był przyczyną żartu. Gdy mu się czasem zdarzy kaszlnąć, lub jakimkolwiek sposobem okazać powierzchowne starości przywary, z oczu wszystkich można wyczytać nadzwyczajną niespokojność i konsternacją.
Gdyśmy dnia wczorajszego byli na przechadzce, zaczął dyskurs o swoim Plebanie. Gdym miał (prawi) nowego osadzać, bałem się kłotnika, bałem się mędrka. Znalazłem po dość długim upatrowaniu takiego, jakiegom pragnął. Dom jego jest źrzodłem zgody, stolicą pokoju, wszystkie rozterki poddanych moich tam się polubownym sposobem kończą. Przykładem więcej, a niżeli perswazją, prowadzi drogą cnoty, miłości wzajemnej i pokoju trzodę swoją. Nie sadząc się na próżne koncepta, zebrał najlepszych Kaznodziejów do
był przyczyną żartu. Gdy mu się czasem zdarzy kaszlnąć, lub iakimkolwiek sposobem okazać powierzchowne starości przywary, z oczu wszystkich można wyczytać nadzwyczayną niespokoyność y konsternacyą.
Gdyśmy dnia wczorayszego byli na przechadzce, zaczął dyskurs o swoim Plebanie. Gdym miał (prawi) nowego osadzać, bałem się kłotnika, bałem się mędrka. Znalazłem po dość długim upatrowaniu takiego, iakiegom pragnął. Dom iego iest źrzodłem zgody, stolicą pokoiu, wszystkie rozterki poddanych moich tam się polubownym sposobem kończą. Przykładem więcey, á niżeli perswazyą, prowadzi drogą cnoty, miłości wzaiemney y pokoiu trzodę swoią. Nie sadząc się na prożne koncepta, zebrał naylepszych Kaznodzieiow do
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 96
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
się nie zmorduję. Są tacy, którym przepisali dla eksertacyj Doktorowie, aby wziąwszy w obydwie ręce spore kije albo palcaty odprawowali sami z sobą pojedynek, agitacja takowa ma być osobliwie piersiom bardzo pomocna, przeto iż junktury i członki wzmacnia, jeżeli więc mniej bawi, nadgradza to dobremi zdrowia skutkami. Radziłbym ja wielu Mędrkom, aby porzuciwszy czcze argumentów walki, obrócili czas na takowe sami z sobą lub z własnym cieniem utarczki. Pozbawiliby się tym sposobem waporów i obstrukcyj śledziony.
Tym kończę uwagi moje, iż ponieważ złożeni jesteśmy z duszy i ciała, jesteśmy obowiązani, dawać umysłowi pokarm nauką, ciału pracą. MONITOR Na R. P
się nie zmorduię. Są tacy, ktorym przepisali dla exertacyi Doktorowie, aby wziąwszy w obydwie ręce spore kiie albo palcaty odprawowali sami z sobą poiedynek, agitacya takowa ma bydź osobliwie piersiom bardzo pomocna, przeto iż iunktury y członki wzmacnia, ieżeli więc mniey bawi, nadgradza to dobremi zdrowia skutkami. Radziłbym ia wielu Mędrkom, aby porzuciwszy czcze argumentow walki, obrocili czas na takowe sami z sobą lub z własnym cieniem utarczki. Pozbawiliby się tym sposobem waporow y obstrukcyi śledziony.
Tym kończę uwagi moie, iż ponieważ złożeni iesteśmy z duszy y ciała, iesteśmy obowiązani, dawać umysłowi pokarm nauką, ciału pracą. MONITOR Na R. P
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 129
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
habens; w rzeczy samej jest, kiedy z dopustu i woli Najwyższego Nieba i ziemi Pana, czart, albo wiele ich w ciało ludzkie wstąpi, albo karząc grzechy jego, lub antenatów, lub probując cierpliwości.
Wiele się namnożyło owych sciolos, a w rzeczy samej nihil scientes, mówiących że i opętanych nie masz Tacy mędrkowie niech słuchają Pisma świętego, mianowicie świętej Chrystusa Pana E- O Opetanych.
wangelii, w której bez liczby wyrzucił z opętanych czartów. Więcej niż 150. razy wspominają Ewangelistowie to opętanego, to opętanych. Sam Zbawiciel u Mateusza Z. w Rozdziale 12. wierszu 28, mówi: In spiritu Dei eiicio Daemonia. Marek Z
habens; w rzeczy samey iest, kiedy z dopustu y woli Naywyższego Nieba y ziemi Pana, czart, albo wiele ich w ciało ludzkie wstąpi, albo karząc grzechy iego, lub antenatow, lub probuiąc cierpliwości.
Wiele się namnożyło owych sciolos, á w rzeczy samey nihil scientes, mowiących że y opętanych nie masz Tacy mędrkowie niech słuchaią Pisma świętego, mianowicie swiętey Chrystusa Pana E- O Opetanych.
wangelii, w ktorey bez liczby wyrzucił z opętanych czartow. Wiecey niż 150. razy wspominaią Ewangelistowie to opętanego, to opętanych. Sam Zbawiciel u Mateusza S. w Rozdziale 12. wierszu 28, mowi: In spiritu Dei eiicio Daemonia. Marek S
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 213
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
aby przez tych wspomnienie czart przeklęty, zaklęty odstąpił ciała. Czytana bywa ta modlitwa nad trupami, przed pogrzebem immediatè, osobliwie temi, co są miętkie, czerwone, zginające się, wolne, podejrzane. Gdyby Kościół Grecki negował, że czarci w trupach wiele złego broją, na co by ich zaklinał ? Niektórzy Scioli albo Mędrkowie, co to swego zdania trzymają się, jak rzepiak kożucha, albo cudzym rozumem niedoskonałym są zwiedzeni, powiadają, że w cudzych krajach, jakoto we Włoszech, Francyj, Hiszpanii, Anglii, Niemczech, niemasz czarów i Upierów. Jeźli to baje Peregrinant, mogę mu mówić cum venia, że on tyle Miast
aby przez tych wspomnienie czart przeklęty, zaklęty odstąpił ciała. Czytana bywa ta modlitwa nad trupami, przed pogrzebem immediatè, osobliwie temi, co są miętkie, czerwone, zginaiące się, wolne, podeyrzane. Gdyby Kościoł Grecki negował, że czarci w trupach wiele złego broią, na co by ich zaklinał ? Niektorzy Scioli albo Mędrkowie, co to swego zdania trzymaią się, iak rzepiak kożucha, albo cudzym rozumem niedoskonałym są zwiedzeni, powiadaią, że w cudzych kraiach, iakoto we Włoszech, Francyi, Hiszpanii, Anglii, Niemczech, niemasz czarow y Upierow. Ieźli to baie Peregrinant, mogę mu mowić cum venia, że on tyle Miast
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 254
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. 12 Psałterz. 13 Najświętsza księga Ewangelia 14 Apostoł: alias Dzieje Apostołskie, i Epistoły. Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi Ekskuza Błędów Ceremonialnych Greckich.
To prawda, że Ojcowie Święci Grekom pisali sine errore Ceremonie Cerkiewne; ale jak ci pomarli, jedni już lat temu kilka set, drudzy już kilkanaście set, po nich mędrkowie Grecy, a raczej nienawiśni Łacinników, wiele wkontr, to piórem, to drukiem odmienili: czego prości Popi, Czercy nieuważali, byle co napisano, przeczytali; Uczeńsi poprawę błędów odwlekli, lub lenowali się korigować, i tak errory w kradły się; potym im jarzmo Tureckie, o haraczu dla siebie, nie
. 12 Psałterz. 13 Nayświętsza księga Ewangelia 14 Apostoł: alias Dzieie Apostolskie, y Epistoły. Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi Exkuza Błędow Ceremonialnych Greckich.
To prawda, że Oycowie Swięci Grekom pisali sine errore Ceremonie Cerkiewne; ale iak ci pomarli, iedni iuż lat temu kilka set, drudzy iuż kilkanaście set, po nich mędrkowie Grecy, á raczey nienawiśni Łacinnikow, wiele wkontr, to piorem, to drukiem odmienili: czego prości Popi, Czercy nieuważali, byle co napisano, przeczytali; Uczeńsi poprawę błędow odwlekli, lub lenowali się korrigować, y tak errory w kradły się; potym im iarzmo Tureckie, o haraczu dla siebie, nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 81
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Zwierzęta do lochów spol się sprowadziły. Głęboka noc już czarnym świat płąszczem okryła/ I snem lubym jak ludzie tak ptastwo bawiła. A upornej języcznik noc trawi na mowie/ Szacując prawdziwego nigdy nic nie powie. A ono wielomostwo jest to rzecz prawdziwa/ Krom przygany krom grzechu (mów co chcesz) nie bywa. I mędrek wielomowny wymówić się musi/ Lżą się nikt nie udawi/ równo się tak kusi Jako o Filozofa tak też i ogłupca. Często o rzemieśnika częściej zaś o kupca. Owo zgoła na świecie wielomowność szkodzi/ Lecz jest takich nie mało co im język słodzi. Którzy sobie za rozkosz i za wielką mają. Kędy trzy
Zwierzętá do lochow spol się sprowádźiły. Głęboka noc iuż czarnym świát płąsczem okryłá/ Y snem lubym iák ludźie ták ptástwo báwiłá. A uporney ięzycznik noc trawi ná mowie/ Szácuiąc prawdźiwego nigdy nic nie powie. A ono wielomostwo iest to rzecz prawdźiwa/ Krom przygány krom grzechu (mow co chcesz) nie bywa. Y mędrek wielomowny wymowić sie muśi/ Lżą się nikt nie vdawi/ rowno się ták kuśi Iáko o Filozofá ták też y ogłupcá. Często o rzemięśniká częściey záś o kupcá. Owo zgołá ná świećie wielomowność szkodźi/ Lecz iest tákich nie máło co im ięzyk słodźi. Ktorzy sobie zá roskosz y zá wielką máią. Kędy trzy
Skrót tekstu: WitkWol
Strona: D4
Tytuł:
Złota wolność koronna
Autor:
Stanisław Witkowski
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
Religii, i Prawa swojego.
Tą żywą złączoną z poczciwością i stałością charakteru Religią Święci słudzy Boscy Nieba dorobili się. Tą Religią Bogu się spodobali. Tą Religią Kościół pomnożyli, utwierdzili, i do wielkiej za imię Chrystusa odwagi w cierpieniu i umieraniu wiernych serca pociągnęli. A przeto krótkim tej prawdy na dzisiejszym Kazaniu dowodem zbiję Mędrków naszych mniemanie: że Religia być może bez poczciwości, i gruntownej cnoty, kiedy to objaśnię nasze Katolickie zdanie: że nie masz Religii gdzie nie masz cnoty, czyli poczciwości. Pierwsza uwaga i część Kazania. Katarzyna Święta jest nam prawdziwej Religii wzorem, to jest Religii z poczciwością. ŚWIĘTEJ KATARZYNY
Chryste Mądrości najwyższa któryś gorliwą
Religii, y Prawa swoiego.
Tą żywą złączoną z poczciwością y stałością charakteru Religią Swięci słudzy Boscy Nieba dorobili się. Tą Religią Bogu się spodobali. Tą Religią Kościoł pomnożyli, utwierdzili, y do wielkiey za imię Chrystusa odwagi w cierpieniu y umieraniu wiernych serca pociągnęli. A przeto krotkim tey prawdy na dzisieyszym Kazaniu dowodem zbiię Mędrkow naszych mniemanie: że Religia być może bez poczciwości, y gruntowney cnoty, kiedy to obiaśnię nasze Katolickie zdanie: że nie masz Religii gdzie nie masz cnoty, czyli poczciwości. Pierwsza uwaga y część Kazania. Katarzyna Swięta iest nam prawdziwey Religii wzorem, to iest Religii z poczciwością. SWIĘTEY KATARZYNY
Chryste Mądrości naywyższa ktoryś gorliwą
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 42
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
też swego rozumienia nie miał. Na coby przyszła wiara nasza/ kiedyby to tak miało być? nie byłoby nic niepewniejszego/ jako się to dzieje miedzy Heretykami: którzy przekładając/ wywracając/ różnie pisma rozumiejąc/ nie wiedzą czego się pewnego trzymać/ ale za każdym nauki wiatrem lecą: do tegoć to takim mędrkom przychodzi/ semper discentes et nunquam ad scientiam veritatis perueniences, aż potym nie mając nic pewnego/ o wszytkim wątpią/ a zgoła nic nie wierzą. Stądci się tych Atheos namnożyło. Fol: 10. Pisma nie jest rozumienie. 2. Petr:[...] Pisma prze[...] tne rozum wracają. Każdy heretyk ma swoje rozumienie. Mesjasz
też swego rozumienia nie miał. Ná coby przyszłá wiárá nászá/ kiedyby to ták miáło bydź? nie byłoby nic niepewnieyszego/ iáko się to dźieie miedzy Haeretykámi: ktorzy przekłádáiąc/ wywrácáiąc/ roznie pismá rozumieiąc/ nie wiedzą czego się pewnego trzymáć/ ále zá każdym náuki wiátrem lecą: do tegoć to takim mędrkom przychodźi/ semper discentes et nunquam ad scientiam veritatis perueniences, áż potym nie máiąc nic pewnego/ o wszytkim wątpią/ á zgołá nic nie wierzą. Stądći się tych Atheos námnożyło. Fol: 10. Pismá nie iest rozumienie. 2. Petr:[...] Pismá prze[...] tne rozum wracáią. Káżdy heretyk má swoie rozumienie. Messyasz
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 34
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
, bliskie domy obaliło, Żydów wiele pozabijało. A gdy jeszcze chcieli Rzemieślnicy zaczęte prosekwować Opus, ogień z Nieba lecący, z fundamentów wybuchający i Rzemieślników i Spektatorów pożarł, wszytkie instrumenta w popiół obrócił; jako świadczy Pogański Autor Ammianus, a przy tym SS. Chryzostom i Nazianzen. Niech że nie bają Scioli, albo Mędrkowie że jeszcze ściana stoi z Kościoła Salomonowego; kiedy i fundamenta są wyrzucone Cudem Boskim jako się dopiero namieniło. AZJA. O Ziemi Z. i o Jeruzalem. AZJA. O Ziemi Z. i o Jeruzalem.
Gdy jeszcze uporni byli Żydzi, in caeptis, jasny krzyż na Niebie się pokazał, i na sukniach u
, bliskie domy obaliło, Zydow wiele pozábiiało. A gdy ieszcze chcieli Rzemieślnicy záczęte prosekwowáć Opus, ogień z Nieba lecący, z fundamentow wybuchaiący y Rzemieślnikow y Spektátorow pożarł, wszytkie instrumenta w popioł obrocił; iáko świadczy Pogański Autor Ammianus, á przy tym SS. Chryzostom y Názianzen. Niech że nie baią Scioli, albo Mędrkowie że ieszcze ścianá stoi z Kościoła Sálomonowego; kiedy y fundámenta są wyrzucone Cudem Boskim iako się dopiero námieniło. AZYA. O Ziemi S. y o Ieruzalem. AZYA. O Ziemi S. y o Ieruzalem.
Gdy ieszcze uporni byli Zydźi, in caeptis, iásny krzyż ná Niebie się pokázał, y ná sukniach u
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 548
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
/ tak miarkuje/ że jedna drugiej w niczym nie przemaga. Udają też to ci Filozofowie/ że ta ich Quinta Essentia, wszelakim chorobom w ciele będącym służy. Tak tym które są niepodobne do uleczenia/ jako/ które się leczyć dają/ okrom śmierci przyrodzonej/ przeciwko której lekarstwa nie może żaden znaleźć. Ale ci Mędrkowie drugim to obiecują/ czego sobie uczynić nie mogą. Przeto tej Esenciej mocy i skutki/ przynich samych zostawujemy. Gdy to na sobie pokażą/ w ten czas im uwierzymy/ i do ich szkół pójdziemy. My starych przodków naszych trybem/ i zwyczajnym sposobem/ naprzód od Pana Boga/ potym od nich podanym postępować
/ ták miárkuie/ że iedná drugiey w niczym nie przemaga. Vdáią też to ći Philosophowie/ że tá ich Quinta Essentia, wszelákim chorobom w ćiele będącym służy. Ták tym ktore są niepodobne do vleczenia/ iáko/ ktore się leczyć dáią/ okrom śmierći przyrodzoney/ przećiwko ktorey lekárstwá nie może żaden ználeść. Ale ći Mędrkowie drugim to obiecuią/ czego sobie vczynić nie mogą. Przeto tey Essenciey mocy y skutki/ przynich sámych zostáwuiemy. Gdy to ná sobie pokażą/ w ten czás im vwierzymy/ y do ich szkoł poydźiemy. My stárych przodkow nászych trybem/ y zwyczáynym sposobem/ naprzod od Páná Bogá/ potym od nich podánym postępowáć
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 332
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613