszy jest/ niż ten który ciało/ według nauki Filozofów: Contrariorum omnium, eadem est ratio. 2. Śmierć Męczenniki robi/ a Bogarodzica ucierpiała coś cięzszego nad śmierć. Lżejszaby to jej była umrzeć/ niż na Syna umierającego patrzyć; nie tylo tedy Męczenniczką była/ ale więcej niż Męczenniczką. 3. Do tego Męczennicy to cierpieli/ co ludzie cierpią: a naświętsza Panna płeć zwyciężyła/ i człowieka w sobie/ i ucierpiała nad ludzie/ abowiem nie tylko matką była człowieka/ ale i Boga; nie tylko bolała że człowiek Syn umierał Bóg i cierpiał: bo acz śmierć
z rozmyślánia rzeczy wdźięcznych; ták bol ktory duszę obeymuie/ więtszy iest/ niż ten który ćiáło/ według náuki Philozophow: Contrariorum omnium, eadem est ratio. 2. Smierć Męczenniki robi/ á Bogárodźicá vćierpiáłá coś ćięzszego nád śmierć. Lżeyszaby to iey byłá vmrzeć/ niż ná Syná vmieráiącego pátrzyć; nie tylo tedy Męczenniczką byłá/ ále więcey niż Męczenniczką. 3. Do tego Męczennicy to ćierpieli/ co ludźie ćierpią: á naświętsza Pánná płeć zwyćiężyłá/ y człowieká w sobie/ y vćierpiáłá nád ludźie/ ábowiem nie tylko mátką byłá człowieká/ ále y Bogá; nie tylko boláłá że człowiek Syn vmierał Bog y ćierpiał: bo ácz śmierć
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 27
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
ból który duszę obejmuje/ więtszy jest/ niż ten który ciało/ według nauki Filozofów: Contrariorum omnium, eadem est ratio. 2. Śmierć Męczenniki robi/ a Bogarodzica ucierpiała coś cięzszego nad śmierć. Lżejszaby to jej była umrzeć/ niż na Syna umierającego patrzyć; nie tylo tedy Męczenniczką była/ ale więcej niż Męczenniczką. 3. Do tego Męczennicy to cierpieli/ co ludzie cierpią: a naświętsza Panna płeć zwyciężyła/ i człowieka w sobie/ i ucierpiała nad ludzie/ abowiem nie tylko matką była człowieka/ ale i Boga; nie tylko bolała że człowiek Syn umierał Bóg i cierpiał: bo acz śmierć Bóstwa nie tykała/ które ucierpieć
bol ktory duszę obeymuie/ więtszy iest/ niż ten który ćiáło/ według náuki Philozophow: Contrariorum omnium, eadem est ratio. 2. Smierć Męczenniki robi/ á Bogárodźicá vćierpiáłá coś ćięzszego nád śmierć. Lżeyszaby to iey byłá vmrzeć/ niż ná Syná vmieráiącego pátrzyć; nie tylo tedy Męczenniczką byłá/ ále więcey niż Męczenniczką. 3. Do tego Męczennicy to ćierpieli/ co ludźie ćierpią: á naświętsza Pánná płeć zwyćiężyłá/ y człowieká w sobie/ y vćierpiáłá nád ludźie/ ábowiem nie tylko mátką byłá człowieká/ ále y Bogá; nie tylko boláłá że człowiek Syn vmierał Bog y ćierpiał: bo ácz śmierć Bostwá nie tykáłá/ które vćierpieć
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 27
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
, dusze jego ani tknęła włócznia ona okrutna/ która jego (ani umarłemu przepuszczając/ któremu zaszkodzić nie mogła) bok otworzyła; ale przeniknęła duszę twoję/ bo dusze jego już tam nie było/ ale twoja stamtąd oderwana być nie mogła. Twoje tedy duszę przeniknął gwałt boleści/ i dla tegoż cię zowiemy więcej niż Męczenniczką. Niechaj zakończą ten Traktat słowa ś. Bernardyna Seneńskiego: Tak wielka była (mowi) boleść naświętszej Panny/ żeby też była rozdzielona na wszytkie kreatury/ które jedno bólu uczuć mogą/ wszytkieby były zaraz poginęły. Jakoż to? Nic pewniejszego/ iż ból serdeczy z aprehensiej i myśli złego pochodzi. Ja tak rozumiem
, dusze iego áni tknęłá włoczniá oná okrutna/ która iego (áni vmárłemu przepuszczáiąc/ ktoremu zászkodźić nie mogłá) bok otworzyłá; ále przeniknęłá duszę twoię/ bo dusze iego iuż tám nie było/ ále twoiá ztámtąd oderwána być nie mogłá. Twoie tedy duszę przeniknął gwałt boleśći/ y dla tegoż ćię zowiemy więcey niż Męczenniczką. Niechay zákończą ten Traktat słowá ś. Bernárdyná Seneńskiego: Ták wielka byłá (mowi) boleść naświętszey Pánny/ żeby też byłá rozdźielona ná wszytkie kreátury/ które iedno bolu vczuć mogą/ wszytkieby były záraz poginęły. Iákoż to? Nic pewnieyszego/ iż bol serdeczy z apprehensiey y myśli złego pochodźi. Ia ták rozumiem
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 29
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
Tadeusza, Macieja, Barnaby Apostołów; Łukasza, Marka Ewangelistów; Z. Anny Matki N. MARYJ, Maryj Magdaleny, Szczepana, Wawrzyńca, Sebastiana, Rocha, Hieronima, Jana Chrzyzostoma, Grzegorza Cudotworce, Kajetana, Antoniego Padewskiego, Piotra z Alkantary, Feliksa Kapucyna, Katarzyny, Łucyj, Agnieszki, Apllonii Panien i Męczenniczek SS. kości. Prócz tych, są jeszcze Z. Franciszka Serafickiego, i Z. Klary Panny z sukien, i Z. Franciszka Ksawerego wnętrzności części. Tych wszystkich Relikwii jest prawdziwe świadectwo Najprzewielebniejszych Alderana Cybo Z: Kolegium Dziekana, i Franciszka Barberyna Z. Rzymskiego Kościoła Kardynałów powagą stwierdzone. Oprócz tych są znaczne Relikwie
Tadeusza, Macieia, Barnaby Apostołòw; Łukasza, Marka Ewangelistòw; S. Anny Matki N. MARYI, Maryi Magdaleny, Szczepana, Wawrzyńca, Sebastyana, Rocha, Hieronyma, Iana Chrzyzostoma, Grzegorza Cudotworce, Kaietana, Antoniego Padewskiego, Piotra z Alkantary, Felixa Kapucyna, Katarzyny, Łucyi, Agnieszki, Appllonii Panien y Męczenniczek SS. kości. Procz tych, są ieszcze S. Franciszka Serafickiego, y S. Klary Panny z sukien, y S. Franciszka Xawerego wnętrzności części. Tych wszystkich Relikwii iest prawdziwe swiadectwo Nayprzewielebnieyszych Alderana Cybo S: Kollegium Dziekana, y Franciszka Barberina S. Rzymskiego Kościoła Kardynałów powagą ztwierdzone. Oprocz tych są znaczne Relikwie
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 100
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
jest u Z. Pawła w Rzymie, jako świadczy Książka Delicje Włoskiej ziemi. O ramieniu jej świadczą: iż się znajdowało na Cyprze wyspie. Unas w Polsce w Województwie Sieradzkim sławne miejsce Z. Anna zwane, cudami jej wsławione, sub Cura OO. Bernardynów.
AGATY (to jest łagodnej z Greckiego) Panny Męczenniczki 5. Lutego, żyła około Roku 250. leży w Katanie mieście Sycylii, blisko Etny góry, ogień z siebie wybuchającej, które O SS. Relikwiach.
wybuchnienie, często fatalne sobie Kataneńczykowie płaszczem jej uśmierzają; stąd jest Patronką od pożarów, i na jej Święto chleb i wodę święcą contra periculum ignis. Usvardus in
iest u S. Pawła w Rzymie, iako swiadcży Ksiąsżka Delicye Włoskiey ziemi. O ramieniu iey swiadcżą: iż się znaydowało na Cyprze wyspie. Unas w Polszcze w Woiewodztwie Sieradzkim sławne mieysce S. Anna zwane, cudami iey wsławione, sub Cura OO. Bernardynow.
AGATY (to iest łagodney z Greckiego) Panny Męczennicżki 5. Lutego, żyła około Roku 250. leży w Katanie mieście Sycylii, blisko Etny gory, ogień z siebie wybuchaiącey, ktore O SS. Relikwiach.
wybuchnienie, cżęsto fatalne sobie Kataneńcżykowie płaszczem iey uśmierzaią; ztąd iest Patronką od pożarow, y na iey Swięto chleb y wodę swięcą contra periculum ignis. Usvardus in
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 126
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Sycylii, blisko Etny góry, ogień z siebie wybuchającej, które O SS. Relikwiach.
wybuchnienie, często fatalne sobie Kataneńczykowie płaszczem jej uśmierzają; stąd jest Patronką od pożarów, i na jej Święto chleb i wodę święcą contra periculum ignis. Usvardus in Martyrol.
APOLLONII Z. (to jest zwycięzstwo z Imienia) Panny Męczenniczki 9. Lutego, żyła około Roku 239. zęby jej wibijano; stąd Patronką jest od bolenia zębów. Leżalo jej Ciało w AJeksandryj mieście Egipskim teste Eusebiô. Dwa jej zęby. są w Krakowie w Kościele Bożego Ciala, u Kanoników Regularnych Z. Augustyna.
AGNIESZKI Panny Męczenniczki 21. Stycznia, lat mając 13.
Sycylii, blisko Etny gory, ogień z siebie wybuchaiącey, ktore O SS. Relikwiach.
wybuchnienie, cżęsto fatalne sobie Kataneńcżykowie płaszczem iey uśmierzaią; ztąd iest Patronką od pożarow, y na iey Swięto chleb y wodę swięcą contra periculum ignis. Usvardus in Martyrol.
APOLLONII S. (to iest zwycięzstwo z Imienia) Panny Męcżenniczki 9. Lutego, żyła około Roku 239. zęby iey wibiiano; ztąd Patronką iest od bolenia zębow. Leżalo iey Ciało w AIexandryi mieście Egypskim teste Eusebiô. Dwa iey zęby. są w Krakowie w Kościele Bożego Ciala, u Kanonikow Regularnych S. Augustyna.
AGNIESZKI Panny Męczenniczki 21. Stycżnia, lat maiąc 13.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 127
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
(to jest zwycięzstwo z Imienia) Panny Męczenniczki 9. Lutego, żyła około Roku 239. zęby jej wibijano; stąd Patronką jest od bolenia zębów. Leżalo jej Ciało w AJeksandryj mieście Egipskim teste Eusebiô. Dwa jej zęby. są w Krakowie w Kościele Bożego Ciala, u Kanoników Regularnych Z. Augustyna.
AGNIESZKI Panny Męczenniczki 21. Stycznia, lat mając 13. pokonała tyrana, w Zamtuzie od Anioła strzeżona, w ogień wrzucona nie tknięta, mieczem na ostatek w gardło pchnięta. Leży w Rzymie w swoim Kościele; gdzie jej, i Z. Emerencjannie Paweł V. Papież urnę srebną sprawił, w klejnoty oprawną, kosztującą 5000. Czer
(to iest zwycięzstwo z Imienia) Panny Męcżenniczki 9. Lutego, żyła około Roku 239. zęby iey wibiiano; ztąd Patronką iest od bolenia zębow. Leżalo iey Ciało w AIexandryi mieście Egypskim teste Eusebiô. Dwa iey zęby. są w Krakowie w Kościele Bożego Ciala, u Kanonikow Regularnych S. Augustyna.
AGNIESZKI Panny Męczenniczki 21. Stycżnia, lat maiąc 13. pokonała tyrana, w Zamtuzie od Anioła strzeżona, w ogień wrzucona nie tknięta, miecżem na ostatek w gardło pchnięta. Leży w Rzymie w swoim Kościele; gdzie iey, y S. Emerencyannie Paweł V. Papież urnę srebną sprawił, w kleynoty oprawną, kosztuiącą 5000. Czer
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 127
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Sac: IESU. Pińskiego Apostoła Polaka Herbu Leliwa, Ciało leży w Pińsku u WW. OO. Jezuitów w Województwie Brzeskim Litewskim. Zamordowany od Kozaków Schizmatyków, z urznięciem nosa, uszu, obdarciem rąk ze skory, i pchnięciem Roku 1657. 16. Maja. Wiele tam łask u cudów świadczy nabożnym.
BIBIANY Panny Męczenniczki 2. Grudnia. Żyła około Roku 362. leży w Rzymie w Kościele swego Imienia, a znią SS. Demetria i Dafroza. O SS. Relikwiach.
BARBARY Z. Panny Męczenniczki 4. Grudnia. Ścięta od Ojca Dioskora Poganina około Roku 260. czyli 273. była wielką Adoratorką Trójcy Najś:
Sac: IESU. Pinskiego Apostoła Polaka Herbu Leliwa, Ciáło leży w Pinsku u WW. OO. Iezuitow w Woiewodztwie Brzeskim Litewskim. Zamordowany od Kozakow Schizmatykow, z urznięciem nosa, uszu, obdarciem rąk ze skory, y pchnięciem Roku 1657. 16. Maia. Wiele tam łask v cudow swiadcży nabożnym.
BIBIANY Panny Męcżennicżki 2. Grudnia. Zyła około Roku 362. leży w Rzymie w Kościele swego Imienia, á znią SS. Demetria y Dafroza. O SS. Relikwiach.
BARBARY S. Panny Męcżennicżki 4. Grudnia. Scięta od Oyca Dioskora Poganina około Roku 260. cżyli 273. była wielką Adoratorką Troycy Nayś:
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 130
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754